واقع مشاركة معلمي المدارس الثانوية الحكومية بمحافظة إربد للقيادات التربوية في صنع القرار الإداري ومقترحات للتطوير
The reality of participation of Governmental secondary school teachers in Irbid Governorate for educational leaders in administrative decision-making and proposals for development
د. ميساء بنت محمد بني خلف
Dr. Maisa Mohammad Banykhalaf
هدفت الدراسة الكشف عن واقع مشاركة معلمي المدارس الثانوية الحكومية في محافظة إربد للقيادات التربوية في صنع القرار الإداري، والتعرف إلى مقترحات تطوير مشاركة المعلمين في صنع القرار الإداري. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الكمي، من خلال إعداد استبانة مكونة من (37) فقرة، وسؤال مفتوح. تكونت عينة الدراسة من (326) معلماً ومعلمةً من معلمي المدارس الثانوية الحكومية في محافظة إربد. أظهرت نتائج الدراسة أن واقع مشاركة معلمي المدارس الثانوية للقيادات التربوية في صنع القرار الإداري جاء بمستوى متوسط، كما أشارت النتائج عدم وجود فروق في مشاركة المعلمين للقيادات التربوية في صنع القرار الإداري تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي، ووجود فروق تعزى لمتغير الخبرة العملية بين الذين لديهم خبرة عملية (أقل من 10 سنوات)، والذين لديهم خبرة عملية (10 سنوات فأكثر)، لصالح الذين لديهم خبرة عملية (10 سنوات فأكثر)، كما أظهرت النتائج أن أبرز المقترحات التي جاءت لتطوير مشاركة معلمي المدارس الثانوية الحكومية للقيادات التربوية في صنع القرار الإداري، المقترح الذي ينص على "اعتماد آليات فاعلة في وزارة التربية والتعليم للعمل على تطوير مشاركة المعلمين في صنع القرارات الإدارية"، حيث جاء في المرتبة الأولى، وبأعلى تكرار.
The study aimed to reveal the reality of the participation of governmental secondary school teachers in Irbid governorate for educational leaders in administrative decision-making, and to identify proposals for developing the participation in administrative decision-making. To achieve the objectives of the study, a quantitative descriptive approach was used, by preparing a questionnaire consisted of (37) items, and an open question. The study sample consisted of (326) male and female teachers. The results of the study showed that the reality of secondary school teachers’ participation of educational leaders in administrative decision-making was moderate level. The results indicated that there were no differences in the participation of teachers of educational leaders in administrative decision-making due to the variables of gender and educational qualification, and that there were differences due to the practical experience variable between those who have experience (less than 10 years) , and those who have experience (10 years or more) , in favor of those who have practical experience (10 years or more). The results showed that the most prominent proposals to develop the participation in administrative decision-making, the proposal “the adoption of effective mechanisms in the Ministry of Education to work on developing the participation of teachers in administrative decision-making”, in the first rank, and the highest frequency.
المراجع العربية:
الأشهب، نوال. (2014). اتخاذ القرارات الإدارية أنواعها ومراحلها. عمان: دار أمجد للنشر والتوزيع.
جيتو، عبدالحق. (2019). المشاركة في صناعة القرار التربوي وآليات تفعيلها في المؤسسات التعليمية. المجلة التربوية، 58، 270-299.
الديكه، عهود وخصاونه، رونزا. (2021). مستوى مشاركة معلمي المدارس الخاصة الأردنية في عملية اتخاذ القرار وأثره على الرضا الوظيفي. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 12 (35)، 98-110.
السفياني، ماجد. (2012). درجة مشاركة المعلمين في اتخاذ القرارات المدرسية (دراسة ميدانية من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة الطائف). رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
الشقصي، حمد. (2005). مشاركة العاملين في اتخاذ القرارات في جامعة السلطان قابوس وأثرها على أدائهم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، المفرق، الأردن.
