درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي لدى معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية من وجهة نظر المشرفات التربويات في المملكة العربية السعودية

The degree of availability of knowledge economy skills among female teachers of the Arabic language at the secondary level from the point of view of educational supervisors in the Kingdom of Saudi Arabia

د. حنان بنت ونيس الربيع

Dr. Hanan wanes alrabia

الكلمات المفتاحية: مهارات إدارة التعلم، ومهارات تطبيق تكنولوجيا، الاقتصاد المعرفي

10.36046/2162-000-014-004

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي لدى معلمات اللغة العربية في المرحلة الثانوية من وجهة نظر المشرفات التربويات في المملكة العربية السعودية، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (18) مشرفة تربوية في تخصص اللغة العربية، وتم إعداد استبانة تكونت من (42) فقرة موزعة على خمسة أبعاد. وأظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي للمحور الأول "مهارات إدارة التعلم" بلغ (2.313) وبدرجة توافر منخفضة، وأن المتوسط الحسابي للمحور الثاني "مهارات التفكير النقدي" بلغ (2.405) وبدرجة توافر متوسطة، وأن المتوسط الحسابي للمحور الثالث "مهارات تطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصالات" بلغ (2.595) وبدرجة توافر متوسطة، وأن المتوسط الحسابي للمحور الرابع "مهارات الإبداع والابتكار والبحث العلمي" بلغ (2.389) وبدرجة توافر متوسطة، وأن المتوسط الحسابي للمحور الخامس "المهارات الاقتصادية والإعداد لسوق العمل" بلغ (2.375) وبدرجة توافر متوسطة، وعلى ضوء النتائج أوصت الباحثة بممارسة التكوين المهني للمعلمات من خلال تقديم سلسلة من البرامج والأنشطة التي تتناول مهارات الاقتصاد المعرفي؛ من أجل الارتقاء بالأداء المهني والأكاديمي وإقامة المؤتمرات والندوات التي تثري أفكار المعلمات لمواكبة متطلبات اقتصاد المعرفة، وتوفير الإمكانات اللازمة داخل مدارس التعليم العام من أجل تيسير الممارسات التدريسية القائمة على مهارات الاقتصاد المعرفي.


This study aimed to identify the degree of availability of knowledge economy skills, among Arabic language teachers in secondary schools, from the perspective of the educational supervisors in In the Kingdom of Saudi Arabia, the descriptive approach was used, and the study sample consisted of (18) educational supervisors specializing in the Arabic language A questioner consisted of (42) paragraphs divided into five dimensions was used. The results showed that the arithmetic average on the first axis "learning management skills" was (2.313) with a low degree of availability. Then, the arithmetic average on the second axis "critical thinking skills" amounted to (2.405) with a medium availability. And the arithmetic average on the third axis "ICT application skills" It amounted to (2.595) with a medium degree of availability. While the arithmetic average on the fourth axis "Creativity, innovation and scientific research skills" amounted to (2.389) and with medium availability. Finally, the arithmetic average on the fifth axis "Economic skills and preparation for the labor market" reached (2.375) , with a medium availability. In light of these results, the researcher recommended to arrange a professional training for teachers, by providing a series of programs and activities which deal with knowledge economy skills. This will improve professional and academic performance. In addition to that, holing conferences and seminars to enrich teachers’ ideas to achieve the requirements of the knowledge economy. At last, providing schools with the necessary equipment in order to facilitate knowledge economy teaching skills.

جامعة الملك خالد. (2016). المؤتمر الدولي المعلم وعصر المعرفة: فرص وتحديات تحت شعار "معلم متجدد لعالم متغير". منشورات جامعة خالد، المملكة العربية السعودية، 29-30 نوفمبر. مسترجع من https://www. kku. edu. sa/ar/node/306

الجيلاوي، ماهر محمد. (2017). مدى ممارسة مدرسي الرياضيات في المرحلة الثانوية لأدوار المدرس في ضوء الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر الموجهين الاختصاصيين. مجلة جامعة البيت.

حامد، نجلاء محمد. وزيدان، أسماء مراد. (2020). التنمية المهنية الذاتية لمعلمي التعليم الأساسي بمصر على ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة (تصور مقترح). مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، المجلد"14" العدد"3".

ربابعة، عمر. (2018). درجة ممارسة المعلم لأدواره في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفي كما يراها المشرفون التربويون. المجلة الدولية للبحوث التربوية، المجلد (42) العدد 3، ص1-25.

