فاعلية الإرشاد السلوكي الجدلي في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة عفيف 

The Efficiency of Behavioral Dialectical Guidance in Reducing School Bullying among Secondary School Students

د. محمد بن حوال العتيبي

Dr. Mohammad Hawwal Alotaibi

الكلمات المفتاحية: الإرشاد السلوكي الجدلي, التنمر المدرسي, dialectical behavioral guidance, school bullying

DOI: 10.36046/2162-000-013-021

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية الإرشاد السلوكي الجدلي في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة عفيف، وتكونت عينة الدراسة من (40) طالبًا من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة عفيف ممن يعانون من مستوى تنمر مرتفع، ممن تتراوح أعمارهم بين (15 – 19) سنة بمتوسط (1, 17) سنة وانحراف معياري (52 ,)، وقام الباحث بإعداد مقياس التنمر المدرسي، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي، ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس التنمر المدرسي المستخدم في الدراسة الحالية في اتجاه متوسط درجات المجموعة التجريبية، كما توصلت الدراسة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسَيْن القبلي والبعدي على مقياس التنمر المدرسي المستخدم في الدراسة الحالية لصالح متوسط درجات القياس البعدي، ولا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي (بعد شهر من انتهاء الجلسات الإرشادية) على مقياس التنمر المدرسي المعد في الدراسة الحالية.


This study aimed to find out the effectiveness of dialectical behavioral guidance in reducing school bullying behavior among secondary school students in Afif Governorate. The study sample consisted of (40) secondary school students in Afif Governorate who demonstrated a high level of bullying, aged between (15-19) years with an average of (1.17) years and a standard deviation of (0.52). The researcher prepared a school bullying scale, and the results of the study showed a statistically significant difference between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the post-measurement on the school bullying scale used in the current study in the direction of the average scores of the experimental group. It also showed that there is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group in the pre- and post-measurements on the school bullying scale used in the current study in favor of the average scores of the post-measurement, and that there is no statistically significant difference between the average scores of the experimental group in the post and follow up measurements (conducted a month after the end of the counseling sessions) on the school bullying scale used in the study.
 

المراجع العربية:


إبراهيم، إيمان يونس. (2017). بناء مقياس التنمر المصور لدى طفل الروضة. مجلة البحوث التربوية والنفسية، الجامعة المستنصرية، العراق، 1 (55)، 648-677.

أبو الحديد، فاطمة علي. (2017). المسؤولية الاجتماعية للمرشدة الطلابية في مواجهة مشكلة التنمر المدرسي: دارسة ميدانية على طالبات المرحلة الثانوية بالدمام. المجلة العربية لدراسات وبحوث العلوم التربوية والإنسانية، القاهرة، 5 (8)، 194-168.

أبو زيد، أحمد. (2017). فاعلية التدريب على اليقظة العقلية كمدخل سلوكي جدلي في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي لدى الطالبات ذوات اضطراب الشخصية الحدية أثره على أعراض هذا الاضطراب. مجلة الارشاد النفسي، جامعة عين شمس، مصر، 51 (1)، 213-255.

أبو زيد، ثناء سعيد، الزهراني، بدرية ضيف الله، الحسابي، ريم رحومة. (2020). الاضطرابات الانفعالية والسلوكية لدى الأطفال والمراهقين وعلاقتها بجائحة فيروس كورونا المستجد: دراسة وصفية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. مجلة كلية التربية، جامعة كفر الشيخ، مصر، 20 (4)، 75-122.

أبو زيد، نعمة نادي. (2021). فعالية الذات وعلاقتها بمستوى التنمر لدى طلاب التعلم الثانوي الفني المتقدم. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، مصر 1 (53)، 27-64.

أبو علي، حاتم محمد. (2022). فعالية كلٍ من برنامج الإرشاد الجدلي السلوكي وبرنامج الإرشاد الأسري في خفض الجنوح الكامن لدى طلاب المرحلة الإعدادية، (رسالة دكتوراة)، كلية التربية، قسم الصحة النفسية، جامعة كفر الشيخ.

أبو عيطة، سهام، والشمالية، آلاء. (2017). فاعلية الإرشاد الجمعي المستند إلى العلاج الجدلي السلوكي في خفض الاندفاعية والسلوك التخريبي لدى طالبات الصف العاشر. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 13 (4)، 433-448.

