مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

أثر أنشطة التعلم في تنمية مهارات الفهم القرائي وعادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي

The effect of learning activities on developing reading comprehension skills and habits of mind among first-year secondary school students 

د. رسماء بنت عايض الحارثي

Dr. Rasmm Ayed Ali Alharthi

الكلمات مفتاحية: أنشطة التعلم، تنمية المهارات، مهارات الفهم القرائي، عادات العقل

10.36046/2162-000-014-015
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر أنشطة التعلم في تنمية مهارات الفهم القرائي وعادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء قائمة بمهارات الفهم القرائي وتكونت من (18) مهارة فرعية توزعت على خمسة مستويات، كما تم إعداد اختبار لمهارات الفهم القرائي، وجرى بناء مقياس عادات العقل تكون من (14) مهارة فرعية موزعة على ثلاثة أبعاد. وتم التحقق من الصدق والثبات لأداتي الدراسة.

تكونت عينة الدراسة من (34 طالبة) في المجموعة التجريبية، و (32 طالبة) في المجموعة الضابطة، وتم تطبيق التجربة خلال الفصل الدراسي الأول لعام 1444، واستخدم المنهج شبه التجريبي لإجراء الدراسة.

وأظهرت نتائج الدراسة وجود أثر لأنشطة التعلم في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف الأول الثانوي. ووجود أثر لأنشطة التعلم في تنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي. وكشفت نتائج التحليل وجود معاملات ارتباط قوية وموجبة وذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05 = ?) بين مهارات الفهم القرائي وعادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي.

وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريس مهارات الفهم القرائي من خلال أنشطة التعلم؛ لأثرها في نفوس الطلبة ودافعيتهم للتعلم، والتركيز على عادات العقل المختلفة لدورها الفعال في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى الطالبات في العملية التعليمية والتعلمية. والقيام بدراسة مماثلة حول أثر أنشطة التعلم في تنمية مهارات الفهم القرائي وعادات العقل لدى طلبة المدرسة: دراسة مقارنة باختلاف المرحلة الدراسة.


The study aimed to reveal the effect of learning activities on developing reading comprehension skills and habits of mind among first-year secondary school students.

To achieve the objectives of the study, A list of reading comprehension skills was built by the researcher in its final form of (18 skills branch) distributed over five levels, A test was also prepared for reading comprehension skills based on a scale of mind habits consisting of (14 skills branch) and distributed over three dimensions. The validity and reliability of the two study tools were verified.

The study sample consisted of (34 student female) in the experimental group and (32 female student) in the control group and the experiment was applied during the first semester of the academic year 1444 and the semi-experimental approach was used to conduct the study.

The results of the study showed an effect of teaching activities in developing the reading comprehension skills of first-year secondary school students. And there is an effect of learning activities in developing the habits of mind among first-year secondary school students. The results of the analysis revealed the presence of strong, positive, and statistically significant correlation coefficients at the statistical significance level (? = 0.05) between the reading comprehension skills and mental habits of first-year secondary school students.

The study recommended that attention should be paid to teaching reading comprehension skills through learning activities. Because of their impact on students’ hearts and motivation to learn and focus on the different habits of mind because of their efficacious role in developing students’ reading comprehension skills in the teaching and learning process, conducting a similar study on the effect of learning activities on developing reading comprehension skills and habits of mind among school students: a comparative study according to the different stages of study.

مراجع

المراجع العربية:

إبراهيم، صفاء محمد. (2021). استخدام نموذج شوارتزفي تدريس اللغة العربية لتنمية مهارات القراءة التأملية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة البحث العلمي في التربية، العدد5، ص ص 235- 309.

البجة، عبد الفتاح. (2007). أساليب تدريس اللغة العربية. العين: دار الكتاب الجامعي.

البصيص، حاتم. (2011). تنمية مهارات القراءة والكتابة – استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم. دمشق: منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب.

