مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

القيادة الأخلاقية لدى مديري الإدارات وعلاقتها بالسعادة الوظيفية للعاملين بجامعة تبوك

Ethical Leadership Among Department Managers and its Relationship to the Job Happiness of the Employees at the University of Tabuk

هدف د. خليفه بن حماد البلوي
Dr. Khalifah Hammad Albalawi

الكلمات مفتاحية: القيادة الأخلاقية, السعادة الوظيفية, مديري الإدارات, جامعة تبوك, Ethical leadership, Job happiness, Departmental managers, University of Tabuk

DOI: 10.36046/2162-000-013-008
DownloadPDF
الملخص

هدفت الدراسة الكشف عن العلاقة الارتباطية بين ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية، والسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين بجامعة تبوك، والوقوف على درجة ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية ومستوى السعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين، والتحقق من دلالة الفروق بين متوسطات استجاباتهم حول درجة ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية ومستوى الشعور بالسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين بجامعة تبوك لمتغيرات (الجنس، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة كأداة، تم توزيعها على عينة شملت (286) موظفاً إدارياً، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية بجامعة تبوك جاءت بدرجة عالية جداً، وأن الشعور بالسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين بجامعة تبوك جاء بمستوى عالٍ بشكل عام، ووجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية ومستوى الشعور بالسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين بجامعة تبوك. كما أظهرت النتائج أن الفروق بين متوسطات استجابات الموظفين الإداريين بجامعة تبوك، حول درجة ممارسة مديري الإدارات للقيادة الأخلاقية ومستوى الشعور بالسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين، لم تكن ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 = ?) تبعاً لمتغيرات الدراسة، باستثناء وجود فروق بين متوسطات استجابات الموظفين الإداريين حول مستوى الشعور بالسعادة الوظيفية لديهم تعزى لمتغير المؤهل العلمي ولصالح فئة بكالوريوس فأعلى، وأوصت الدراسة يضرروه العمل على إعداد دليل بممارسة السلوكيات للقيادة الأخلاقية، وتوزيعه على مختلف الإدارات، والاهتمام برفع مستوى الشعور بالسعادة الوظيفية لدى الموظفين الإداريين من حملة مؤهل أقل من بكالوريوس في جامعة تبوك.


The study aimed to reveal the existence of the correlation between the department managers practice ethical leadership and the job happiness among administrative staff at the University of Tabuk, and the degree to which department managers practice ethical leadership and the level of job happiness among administrative staff, and to reveal the significant differences between the average responses about the degree to which department managers practice ethical leadership and the level of job happiness among administrative staff at the University of Tabuk to the variables (gender, years of experience, academic qualification). To achieve this, the study used the descriptive analytical approach, and the questionnaire as a tool, it was distributed to a sample of (286) administrative employees. The most important results: The practice of ethical leadership by departmental managers at the University of Tabuk came to a very high degree, and that the feeling of job happiness among the administrative staff at the University of Tabuk came at a high level in general, and there is a strong direct correlation between departmental managers’ practice of ethical leadership and the level of happiness Employment among the administrative staff at the University of Tabuk. The results also showed that the differences between the average responses of administrative staff at the University of Tabuk, about the degree to which department managers practice ethical leadership and the level of job happiness among administrative staff, were not statistically significant at the level (?=0.05) , due to the study variables. Except for the existence of differences between the average responses of the administrative staff about the level of job happiness among them due to the variable of educational qualification in favor of a bachelor’s and above category. The study recommended that they should work on preparing a guide to practicing behaviors for ethical leadership, distributing it to various departments, and paying attention to raising the level of job happiness among administrative employees who hold a qualification lower than a bachelor’s degree at the University of Tabuk.

مراجع

المراجع العربية:


أحمد، جنان. (2019). الدور التفاعلي للسمو الروحي في تحقيق السعادة التنظيمية: دراسة تحليلية لآراء رؤساء الأقسام العلمية في كليات مختارة من جامعة القادسية. مجلة الكلية الإسلامية الجامعة-العراق، (50)، 438-460.

أبو زيد، حمادة. (2020). العلاقة بين سلوکيات القيادة التحويلية والسعادة والإرهاق الوظيفي للعاملين في ظل توسط دور السلوكيات الإدارية للمديرين: دراسة ميدانية. المجلة العلمية للدراسات التجارية والمالية، 11 (2)، 343-383.

بدح، أحمد والسليم، بشار. (2015). درجة التزام إدارات الجامعات الأردنية الخاصة بمعايير أخلاقيات الأداء الأكاديمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة كلية التربية، 39 (1)، 45-84.