أبو الفتوح، محمد كمال. (2006). دراسة لبعض المتغيرات المرتبطة بسلوك المشاغبة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. (رسالة ماجستير)، كليه تربيه، قسم الصحة النفسية، جامعة بنها.

أبو الفضل، محفوظ عبد الستار. (2017). فاعلية برنامج إرشادي انتقائي في تنمية الذكاء الانفعالي وأثره على مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانية من التعليم الأساسي للمعاقين سمعيًا. مجلة التربية الخاصة بجامعة الزقازيق، 6 (18)، 1-90.

أحمد، رحاب يحيى. (2020) فعالية العلاج السلوكي الجدلي في تحسين التنظيم الانفعالي لدى المراهقات وأثره على تخفيف اضطراب شره الأكل العصبي لديهن، مجلة كلية التربية، جامعة بنها، مصر، 31 (121)، 104- 164.

أحمد، عاصم عبد المجيد، عبده، إبراهيم محمد. (2017). التنمر المدرسي وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية: دارسة تنبئوية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، القاهرة، 2 (36)، 451-476.

أحمد، معتز محمد. (2020). فاعلية برنامج إرشادي سلوكي جدلي في خفض حدة اجترار الذات لدى عينة من طلاب الجامعة. مجلة كلية التربية بجامعة عين شمس، 4 (44)، 113-188.

إسماعيل، سعيد. (1999). مستقبل التعليم قبل الجامعي، كراسات استراتيجية (ط1). مؤسسة الأهرام للدراسات والنشر.

بلحاح، فروحة. (2011). التوافق النفسي الإجتماعي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس في التعليم الثانوي. (رسالة ماجستير). جامعة مولود معمري تيزي-وزو. الجزائر.

البلوي، خولة سعد. (2020). فاعلية الإرشاد السلوكي الجدلي في خفض بعض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدى عينة من طالبات المرحلة الجامعية. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر، 3 (185)، 1139-1202.

البليطي، أسماء مسعود. (2021) فاعلية العلاج الجدلي السلوكي في خفض السلوك الفوضوي لدي طلبة المرحلة الإعدادية، المجلة المصرية للدراسات النفسية، 31 (110)، 165- 210.

الحبشي، محمد. (2006). أثر استخدام بعض فنيات العلاج السلوكي المعرفي في تحسين الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة المنصورة، كلية التربية، جمهورية مصر العربية.

الحبشي، نجلاء محمود (2021). الاضطرابات السلوكية وعلاقتها بالتعرض للتنمر الإلكتروني كضحية لطلاب المرحلة الثانوية بمدينة الباحة بالمملكة العربية السعودية في ظل جائحة كورونا. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، مصر 22 (6)، 418-443.

حسن، دعاء الصاوي. (2016). فاعلية كل من العلاج الجدلي السلوكي والعلاج بالتعقل في تخفيف أعراض اضطراب الشخصية الحديثة وأثر كل منهما في تحسين التوافق الزواجي لدى عينة من معلمات التعليم الأساسي المتزوجات. (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة سوهاج، جمهورية مصر العربية.

حسن، رمضان علي (2015). التنمر المدرسي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية ببورسعيد، 1 (17)، 1-40.

زهران، حامد عبد السلام. (2005). التوجيه والإرشاد النفسي (ط4). عالم الكتب للتوزيع والنشر.

سكران، السيد عبد الدايم، علوان، عماد عبده (2016). البناء العاملي لظاهرة التنمر المدرسي كمفهوم تكاملي ونسبة انتشارها ومبرراتها لدى طلاب التعليم العام بمدينة أبها. مجلة التربية الخاصة بجامعة الزقازيق، 1 (6)، 1-60.

الشافعي، نهلة فرج. (2018). فعالية الإرشاد السلوكي الجدلي في خفض الحساسية الانفعالية السلبية لدى طلاب الجامعة. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، مصر، 4 (104)، 167- 210.

الشمايلة، آلاء محمد. (2016). فاعلية الإرشاد الجمعي المستند للعلاج الجدلي السلوكي في خفض الاندفاعية والسلوك التخريبي لدى طالبات الصف العاشر. (رسالة ماجستير)، كلية الدراسات العليا، الجامعة الهاشمية.

الشلاش، عمر سليمان. (2020). فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تنمية مفهوم الذات وأثره على خفض سلوك التنمر لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 28 (4)، 104-134.