جاب الله، علي، والشيرازي، عبد الغفار. (2005). الأنشطة اللغوية (أنواعها- معاييرها- استخداماتها). عمان: دار الكتاب الجامعي.

جاد، محمد لطفي (2003). فعالية استراتيجية مقترحة في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي. مجلة القراءة والمعرفة, العدد (22)، كلية التربية، جامعة عين شمس، ص ص 15ـ 49.

الحارثي، إبراهيم. (2007). العادات العقلية وتنميتها لدى التلاميذ. الرياض: مكتبة الشقري.

حبيب الله، محمد (2010). أسس القراءة وفهم المقروء بين النظرية والتطبيق. الطبعة الرابعة، عمان: دار عمار.

الحجايا، قاسم. (2010). أثر استخدام نموذج مارزانو للتعلم في تنمية المفاهيم النحوية ومهارات التعبير الشفوي لدى طلبة المرحلة الأساسية. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية، الأردن.

الحربي، بدر عبدالله. (1437). تقويم النشاطات المتضمنة في كتب الكفايات اللغوية بالمرحلة الثانوية (نظام المقررات) في ضوء المهارات النحوية المناسبة لهم. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

الحيلواني، ياسر. (2003). تدريس وتقويم مهارات القراءة. الكويت: دار الفلاح للنشر والتوزيع.

الربعي، محمد عبد العزيز. (2009). دور مناهج القراءة في تنمية العادات العقلية كأنماط للسلوك الذكي. دراسات في المناهج وطرق التدريس، مصرالعدد (310) ص1-ص130

الشيدي، هنادي هليل، العبدالعال، أبرار عبدالعزيز (2017). تتقويم أنشطة التعلم بكتاب اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي في المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات الفهم القرائي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، مج 1، ع3، ص ص130- 148

السلمي، عبد المولى زهيميل. (2018). تقويم نشاطات التعلم في مقرر لغتي الجميلة لتلاميذ الصف السادس الابتدائي في ضوء مهارات النحو المناسبة لهم. مجلة البحث العلمي في التربية، ع 19، ص145-192.

السليتي، فراس. (2017). أثر استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات الفهم القرائي والاتجاه نحو القراءة لدى طلبة الصف الرابع الأساسي في الأردن. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، جامعة الملك سعود. 29 (2)، ص ص 197-221.

الشامي، حمدان ممدوح. (2010). عادات العقل في ضوء متغيري السنة الدراسية ومستوى التحصيل الدراسي لدى طلاب جامعة الملك فيصل بالمملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية، الأزهر، العدد344، الجزء2، ص129- ص378.

الصاعدي، وجدي محمد. (1437). تقويم نشاطات التعلم في مقرر لغتي الجميلة في ضوء مهارات الفهم القرائي اللاومة لتلاميذ الصف السادس الابتدائي. رسالة ماجستير فير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

عبد الباري، ماهر شعبان. (2009). فاعلية استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم القرائي لتلاميذ المرحلة الإعدادية. بحث منشور، مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة عين شمي، ع 145، صص73-114.

عبد الحميد، عبدالله عبدالحميد. (2000). فاعلية استراتيجيات معرفية معينةفي تنمية بعض المهارات العليا للفهم في القراءة لدى طلاب الصف الأول الثانوي. مجلة القراءة والمعرفة, ع2، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة: القاهرة.

عبد الرحيم، طارق نور الدين. (2018). عادات العقل، والدافعية العقلية، والتخصص الدراسي والجنس كمتغيرات تنبؤية لكفاءة التعلم الإيجابية لدى طلاب جامعة سوهاج. مجلة كلية التربية بسوهاج، ع52، ص ص129-182

العبيدي، خالد. (2017). فاعلية القلم الالكتروني القارئ في علاج صعوبات القراءة الجهرية وتنمية مهارا تالفهم القرائي لدى تلاميذ صعوبات القراءة بالصف الثالث الابتدائي. مجلة العلوم التربوية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. (6). 179- 220.

