مقترحات علاجية لتدني مستوى أداء طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار PISA 2018 لمادة العلوم باستخدام أسلوب دلفاي
Remedial proposals to treat the low level of performance of students in the Kingdom of Saudi Arabia in the PISA 2018 test for science, using the Delphi method
د. أميرة سعد محسن الزهراني
Dr. Ameerah Saad AL Zahrani
هدفت الدراسة إلى تقديم مقترحات علاجية لتدني مستوى أداء طلبة المملكة العربية السعودية في اختبارPISA 2018 لمادة العلوم، والمتعلقة بأربع مجالات وهي: المنهج، المعلم، الطالب، البيئة التعليمية، وأتبعت الدراسة أسلوب دلفاي Delphi والذي يعد من الأساليب الاستشرافية في الدراسات والبحوث المستقبلية، حيث تم الاعتماد على طريقة دلفاي التقليدية، وتكونت العينة من (25) خبيرا في تعليم العلوم من الجامعات السعودية ووزارة التعليم في جميع الجولات الثلاث، وتم اختيارهم بطريقة قصدية، واعتمدت الدراسة في الجولات الثلاث على استبانة هدفت إلى تقصي استجابات خبراء تعليم العلوم للوصول إلى درجة مقبولة من الاتفاق حول مقترحاتهم العلاجية لتدني مستوى أداء الطلبة بعد التحقق من صدقها وثباتها، وتم الاستعانة بالتكرارات والنسب المئوية للتعرف على المقترحات العلاجية المقبولة لدى مجموعة الخبراء، كما تم استخدام معامل ألفا كرونباخ لقياس الثبات، وخلصت نتائج الدراسة إلى تقديم بعض المقترحات العلاجية حول تدني مستوى أداء طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار PISA 2018 لمادة العلوم بلغت: (7) بالنسبة لجانب المنهج، و(13) بالنسبة لجانب المعلم، و(15) بالنسبة لجانب البيئة التعليمية، و(19) بالنسبة لجانب الطالب، كما أختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات والدراسات المقترحة ومن ضمنها: تقديم ورش عمل تدريبية للمعلمين تساعدهم في كيفية كتابة أسئلة تحاكي اختبارPISA، وضع خطة توعوية تتعلق باختبار PISA تساهم في نشر ثقافة الاختبار لمن له علاقة من معلمين وطلبة.
The study aimed to visualize the study to test the inferiority of the students of the Kingdom of Saudi Arabia in the PISA test for science, which is related to four things: the curriculum, the teacher, the learner, and the educational environment. traditional Delphi. The sample consisted of 25 experts in science education from Saudi universities and the Ministry of Education in all three rounds, and they were chosen in an intentional way. After verifying its validity and stability, frequencies and percentages were used to identify the treatment proposals accepted by the group of experts, and the Alpha Cronbach coefficient was used to measure stability. reached and a set of proposed studies, The study presented some remedial suggestions about the low level of performance of students in the Kingdom of Saudi Arabia in the PISA 2018 test for science and amounted to: 7 proposals related to the curriculum aspect, 13 remedial proposals related to the teacher aspect, 15 remedial proposals related to the aspect of the educational environment, and 19 remedial proposals related to the student aspect. The study also concluded with a set of recommendations and proposed studies, including providing training workshops for teachers to help them write questions that simulate the PISA test, and developing an awareness plan related to the PISA test that contributes to spreading the culture of the test for those who are related to teachers and students.
المراجع العربية:
أبو عودة، محمد فؤاد؛ والنبيه، نور الهدى؛ وزيادة، سمية فؤاد. (2022). مستوى تضمن كتب العلوم المقررة على طلبة المرحلة الأساسية العليا لأبعاد بيزا الدولية PISA، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 13 (38)، 170-182.
بوقحوص، خالد احمد. (2017). مدى تضمين محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس إلى الثامن الأساسي بمملكة البحرين متطلبات التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم، مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، 18 (3)، 11-44.
الجابري، نياف رشيدة؛ وبيومي، كمال حسني؛ والمحسين، إبراهيم عبد الله. (2004). استشراف مستقبل التعليم بمنطقة المدينة المنورة، تطبيق السلاسل الزمنية، المجلة التربوية، جامعة الكويت، 19 (73)، 56-151
حسان، عبد العليم. (2021). الأنظمة التعليمية: نماذج في الشرق والغرب. وكالة الصحافة العربية. مصر.
الحربي، محمد بن صنت. (2020). أسباب تدني نتائج طلبة المملكة العربية السعودية في اختبار PISA 2018 لمادة الرياضيات من وجهة نظر عينة الاختبار، مجلة العلوم التربوية، جامعة الملك سعود، 32، 589-618.
الحربي، محمد بن صنت. (2021). التنمر المدرسي وعلاقته بمستوى اكتساب الثقافة الرياضية لدى الطلبة السعوديين وفقاً لنتائج دراسة البرنامج الدولي لتقييم الطلبة PISA 2018، المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 82 (82)، 991-1018.
خلف، احمد مصطفى. (2016). مناهج العلوم الدراسية في ضوء متطلبات المشروع PISA، المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة المنصورة، 2 (2)، 151-164
السعيد، دجانه حسن. (2020). أسباب تدني نتائج الطلبة ذوي عمر 15 عام في البرنامج الدولي لتقييم الطلبة في PISA لمادة الرياضيات من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين في محافظة العاصمة عمان] رسالة ماجستير غير منشورة [. جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
الصباريني، محمد سعيد؛ وملكاوي، امال رضا. (2017). واقع الإصلاحات في مجال تعلم العلوم وتعليمها في الأنظمة التعليمية العربية في ضوء الاتجاهات العالمية، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 18 (2)، جامعة البحرين.