عبد الرحيم، محمد عباس. (2017). دور مديري المدارس الثانوية الفنية بمحافظة الشرقية في مواجهة التنمر المدرسي من وجهة نظر المعلمين. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، مصر، 1 (85)، 283-365.

عبد الفتاح، يسرا محمد. (2019). برنامج معرفي سلوكي لخفض التنمر المدرسي وبعض الأفكار اللاعقلانية لدى طلاب المرحلة المتوسطة. مجلة كلية التربية بجامعة عين شمس، 2 (43)، 117-168.

عبد اللطيف، شيرين ممدوح. (2016). فاعلية برنامج إرشادي لخفض التنمر لدى عينة من المراهقين الصم. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عين شمس، كلية التربية، جمهورية مصر العربية.

عبد الله، أحمد عمرو، الشركسي، أحمد صابر. (2019). العلاج الجدلي السلوكي بين النظرية والتطبيق. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 11 (29)، 126-144.

عبد المغني، محمد مصطفي. (2020). برنامج للعلاج السلوكي الدياليكتيكي لخفض الأفكار الانتحارية لدى عينة من الشباب ذوي الاضطراب الوجداني ثنائي القطب. (رسالة دكتوراة)، قسم الصحة النفسية والإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس.

عبده، أسماء أحمد. (2017). الأمن النفسي وعلاقته بالتنمر لدى المراهقين. مجلة البحث العلمي في التربية بمصر، 18 (6)، 188-189.

العتيبي، ضيف الله حمدان. (2014). فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتخفيف الضغوط النفسية لدى نزلاء السجون. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.

عدس، عبد الرحمن، وعبيدات، ذوقان، عبد الحق، كايد. (2020). البحث العلمي: مفهومه وأداوته وأساليبه (ط1). دار الفكر.

العطار، سهير. (2000). جرائم عنف الآباء ضد الأبناء (تحليل سوسيولوجي). (بحث مقدم) المؤتمر العلمي السنوي، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، إبريل 2000م.

علاونة، شفيق فلاح. (2004). سيكولوجية التطور الإنساني من الطفولة إلى الرشد (ط1). دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

علوان، عماد عبده. (2016). أشكال التنمر في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية بين الطلاب المرهقين بمدينة أبها. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر، 168 (1)، 439-473.

غريب، ندا نصر. (2017). العلاقة بين التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية وبعض خصائص الشخصية والعلاقات الأسرية. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، مصر، 4 (18)، 48-68.

القرعان، أحمد خليل. (2004). الطفولة المتأخرة (خصائصها، مشاكلها، حلولها) (ط1). دار الإسراء للنشر والتوزيع.

القرني، محسن. (2016). برنامج الأمان الأسري الوطني (ط1). الأمانة العامة للجنة الطفولة بالمملكة العربية السعودية

محروم، مريم حسني. (2022). فاعلية برنامج إرشادي مستندإلي العلاج الجدلي السلوكي في خفض الاندفاعية لدي مضطربي الشخصية الحدية في الأردن، مجلة جرش للبحوث والدراسات، جامعة جرش، 23 (1) , 1423- 1461.

محروم، مريم حسني، والخوالدة، صالح سالم. (2021). العلاج الجدلي السلوكي: مدخل علاجي واعد. مجلة علوم الإنسان والمجتمع، الجزائر، 10 (2)، 367-409.


ترجمة المراجع العربية:


Aadas, Abdul R ahaman. (2020). Scientific Research: Concepts, Instruments, and Methods. Dar Alfiker. Jordan.

Abd al-Rahim, Muhammad Abbas. (2017). The role of technical secondary school principals in Sharkia Governorate in facing school bullying from the teachers' point of view. Arab Studies in Education and Psychology, Egypt, 1 (85) , 283-365.

Abdel Fattah, Yousra Mohamed (2019). A cognitive behavioral program to reduce school bullying and some irrational thoughts among middle school students. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 2 (43) , 117-168.

Abdel Latif, Sherine Mamdouh. (2016). The effectiveness of a counseling program to reduce bullying among a sample of deaf adolescents. Unpublished Master Thesis. Ain Shams University, Faculty of Education, Arab Republic of Egypt.

Abdel-Mughni, Mohamed Mostafa. (2020). A program of dialectical behavioral therapy to reduce suicidal thoughts in a sample of youth with bipolar affective disorder. PhD Thesis, Department of Mental Health and Psychological Counseling, Faculty of Education, Ain Shams University.

