أثر التوجه الريادي في تحقيق الميزة التنافسية بجامعة الملك سعود
The impact of entrepreneurial orientation in achieving the competitive advantage at king saud university
د. عمير بن سفر الغامدي
Dr. Omear Safar Alghamdi
هدفت الدراسة إلى الكشف عن تأثير التوجه الريادي في تحقيق الميزة التنافسية بجامعة الملك سعود. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي في صورته الارتباطية السببية، وتصميم البحث الكمي. تم تطبيق أداة الدراسة بطريقة المعاينة العشوائية البسيطة؛ حيث أرسلت أداة الدراسة الإلكترونية إلى العينة المستهدفة، وبلغ عدد المشاركين 372 فردًا. وقد كانت أبرز النتائج ما يلي: أولاً، يوجد ممارسة عالية للتوجه الريادي في جامعة الملك سعود بمتوسط حسابي قدره 4.00، وبالمثل تتوفر الميزة التنافسية بدرجة عالية وبمتوسط حسابي بلغ 4.12. ثانيًا، يوجد علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية (r = 0.257, p = 0.001) بين درجة ممارسة التوجة الريادي ودرجة توفر الميزة التنافسية. ثالثًا، يوجد تأثير إيجابي ذي دلالـة إحصائيـة للتوجة الريادي في الميزة التنافسية؛ حيث فسرت أبعاد التوجه الريادي مجتمعة ما مقداره 11.3? مـن التباين الكلـي في الميزة التنافسية، وبينت النتائج أن عاملي الابتكار والمخاطرة هي أهم العوامل التي تسهم في التنبؤ بالميزة التنافسية. أخيرًا، كشفت النتائج عن وجود تأثير للتوجه الريادي في كل بعد من أبعاد الميزة التنافسية: (التكلفة، الإبداع، الجودة، المرونة)؛ حيث فسر التوجه الريادي ما نسبته (11.5?، 9.4?، 6.7?، 4.0?) مـن التباين الحاصل في هذه الأبعاد على التوالي. وقدمت الدراسة عددًا من التوصيات التي تهدف إلى تعزيز الميزة التنافسية واستدامتها في جامعة الملك سعود بشكل خاص، وتعزيز تنافسية الجامعات السعودية بشكل عام.
The study aimed to reveal the impact of entrepreneurial orientation (EO) in achieving competitive advantage (CA) for King Saud University (KSU). The study followed the descriptive approach in its causal correlational form and the quantitative research design. The study tool was applied in a simple random sampling method, where the electronic study tool was sent to the target sample, and the number of participants was 372 individuals. The most prominent results were the following: Firstly, there is a high practice of entrepreneurial orientation at KSU with a mean of 4.00, and similarly, there is a high degree of competitive advantage with an average of 4.12. Secondly, there is a positive and statistically significant correlation (r = 0.257, p = 0.001) between the degree of entrepreneurial orientation and the degree of competitive advantage. Thirdly, there is a positive with a statistically significant effect of the entrepreneurial orientation on the competitive advantage, where the dimensions of the entrepreneurial orientation combined explained an amount of 11.3% of the total variance in the competitive advantage, and the results showed that the factors of innovation and risk-taking are the factors that contribute to predicting competitive advantage. Finally, the results revealed an effect of entrepreneurial orientation in each dimension of competitive advantage (cost, creativity, quality, flexibility) , where entrepreneurial orientation explained the percentage of (11.5%, 9.4%, 6.7%, 4.0%) of the variance in these dimensions respectively. The study presented a number of recommendations aimed at sustaining the competitive advantage at KSU and enhancing the competitiveness of Saudi universities in general.
المراجع العربية:
آل ســـعيدي، يحـــيى. (2017). إدارة رأس المـــال الفكـــري وعاقتـــه بالميـــزة التنافســـية بالجامعـــات الســـعودية- رؤيــة مســـتقبلية. [رســالة دكتــوراة غـيـرمنشــورة، جامعــةالملــك خالــد].
