تأثير التحول من التدريب الميداني الفعلي إلى التدريب الافتراضي على طالبات مسار صعوبات التعلم بجامعة الملك خالد

أثناء جائحة كورونا: دراسة روائية

The Impact of Shifting from Actual Field Internship to Virtual Internship on Students of Learning Disabilities' Program at King Khalid University During COVID-19 Pandemic: A Narrative Study

د. سيرين بنت طلال البكري

Dr. Sereen Talal Al Bakri

الكلمات المفتاحية: التدريب الميداني, التدريب الافتراضي, جائحة كورونا, دراسة روائية, Field Internship, Virtual Internship, COVID-19, Narrative Study

DOI: 10.36046/2162-000-013-017

في ظل إغلاق المدارس الابتدائية أثناء جائحة كورونا، والانتقال للتعلم الطارئ عن بعد، تم التحول من التدريب الميداني الفعلي إلى التدريب الافتراضي، وتم اختيار طالبات برنامج صعوبات التعلم بجامعة الملك خالد اللاتي عايشن التدريب الافتراضي بشكل كامل لمعرفة أربع نقاط رئيسة: أولها التحديات التي واجهتهن، ثانيها مشاعرهن خلال تلك الفترة، وثالثها مدى رضاهن عن التدريب الافتراضي، ورابعها مدى استعدادهن للنزول لسوق العمل بعد التخرج. وقد استخدمت الباحثة المنهج الروائي، وهو أحد فروع المنهج النوعي الذي يهدف لجمع قصص طالبات التربية الميدانية في تسلسل زمني، وذلك باستخدام مقابلات كتابية شبه منظمة أداةً لجمع البيانات، ثم إلحاقها بمقابلة مجموعة مركزة.

نتج عن هذه الدراسة وجود قدر كبير من التحديات أبرزها عدم التمكن من التدريس لطفل واقعي لديه صعوبات تعلم، -أيضاً- سادت حالة كبيرة من الإحباط الطالبات لعدم مرورهن بالتدريب الميداني الفعلي، كما شعرن بعدم العدالة مع زميلاتهن اللاتي سبقنهن بتجربة التدريب الميداني الفعلي. وكان رضاهن متدنياً عن التدريب الافتراضي بصورة عامة، ولكن هناك من التمس العذر بسبب الظروف الخارجة عن السيطرة التي سببتها الجائحة، أما الأغلب فقد وجه اللوم للجامعة، والمدارس لعدم وجود تعاون إيجابي بينهم لإيجاد حلول لمشكلة التدريب الميداني. ومن خلال تحليل النتائج يتضح نقص ثقة الطالبات في أنفسهن للعمل مستقبلاً معلماتٍ لصعوبات التعلم.

In light of closing the primary schools during the Corona pandemic besides the transition to emergency distance learning, a shift was made from actual field training to virtual training. Accordingly, students of the Learning Difficulties Program at King Khalid University who had fully experienced the virtual training were selected to get acquainted with four main points: Firstly; the challenges they faced, secondly; their feelings during that period, thirdly; the extent to which they are satisfied with the virtual training, fourthly; the extent of their willingness to enter the labor market after graduation. The researcher used the narrative method, which is one of the types of qualitative approach that aims to collect the stories of the field education students in a chronological sequence, using semi-structured written interviews as a tool for data collection, and then appending them to a focus group interview.

This study resulted in a large number of challenges, most notably the inability to teach a realistic child with learning difficulties. Moreover, a great state of frustration prevailed among the students for not passing the actual field training, and they also felt unfairness with their female colleagues who preceded them in the actual field training experience. Adding to that, their satisfaction was low with the virtual training in general, but there were those who sought an excuse due to the out-of-control conditions caused by the pandemic, but most blamed the university and schools for the lack of positive cooperation between them to find solutions to the field training problem. Through the analysis of the results, it becomes clear that the students lack confidence in themselves to work in the future as teachers of learning difficulties.