Abdo, Asma Ahmed. (2017). Psychological security and its relationship to bullying among adolescents. Journal of Scientific Research in Education in Egypt, 18 (6) , 188-189.

Abdullah, Ahmed Amr; Al-Sharkasi, Ahmed Saber. (2019). Dialectical behavioral therapy between theory and practice. Al-Quds Open University Journal of Educational and Psychological Research and Studies, 11 (29) , 126-144.

Aboul Fotouh, Muhammad Kamal. (2006). A study of some variables related to the riotous behavior of secondary school students. Master's thesis, Faculty of Education, Department of Mental Health, Benha University.

Abu Aita, Siham; and North, Alaa. (2017). The effectiveness of group counseling based on dialectical behavioral therapy in reducing impulsivity and disruptive behavior among tenth grade female students. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 13 (4) , 433-448.

Abu Al-Fadl, Mahfouz Abdul-Sattar. (2017). The effectiveness of a selective counseling program in developing emotional intelligence and its impact on the level of school bullying for students of the second stage of basic education for the hearing impaired. Journal of Special Education at Zagazig University, 6 (18) , 1-90.

Abu Al-Hadid, Fatima Ali. (2017). The social responsibility of the student counselor in facing the problem of school bullying: a field study on secondary school students in Dammam. The Arab Journal of Educational and Human Sciences Studies and Research, Cairo, 5 (8) , 194-168.

Abu Zayd, Thana and Saeed; Al-Zahrani, Badriya and Dhaifullah; Al-Hesabi, Reem Rahouma (2020). Emotional and behavioral disorders in children and adolescents and their relationship to the emerging corona virus pandemic: a descriptive study in light of some demographic variables. Journal of the Faculty of Education, Kafr El-Sheikh University, Egypt, 20 (4) , 75-122.

Abu Zeid, Ahmed. (2017). The effectiveness of mental alertness training as a dialectical behavioral approach in reducing the difficulties of emotional regulation among students with borderline personality disorder, its impact on the symptoms of this disorder. Psychological Counseling Journal, Ain Shams University, Egypt, 51 (1) , 213-255.

Abu Zeid, Nima Nadi. (2021). Self-efficacy and its relationship to the level of bullying among students of advanced technical secondary education. Journal of Studies in Social Work and Human Sciences, Egypt 1 (53) , 27-64.

Ahmed, Asim Abdel Meguid; Abdo, Ibrahim Muhammad. (2017). School bullying and its relationship to moral intelligence among middle school students: a predictive study. Arab Studies in Education and Psychology, Cairo, 2 (36) , 451-476.

Ahmed, Moataz Mohamed. (2020). The effectiveness of a dialectical behavioral counseling program in reducing self-rumination among a sample of university students. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 4 (44) , 113-188.

Ahmed, Rehab Yahya. (2020) The effectiveness of dialectical behavioral therapy in improving emotional regulation in adolescent girls and its impact on alleviating their bulimia nervosa, Journal of the Faculty of Education, Benha University, Egypt, 31 (121) , 104-164.

Al-Attar, Suhair. (2000). Crimes of parental violence against children (a sociological analysis). A working paper submitted to the annual scientific conference, Institute of Higher Studies for Childhood, Ain Shams University, April 2000.

Alawneh, Shafiq Falah. (2004). The psychology of human development from childhood to adulthood. Amman: Dar Al Masira for publishing, distribution and printing.

Al-Balawi, Khawla Saad. (2020). The effectiveness of dialectical behavioral counseling in reducing some symptoms of borderline personality disorder among a sample of undergraduate students. Journal of the Faculty of Education at Al-Azhar University, 3 (185) , 1139-1202.

Al-Baliti, Asma Masoud. (2021) The Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy in Reducing Chaotic Behavior among Middle School Students, Egyptian Journal of Psychological Studies, 31 (110) , 165-210.

Al-Habashi, Muhammad. (2006). The effect of using some cognitive behavioral therapy techniques on improving self-efficacy among secondary school students. Unpublished doctoral thesis, Mansoura University, Faculty of Education, Arab Republic of Egypt.

Al-Habashi, Naglaa Mahmoud (2021). Behavioral disorders and their relationship to cyberbullying as a victim of secondary school students in Al-Baha city, Saudi Arabia, in light of the Corona pandemic. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, Egypt 22 (6) , 418-443.

Al-Otaibi, guest of God Hamdan. (2014). The effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program to reduce psychological stress among prison inmates. Unpublished PhD thesis, College of Social Sciences, Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh.