أيوب، زياد. (2021). أثر التوجه الريادي في تحقيق التميز المؤسسي من خلال المرونة الإستراتيجية (الرقم. 1207178) [رسالة ماجستير، جامعة مؤتة]. المنظومة. https://tinyurl. com/5yknp6p8
بارودي، منال. (2015). الريادة والانطلاق نحو التميز في دنيا الاعمال. المجموعة العربية.
https://tinyurl. com/3t6nd877
بني حمدان، خالد.، إدريس، وائل.، وعبد الرحمن، ربى. (2013). المرونة الإستراتيجية كمتغير وسيط في تعزيز أثر التوجه الريادي الاستباقي على الإبداع التكنولوجي التدريجي?: دراسة اختبارية على الخطوط الجوية.
Gulf University Journal?: Administrative and Financial Sciences Division. 248 (11499) , 1-23... https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.12816/0007180
التويجري، هيلة. (2020). التميز التنظيمي ودوره في تحقيق الميزة التنافسية لجامعة القصيم في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. دراسات العلوم التربوية، 47 (2)، 511 - 536.
https://tinyurl. com/33mww6ks
تيغزة، أمحمد بوزيان. (2012). التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي. دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع. https://tinyurl. com/yc4ux2p7
حسنين، محمد.، محمد، امنة.، والسيد، هويدا. (2022). دور الذكاء التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية بالمصارف السعودية: دراسة تطبيقية على بنك البلاد -المملكة العربية السعودية. المجلة العالمية للتسويق الإسلامي، 11 (1)، 117- 155.
https://tinyurl. com/s7y97kxp
حسنين، محمد.، ومحمد أمنة. (2020). فاعلية الممارسات الإستراتيجية لإدارة الموارد البشرية في تحقيق الميزة التنافسية (2013-2018) دراسة حالة - جامعة الملك خالد. رماح للبحوث والدراسات، (39)، 194–223. https://tinyurl. com/3jh4p2j7
الحميدي، منال. (2019). دور إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية بالجامعات السعودية: دراسة تطبيقية على جامعة الطائف. مجلة کلية التربية، أسيوط، 35 (5)، 442-480.
https://tinyurl. com/429f4afc
خاطر، محمد. (2015). تدويل التعليم: أهم مداخل تحقيق الميزة التنافسية للجامعات المصرية. دراسات تربوية ونفسية، مجلة كلية التربية بالزقازيق، 30 (87)، 223-278.
https://tinyurl. com/ycktyw6e
زرافيلي، سامي.، وزرافيلي، لينا. (2021). أثر تطبيق ممارسات إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية في شركات الاتصالات الأردنية. مجلة الزرقاء للبحوث والد ارسات الإنسانية، 21 (3)، 532 - 559.
https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.12816/0059566
الزهراني، إبراهيم. (2022). أثر الرشاقة الإستراتيجية في تعزيز أبعاد الميزة التنافسية بجامعة القصيم. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 14 (1)، 101 - 117.
https://tinyurl. com/h4p33dmt
زيد، جمال.، والشجاع، حنان. (2021). أثر التوجه الريادي في تحقيق التميز المؤسسي في الجامعات اليمنية الأهلية في العاصمة صنعاء. المجلة العربية لضمان جودة التعليم العالي، 14 (50)، 71- 93.
https://tinyurl. com/mp827bnx
سليمان، عبدالرحمن. (2014). مناهج البحث. عالم الكتب.
https://tinyurl. com/2zfdjv8d
شعيب، محمد. (2021). دور التوجه الريادي في تحقيق الميزة التنافسية في الفنادق المصرية. مجلة إتحاد الجامعات العربية للسياحة والضيافة، 21 (1)، 267-282.
https://tinyurl. com/264cypmh
شـــلبي، أمـــاني. (2018). متطلبـــات تحقيـــق الميـــزة التنافـــسية لجامعـــة المنـــصورة فــي ضـــوء وظائفها. مجلة تطوير الأداء الجامعي، 5 (4)، 3 - 16.
