فعالية برنامج تدريبي قائم على استخدام أدوات الويب الدلالي ببيئات التدريب الإلكترونية لتنمية مهارات الاتصال الإداري لدى عينة من متدربي عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر

The effectiveness of a training program based on the use of semantic web tools in electronic training environments to develop administrative communication skills for a sample of the Deanship of Community Service and Continuing Education trainees

د. شوقي محمد محمود محمد

Dr. Shawky Mohamed Mahmoud Mohamed

الكلمات المفتاحية: الويب الدلالي، التدريب الإلكتروني، مهارات الاتصال الإداري, Semantic Web , Electronic Training , Administrative Communication Skills

هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر أدوات الويب الدلالي ببيئات التدريب الإلكترونية على تنمية مهارات الاتصال الإداري لدى عينة من متدربي عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر بجامعة حائل، ولتحقيق أهداف البحث استخدم المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي والبعدي، وتم إعداد قائمة مهارات الاتصال الإداري والتي اشتملت على أربعة أبعاد رئيسة تمثلت في مهارات الاتصال الكتابي - مهارات الاتصال اللفظي - مهارات الاستماع - مهارات الاتصال غير اللفظي. كما تم إعداد مقياس مهارات الاتصال الإداري والذي بلغ عدد عباراته (40) عبارة موزعة على أربعة أبعاد، وقد تكونت عينة البحث من (24) من متدربي عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر بجامعة حائل. وأظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (??0.01) بين متوسطي درجات عينة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي للدرجة الكلية لمقياس مهارات الاتصال الإداري لصالح درجات التطبيق البعدي. ويرجع ذلك إلى أن أدوات الويب الدلالي أتاحت الفرصة أمام المتدربين للتفاعل مع المواقف التدريبية فى بيئة تعلم تفاعلية غنية بالتطبيقات المعتمدة على تقنية الحاسب الآلي وشبكاته ووسائطه المتعددة، والبحث عن المعلومة، واستكشاف المصادر، وتبادل الأفكار والأدوار مع المدرب والزملاء، الأمر الذي أسهم فى تحسين جودة عملية التدريب وزاد من معدل اكتساب المتدربين لمهارات الاتصال الإداري.


This research aims to recognize the impact of semantic web tools in electronic training environment to develop administrative communication skills with a sample of trainees of the deanship of community service and continuing education at Hail University, the experimental curriculum with semi- experimental one-set design with pre and post measurement was used to achieve research objectives, and the list of administrative communication skills was prepared and included four main dimensions. They were written communication skills, verbal communication skills, listening communication skills, and non-verbal communication skills. An administrative communication skills measurement has also been prepared which reached (40) phrases spread over four dimensions. The research sample consisted of (24) trainees from deanship of community service and continuing education at the University of Hail. The results of research showed that there were statistically significant differences at the level of (a?0.01) between the averages of administrative communication skills in favor of the post application degrees. This is because the semantic web tools provided trainees with opportunities to interact with training situation in an interactive environment rich in applications based on computer technology, its network and multimedia, search for information, explore sources, and exchange ideas and roles with trainer and colleagues; which contributed to improving the quality of training process and increased the rate of trainees’ acquisition of administrative communication skills.

المراجع العربية:

أبو خطوة، السيد عبد المولى (2020). نموذج مقترح لتصميم التغذية الراجعة الاختيارية في بيئات التعلم الإلكترونية وأثره في تنمية كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات والتحصيل والاتجاه نحو مادة الكمبيوتر لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، مجلة الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، 30 (11)، 19 - 107

أحمد، فريد حسين (2019). الاتصال الاداري وتأثيره على اداء المنظمة، المجلة الاكاديمية العالمية للاقتصاد والعلوم الادارية، الجامعة العراقية، 26 (55)، 66 - 90.

أحمد، ياسر سعد محمود (2015). فاعلية برنامج قائم على الويب الدلالي Semantic Web في تنمية مهارات استخدام أنظمة إدارة التعلم مفتوحة المصدر والاتجاه نحو التعلم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة القصيم. المؤتمر الدولي الأول، جامعة الباحة، المملكة العربية السعودية، (2)، 881 – 908.

الأكلبي، علي ذيب (2012). تطبيقات الويب لدلالي في بيئة المعرفة، مجلة الملك فهد الوطنية، 18 (2)، 249-258.

البريكية، شيخة بنت علي (2018). دور التدريب الإلكتروني في التنمية المهنية لمعلمات المجال الأول والعاملين ومتطلباته ومعوقات تطبيقه في مركز التدريب التربوي بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة العلوم الإسلامية الماليزية.