Al-Qarni, Mohsen. (2016). National Family Safety Program. Riyadh: The General Secretariat of the Childhood Committee in the Kingdom of Saudi Arabia

Al-Quraan, Ahmed Khalil. (2004). Late childhood (its characteristics, problems, solutions). Amman: Dar Al-Israa for Publishing and Distribution.

Al-Sakran, M. Abdel-Dayem; Alwan, Imad Abdo (2016). The global construction of the phenomenon of school bullying as an integrative concept, its prevalence and justifications among students of public education in the city of Abha. Journal of Special Education at Zagazig University, 1 (6) , 1-60.

Al-Shamayleh, Alaa Muhammad. (2016). The effectiveness of group counseling based on dialectical behavioral therapy in reducing impulsivity and destructive behavior among tenth grade female students. (Master Thesis) , Faculty of Graduate Studies, The Hashemite University, Jordan.

Al-Shalash, Omar Suleiman. (2020). The effectiveness of a cognitive-behavioral program in developing self-concept and its impact on reducing bullying behavior among a sample of secondary school students. Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 28 (4) , 104-134.

Alwan, Imad Abdo. (2016). Forms of bullying in light of some demographic variables among stressed students in Abha city. Journal of the Faculty of Education at Al-Azhar University, 168 (1) , 439-473.

Bilhah, Farouha. (2011). Pyschological Social Equilibrium and its Relation to Learning Motivation among Adolescents at Secondary Level Schools. (M. A. Thesis). Université Mouloud Mammeri de Tizi-Ouzou. Algeria.

Demerdash, Sabri. (1986). Science teaching methods. Cairo: Dar Al Maaref Library for publishing, printing and distribution.

El Shafei, Nahla Farag. (2018). The effectiveness of dialectical behavioral counseling in reducing negative emotional sensitivity among university students. Arab Studies in Education and Psychology, Egypt, 4 (104) , 167-210.

Gharib, Nada Nasr. (2017). The relationship between school bullying among middle school students and some personality characteristics and family relationships. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, Egypt, 4 (18) , 48-68.

Hassan, Doaa Al-Sawy. (2016). The effectiveness of dialectical behavioral therapy and reasoning therapy in relieving symptoms of modern personality disorder and the effect of each on improving marital adjustment among a sample of married basic education teachers. Unpublished PhD thesis, Sohag University, Arab Republic of Egypt.

Hassan, Ramadan Ali (2015). School bullying and its relationship to achievement motivation among middle school students. Journal of the College of Education in Port Said, 1 (17) , 1-40.

Ibrahim, Iman Younes. (2017). Building a scale depicting bullying for a kindergarten child. Journal of Educational and Psychological Research, Al-Mustansiriya University, Iraq, 1 (55) , 648-677.

Ismail, Saeed. (1999). The future of pre-university education, strategic views. Cairo: Al-Ahram Institute for Studies and Publishing.

Mhroum, Maryam Hosni. (2022). The Effectiveness of a Counseling Program Based on Dialectical Behavioral Therapy in Reducing Impulsivity in Borderline Personality Disorders in Jordan, Jerash Journal for Research and Studies, Jerash University, 23 (1) , 1423-1461.

Mhroom, Maryam Hosni; Al-Khawaldeh, Saleh Salem. (2021). Dialectical behavioral therapy: a promising therapeutic approach. Journal of Human Sciences and Society, Algeria, 10 (2) , 367-409.

Zahran, Hamed Abdel Salam. (2005). Psychological Guidance and Counseling (4th ed.). Riyadh: World of Books for Distribution and Publishing.


المراجع الأجنبية:


Adair, V. (2000). Ask your mother not to make yummy sandwiches: Bullying in New Zealand Secondary school. New Zealand Journal Of Educational Studies, 2 (35) , 207-228. https://doi. org/10.1090/105316X.2000.145768/

Akinyemi, S. (2016). A multiple single case design study of dialectical behaviour therapy skills groups for bulimia nervosa: are they associated with an increase in mindfulness and acceptance? DAI-C 77/07, Dissertation Abstracts International. DAI-C 77/07,

Bandura, A. (1983). Psychological mechanisms of aggression. In R. Geen & E. Donnerstein (Eds) , Aggression: Theoretical and empirical reviews, Vol. 1. Theoretical and methodological issues (pp. 1–40). New York: Academic Press. https://onlinelibrary. wiley. com/doi/abs/10.1002/1098-2337

Banks, R. (1997). Bullying in Schools. ERIC Digest. Washington U. S. Department of Education and Justice. https://eric. ed. gov/?id=ED407154

Budak, A. M. Ü., & Kocabaş, E. Ö. (2019). Dialectical behavior therapy and skill training: Areas of use and importance in preventive mental health. Current Approaches in Psychiatry,11 (2).192-204.