فلية، فاروق عبده؛ والزكي، احمد عبد الفتاح. (2003). الدراسات المستقبلية منظور تربوي. دار المسيرة.
المخلافي، توفيق. (2010). دراسات التقويم الدولية واسعة النطاق (TIMSS-PRILS-PISA) الرياض. مكتب التربية العربي لدول الخليج.
ملحم، سامي محمد. (2000). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
ناصف، محمد احمد. (2018). برنامج التقييم الدولي للطلاب PISA وإمكانية الإفادة منه في مصر. دراسة تحليلية. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، 69، 184-262.
هيئة تقويم التعليم والتدريب. (2019). تقرير البرنامج الدولي لتقييم الطلبة PISA. الإدارة العامة للبحوث والابتكار: الرياض.?
المراجع العربية (مترجمةً):
Abu Odeh, Muhammad Fouad; the Prophet, the light of guidance; Ziadeh, Someya Fouad. (2022). A level that includes science books prescribed for students of the upper basic stage of the International Dimensions of PISA, Al-Quds Open University Journal for Research and Educational and Psychological Studies, 13 (38) , 170-182.
Al-Harbi, Muhammad bin Sunt. (2020). Reasons for Low Results of Students in the Kingdom of Saudi Arabia in PISA 2018 Mathematics Test from the Test Sample’s Point of View, Journal of Educational Sciences, King Saud University, 32, 589-618.
Al-Harbi, Muhammad bin Sunt. (2021). School bullying and its relationship to the level of acquisition of sports culture among Saudi students according to the results of the study of the International Program for Student Assessment PISA 2018, Sohag University Educational Journal, 82 (82) , 991-1018.
Al-Jabri, Nayaf Rashida; Bayoumi, Kamal Hosny; And Al-Muhsin, Ibrahim Abdullah. (2004). Foreseeing the future of education in Al-Madinah Al-Munawwarah Region, Application of Time Series, Educational Journal, Kuwait University, 19 (73) , 56-151
Al-Mikhlafi, Tawfiq. (2010). Large-scale International Assessment Studies (TIMSS-PRILS-PISA) Riyadh. Arab Bureau of Education for the Gulf States.
Al-Sabarini, Muhammad Saeed; and Malkawi, Amal Reda. (2017). The reality of reforms in the field of science learning and teaching in the Arab educational systems in the light of global trends, Journal of Educational and Psychological Sciences, 18 (2) , University of Bahrain.
Al-Saeed, Dajana Hassan. (2020). Reasons for Low Results of 15-year-old Students in the International Program for Mathematics Assessment in PISA from the point of view of teachers and educational supervisors in the Capital Governorate Amman [Unpublished Master's Thesis]. Middle East University, Jordan.
Boqhous, Khaled Ahmed. (2017). The extent to which the content of science books for grades five to eight in the Kingdom of Bahrain includes the requirements of international trends in mathematics and science, Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, 18 (3) , 11-44.
Education and Training Evaluation Commission (2019). Report of the Program for International Student Assessment (PISA). General Administration for Research and Innovation: Riyadh.
Flea, Farouk Abdo; Al-Zaki, Ahmed Abdel-Fattah. (2003). Future studies, an educational perspective. The march houses.
Hassan, Abdel Alim. (2021). Educational Systems: Models in East and West. Arab Press Agency. Egypt.
Khalaf, Ahmed Mustafa. (2016). Science Curricula in the Light of Project Requirements PISA, Scientific Journal of the College of Early Childhood Education, Mansoura University, 2 (2) , 151-164
Melhem, Sami Muhammad. (2000). Find in education and science curricula psychology. Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
Nassif, Mohamed Ahmed. (2018). The Program for International Student Assessment (PISA) and the possibility of benefiting from it in Egypt. An analytical study. Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 69, 184-262.
?
المراجع الأجنبية:
Burdett, N & Sturman., L. (2013). A Comparison of PISA and TIMSS against England's National Curriculum, National Foundation for Educational Research, The Mere Upton Park, Slough, Berkshire SL1 2DQ, www. nafer. ac. uk.
Garcia, J., (2013). A proposita de los resultados de las pruebas PISA en Colombia/About PISA surveys results in Colombia. Uni-pluri/versidad, 13 (3) , 3- I, II,III. Retrieved from https://search proquestcom. sdl. idm. oclc. org/docview/1509071479?accounti d=142908
Gurra, M., (2012). PISA 2012 Result in Focuses What 15-Year-olds Know and What They can do with what they know. Retrieved April 4, 2019, from: https://www. oecd. org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview. pdf
Indartono, S., & Hamidy., A. (2019). The contribution of test type and curriculum difference on the effect of the national test score at international mathematic test score: The challenge of IR 4.0 curriculum. Eurasian Journal of Educational Research, 19 (82) , 191-202.
OECD, (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, Paris: OECD Publishing https://doi. org/10.1787/5f07c754-en.
Tanner, M., & Osman, M. A. (2016). The influence of telecentres on the psychological empowerment of underserved community members. Reading: Academic Conferences International Limited. Retrieved from https://search-proquestcom. sdl. idm. oclc. org/docview/1949081362?accounti d=142908