تصور مقترح لتطوير أداء القيادات المدرسية بالمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد القيادة الخادمة

A proposed vision for developing the performance of school leaders at the secondary stage in light of the dimensions of servant leadership

د. فلاح بن خلف العجرفي

Dr. Falah bin Khalaf Al-Ajrafi

الكلمات المفتاحية: القيادات المدرسية, المرحلة الثانوية, القيادة الخادمة, School leaders, secondary stage, servant leadership

DOI: 10.36046/2162-000-013-012

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى توافر أبعاد القيادة الخادمة لدى القيادات المدرسية بمحافظة الدوادمي وتقديم تصور مقترح لتطوير أداء القيادات المدرسية في ضوء أبعاد القيادة الخادمة، ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي واستعانت باستبانة تم تطبيقها على عينة قوامها (105) معلما ومعلمة ممثلة لمجتمع الدراسة والذي قوامه (535) من معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية، وقد أظهرت النتائج أن درجة توافر أبعاد القيادة الخادمة لدى القيادات المدرسية بمحافظة الدوادمي من وجهة نظر عينة الدراسة متحقق بدرجة متوسطة، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح ذوي الخبرة أكثر من 10 سنوات، وقدمت الدراسة تصوراً مقترحا لتطوير آداء القيادات المدرسية بالمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد القيادة الخادمة من أبرز عناصره إتباع مدير المدرسة لسياسة الباب المفتوح مما يشجع المرؤوسين على التواصل، ووضع توصيف واضح ومحدد لمسئوليات مدير المدرسة يشرح بالتفصيل المهام المطلوبة منه والصلاحيات الممنوحة لكي يمارس عمله بمرونة، وتقديم مصلحة المرؤوسين على مصلحة مدير المدرسة، واحترام آراء ومقترحات المرؤوسين ومناقشتها بشكل موضوعي وجاد حتى وإن اختلفت مع أراء مدير المدرسة، وعقد دورات تدريبية لنشر ثقافة القيادة الخادمة وتصحيح المفاهيم الخاطئة نحوها.

The current study aimed to know the availability of the dimensions of servant leadership among school leaders in Dawadmi Governorate and to present a proposed vision for developing the performance of school leaders in the light of the dimensions of servant leadership. Which consists of (535) male and female secondary school teachers, and the results showed that the degree of availability of servant leadership dimensions for school leaders in Dawadmi Governorate from the point of view of the study sample was achieved to a medium degree, and the study also showed that there are statistically significant differences due to the variable number of years of experience in favor of the experienced For more than 10 years, the study presented a proposed vision for developing the performance of school leaders at the secondary level in light of the dimensions of servant leadership. One of its most prominent elements is the school principal’s adoption of the open-door policy, which encourages subordinates to communicate, and develops a clear and specific description of the school principal’s responsibilities that explains in detail the tasks required of him and the powers granted in order to He exercises his work flexibly, prioritizing the interests of his subordinates over the interests of the school principal, and respecting the opinions and suggestions of the school subordinates and discuss them objectively and seriously even if they differ with the views of the school director, and hold training courses to spread the culture of servant leadership and correct misconceptions towards it.

المراجع العربية:

أبو شريخ. اسمهان. (2019). نمط القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الحكومية في العاصمة عمان وعلاقتها بأدائهم الوظيفي من وجهة نظر منسوبي المدارس. رسالة ماجستير. جامعة الشرق الأوسط. عمان. الأردن.

إبراهيم. حسام الدين، والشهومي. سعيد. (2018). توافر أبعاد القيادة الخادمة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان في ضوء نموذج Laub. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية. (4). ص 136-159

آل سليمان. زيد بن ناصر محمد، والحبيب. عبدالرحمن بن محمد (2017). متطلبات تطوير أداء القيادات المدرسية في ضوء معايير جودة القيادة المدرسية لهيئة تقويم التعليم بالمملكة العربية السعودية. جامعة بابل. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية. (35). ص ص 183-199

التمام. عبدالله. (2016). واقع القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة من وجهة نظر المعلمين. مجلة العلوم التربوية. (24). ص ص 255-309

الجهني. سارة رجاء الله. (2019). تصور مقترح لتحسين إدارة المدارس الثانوية باستخدام مدخل القيادة الخادمة. مجلة البحث العلمي في التربية. (14). ص 175-211.