عدوي، سالم جمال الدين علي02017). تنمية الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة القراءة المعرفة، ع.19، 22-40.

عرفات، نجاح، وحسن، سناء. (2013). المناهج والاتجاهات العالمية. السعودية: مكتبة الشقري.

العذيقي، ياسين. (2009). فاعلية استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

عطية، جمال سليمان. (2006). فاعلية استراتيجيات ماوراء المعرفة في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية. مجلة مجلة كلية التربية بجامعة بنها، 16/ (67).

عطيو، محمد نجيب. (2013). المناهج الدراسية النظرية والتطبيق. مصر، القاهرة: عالم الكتب.

العنزي، سالم، والشمري، فهد. (2017). معوقات تطبيق الأنشطة اللغوية المضمنة في مقرر (لغتي الجميلة) من وجهة نظر المعلمين في مدينة الرياض وتصور مقترح لتطبيقها. المجلة العلمية، العدد (2) ص26- ص298.

عودة، أحمد سليمان. (2010). القياس والتقويم في العملية التدريسية (الطبعة الرابعة). إربد: دار الأمل.

العيسوي، جمال مصطفى، والطناخي، محمد عبيد. (2006). تنمية مستويات الفهم القرائي لدى تلميذات الصف السابع بمرحلة التعليم الأساسي بدول الإمارات العربية المتحدة، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، مجلة دراسات في المناهج، كلية التربية، جامعة عين شمس، ع114- يوليو.

عيسى، محمد أحمد (2019). برنامج قائم على مدخل تدريس القراءة المتمركزة حول المفاهيم لتنمية مهارات الفهم والقراءة الاستراتيجية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية بالمنصورة، ع105، ج1

الغامدي، صالح عبدالله (2008).

تقويم نشاطات التعلم في الكفايات اللغوية للصف الأول الثانوي في ضوء مهارات التفكير الناقد المناسبة للطلاب. رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، كلية التربية.

الغصن، إقبال صالح. (2020). فاعلية برنامج قائم على الأنشطة اللغوية في تنمية مهارات القراءة الناقدة وبعض عادات العقل لدى الطالبات المعلمات في كلية التربية في جامعة الأميرة نورة. مجلة الفتح، العدد (84)، ص340ص370.

قطامي، يوسف، وعموري، أميمة. (2005). عادات العقل والتفكير، النظرية والتطبيق. عمان، الأردن: دار الفكر.

آل كليب، بخيتة. (2020). تحليل محتوى أنشطة مقررات اللغة العربية في المملكة العربية السعودية بالمرحلة المتوسطة في ضوء عادات العقل وفقا لتصنيف (كوستا وكاليك). مجلة العلوم التربوية، 5 (1)، ص133-ص168.

لافي، سعيد. (2015). تعليم اللغة العربية المعاصرة. القاهرة: عالم الكتب.

مارزانو ر. ج وآخرون. (2000). أبعاد التعلم بناء مختلف للفصل الدراسي. تعريب جابر عبد الحميد وصفاء الأعسر ونادية شريف، دار قباء، القاهرة.

المجاوب، سعد التركي. (2017). درجة ممارسة معلمي التربية المهنية للأنشطة التعليمية في دولة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت: الأردن.

محيسن، مها محمد. (2010). مستوى اكتساب طلبة المرحلة الأساسية لعادات العقل حسب مشروع (2060) العالمي وعلاقته بمتغيرات الجنس والصف التعليمي والتحصيل الدراسي. رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية: الأردن.

مرسي، حاتم. (2011). جماعات النشاط العلمي المدرسية تأسيسها- مجالاتها- تقويمها. القاهرة: دار النشر للجامعات.