بن راشد، محمد (2016). السعادة في العمل. مجلة الموارد البشرية-الإمارات، (4)، 18-26.

جبريل، هيثم. (2019). أثر القيادة الأخلاقية على التماثل التنظيمي: دراسة ميدانية على الجامعات الخاصة المصرية. مجلة البحوث المالية والاقتصادية، 20 (2)، 188-210.

جعفر، هبة الله والرميدي، بسام. (2022). أثر السعادة الوظيفية والاستقرار الوظيفي على العاملين في شركات السياحة المصرية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للسياحة والضيافة، 23 (1)، 1-49.

حمرون، ضيف الله وحسين، محمد. (2014). أخلاقيات الإدارة لدى قيادات الأقسام الأكاديمية بجامعة تبوك دراسة ميدانية. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 3 (49)، 245-279.

الحميدي، نوال والقحطاني علي. (2021). درجة ممارسة القيادات الأكاديمية في جامعة عدن للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بالولاء التنظيمي. مجلة جامعة عدن للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 2 (4)، 407-428.

خلف، ياسر. (2021). السعادة في العمل ودورها في تعزيز الثقة التنظيمية: دراسة استكشافية لآراء العاملين في جامعة الفلوجة. مجلة اقتصاديات الأعمال، جامعة الفلوجة، (11)، 245-268.

الدباغ، مكرم. (2020). أبعاد الحرية الأكاديمية وأثرها بتحقيق السعادة في مكان العمل: حالة دراسية في كلية النور الجامعة. مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، 12 (29)، 356-372.

درادكة، أمجد والمطيري، هدى. (2017). دور القيادة الأخلاقية في تعزيز الثقة التنظيمية لدى مديرات مدارس المرحلة الابتدائية بمدينة الطائف من وجهة نظر المعلمات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 13 (2)، 223-237.

السويفي، عبير. (2020). أثر القيادة الأخلاقية على تمكين العاملين دراسة ميدانية على العاملين في جامعة الأزهر بأسيوط. مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، 4 (11)، 132-157.

العابدي، علي وعبد الزهرة، علي. (2015). التأثير الوسيط للسعادة التنظيمية في العلاقة بين القيادة الخيرة والمخرجات التنظيمية: دراسة ميدانية في جامعة بابل. مجلة كلية الإدارة والاقتصاد للدراسات الاقتصادية والإدارية والمالية، (17)، 21-55.

عابدين، محمد وشعيبات، محمد وحلبية، بنان. (2012). درجة ممارسة المديرين القيادة الأخلاقية كما يقدرها معلمو المدارس الحكومة في محافظة القدس، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، 28 (2)، 327-363.

عتوم، يمني. (2020). العلاقة بين أبعاد القيادة الأخلاقية وتعزيز الهوية التنظيمية من وجهة نظر الموظفات الإداريات بكلية العلوم والدراسات الإنسانية بالجبيل. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل، 21 (2)، 320-328.

العتيبي، أحمد. (2013). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية للقيادة الأخلاقية وعلاقتها بقيمهم التنظيمية من وجهة نظر المعلمين في دولة الكويت. رسالة ماجستير. جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.

العرايضة، رائدة. (2012). مستوى القيادة الأخلاقية لمديري المدارس الثانوية الحكومية في عمان وعلاقته بمستوى ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير. جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.

علي، خالد وبشيشي، وليد ومجلخ، سليم. (2018). جودة حياة العمل كمتغير وسيط في العالقة التفاعلية بين القيادة الأخلاقية وإبداع العاملين دراسة استطلاعية على موظفي الإدارة العمومية بولاية تبسة. مجلة الإصلاحات الاقتصادية والاندماج في الاقتصاد العالمي-الجزائر، 13 (26)، 1-14.

العون، عزوة. (2019). واقع السعادة الوظيفية لدى العاملين في جامعة آل البيت. رسالة ماجستير. جامعة آل البيت، المفرق، الأردن.

القحطاني، سالم. (2016). القيادة الإدارية: التحول نحو نموذج القيادي العالمي، ط2، الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية.

القرني، عبد الله والزايدي، أحمد. (2016). القيادة الأخلاقية لدى رؤساء ومشرفات الأقسام الأكاديمية بجامعة تبوك وعلاقته بسلوك الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس. مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، (170)، 649-694.

الكبير، أحمد. (2016). القيادة الأخلاقية من منظور إسلامي دراسة نظرية تطبيقية مقارنة. ج 1، الرياض: دار الملك فهد للطباعة.

كريم، محمد. (2012). سلوكيات القيادة الأخلاقية وعلاقتها بمدى تطبيق مبادئ الحوكمة في المؤسسات الليبية. المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، مصر، (1)، 1007-1060.