السهلي. نوره بتال. (2021). تصور مقترح لتفعيل دور القيادة الخادمة في تحقيق الرضا الوظيفي لمنسوبات المدارس بمحافظة حفر الباطن في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. جامعة عين شمس. مجلة كلية التربية. (45). ص 353-404

العودة. إبراهيم بن سليمان. (2018). تصور مقترح لرفع درجة الولاء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية في ضوء أبعاد القيادة الجامعية الخادمة. المجلة الدولية التربوية المتخصصة. المجلد (7). (10). ص 1-26

بربخ. فرحان حسن. (2012). إدارة التغيير وتطبيقاتها في الإدارة المدرسية. الطبعة الأولى. عمان. الأردن. دار أسامه للنشر والتوزيع.

حجازي. سامح سعيد. (2021). القيادة الخادمة وتأثيرها على التميز في الأداء الجامعي. دراسة ميدانية في جامعة عين شمس. مجلة البحوث المالية والتجارية. (2). ص 270- 305

عبد الحميد، جابر، وكاظم، أحمد خيرى. (2011). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. القاهرة. دار النهضة العربية

رشيد. صالح، ومطر. ليث. (2016). القيادة الخادمة- منظور جديد للقيادة في القرن الحادي والعشرين. الطبعة الأولى. بغداد. العراق. دار ينبور للطباعة والنشر والتوزيع.

سعيد. ميديا أراس محمد، وداغي. محمد فرج قره. (2020). القيادة الخادمة وتأثيرها على الولاء التنظيمي- دراسة استطلاعية لآراء عينة من موظفي جامعة السليمانية. السليمانية. المجلة العلمية لجامعة جيهان. (2). ص 134-160

عوض. مريم نادي صبحي. (2019). بعض المداخل الحديثة في الأداء الاداري لمديري المدارس الابتدائية. مجلة العلوم التربوية. كلية التربية. جامعة الفيوم. (12). ص ص 1-20

مخامرة. محمدى كمال. (2019). ممارسة مديري المدارس الثانوية للقيادة الخادمة وعلاقتها بجودة الحياة الوظيفية للمعلمين. مجلة جامعة الخليل للبحوث. (14)، ص ص 420-445

مصطفى. أحمد محمد. (2020). أثر تطبيق القيادة الخادمة لدى رؤوسا الأقسام العلمية بجامعة الملك فبصل على التهكم الوظيفي من وجهة نطر أعضاء هيئة التدريس بالجامعة. مجلة جامعة الإسكندرية للعلوم الإدارية. كلية التجارة. جامعة الإسكندرية. (57). ص ص 127-172

مرسي. عمر محمد محمد والسمان. أحمد محمد. (2020). تطوير أداء القيادات المدرسية في ضوء الخطة الإستراتيجية 2014/2030. https://altk. journals. ekb. eg/article_134958. html

هاني. أحمد عبدالمعطي وسليم. حسن مختار والتهامي. محمد متولي. (2020). دور القيادة المدرسية بالمدارس الثانوية في تحسين الفاعلية المدرسية. مجلة كلية التربية. جامعة الأزهر. (39). ص ص 420-446.

ترجمة المراجع العربية:

Abu Sharekh. Asmahan. (2019). The pattern of servant leadership among government school principals in the capital, Amman, and its relationship to their job performance from the point of view of school employees. Master Thesis. Middle East University. Amman. Jordan.

Ibrahim. Hossam El-Din, and Al-Shahumi. Happy. (2018). Availability of servant leadership dimensions for principals of basic education schools in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman in the light of the Laub model. International Journal of Educational and Psychological Studies. (4). pp. 136-159

Nasser Mohammed, and Habib. Abdul Rahman bin Muhammad (2017). Requirements for developing the performance of school leaders in light of the school leadership quality standards of the Education Evaluation Commission in the Kingdom of Saudi Arabia. University of Babylon. Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences. (35). pp. 183-199

Cosines Abdullah. (2016). The reality of servant leadership among secondary school principals in Madinah from the point of view of teachers - a field study. Journal of Educational Sciences. (24). pp 255-309

Juhani. Sarah please God. (2019). A proposed vision for improving secondary school management using the servant leadership approach. Journal of Scientific Research in Education. (14). pp. 175-211.