المصري، هالة أسماعيل. (2017). فعالية برنامج إلكتروني لتنمية مهارتي السرعة والفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الأساسي بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة

المفتي، محمد. (2019). توجهات مستقبلية في تنظيم المنهج" توجهات مستقبلية في المناهج والتدريس" المؤتمر العلمي الدولي السادس" السابع والعشرون للجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، دار الضيافة، جامعة عين شمس، مج2، ص ص 358- 369.

مناع، محمد السيد (2008). فعالية استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. مجلة كلية التربية جامعة طنطا، ع39.

النغيمشي، سليمان عبدالعزيز، وسعودي، علاء الدين. (2018). معتقدات معلمي اللغة العربية نحو كتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة ودرجة استخدامهم له. رسالة ماجستير، جامعة القصيم.

نوفل، محمد بكر. (2010). تطبيقات علمية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل. عمان: دار المسيرة.

الهاشمي، عبدالرحمن، وعطية، محسن علي. (2009). تحليل محتوى مناهج اللغة الرعبية. عمان: دار الصفاء للنشر والتوزيع.

يتمي، منى. (2015). عادات العقل في محتوى مناهج العلوم المطورة للمرحلة المتوسطة ومدى إلمام الطالبات بها. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة طيبة.


ترجمة المراجع العربية:

Abdelhamid, Abdullah Abdelhamid. (2000). The effectiveness of certain cognitive strategies in the development of certain higher skills of comprehension in reading in secondary first-graders. Journal of reading and knowledge, P.2, Egyptian society for reading and knowledge: Cairo.

AbdulBary, Maher Shaaban. (2009). The effectiveness of the mental visualization strategy in the development of reading comprehension skills for middle school students. Published research, journal of studies in curricula and teaching methods, Egyptian Association for curricula and teaching methods, Faculty of Education, Ain Shams University, pp. 145, pp. 73-114.

Abdulrahim, Tariq Nour Al-addine. (2018). Habits of mind, mental motivation, study specialization and gender as predictive variables of positive learning efficiency in Suhag university students. Journal of the Faculty of education in Suhag, pp. 52, pp. 129-182.

Adaie, Salim Jamal Al-addin ali (2017). Development of reading comprehension among high school students, Journal of reading knowledge, P.19,22-40.

Aissa, Mohammed Ahmed (2019). A program based on the introduction of teaching reading centered around concepts to develop understanding and strategic reading skills in high school students. Journal of the Faculty of education in Mansoura, P. 105, P. 1.

Al-Assawi, Jamal Mustafa, and Al-tanakhi, Mohammed Obaid. (2006). Development of reading comprehension levels among seventh graders in basic education in the United Arab Emirates, Egyptian Association for curricula and teaching methods, Journal of studies in curricula, Faculty of Education, Ain Shams University, p.114 - July.

Albusis, Hatem. (2011). Literacy development-multiple teaching and assessment strategies. Damascus: publications of the Syrian General Organization for writers.

Al-Celeti, Firas. (2017). The impact of active learning strategies on the development of reading comprehension skills and the trend towards reading among basic fourth grade students in Jordan. Specialized international educational journal, King Saud University. 29 (2) , pp. 197-221.

Al-Enezi, Salem, and Al-Shammari, Fahd. (2017). Obstacles to the application of the language activities included in the course (my beautiful language) from the point of view of teachers in the city of Riyadh and a proposed concept for their application. Scientific journal, issue (2) p.26 - p. 298.

Al-Ghamdi, Saleh Abdullah (2008). Evaluation of learning activities in the language competencies of the first secondary grade in the light of the appropriate critical thinking skills of students. Master's thesis, Umm Al-Qura University, Faculty of Education.

Al-Harbi, Bader Abdullah. (1437). Evaluating the activities included in the language proficiency books at the secondary level (The course system) in the light of the appropriate grammatical skills for them. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

Al-Harthy, Ibrahim. (2007). Mental habits and their development in pupils. Riyadh: Al-shaqri library.