https://dx. doi. org/10.21608/jpud.2017.95503
الشهراني، سلوى. (2019). واقع استثمار رأس المال البشريّ في جامعة الملك سعود لتحقيق الميزة التنافسيَّة. مجلة البحث العلمى فى التربية، (20)، 363-384.
https://dx. doi. org/10.21608/jsre.2019.52387
عارف، محمد. (2019). دور التوجه الريادي في تحقيق المرونة الإستراتيجية لقطاع الدواء المصري: دراسة ميدانية مقارنة. مجلة البحوث المالية والتجارية، 20 (3)، 107-151.
https://tinyurl. com/yckvd3c6
عبد السلام، مصطفي. (2020). مقترح لتدعيم القدرات التنافسية المستدامة لقطاع التعليم العالي في المملكة العربية السعودية. مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، (60)، 9–22.
https://tinyurl. com/2demmny7
عبد اللطيف، عماد. (2021). دور التشارك المعرفي في تحقيق الميزة التنافسية (دراسة ميدانية بجامعة سوهاج). مجلة کلية التربية، 18 (107)، 626-714.
https://tinyurl. com/5yx2wc9n
العبداللات، عبدالفتاح. (2020). تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأثرها في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة على البنوك الأردنية. مؤتة للبحوث والد ارسات، سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، 35 (5)، 87 - 122. https://search. mandumah. com/Record/1064313
العزاوي، شفاء.، ومحسن، زيد. (2017). التوجه الريادي وتأثيره في التميز التنظيمي - بحث ميداني في عدد من كليات جامعة بغداد. مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، 9 (18)، 286 - 314.
https://tinyurl. com/26pud4yz
العلياني، غرم الله. (2019). دور رأس المال البشري في الجامعات السعودية في تحقيق الميزة التنافسية في ظل اقتصاد المعرفة من وجهة نظر القيادات الأكاديمية المتخصصة. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 11 (1)، 1-40. https://tinyurl. com/ubnm734e
الغامدي، حمد. (2019). تحسين القدرة التنافسية للجامعات الناشئة وفق متطلبات خصخصة التعليم في المملكة العربية السعودية: تصور مقترح. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 8 (9)، 84- 97.
https://tinyurl. com/5fducwmr
القحطاني، ريم. (2020). إطار حوکمة الجامعات السعودية لتحقيق الميزة التنافسية في اتخاذ القرارات وفق تطلعات رؤية 2030. مجلة کلية التربية بالمنصورة، 110 (1)، 367-409.
https://tinyurl. com/92tchm9j
القحطاني، سالم. (2012, Dec 10 - 12). الريادة الإستراتيجية كمدخل لتطوير المنظمات الحكومية. المؤتمر الثاني لمعاهد الإدارة العامة والتنمية الإدارية في دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية. الرياض.
https://tinyurl. com/mr4aar2b.
القرني، علي. (2020). الدور الوسيط للبراعة التنظيمية في تعزيز العلاقة بين الرشاقة الإستراتيجية وتحقيق الميزة التنافسية في جامعة تبوك. مجلة التربية، الأزهر، 39 (188)، 360-406.
https://dx. doi. org/10.21608/jsrep.2020.127399
محمود، شهاب. (2021). دور التوجه الإستراتيجي في تحقيق الميزة التنافسية واستدامتها. مؤتة للبحوث والد ارسات، بحوث مستقبلية، 49، 41 - 85.
https://tinyurl. com/are573rk
المطلق، تركي. (2017). الاستثمار المعرفي وعلاقته في بناء الميزة التنافسية للجامعات الناشئة بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 18 (3)، 261 – 299.
https://tinyurl. com/2dzcfmyn
المواضية، سامي.، وأبو قاعود، غازي. (2022). أثر التوجه الإستراتيجي في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة ميدانية في الجامعات الرسمية الأردنية. مؤته للبحوث والدراسات، سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، 37 (4)، 209 - 246.
https://tinyurl. com/p5pnek8h
?