الشريف، محمد حارب (2018) درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية والوطنية من وجهة نظر قادة المدارس بالمملكة العربية السعودية. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد" 7" العدد " 12".

الشويحات، صفاء. (2016). درجة فهم مبادئ اقتصاد المعرفة وتطبيقها لدى معلمي مدارس المرحلة الثانوية الحكومية في الأردن. مجلة جامعة نجاح للعلوم الإنسانية، "30" العدد "10" ص 1998-2024.

الصائغ، نجاة محمد. (2013). دور اقتصاد المعرفة في تطوير الجامعات السعودية ومعيقات تفعيله من وجهة نظر رؤساء الأقسام، المجلة الدولية التربوية لمتخصصة، المجلد (2) العدد"9".

عبدالعاطي، محمد الباتع. (2015). تكنولوجيا التعليم والتعلم. المكتبة التربوية.

عبيدات، ذوقان. (2007). البحث العلمي. عمان، دار الفكر للنشر والتوزيع.

العتوم، منذر سامح. (2020). الدرجة العملية لمعلمي التربية الفنية في الأردن لتعليم المهارات في منظور اقتصاد المعرفة من وجهة نظر مشرفهم. المجلة الدولية التعليم والبحث والعلمي، المجلد (3) العدد "1".

علام، أحمد عبدالسميع. (2016). تطوير مفهوم نظرية القيمة الاقتصاد التقليدي إلى الاقتصاد المعرفي "دراسة استنباطية". مجلة العلوم الاقتصادية، السودان، المجلد (17) العدد "1".

الغامدي، علي (2020). درجة ممارسة معلم المرحلة الثانوية لأدواره في عصر الاقتصاد المعرفي كما يراها قادة المدارس الحكومية. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 4، "16" ص67-96.

قزامل، سونيا هانم (2013) المعجم المصري في التربية، القاهرة، عالم الكتاب.

الليثي، مروة عبد الظاهر السيد. (2021). درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي في منهج الصف الثالث الإعدادي للغة العربية ولدى معلميها. المجلة الدولية للمناهج والتربية التكنولوجية، جامعة القاهرة، 4 (4)، ص 155-174.

منتدى أسبار الدولي. (2017). الإبداع والابتكار في سياق اقتصاد المعرفة الثورة الصناعية الرابعة. الرياض، مسترجع من: https://www. awforum. org/index. php/ar

المنذري، ريا سالم. (2017). معلم اللغة العربية والاقتصاد القائم على المعرفة. المؤتمر الدولي الثالث: مستقبل إعداد المعلم وتنميته بالوطن العربي. جامعة 6 أكتوبر، كلية التربية.

نياز، حياة عبدالعزيز. (2019). واقع دور معلمات المرحلة الثانوية في تنمية الجانب العقلي للطالبات لمواكبة عصر اقتصاد المعرفة "تصور مقترح". مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد (16)، العدد"2".

وزارة الاقتصاد والتخطيط. (2017). خطة التنمية التاسعة (2010- 2017). الرياض، منشورات وزارة الاقتصاد والتخطيط.

وزارة التخطيط والاقتصاد. (2015). موجز خطط التنمية العاشرة وأولوياتها. مسترجع من: https://www. mep. gov. sa/ar

وزارة التربية والتعليم. (2005). دليل التدريب، إدارة التدريب والتأهيل والإشراف التربوي، مديرية التدريب التربوي.


ترجمة المراجع العربية:

Abdul-Atti, Mohammed Al-Bata 'a. (2015). Teaching and learning technology. Educational library.

Al Ghamdi, Ali (2020). The degree to which a secondary teacher exercises his or her roles in the age of cognitive economics as seen by government school leaders. Arab Journal of Educational and Psychological Sciences, 4, "16", pp. 67-96.

Al Laithi, Marwa Abdul Zahir ElSayed. (2021). Degree of availability of knowledge economics skills in the third grade preparatory curriculum for Arabic language and its teachers. International Journal of Curriculum and Technological Education, Cairo University, 4 (4) , p. 155-174.

Al Sharif, Mohammed Harib (2018) The degree of availability of knowledge economic skills of social and national studies teachers from the point of view of school leaders in Saudi Arabia. Specialized International Pedagogical Journal, vol. 7, No. 12

Al-Attom, Monzer Sameh. (2020). The practical degree of art educators in Jordan to teach skills in the knowledge economy perspective from the point of view of their supervisor. International Journal of Education, Research and Science, vol. 3, No. 1.