المراجع العربية:


البكري، سيرين بنت طلال. (2021). تجربة الطلاب والطالبات ذوي الإعاقة بجامعة الملك خالد نحو التعلم الطارئ عن بعد في ظل جائحة كورونا "كوفيد-19": دراسة نوعية ظاهرية. المجلة السعودية للتربية الخاصة، 17، 103 - 135.

العبد الكريم، راشد. (2019). البحث النوعي في التربية. الرياض: مكتبة الرشد ناشرون.

العسيري، هوازن. (2020). تقييم الطلاب لبرامج التدريب الميداني في التربية الخاصة، وموائمة مخرجاتها لسوق العمل. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 11 (39)، 88-163.

القحطاني، عبد العزيز. (2021). تقييم الطلاب المعلمين للتربية الميدانية في مؤسسات تعليم. مجلة جامعة الطائف للعلوم الإنسانية، 7 (27)، 634-596.

اللقاني، جيهان. (2020). المشكلات التي تواجه طالبات التربية الميدانية بقسم التربية الخاصة مسار الإعاقة العقلية من وجهة نظرهن. مجلة جامعة الملك عبد العزيز للآداب والعلوم الإنسانية، 28 (10)، 23-59.

سليمان، خالد. (2016). المشكلات التي تواجه طلاب التربية الميدانية في مسار الإعاقة العقلية من وجهة نظرهم. مجلة المعهد الدولي للدراسة والبحث، 2 (2)، 68-104.

صوالحة، عونية عطا الشيخ. (2020). تقييم مستوى برنامج التدريب الميداني لدى خريجي قسم التربية الخاصة بجامعة عمان الأهلية من وجهة نظرهم. المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 69، 647 - 681.

قسم التربية الخاصة. (2010). خطة قسم التربية الخاصة. جامعة الملك خالد.

طه، مروة. (2021). الاحتياجات التدريبية اللازم توافرها في برنامج التدريب الميداني لدى الطالبة معلمة الجغرافيا في ضوء التعلم الهجين، ومواجهة أزمة كورونا من وجهة نظر التربويين والطالبات. المجلة التربوية بجامعة سوهاج. 12 (91)، 5011- 5049.

منظمة الصحة العالمية. (2022). ما هو مرض كوفيد-19،

 https://www. who. int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

وزارة التعليم. (2020).

 https://www. moe. gov. sa/ar/news/Pages/un-2020-547. aspx

وزارة الصحة السعودية. (2020).

 https://twitter. com/SaudiMOH/status/1234523092581523457

ترجمة المراجع العربية:


Al-Bakrī, Sereen Bint Ṭalāl. (2021). The experience of male and female students with disabilities at King Khalid University towards emergency distance learning in light of the “Covid-19” pandemic: a qualitative phenomenological study. The Saudi Journal of Special Education, 17, 103 - 135.

Al-ʿAbd al-Karīm, Rāshid. (2019). Qualitative research in education. Riyadh: Maktabat al-Rushd.

Al-ʿUsairī, Hawāzin. (2020). Students’ evaluation of field training programs in special education and the alignment of their outputs to the labor market. Journal of Special Education and Habilitation, 11 (39) , 88-163.

Al-Qahṭānī, ʿAbd al-ʿAzīz. (2021). Student-teacher evaluation of field education in educational institutions. Taif University Journal of Human Sciences, 7 (27) , 634-596.

Al-Laqānī, Jaihān. (2020). The problems facing field education students in the Department of Special Education, the course of mental disability from their point of view. King ʿAbd al-ʿAziz University Journal of Arts and Humanities, 28 (10) , 23-59.

Sulaiman, Khalid. (2016). Problems facing field education students in the course of mental disability from their point of view. Journal of the International Institute for Study and Research, 2 (2) , 68-104.

Ṣawāliḥah, ʿAwniyyah ʿAṭā al-Sheikh. (2020) Evaluating the level of field training program for graduates of the Special Education Department at Al-Ahliyya Amman University from their point of view. Sohag University Educational Journal, 69, 647 – 681.

Department of Special Education. (2010). Special Education Department plan. King Khalid University.