ترجمة المراجع العربية:
Abdel Latif, E. (2021). The role of knowledge sharing in achieving competitive advantage (a field study at Sohag University). Journal of the College of Education, 18 (107) , 626-714. https://tinyurl. com/5yx2wc9n
Abdel Salam, Mustafa. (2020). A proposal to strengthen the sustainable competitive capabilities of the higher education sector in the Kingdom of Saudi Arabia. Jil Journal of Humanities and Social Sciences, (60) , 9–22. https://tinyurl. com/2demmny7
Absolute, T. (2017). Knowledge investment and its relationship to building the competitive advantage of emerging universities in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational and Psychological Sciences, 18 (3) , 261 - 299. https://tinyurl. com/2dzcfmyn
Al Saidi, Yahya. (2017). Intellectual capital management and its relationship to competitive advantage in Saudi universities - a future vision. [Unpublished doctoral thesis, King Khalid University].
Al-Abdallat, A. (2020). Artificial intelligence applications and their impact in achieving competitive advantage: A study on Jordanian banks. Mutah for Research and Studies, Human and Social Sciences Series, 35 (5) , 87 - 122. https://search. mandumah. com/Record/1064313
Al-Azzawi, S., & Mohsen, Z. (2017). Entrepreneurial orientation and its impact on organizational excellence - field research in a number of colleges of the University of Baghdad. Anbar University Journal of Economic and Administrative Sciences, 9 (18) , 286 - 314. https://tinyurl. com/26pud4yz
Al-Ghamdi, H. (2019). Improving the competitiveness of emerging universities according to the requirements of privatizing education in the Kingdom of Saudi Arabia: a Suggested proposal. Specialized International Educational Journal, 8 (9) , 84-97. https://tinyurl. com/5fducwmr
Al-Mawadhi, S., & Abu Qaoud, G. (2022). The impact of strategic orientation in achieving competitive advantage: a field study in Jordanian public universities. Mutah for Research and Studies, Human and Social Sciences Series, 37 (4) , 209 - 246. https://tinyurl. com/p5pnek8h
Al-Olayani, G. (2019). The role of human capital in Saudi universities in achieving competitive advantage in the light of the knowledge economy from the point of view of specialized academic leaders. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 11 (1) , 1-40. https://tinyurl. com/ubnm734e
Al-Qahtani, R. (2020). The framework of the governance of Saudi universities to achieve a competitive advantage in decision-making in accordance with the aspirations of Vision 2030. Journal of the College of Education in Mansoura, 110 (1) , 367-409. https://tinyurl. com/92tchm9j
Al-Qahtani, S. (2012, Dec 10 - 12). strategic entrepreneurship as an entrance for the development of governmental organizations. The Second Conference of the Institutes of Public Administration and Administrative Development in the Countries of the Cooperation Council for the Arab States of the Gulf. Riyadh. https://tinyurl. com/mr4aar2b.