Al-Hashemi, Abdulrahman, and Atiyah, Mohsen Ali. (2009). Analysis of the content of Arabic language curriculum. Amman: Al-Safa publishing and distribution house.

Al-hilwani, Yasser. (2003). Teaching and evaluating reading skills. Kuwait: Dar Al-Falah for publishing and distribution.

Al-Kuliab, Bakhita. (2020). Analysis of the content of the activities of the Arabic language courses in the kingdom of Saudi Arabia at the intermediate stage in the light of the habits of mind according to the classification (Costa and Kalik). Journal of Pedagogical Sciences, 5 (1) , pp. 133-P.168.

Al-Masri, Hala Ismail. (2017). The effectiveness of an electronic program to develop the skills of speed and reading comprehension among fourth grade primary schoolgirls in Gaza. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Islamic University of Gaza.

Al-Mojaweb, Saad Al-Turki. (2017). The degree of practice of professional education teachers of educational activities in the state of Kuwait. Unpublished master's thesis, Al-Bayt University: Jordan.

Al-Naghimshi, Suliman Abdulaziz, and Saoud, Alaa Al-Addin. (2018). The beliefs of Arabic Language teachers towards the Activity Book of my beautiful language course and the degree of their use of it. Master's thesis, Qassim University.

Al-Obeidi, Khalid. (2017). The effectiveness of the electronic pen reader in the treatment of reading difficulties and the development of reading skills among students with reading difficulties in the third grade of primary school. Journal of Educational Sciences at Imam Mohammed bin Saud Islamic University. (6). 179- 220.

Al-Rashidi, Hanadi Halil, Al-Abdulaal, Abrar Abdulaziz (2017). English language book learning activities for the first secondary grade in the kingdom of Saudi Arabia are evaluated in the light of reading comprehension skills. Journal of educational and Psychological Sciences, vol. 1, p. 3, pp. 130-148.

Al-Rubaai, Mohammed Abdulaziz. (2009). The role of reading approaches in the development of mental habits as patterns of intelligent behavior. Studies in curricula and teaching methods, Egypt (310) P. 1-p. 130.

Al-Saadi, Wajdi Mohammad. (1437). Evaluating the learning activities in the My beautiful language course in the light of the critical reading comprehension skills of the sixth-grade students. Published master's thesis, Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

Al-Shami, Hamdan Mamdouh. (2010). Habits of mind in light of the changing academic year and the level of academic achievement among students of King Faisal University in Saudi Arabia. Journal of the Faculty of Education, Al - Azhar, No. 344, Part 2, pp. 129-378.

Al-Solami, Abdul-Mola zahimel. (2018). Evaluating the learning activities in the My beautiful language course for sixth grade elementary students in the light of their appropriate grammar skills. Journal of scientific research in education, P.19, pp. 145-192.

Arafat, Najah, Hassan and Sana. (2013). Global approaches and trends. Saudi Arabia: Al-shaqri library.

Athiqi, Yasin. (2009). The effectiveness of the self-questioning strategy in the development of some reading comprehension skills in secondary first graders. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

Atiya, Jamal Suliman. (2006). The effectiveness of metacognitive strategies in the development of reading comprehension skills among students with learning disabilities in the preparatory stage. Journal of the Journal of the Faculty of education of Bennah University, 16/ (67).

Attiou, Mohammed Najib. (2013). Theoretical and practical school curriculum. Egypt, Cairo: world of books.

Baja, Abdel Fattah. (2007). Methods of teaching the Arabic language. Al Ain: University Book House.

Habiballah, Muhammad (2010). Foundations of reading and reading comprehension between theory and practice. Fourth edition, Amman: Dar Ammar.

Hajaya, Qasim. (2010). The impact of using the Marzano learning model in the development of grammatical concepts and oral expression skills among students of the basic stage. Unpublished PhD thesis, Amman Arab University, Jordan.