العجارمة، موفق. (2012). الأنماط القيادية السائدة لدى مديري المدارس الخاصة وعلاقتها بمستوى جودة التعليم من وجهة نظر المعلمين في محافظة العاصمة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
العجمي، ناصر. (2006). درجة إشراك مديري المدارس الثانوية لمعليهم في عملية اتخاذ القرار من وجهة نظر المعلمين في دولة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن.
عريفج، سامي. (2004). الإدارة التربوية المعاصرة. عمان: دار الفكر.
العطاس، محمد. (2009). اتخاذ القرارات "النظرية والتطبيق". الرياض: مكتبة الرشد.
الغامدي، سعيد. (2020). درجة مشاركة المعلمين في صنع القرارات المدرسية وعلاقتها بالنمط القيادي لقائد المدرسة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 28 (4)، 56-81.
غنيم، أحمد. (2010). واقع اتخاذ القرار في الإدارة المدرسية. السعودية: جامعة أم القرى.
قرواتي، خالد. (2017). درجة إسهام المعلمين والمعلمات في صناعة القرارات في مدارس محافظة سلفيت من وجهة نظرهم. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 6 (20)، 176-196.
القطراني، حنان. (2014). المشاركة في اتخاذ القرارات الإدارية وعلاقتها بالالتزام التنظيمي "دراسة ميدانية على عينة من العاملين بشركات النقل الجوي العاملة بمدينة بنغازي". رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بنغازي، ليبيا.
كنعان، نواف. (2003). اتخاذ القرارات الإدارية بين النظرية والتطبيق. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
مطاوع، إبراهيم. (2005). الإدارة التربوية في الوطن العربية، أوراق عربية – عالمية. عمان: دار الفكر للطباعة والنشر.?
ترجمة المراجع العربية:
Al-Ajarma, M. (2012). The prevailing leadership styles among private school principals and their relationship to the level of education quality from the point of view of teachers in the capital governorate, Amman (In Arabic). Unpublished Master's Thesis, University of the Middle East, Amman, Jordan.
Al-Ajmi, N. (2008). The degree of secondary school principals' involvement of their teachers in the decision-making process from the teachers' point of view in the State of Kuwait (In Arabic). Unpublished Master's Thesis, Amman Arab University for Graduate Studies, Amman, Jordan.
Alanoglu, M. & Demirtas, Z. (2019). A study on developing teacher participation in decision-making scale. International Online Journal of Educational Sciences, 11 (2) , 244-253.
Al-Ashahb, N. (2014). Administrative decision-making types and stages (In Arabic). Amman: Dar Amjad for Publishing and Distribution.
Al-Attas, M. (2009). Making decisions "theory and practice" (In Arabic). Riyadh: Al-Rushd Library.
Aldeeka, O. & Khasawneh, R. (2021). The Level of Jordanian Private Schools Teachers' Participation in Decision Making and Its Effect on Job Satisfaction (In Arabic). Journal of Al-Quds Open University for Educational & Psychological Research & Studies, 12 (35) , 98-110.
Al-Ghamdi, S. (2020). The degree of teachers' participation in school decision-making and its relationship to the leadership style of the school leader (In Arabic). Journal of Educational and Psychological Sciences, 28 (4) , 56-81.
Al-Qatrani, H. (2014). Participation in administrative decision-making and its relationship to organizational commitment "A field study on a sample of employees of air transport companies operating in the city of Benghazi" (In Arabic). Unpublished Master's Thesis, University of Benghazi, Libya.
Al-Shaksi, H. (2005). Participation of employees in decision-making at Sultan Qaboos University and its impact on their performance (In Arabic). Unpublished Master's Thesis, Al al-Bayt University, Mafraq, Jordan.
Al-Sufyani, M. (2012). The degree of teachers’ participation in school decision-making (a field study from the point of view of secondary school teachers in Taif Governorate) (In Arabic). Unpublished Master's Thesis, Umm Al-Qura University, Kingdom of Saudi Arabia.