Al-Qarni, A. (2020). The mediating role of Organizational Ambidexterity in strengthening the relationship between strategic agility and achieving competitive advantage at the University of Tabuk. Journal of Education, Al-Azhar, 39 (188) , 360-406. https://dx. doi. org/10.21608/jsrep.2020.127399
Al-Shahrani, Salwa. (2019). The reality of human capital investment in King Saud University to achieve competitive advantage. Journal of Scientific Research in Education (20) , 363-384. https://dx. doi. org/10.21608/jsre.2019.52387
Al-Tuwaijri, H. (2020). Organizational Excellence and its Role in Achieving the Competitive Advantage of Qassim University in the Light of Saudi Arabia’s Vision 2030. Educational Sciences Studies, 47 (2) , 511 - 536. https://tinyurl. com/33mww6ks
Al-Zahrani, I. (2022). The impact of strategic agility in enhancing the dimensions of competitive advantage at Qassim University. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 14 (1) , 101 - 117. https://tinyurl. com/h4p33dmt
Arif, M. (2019). The role of Entrepreneurial orientation in achieving strategic flexibility for the Egyptian pharmaceutical sector: a comparative field study. Journal of Financial and Business Research, 20 (3) , 107-151. https://tinyurl. com/yckvd3c6
Ayoub, Z. (2021). The impact of Entrepreneurial orientation in achieving institutional excellence through strategic flexibility (No. 1207178) [Master's Thesis, Mutah University]. mandumah. https://tinyurl. com/5yknp6p8
Bani Hamdan, K., Idris, W., & Abdel-Rahman, R. (2013). Strategic flexibility as a mediating variable in enhancing the impact of proactive entrepreneurial orientation on progressive technological creativity: an empirical study on airlines. Gulf University Journal: Administrative and Financial Sciences Division. 248 (11499) , 1-23... https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.12816/0007180
Baroudi, M. (2015). Leadership and launch towards excellence in the world of business. Arab group. https://tinyurl. com/3t6nd877
Hamidi, M. (2019). The role of knowledge management in achieving competitive advantage in Saudi universities: an applied study on Taif University. Journal of the College of Education, Assiut, 35 (5) , 442-480. https://tinyurl. com/429f4afc
Hassanein, M., Muhammad, A., & El-Sayed, H. (2022). The role of marketing intelligence in achieving competitive advantage in Saudi banks: An applied study on Bank Albilad - Kingdom of Saudi Arabia. International Journal of Islamic Marketing, 11 (1) , 117-155. https://tinyurl. com/s7y97kxp
Hassanein, Muhammad., & Muhammad Amna. (2020). The effectiveness of strategic human resource management practices in achieving competitive advantage (2013-2018) a case study - King Khalid University. Ramah for Research and Studies, (39) , 194–223. https://tinyurl. com/3jh4p2j7
Khater, M. (2015). Internationalization of education: the most important entrance to achieving the competitive advantage of Egyptian universities. Educational and psychological studies, Journal of the Faculty of Education in Zagazig, 30 (87) , 223-278. https://tinyurl. com/ycktyw6e
Mahmoud, S. (2021). The role of strategic orientation in achieving and sustaining competitive advantage. Mutah Research and Studies, Future Research, 49, 41 - 85. https://tinyurl. com/are573rk
Shelby, A. (2018). Requirements to achieve the competitive advantage of Mansoura University in light of its functions. Journal of University Performance Development, 5 (4) , 3 - 16. https://dx. doi. org/10.21608/jpud.2017.95503
Shoaib, M. (2021). The role of Entrepreneurial orientation in achieving competitive advantage in Egyptian hotels. Journal of the Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 21 (1) , 267-282. https://tinyurl. com/264cypmh
Suleiman, A. (2014). Research Methods. Alam Al Kotob. https://tinyurl. com/2zfdjv8d
Tighza, M. (2012). Exploratory and confirmatory factor analysis. Dar Al Masirah for printing, publishing, and distribution. https://tinyurl. com/yc4ux2p7
Zaid, J., & Al-shoga, H. (2021). The impact of Entrepreneurial orientation in achieving institutional excellence in private Yemeni universities in the capital city Sana’a. The Arab Journal for Quality Assurance of Higher Education, 14 (50) , 71-93. https://tinyurl. com/mp827bnx