مانع، فاطمة وبوهراوة، زورة. (2021). السعادة الوظيفية وأثرها على الأداء الوظيفي. مجلة الاستراتيجية والتنمية، 11 (2)، 389- 0408.

المعايطة، رولا والحموري، صالح. (2018). السعادة المؤسسية: سعادة الموظفين والطاقة الإيجابية في بيئة العمل. دبي: دار قنديل للطباعة والنشر والتوزيع.

ناصف، أحمد. (2019). الثورة الرقمية وآثارها الإيجابية الداعمة في تحقيق السعادة الوظيفية في منظمات القرن الحادي والعشرين. جمعية إدارة الأعمال الخيرية، (165)، 58- 70.

نعمان، أريج. (2020). دور القيادة الأخلاقية في تحسين جودة حياة العمل. رسالة ماجستير. جامعة تكريت، تكريت، العراق.


ترجمة المراجع العربية:


Abdeen, Muhammad, Shuaibat, Muhammad & Halabiya, Binan. (2012). The degree to which principals practice ethical leadership as assessed by public school teachers in the Jerusalem governorate. Al-Quds Open University Journal for Research and Studies, 28 (2) , 327-363.

Abu Zeid, Hamada. (2020). The relationship between transformational leadership behaviors, happiness and job exhaustion for employees in light of the mediating role of managerial behaviors for managers: a field study. The Scientific Journal of Business and Financial Studies, 11 (2) , 343-383.

Ahmed, Janan. (2019). The interacting role for spiritual sublimity in a achieving regulatory happing: analytical study of the points of view of the heads of department in selected faculties. Journal of the Islamic University College - Iraq, (50) , 438-460.

Al-Abidy, Ali & Abdel-Zahra, Ali. (2015). The mediating effect of organizational happiness on the relationship between benevolent leadership and organizational outcomes: a field study at the University of Babylon. Journal of the College of Administration and Economics for Economic, Administrative and Financial Studies, (17) , 21-55.

Al-Aoun, Ghazwa. (2019). The Reality of Job Happiness among Employees of Al Al-Bayt University. Master Thesis. Al Al-Bayt University, Mafraq, Jordan.

Al-Araydah, Raeda. (2012). The Level of Ethical Leadership of Governmental Secondary School Principals in Amman and its Relationship to the Level of Organizational Citizenship Behavior from Teachers Point of View. Master Thesis. Middle East University, Amman, Jordan.

Al-Dabbagh, Makram. (2020). The dimensions of academic freedom and its effect on achieving happiness at work: a case study at Al-Noor University college. Anbar University Journal of Economic and Administrative Sciences, 12 (29) , 356-372.

Al-Hamidi, Nawal & Al-Qahtani Ali. (2021). The degree to which academic leaders at the University of Aden practice ethical leadership and its relationship to organizational loyalty. Aden University Journal of Humanities and Social Sciences, 2 (4) , 407-428.

Al-Kabeer, Ahmed. (2016). Ethical Leadership from an Islamic Perspective: A Comparative Theoretical Study. V.1, Riyadh: King Fahd House for Printing.

Ali, Khaled, Bashishi, Walid & Majlakh, Salim. (2018). The quality of working life as a mediator variable the interactive relationship between ethical leadership and employee creativity an exploratory study on the employees of the public administration in the state of Tabessa. Journal of Review of Economic Reforms and Integration in the World Economy-Algeria, 13 (26) , 1-14.

Al-Maaytah, Roula & Al-Hammouri, Saleh. (2018). Institutional Happiness: Employee Happiness and Positive Energy in the Work Environment. Dubai: Dar Qandil for printing, publishing and distribution.

Al-Otaibi, Ahmed. (2013). The Degree of Practicing Moral Leadership by Secondary School Principals and its Relation to Their Organizational Values as Perceived by Teachers. Master Thesis. Middle East University, Amman, Jordan.

Al-Qahtani, Salem. (2016). Administrative Leadership: Shifting Toward a Global Leadership Model, 2nd Ed., Riyadh: King Fahd National Library.

Al-Qarni, Abdullah & Al-Zaydi, Ahmed. (2016). Ethical leadership of the heads and supervisors of academic departments at the University of Tabuk and its relationship to the behavior of organizational silence among faculty members. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, (170) , 649-694.

Al-Suwaifi, Abeer. (2020). The impact of ethical leadership on empowering workers, a field study on workers at Al-Azhar University in Assiut. Journal of Economic, Administrative and Legal Sciences, 4 (11) , 132-157.