Arfeej, S. (2004). Contemporary educational administration (In Arabic). Amman: Dar Al-Fikr.
Jito, A. (2019). Participation in educational decision-making and mechanisms to activate it in educational institutions (In Arabic). Educational Journal, 58, 270-299.
Kanaan, N. (2003). Administrative decision making between theory and practice (In Arabic). Amman: House of Culture for Publishing and Distribution.
Mutawa, I. (2005). Educational Administration in the Arab World, Arab-International Papers (In Arabic). Amman: Dar Al-Fikr for printing and publishing.
Ghoneim, A. (2010). The reality of decision-making in school administration (In Arabic). Saudi Arabia: Umm Al-Qura University.
Qarwany, K. (2017). The degree of teacher's participation in decision making in Salfeet governorate schools from their viewpoint (In Arabic). Journal of Al-Quds Open University for Humanities and Social Studies, 6 (20) , 176-196.
المراجع الأجنبية:
Betz, N. & Taylor, K. (2006). Manual for the Career Decision Self-Efficacy Scale and CDSE- Short Form. Unpublished Manuscript, Ohio State University, Columbus.
Driver, M. (1979). Individual Decision-Making and Creativity. In S. Kerr (Ed.) , Organizational behavior, Columbus, OH: Grid.
Drucker, P. (2008). Management. New York: Harper and Row.
Eris, H., Kayhan, H., Bastas, M. & Gamar, C. (2017). Teacher and administrative staff views on teachers’ participation in decision making process. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13 (11) , 7411-7420.
Fleix, O. (2018). Teacher’s participation in decision-making and its effect on their job performance in private secondary schools in Oredo local governorate area Edo State. African Journal of Educational Assessors, 6 (2) , 92-103.
Keung, C. (2008). Management Practices for Promoting Shared Decision-Making in School organization. Journal of Educational Policy, 5 (2) , 63-88.
Mau, W. (2000). Cultural Differences in Career Decision-Making Styles and Self-efficacy. Journal of Vocational Behaviour, 57, 365-378.
Mondale, T. (2010). The Impact of a District System of Differentiated Autonomy on Leadership, Instruction and School – Based Reform in Elementary Schools. Doctoral Dissertation, George For University, Oregon ,USA.
Mualuko, N., Mukasa, S. & Judy, A. (2009). Improving decision making in schools through teacher participation. Educational Research and Review, 4 (8) , 391-397.
Ngussa, B. & Gabriel, L. (2017). Participation in decision making and teachers’ commitment: A comparative study between public and private secondary schools in Arusha Municipality, Tanzania. American Journal of Educational Research, 5 (7) , 801-807.
Olorunsola, E. & Olayemi, A. (2011) Teacher participation in decision-making process in secondary schools in Ekiti State, Nigeria. International Journal of Education Administration and Policy Studies, 3 (6) , 8-78.
Olson, D. (2004). A study of teacher participation and the rationality of decision-making in sit based managed and non site-basedmanaged elementary schools, site based management. Dissertation Abstracts International, A60/02, P.301
Omemu, F. (2018). Teacher's participation in decisionmaking and its effect on their job performance in private secondary schools in Oredo local government area of Edo State. African Journal of Educational Assessors, 6 (2) , 92- 103.
Russell, S. & Brockman, M. (2002). What are Decision–Making Reasoning Skills. Building Partnerships for Youth Fact Sheet.
Saka, N., Gati, I. & Kelly, K. (2008). Emotional and Personality-Related Aspects of Persistent Career Decision-Making Difficulties. Journal of Career Assessment, 16 (4) , 403- 424.
Thunholm, P. (2004). Decision-making style: habit, style or both?. Personality and Individual Difference, 36, 931-944.
Wadesango, N. (2017). Strategies of teacher participation in decision-making in schools: A case Study of Gweru district secondary schools in Zimbabwe. Journal of Social Science, 2 (2) , 85-94.