Ṭāha, Marwah. (2021). The training needs that are required to be available in the field-training program for pre-service geography teacher, to apply hybrid learning and face the challenges of the Corona crisis from the point of view of educators and students. Sohag University Educational Journal. 12 (91) , 5011-5049.

World Health Organization. (2022). What is covid-19 disease?

 https://www. who. int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Ministry of health. (2020).

 https://www. moe. gov. sa/ar/news/Pages/un-2020-547. aspx

Saudi Ministry of Health (2020).

 https://twitter. com/SaudiMOH/status/1234523092581523457

المراجع الأجنبية:


Abdalla, M. M., Oliveira, L. G. L., Azevedo, C. E. F., & Gonzalez, R. K. (2018). Quality in qualitative organizational research: Types of triangulation as a methodological alternative. Administração: ensino e pesquisa, 19 (1) , 66-98.

Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. sage.

Brinkmann, S. (2014). Unstructured and semi-structured interviewing. The Oxford handbook of qualitative research, 277-299.‏

Carless, D., & Douglas, K. (2017). Narrative research. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to Furthering Research and Promoting Good Practice, 12 (3) , 307-308.

Chan, E. Y. (2017). Narrative Inquiry: A dynamic relationship between culture, language and education. Australian Journal of Teacher Education, 42 (6) , 22-34.

Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counselling Psychologist, 35 (2) , 236–264.

Dani, R., Kukreti, R., Negi, A., & Kholiya, D. (2020). Impact of COVID-19 on education and internships of hospitality students. International Journal of Current Research and Review, 12 (21) , 86-94.

Doody, O., & Noonan, M. (2013). Preparing and conducting interviews to collect data. Nurse researcher, 20 (5).

Fugard, A. J., & Potts, H. W. (2015). Supporting thinking on sample sizes for thematic analyses: A quantitative tool. International Journal of Social Research Methodology, 18 (6) , 669- 684.

Golden, C. (2020, March 23). Remote teaching: The glass half-full. EDUCAUSE Review. https://er. educause. edu/blogs/2020/3/remote-teaching-the-glass-half-full.

Hesse- Biber, S., & Leavy, P. (2006). The practice of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review.

Lemon, L. L., & Hayes, J. (2020). Enhancing trustworthiness of qualitative findings: Using Leximancer for qualitative data analysis triangulation. The Qualitative Report, 25 (3) , 604-614.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. sage.

Milman, M. (2020). This Is Emergency Remote Teaching, Not Just Online Teaching. Education week. https://www. edweek. org/ew/articles/2020/03/30/thisis-emergency-remote-teaching-not-just. html

Park, M., & Jones, T. (2021). Going virtual: The impact of COVID-19 on internships in tourism, events, and hospitality education. Journal of Hospitality & Tourism Education, 33 (3) , 176-193.

Patii, A., & Sharma, P. (2022). Internship in the year of Covid-19: what has changed in internship dynamics? Cardiometry, (22) , 277-289.

Schiek, D. (2014). Das schriftliche Interview in der qualitativen Sozialforschung/ The Written Interview in Qualitative Social Research. Zeitschrift für Soziologie, 43 (5) , 379-395.

Sim, J., Saunders, B., Waterfield, J., & Kingstone, T. (2018). Can sample size in qualitative research be determined a priori? International Journal of Social Research Methodology,21 (5) , 619–634.

Stahl, N. A., & King, J. R. (2020). Expanding approaches for research: Understanding and using trustworthiness in qualitative research. Journal of Developmental Education, 44 (1) , 26-29.

Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons.

UNESCO. (2020). COVID-19 education response.

 https://en. unesco. org/covid19/educationresponse/globalcoalition.

Wajdi, M. B. N., Kuswandi, I., Al Faruq, U., Zulhijra, Z., Khairudin, K., & Khoiriyah, K. (2020). Education policy overcome coronavirus, a study of Indonesians. EDUTEC: Journal of Education and Technology, 3 (2) , 96-106.

Wang, C. C., & Geale, S. K. (2015). The power of story: Narrative inquiry as a methodology in nursing research. International Journal of Nursing Sciences, 2 (2) , 195-198.