Allam, Ahmed Abdulsameeh. (2016). The development of the concept of traditional economic value theory to the knowledge economy is a "proactive study". Journal of Economics, Sudan, vol. 17, No. 1.

Al-Sayyegh, Najat Mohammed. (2013). The role of the knowledge economy in the development of Saudi universities and the obstacles to its operationalization from the point of view of the heads of departments, specialized international educational journal, vol. (2) No.

Al-Shaweyhat, Safaa. (2016). Degree of understanding and application of the principles of knowledge economy among teachers at government secondary schools in Jordan. Journal of the University of Najah for Human Sciences, "30" Issue "10" pp. 1998-2024.

Hamid, Najla Mohammed. Zeidan, Asmaa Murad. (2020). Self-professional development of Egypt's basic educative teachers in light of the requirements of the knowledge economy (proposed scenario). Journal of the University of Fayoum for Educational and Psychological Sciences, vol. 14, No. 3.

Jailawi, Maher Mohammed. (2017). The extent to which secondary mathematics teachers exercise teacher roles for cognitive economics from the point of view of specialist mentors. Bayt University Magazine.

King Khalid University. (2016). International Teaching and Knowledge Age Conference: Opportunities and challenges under the theme "A renewed milestone for a changing world". Publications of Khalid University, Saudi Arabia, 29-30 November. Retrieved from https://www. kku. edu. sa/ar/node/306

Ministry of Economy and Planning. (2017). Ninth Development Plan (2010-2017). Riyadh, Ministry of Economy and Planning publications.

Ministry of Education. (2005). Training manual, Department of Training, Rehabilitation and Educational Supervision, Directorate of Educational Training.

Ministry of Planning and Economy. (2015). Summary of tenth development plans and priorities. Retrieved from: https://www. mep. gov. sa/ar

Misda Asbar International. (2017). Creativity and innovation in the context of the fourth industrial revolution knowledge economy. Riyadh, retrieved from: https://www. awforum. org/index. php/ar

Muhari, Rhea Salem. (2017). Teacher of Arabic language and knowledge-based economy. Third International Conference: The Future of Teacher Training and Development in the Arab World. 6 October University, Faculty of Education.

Ni az, Hayat Abdulaziz. (2019). The reality of the role of female secondary teachers in developing the mental aspect of female students to keep up with the age of the knowledge economy is a "proposed conception". University of Sharjah Journal of Humanities and Social Sciences, vol. 16, No. 2.

Obaidat, Zewyaqaan. (2007). Scientific research. Amman, House of Thought for Publishing and Distribution.

Qazamel, Sonia Hanem (2013) Egyptian Lexicon in Education, Cairo, World of Writers.

Rabab'aa, Omar. (2018). The degree to which the teacher exercises his or her roles in the Jordanian educative system in the age of cognitive openness, as reported by the educational supervisors. International Journal of Educational Research, vol. 42, No. 3, p. 1-25.


المراجع الأجنبية:

Barclay, Rebecca&Murray, Philip. (2002). What is Knowledge Mangement? Knowledge Praxis.

Bates, T. (2014). Are universities teaching the skills needed in a knowledge based. econom? are- universities- teaching-skills needed—in-knowledge-based- economy.

Bonal, X & Ramba, X. (2003). Captured by the Totally Pedagogised Society: Teacher and Teaching in the Knowledge Economy, Globalization, Societies and Education, 11, (2) , 169-184.

Issa, E. S. A. A. (2019). Evaluation of Teaching Practices for Physical Education Teachers in the Light of Trends Based on Knowledge Economy in Menoufia in Egypt. Journal of Applied Sports Science, 9 (1).

OECD. (1996). OECD Science Technology and Industry Scoreboard: Benchmarking Knowledge- based Economies Paris.

OECD. (2001). Competencies For Knowledge Economy OECD Publishing Retrieved From: http:// www. oecd. Org\ innovation\ research\ 1842070. pdf.

Quoin p,J. (2003). Staff Development for the Knowledge Economy. Ontario institute for studies in Education, Canada.

Sabbah, S. S. M., Naser, I. A. S., & Awajneh, A. M. H. (2016). The Teacher's Roles in Light of Knowledge Economy from the Perspective of the Educational Supervisors' in Palestine. Journal of Education and Practice, 7 (26) , 88-98.

World Bank Report. (2003). Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for Developing Countries, WBI Development Studies Washington , C. D: World Bank.

Yim-Teo, T. (2004). Reforming Curriculum for a knowledge Economy - the Case of Technical Education in Singapore. Paper presented to the NCIIA 8th Annual meeting Titled: Education that Works: 137.