Zravelli, S., & Zravelli, L. (2021). The impact of the application of total quality management practices in achieving competitive advantage in Jordanian telecom companies. Zarqa Journal of Research and Human Studies, 21 (3), 532 - 559. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.12816/0059566
المراجع الأجنبية:
Achtenhagen, L. (2020). Entrepreneurial orientation–An overlooked theoretical concept for studying media firms. Nordic Journal of Media Management, 1 (1) , 7-21. https://journals. aau. dk/index. php/NJMM/article/view/3668/3382
Adomako, S., Amankwah-Amoah, J., Danso, A., Danquah, J. K., Hussain, Z., & Khan, Z. (2021). R&D intensity, knowledge creation process and new product performance: The mediating role of international R&D teams. Journal of Business Research, 128, 719–727. https://doi. org/10.1016/j. jbusres.2019.08.036
Al-Rawadiah, W. (2022). Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation of Jordanian Higher Education Institutions on Customer Orientation. Jordan Journal of Business Administration, 18 (2) , 163–187. https://tinyurl. com/ycy2d4uw
Al-Sukkar, A., Abu Hussein, A., & Abu Jalil, M. (2013). The effect of social responsibility in achieving competitive advantage: A field study in the governmental and private hospitals in Jordan. International Journal of Business and Social Science, 4 (5). 142 - 152. https://tinyurl. com/39nfhrc7
Alarifi, G., Robson, P., & Kromidha, E. (2019). The manifestation of entrepreneurial orientation in the social entrepreneurship context. Journal of Social Entrepreneurship, 10 (3) , 307-327. https://www. tandfonline. com/doi/full/10.1080/19420676.2018.1541015
Alejandro Ibarra-Cisneros, M., Benito Vela-Reyna, J., & Israel R?os-Nequis, E. (2022). The Link between Entrepreneurial Orientation, Total Quality Management and Corporate Social Responsibility. Tourism & Hospitality Management, 28 (2) , 315–342. https://tinyurl. com/42jyx698
Ali, G., Hilman, H. & Gorondutse, A. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management on performance?: Evidence from Saudi SMEs. Benchmarking: An International Journal, 27 (4) , 1503–1531. https://tinyurl. com/2rsds4k6
Almeida, J., Daniel, A., & Figueiredo, C. (2019). Understanding the role of entrepreneurial orientation in junior enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, 22 (2). https://core. ac. uk/reader/294779660
Anabila, P. (2019). Service quality: A subliminal pathway to service differentiation and competitive advantage in private healthcare marketing in Ghana. Health marketing quarterly, 36 (2) , 136-151. https://www. tandfonline. com/doi/abs/10.1080/07359683.2019.1575062
Asemokha, A., Musona, J., Torkkeli, L., & Saarenketo, S. (2019). Business model innovation and entrepreneurial orientation relationships in SMEs: Implications for international performance. Journal of International Entrepreneurship, 17 (3) , 425-453. https://tinyurl. com/2p9478kz
Basco, R., Hern?ndez-Perlines, F., & Rodr?guez-Garc?a, M. (2020). The effect of entrepreneurial orientation on firm performance: A multigroup analysis comparing China, Mexico, and Spain. Journal of Business Research, 113, 409-421. https://tinyurl. com/2s4f8vx9
Bernoster, I., Mukerjee, J., & Thurik, R. (2020). The role of affect in entrepreneurial orientation. Small Business Economics, 54 (1) , 235-256. https://link. springer. com/article/10.1007/s11187-018-0116-3
Cantele, S., & Zardini, A. (2018). Is sustainability a competitive advantage for small businesses? An empirical analysis of possible mediators in the sustainability–financial performance relationship. Journal of cleaner production, 182, 166-176. https://doi. org/10.1016/j. jclepro.2018.02.016
Chahal, H., & Bakshi, P. (2015). Examining intellectual capital and competitive advantage relationship: Role of innovation and organizational learning. International Journal of Bank Marketing, 33 (3) , 376-399. https://doi. org/10.1108/IJBM-07-2013-0069