Badah, Ahmed & AL-Saleem, Bashar. (2015). The degree of commitment of Jordanian private university administrations to standards of ethics for academic performance from the viewpoint of faculty members. Journal of the College of Education, 39 (1) , 45-84.

Ben Rashid, Mohammed (2016). Happiness at work. Human Resources Journal-Emirates, (4) , 18-26.

Boufatah, K. (2016). The impact of business ethics on the management of human resources in the business organization. (coEs &RJ-JBM) , (4) , 182-203.

Gaafar, Hebat Allah & Al-Romeedy, Bassam. (2022). The impact of job happiness and job stability on employees in Egyptian travel agencies. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 23 (1) , 1-49.

Gebril, Haytham. (2019). The impact of ethical leadership on organizational identification a field study on the Egyptian private universities. Journal of Financial and Economic Research, 20 (2) , 188-210.

Hamron, Dhaifallah & Hussein, Muhammad. (2014). Management ethics among the leaders of the academic departments at the University of Tabuk, a field study. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 3 (49) , 245-279.

Karim, Mohammed. (2012). Ethical leadership behaviors and their relationship to the extent to which governance principles are applied in Libyan institutions. The Scientific Journal of Economy and Trade, Egypt, (1) , 1007-1060.

Khalaf, Yasser. (2021). Happiness at work and its role in enhancing organizational confidence: An exploratory study of the opinions of workers at the University of Fallujah. Journal of Business Economics, University of Fallujah, (11) , 245-268.

Mana, fatma & Bouharaoua, Zoura. (2021). Impact of happiness at workplace on the employee performance. Journal of Strategy and Development, 11 (2) , 389-0408.

Meule, F., & Wolff, M. (2018). The 12 things you need to know about happiness at work. Netherlands: Lemonlabs Strategic Communication.

Nassif, Ahmed. (2019). The digital revolution and its positive supporting effects in achieving job happiness in the twenty-first century organizations. Charitable Business Administration Association, (165) , 58-70.

Numan, Areej. (2020). The Role of Ethical Leadership in Improving the Quality of Work Life. Master Thesis. Tikrit University, Tikrit, Iraq.


المراجع الأجنبية:


Abdullah, Abdul Ghani & Ling, Ying-Leh. (2016) Understanding workplace happiness in schools: the relationships between workplace happiness, teachers’ sense of efficacy, affective commitment and innovative behavior. Academy of Social Science Journal, 1 (4) , 80–83.

Ah-Kion, Jennifer & Bhowon, Uma. (2017). Leadership and ethical decision Making among Mauritian. EJBO Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 22 (1) , 28-39.

Bagiyanik, H., & Can, N. (2017). The relation between teachers’ perception of ethical leadership, organizational justice and organizational cynicism. Journal of Studies in Education, 7 (2) , 1-16.

Buaklee, P., Fongkaew, W., Turale, S., Akkadechanunt, T. & Sansiriphun, N. (2017). Unveiling the Experiences of Happiness at Work through Narrative Inquiry: Advanced Practice Nurses’ Perspectives. Pacific Rim Int J Nurs Res, 21 (3) 206-219

Chikeleze, M. C. & Baehrend Jr, W. (2017). Ethical leadership style and its impact on decision?making. Journal of Leadership Studies, 11 (2) , 45-47.

Coskuner, S., Costur, R., Bayhan-Karapinar, P., Metin-Camgoz, S., Ceylan, S., Demirtas-Zorbaz, S. & Ciffiliz, G. (2018). mobbing, organizational identification, and perceived support: evidence from a higher education institution. Eurasian Journal of Educational Research, (73) , 19-40.

Dradkeh, Amjad & Al-Mutairi, Huda. (2017). The role of ethical leadership in enhancing organizational trust among principals of primary schools in Taif city. Jordan Journal of Educational Sciences (JJES) , 13 (2) , 223-237.

Kalshoven, K.; Den Hartoge, D. & De Hoogh, A. (2011). Ethical leadership at work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The leadership Quarterly, (22) , 51-69.

Mertoglu, Münevver. (2018). Happiness level of teachers and analyzing its relation with some variables. Asian Journal of Education and Training, 4 (4) , 396-402.

Otoum, Yamani. (2020). The relationship between the dimensions of ethical leadership and the strengthening of organizational identity from the point of view of female administrative staff at the college of science and Human Studies in Jubail. The Scientific Journal of King Faisal University, 21 (2) , 320-328.

Singh, K. & Jha, S. (2008). Positive and negative affect and grit as predictors of happiness and life satisfaction. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34 (2) , 40-45.

Thompson, S. (2002). Sampling, Wiley Series in Probability and Statistics. New Jersey: John Wiley and Sons.