Ibrahim, Safa Mohammed. (2021). Using the Schwartz model in teaching Arabic to develop contemplative reading skills and habits of mind among middle school students. Journal of scientific research in education, No. 5, p p. 235-309.

Jaballah, Ali, and Shirazi, Abdul Ghaffar. (2005). Language activities (their types - norms - uses). Amman: University Book House.

Jad, Mohamed Lotfy (2003). The effectiveness of the proposed strategy in the development of some reading comprehension skills for students of the second preparatory grade. Journal of reading and knowledge, Issue (22) , faculty of Education, Ain Shams University, pp. 15-49.

Lavi, said. (2015). Teaching contemporary Arabic. Cairo: world of books.

Manna, Mohammed al-Sayed (2008). The effectiveness of the self-questioning strategy in the development of reading comprehension skills in secondary first-graders. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, p.39.

Mufti, Mohammed. (2019). Future directions in organizing the curriculum" future directions in curricula and teaching" The Sixth international scientific conference" The Twenty-seventh Egyptian Association for curricula and teaching methods, guest house, Ain Shams University, Vol.2, pp. 358-369.

Muhsien, Maha Mohammed. (2010). The level of acquisition by students of the basic stage of habits of mind according to the global project (2060) and its relationship to the variables of gender, educational grade and academic achievement. Unpublished PhD thesis, University of Jordan: Jordan.

Mursi, Hatem. (2011). School scientific activity groups establishment-fields - evaluation Cairo: publishing house for universities.

Nofal, Mohammed Bakr. (2010). Scientific applications in the development of thinking using habits of mind. Amman: Dar Al-Masirah.

Odeh, Ahmed Suliman. (2010). Measurement and evaluation in the teaching process (fourth edition). Irbid: House of hope.

Qatami, Yousif, Amory, and Umaima. (2005). Habits of mind and thinking, theory and practice. Amman, Jordan: Dar Al-Fikr.

Yetme, Mona. (2015). Habits of mind in the content of the science curricula developed for the middle school and the extent to which students are familiar with them. Unpublished master's thesis, Faculty of Education, Taibah University.


المراجع الأجنبية:

Wiersema J.& Licklider ,B (2009) "Intentional Mental Processing Student Thinking As A habit Of Mind ". Journal of Ethnographic & Qualitative Research. 3 (1) , 119-127

Burgess, j. (2012). The impact of teaching thinking skills as habits of mind to young children with challenging behaviors. Emotional and behavioral Difficulties ,17,47 – 63

Costa, A & Kellick, B, (2005). Describing 16 habits of mind. Retrieved from for habits of mind. https://www. habitsofmindinstitute. org/about-us/hear-art/ com/…./16. hom. pdf from: http://www. Habits of mind. net/ whatare

Costa, A. L., & Kallick, B. (2000). Describe 16 habits of mind, Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD) , Alexandria, Virginia, U. S. A.

Costa, A., & Kallick, B. (2008). Habits of Mind across the Curriculum: Practical and Creative Strategies for Teachers, Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD

Eble,R. (1972). Essentials of educational measurement. New jersey: prentice-Hall,inc.

Ghosan, Iqbal Saleh. (2020). The effectiveness of a program based on language activities in the development of critical reading skills and some habits of mind among female teachers at the faculty of education at Princess Nora University. Al-Fath magazine, issue (84) , pp. 340, P.370.

Guerrero, A. (2003). Visualization and Reading Comprehension. Washington: Educational Resources Information Center (ERIC): 13.

Marzano R. Vol. (2000). Dimensions of learning are a different construction of the classroom. Arabization of Jaber Abdel Hamid, Safa Al-Asar and Nadia Sharif, Dar Quba, Cairo.

Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: a Step-by-step guide to data analysis using SPSS for windows (Version 12) (2nd ed). Maidenhead: Open University Press.

Snowball, D. 2005. Comprehension-an overview, Published by Aussie Interactive, port Washington: New York.