Chang, Y.-C., Tsai-Lin, T.-F., & Liang, T. (2022). Entrepreneurial Orientation and Knowledge Transfer Effectiveness: The Effect of Organizational Commercial Slack. Minerva: A Review of Science, Learning and Policy, 1–22. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1007/s11024-022-09463-y
Chauhan, H., & Singh, A. K. (2021). Canvassing competitive advantage through key dimensions of business model. International Journal of Business and Globalisation, 29 (2) , 149-162. https://www. inderscienceonline. com/doi/abs/10.1504/IJBG.2021.118230
Cho, Y., & Lee, J. (2018). Entrepreneurial orientation, entrepreneurial education and performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12 (2) , 124-133. https://tinyurl. com/2p9dmeam
Ciffolilli, A., & Muscio, A. (2018). Industry 4.0: national and regional comparative advantages in key enabling technologies. European Planning Studies, 26 (12) , 2323-2343. https://tinyurl. com/avpfe3t5
Covin, J., & Wales, W. (2019). Crafting high-impact entrepreneurial orientation research: Some suggested guidelines. Entrepreneurship Theory and Practice, 43 (1) , 3-18. https://journals. sagepub. com/doi/pdf/10.1177/1042258718773181
Dal-Soto, F., De Souza, Y. S., & Benner, M. (2021). The entrepreneurial orientation in the transformation of universities. Brazilian Business Review, 18 (3) , 255–277. https://tinyurl. com/mwufsp39
De Lemos, T., Almeida, L., Betts, M., & Eaton, D. (2013). An examination on the sustainable competitive advantage of private finance initiative projects. Construction Innovation, 3 (4) , 249–259. https://tinyurl. com/2s3s942t
Efrat, K., Hughes, P., Nemkova, E., Souchon, A. L., & Sy-Changco, J. (2018). Leveraging of Dynamic export capabilities for competitive advantage and performance consequences: Evidence from China. Journal of Business Research, 84, 114–124. https://tinyurl. com/3ams994j
Exp?sito, A., Sanchis-Llopis, A., & Sanchis-Llopis, J. A. (2022). Manager gender, entrepreneurial orientation, and SMEs export and import propensities: evidence for Spanish businesses. Eurasian Business Review: A Journal in Industrial Organization, Innovation and Management Science, 1–33. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1007/s40821-022-00210-7
Flak, O., & G??d, G. (2020). Influence of competitive advantage on competitive positioning of Silesian companies in 2019. SHS Web of Conferences, 83, 01049. https://doi. org/10.1051/shsconf/20208301049
Gupta, A., & Kumar, A. (2018). Workplace Spirituality and Competitive Advantage-A Conceptual Model. Asian Journal of Management, 9, 635. https://tinyurl. com/2ksee5xc
Haider, S. H. Asad, M. & Fatima, M. (2017). Entrepreneurial Orientation and Business Performance of Manufacturing Sector Small and Medium Scale Enterprises of Punjab Pakistan. European Business & Management, 3 (2) , 21-28. https://tinyurl. com/bddhdbcu
Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R.,& Tatham, R. (2009). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. 7th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall.
Hossain, K., Lee, K. C., Azmi, I. B. Idris, A., & Ali, N. M. (2022). Impact of innovativeness, risk-taking, and proactiveness on export performance in a developing country: evidence of qualitative study. RAUSP Management Journal, 57 (2) , 165–181. https://tinyurl. com/2p9hffhr
Ibrahim, L., & Jawad, M. (2019). Strategic Entrepreneurship and its role in achieving the components of creativity - an exploratory study on a sample in the environment of Iraqi public and private banks in the province of Karbala. the iraqi magazinje for managerial sciences, 15 (59) , 243-275. https://www. iasj. net/iasj/download/b8f5350819000a61
Kazimierz, K., & Szymon, C. (2019). Strategic orientations of the organization - entrepreneurial, market and organizational learning. Management, 23 (1) , 7–19. https://tinyurl. com/5ksx7wtv
Khaddam, A., Irtaimeh, H., & Bader, B. (2020). The effect of supply chain management on competitive advantage: The mediating role of information technology. Uncertain Supply Chain Management, 8 (3) , 547-562 http://dx. doi. org/10.5267/j. uscm.2020.3.001