Chaudhary, N., & Hasan, S. (2017). Treatment outcomes of dialectical behavior therapy on the level of suicide severity and distress tolerance in suicidal patients. International Journal of Scientific and Engineering Research, 8 (9) , 462- 467.

Chugani, C. (2016). Dialectical Behavior Therapy in College Counseling Centers: Practical Applications and Theoretical Considerations. DAI-B 77/07 (E) , Dissertation Abstracts International. DAI-B 77/07 (E) ,

Chugani, C.; Fuhrman, B.; Abebe, K.; Talis, J.; Miller, E. (2020). Wellness and resilience for college and beyond: protocol for a quasi-experimental pilot study investigating a dialectical behaviour therapy skill-infused college course. BMJ Open; London. 10 (6) , DOI:10.1136/bmjopen-2020-036833.

Coyle, N. (2016). Relationships between Dialectical Behavior Therapy, psychiatric emergency room visits, and suicide attempts: A secondary analysis. MAI 56/02M (E) , Masters Abstracts International. MAI 56/02M (E) ,

Cusumano, L. (2017). The Integration of a Spiritually Informed Component with Radically Open-Dialectical Behavior Therapy for Anorexia Nervosa: The Clinical Value of a Catholic Approach to Humble Self-Surrender (Humility) and Responsible Love (Temperance). DAI-B 79/07 (E) , Dissertation Abstracts International.

Dimeff , L., & Linehan , M. (2001). Dialectical behavior therapy in a nutshell. Journal of California Psychologist, 34 (2) , 10-13. https://www. mcleanhospital. org/sites/default/files/shared/BPDWebinar

Dorothy, L., & Susan,M. (2003). Research on school bullying and victimization: What have we learned and where do we go from where ? School Psychology Review. 3 (32) , 365-384. DOI:10.1080/02796015.2003.12086206

Elices, Matilde; Soler, Joaquim; Feliu-Soler, Albert; Carmona, Cristina; Pascual, Juan C.; García-Palacios, Azucena; Tiana, Thais; and Álvarez, Enric. (2017) , Combining emotion regulation and mindfulness skills for preventing depression relapse: a randomized-controlled study. Borderline Personal Disorder Emotional Dysregulation. 2017; 4: 13.

Engle, E., Gadischkie, S., Roy, N., & Nunziato, D. (2013). Dialectical behavior therapy for a college population: Applications at Sarah Lawrence College and beyond. Journal of college student psychotherapy, 27 (1) , 11-30. https://psycnet. apa. org/record/2013-01336-004

Roland, E., & Thormod, I. (2001). Aggression and bullying." Aggressive Behavior. Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 27 (6) , 446-462. https://onlinelibrary. wiley. com/doi/abs/10.1002/ab.1029

Feigenbaum, J (2008). Dialectical behaviour therapy. Psychiatry, 7 (3) , 112-116.

Fineran, S. (2017). Bullying in adolescence. Thousand Oaks,, CA: SAGE Publications, Inc.

Friedman, H. S (2015). Encyclopedia of mental health. NY: Academic Press.

Haga, E., Aas, E., Groholt, B., Tormoen, A. & Mehlum, L. (2018). Cost-effectiveness of dialectical behaviour therapy vs. enhanced usual care in the treatment of adolescents with self-harm. Child & Adolescent Psychiatry & Mental Health, 12 (1) ,12-22.

Harned. M., Korslund. K. & Linehan, M. (2014). A pilot randomized controlled trial of dialectical behavior therapy with and without the dialectical behavior therapy prolonged exposure protocol for suicidal and self-injuring women with borderline personality disorder and PTSD. Behaviour research and therapy,2 (55) 7-17.

Harris, S., & Petrie, G. (2002). Bullying , the bullies , the victimization , the bystanders. ,Md. Rowman and Littlefield Publisher, E-book ISB No: 0585471509.