Elsaahly. Nora Batal (2021). A proposed conception to activate the role of servant leadership in achieving job satisfaction for school staff in Hafr Al-Batin Governorate in the light of the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030. Ain Shams University. Journal of the College of Education. (45). pp. 353-404

Back. Ibrahim bin Suleiman. (2018). A proposed conceptualization to raise the degree of organizational loyalty among faculty members in Saudi universities in light of the dimensions of servant university leadership. Specialized International Educational Journal. Volume (7). (10). pp. 1-26

Culvert. Farhan Hassan. (2012). Change management and its applications in school administration. First edition. Amman. Jordan. Dar Osama for publication and distribution.

Hijazi. Sameh Saeed. (2021). Servant leadership and its impact on excellence in university performance. A field study at Ain Shams University. Journal of Financial and Business Research. (2). pp. 270-305

Abdel Hamid, Jaber, and Kazem, Ahmed Khairy. (2011). Find in education and science curricula psychology. Cairo. Arab Renaissance House

Rashid. Saleh, and rain. Lion. (2016). Servant leadership - a new perspective on leadership in the twenty-first century. First edition. Baghdad. Iraq. Dar Yanpur for printing, publishing and distribution.

Happy. Media Aras Mohamed, Daghi. Muhammad Faraj Kara. (2020). Servant leadership and its impact on organizational loyalty - an exploratory study of the opinions of a sample of employees of the University of Sulaymaniyah. Sulaymaniyah. Scientific Journal of Cihan University. (2). pp. 134-160

Awad. Maryam Sobhi Club. (2019). some modern approaches to the administrative performance of primary school principals. Journal of Educational Sciences. Faculty of Education. Fayoum University. (12). pp 1-20

Gamble Muhammad Kamal. (2019). the practice of servant leadership by secondary school principals and its relationship to the quality of teachers' careers. Hebron University Journal of Research. (14) , p. 420-445

Mustafa. Ahmed Mohamed. (2020). the impact of the application of servant leadership among the heads of scientific departments at King Faisal University on job sarcasm from the perspective of faculty members at the university. Alexandria University Journal of Administrative Sciences. Commerce College. Alexandria University. (57). pp. 127-172

Morsi. Omar Mohammed and Al-Sman. Ahmed Mohamed. (2020). Developing the performance of school leaders in light of the strategic plan 2014-2030. https://altk. journals. ekb. eg/article_134958. html

Hany. Ahmed Abdel Muti and Salim. Hassan Mokhtar and Tuhami. Mohamed Metwally. (2020). the role of school leadership in secondary schools in improving school effectiveness. Journal of the College of Education. Al Azhar University. (39). pp. 420-446.

المراجع الأجنبية:

Black, G. (2013). Correlation analysis of servant leadership & school climate, catholic education, Journal of Inquiry & practice, 13, 433-466.

Cerit, Y. (2010). The effects of the servant leadership on teachers’ organizational commitment in primary schools in Turkey, International journal of leadership in education, 18, 303.- 317.

Dierendonck, K. (eds.) , Practicing Servant Leadership, TUM School of Management, Technical University of Munich, Munich, Germany.

David, C. & Maxwell, J. (2020). Transforming Servant Leadership, Organizational Culture, Change, Sustainability, and Courageous Leadership, Journal of Leadership, Accountability and Ethics, 17, 120-133.

Greenleaf, R. (2017). what is Servant as Leadership? The Greenleaf Center for Servant Leadership. https.//www. greenleaf. org/what-is-servant-leadership/

Gucel, C. & Beges, S. (2012). The effect of the servant leadership on organizational citizenship behavior. Case study of a university, International journal of social sciences & humanity studies, 4, 1309-1366.

Hung A. & Tsai k. (2016). The relationship between principal servant leadership & school organizational climate in the elementary schools, European journal of research in social sciences, 4, 33-42.

Joseph, E. & Winston, B. (2005). A correlation of servant leadership, leader trust, and organizational trust. Leadership & Organization Development Journal, 26, 6-22.

Larry C. & Michele L. (2020). Focus on leadership, Servant-Leadership for the Twenty-First Century, Johe wily & sons, Inc.

Pouramiri, T. & Mehdinezhad, V. (2017). Servant Leadership as a Predictor of High School Principals Organizational Trust The New Educational Review, DOI. 10.15804/tner.2017.47.1.09.

Sreenivas, T. (2014). Towards Excellence in School Education TQM as A Strategy. Research Journal of Social Science & Management, 3, 151-159.