Kiyabo, K., & Isaga, N. (2020). Entrepreneurial orientation, competitive advantage, and SMEs’ performance: application of firm growth and personal wealth measures. Journal of Innovation and Entrepreneurship: A Systems View Across Time and Space, 9 (1). https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1186/s13731-020-00123-7
Lechner, C., & Gudmundsson, S. V. (2014). Entrepreneurial orientation, firm strategy and small firm performance. International Small Business Journal, 32 (1) , 36-60–60. https://tinyurl. com/45ezuwa6
Mahdi, O., Nassar, I., & Almsafir, M. (2019). Knowledge management processes and sustainable competitive advantage: An empirical examination in private universities. Journal of Business Research, 94, 320–334. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1016/j. jbusres.2018.02.013
Porter, M., & Kramer, M. (2006). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard business review, 84 (12) , 78 - 92. https://tinyurl. com/ms9p8zaw
Ratnawati, R. (2019). Partnership strategy and competitive advantage to improve the performance of MSMEs in the creative industry. Jurnal Aplikasi Manajemen, 17 (4) , 668-676. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.21776/ub. jam.2019.017.04.11
Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. T., & Frese, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of Past Research and Suggestions for the Future. Entrepreneurship: Theory & Practice, 33 (3) , 761-787. https://tinyurl. com/4v2z3kxr
Rezaei, J., & Ortt, R. (2018). Entrepreneurial orientation and firm performance: the mediating role of functional performances. Management Research Review,41 (7) , 878-900. https://doi. org/10.1108/MRR-03-2017-0092
Rosenbusch, N., Rauch, A., & Bausch, A. (2013). The mediating role of entrepreneurial orientation in the task environment-performance relationship: Ameta-analysis. Journal of Management, 39 (3) , 633-659. https://doi. org/10.1177%2F0149206311425612
Semrau, T., Ambos, T., & Sascha Kraus. (2016). Entrepreneurial orientation and SME performance across societal cultures: An international study. Journal of Business Research, 69 (5) , 1928–1932. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1016/j. jbusres.2015.10.082
ShanghaiRanking Consultancy. (2022). 2021 Academic Ranking of World Universities. ShanghaiRanking. https://tinyurl. com/2rdjhynw
Sirivanh, T., Sukkabot, S., & Sateeraroj, M (2014). The effect of entrepreneurial orientation and competitive advantage of SME’s growth: A structural equation modeling study. International Journal of Business and Social Science, 5 (1) , 189-194. https://tinyurl. com/7tetayrk
Su, Z. (2022). Institutional Environment for Entrepreneurship, Strategic Flexibility, and Entrepreneurial Orientation. IEEE Transactions on Engineering Management, Engineering Management, IEEE Transactions on, IEEE Trans. Eng. Manage, 69 (4) , 1000–1010. https://doi-org. sdl. idm. oclc. org/10.1109/TEM.2020.2969479
Tang, Z., Patrick, K., Louis, M., & Weaver, K. (2009). A hierarchical perspective of the dimensions of entrepreneurial orientation. International Entrepreneurship and Management Journal. 5 (2) , 181 - 201. https://tinyurl. com/3a9n6a49
Tantau, A. (2008). Common dimensions for entrepreneurship and strategy: the need for strategic entrepreneurship. Management & Marketing-Bucharest, (1) , 73-80. https://tinyurl. com/57e7vp8a
Thompson, S. K. (2012). Sampling, (3rd ed.). John Wiley & Sons, Inc. https://tinyurl. com/2p87ku9f
Yi, H., Amenuvor, F., & Boateng, H. (2021). The Impact of Entrepreneurial Orientation on New Product Creativity, Competitive Advantage and New Product Performance in SMEs: The Moderating Role of Corporate Life Cycle. Sustainability, MDPI, 13 (6) , 1- 20. https://ideas. repec. org/a/gam/jsusta/v13y2021i6p3586-d522795. html
Zeebaree, M., & Siron, R. (2017). The impact of entrepreneurial orientation on competitive advantage moderated by financing support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7 (1) , 43 - 52. https://tinyurl. com/yckbkzwj
Zhu, C., Liu, A., & Chen, G. (2018). High-performance work systems and corporate performance: the influence of entrepreneurial orientation and organizational learning. Frontiers of Business Research in China, 12 (1) , 1-22. https://link. springer. com/article/10.1186/s11782-018-0025-y