Hazler, R. (1996). Bystanders: An Overlooked factor in peer on peer abuse. Journal for the Professional Counselor, 11 (2) , 11-21. https://www. researchgate. net/profile/Richard-Hazler/publication/284072166_Bystanders_An_overlooked_factor_in_peer_on_peer_abuse/links/5696d0b608ae1c427903e63e/Bystanders-An-overlooked-factor-in-peer-on-peer-abuse. pdf

Keith, S., Mark , C., & Ginny , S. (2004). Bullying in secondary schools: What it looks like and How to manage it ?. NY: Paul Champman Publishing.

Kimmes, J., Seibert, G., Jaurequi, M., & Fincham, F (2017). The association between trait mindfulness and cardiovascular reactivity during marital conflict. Mindfulness, 3 (4) , 21-45. https://psycnet. apa. org/record/2017-51438-001

Linehan, M. (1993). Dialectical behavior therapy for treatment of borderline personality disorder: implications for the treatment of substance abuse. NIDA research monograph, 137, 102-102. https://pubmed. ncbi. nlm. nih. gov/8289922/

Loeffler, J. (2016). Dialectical behavior therapy adapted for suicidal and multiprobe adolescents: A literature review. DAI-B 77/10 (E) , Dissertation Abstracts International. DAI-B 77/10 (E) ,

Jacqueline, M. (2002). Peer abuse (bullying) and its impact on Adolescent, especially in relation to depression. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of PhilosoMyers, D. G. (2000): Living with hearing loss. New Haven CT and LondonYala. University Press.

Marco, J. H., García-Palacios, A. and Botella, C. (2013) Dialectical Behavioural Therapy for Oppositional Defiant Disorder in Adolescents: A Case Series. Psicothema, 25, 158-163.

Nabuzoka, D. (2003). Teacher ratings and peer nominations of bullying and other behavior of children with and without learning difficulties. Journal of Educational Psychology, 23 (3) , 307-312. https://doi. org/10.1080/0144341032000060147

Nichols, S. (2017). The Relationship Between Childhood Trauma on Borderline Personality Disorder Among Adults and the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Compared to Mentalization-Based Therapy in Treating Borderline Personality Disorder. MAI 56/04M (E) , Masters Abstracts International. https://scholarworks. calstate. edu/concern/theses/x920fz721?locale=de

Olweus, D. (1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. UK: Hemisphere Press

O’moore, M., & Kirkham,C. (2001). Self-esteem and its relationship to bullying behavior. Aggression Behavior, 27 (4) , 269-283. https://doi. org/10.1002/ab.1010

Pellegrini, A., & Long, J. (2002). A longitudinal Study of bullying, Dominance and victimization during the transition from primary school through secondary school. British Journal of Developmental Psychology, 20 (2) , 259-280. https://doi. org/10.1348/026151002166442

Rigby, K. (1996). Bullying in School: and what to do about it. London: Jessica Kingsley Publishers.

Safavi, S. (2018). Six-Week Treatment Program for Overcoming Bulimia Nervosa Using Dialectical Behavior Therapy Treatment. DAI-B 79/08 (E) , Dissertation Abstracts International.

Schmidt R. (2017). Examining Parent Pretreatment Expectancies and Preferences in Dialectical Behavior Therapy with Adolescents. DAI-B 78/09 (E) , Dissertation Abstracts International.

Schott, E., & Weiss, E. (2016). Adolescent bullying. In E. Schott & E. Weiss (Eds.) , Transformative social work practice. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. https://sk. sagepub. com/books/transformative-social-work-practice

Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I., and Van Oost, P. (2002). Relationship of the Family Environment to Children's Involvement in Bully/Victim Problems at School. J. Youth Adolescence 31 (6) , 419–428. https://link. springer. com/article/10.1023/A:1020207003027

UNESCO (2017). School Violence and Bullying: Global Status. NY: UN Publications. https://healtheducationresources. unesco. org/library/documents/school-violence-and-bullying-global-status-report

Tomlinson , M. (2015). The impact of dialectical behavior therapy on aggression, anger, and hostility in a forensic psychiatric population, Master of science, The University of Westerm Ontario, London, Ontario.

Wright, P. (2016). Effects of graduate training in dialectical behavior therapy: Changes in skill acquisition. DAI-B 78/01 (E) , Dissertation Abstracts International. DOI: 10.5430/jha. v5n2p55 

Ziraki F. & Hassan T. (2017). Investigating the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy in Clinical Symptoms, Anger Control and Emotional Regulation of Bully Children. International Journal of Clinical Medicine, 8, 277- 292.