الجرايدة، غادة محمد سليمان (2015). مهارات الاتصال الإداري لدى العاملين في جامعة آل البيت وعلاقتها بالكفاءة الوظيفية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم التربوية، جامعة آل البيت.

الخاطرية، فاطمة بنت سالم بن سلمان (2019). دور الاجتماعات الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال الإداري بين الإدارة المدرسية والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم والآداب، جامعة نزوى.

الزغبي، أحمد محمد (2016). الاتصال الفعال بين المعلم والتلميذ معوقاته التربوية، مجلة اللجنة الوطنية، 43 (11)، 187 – 206.

السعدوني، أسامة محمد (2018). تطوير بيئة تعلم تفاعلية قائمة على تطبيقات الجيل الثالث للويب لتنمية مهارات تصميم عناصر التعلم الرقمي لدى طلاب المرحلة الثانوية، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الزقازيق.

السعدي، محمد زين صالح، الحكيمي، شوقي عبده محمد (2018). تطوير الاتصال الإداري لدى مديري مدارس التعليم العام بأمانة العاصمة صنعاء في ضوء الإدارة الإلكترونية، مجلة دراسات وأبحاث، 30 (9)، 101– 126.

الدسوقي، محمد إبراهيم (2020). إستراتيجية تقديم المحتوى ببيئة التدريب الإلكتروني وأثرها في تنمية الجانب الأدائي لمهارات إدارة المعرفة الرقمية لدى أخصائي المكتبات وإتجاهاتهم نحوه، مجلة كلية التربية، 20 (4)، 267 – 305.

الشرقاوي، جمال مصطفى عبد الرحمن (٢٠١٣). تصميم استراتيجية قائمة على التفاعل الإلكتروني بين استراتيجيتي المشاريع والمناقشة وأثرها على تنمية مهارات إنتاج بيئات التدريب الإلكترونية لدى طلاب الدراسات العليا، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، السعودية، ٣٥ (٣)، 12 – 69.

الصعيدي، منصور سمير السيد (2018). فاعلية برنامج تعليمي قائم على أدوات الويب الدلالية (3.0. Web) في تدريس الرياضيات على تنمية مهارات التفكير التوليدي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية. المؤتمر العلمي السنوي السادس عشر: تطوير تعليم وتعلم الرياضيات لتحقيق ثقافة الجودة، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، جامعة بنها، 140 -186.

العجمي، منصور معكام بجاش (2019). بيئات التعلم الإلكترونية وأثرها في تنمية مهارات حل المسألة الرياضية وتنمية مهارات التفكير الناقد لطلاب الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، 11 (1)، 299 – 373.

العديل، عبدالله بن خليفة بن عبداللطيف (2021). تصميم بيئة تعلم إلكترونية تكيفية وفاعليتها في تنمية مهارات تصميم الدرس الإلكتروني لدى الطالب المعلم، المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل، 22 (1)، 118 - 128.

العيسى، غزيل سعد، العمران، أفنان محمد (2021). التدريب الإلكتروني , التدريب عن بعد مبرراته، متطلباته، معوقاته من وجهة نظر المدربات والمتدربات، المجلة العربية للإدارة، 41 (2)، 355- 374.

العبسي، على (2021). دور الإدارة الإلكترونية في تفعيل الاتصال الإداري: دراسة ميدانية بجامعة التكوين المتواصل مركز الوادي، مجلة التنمية الإقتصادية، 6 (1)، 71 -89.

بني حمدان، صفاء (2014). مهارات الإتصال في الإدارة التربوية، ط1، عمان: دار الحامد.

خميس، محمد عطية (2015). مصادر التعلم الإلكتروني: الافراد والوسائط، ط1، القاهرة: دار السحاب.

دهشـان، جمال علي (2019). التدريب الإلكتروني مدخلًا لتطوير منظومة التدريب في مصـــــــــر، المجلـة العربيـة لبحوث التـدريـب والتطوير، 2 (4)، 489 - 502.

رفاعي، آية رمضان سيد (2021). أنطولوجيا الويب الدلالي ودورها في التغلب على فوضى وعشوائية المعلومات، المجلة العلمية لكلية الآداب، جامعة أسيوط، كلية الآداب،) 24 (، 255 – 280.

سليمان، صبحي أحمد محمد (2020). فعالية برنامج تدريبى قائم على أدوات الويب الدلالية فى تنمية مهارات إنتاج الدروس الإلكترونية ودافعية التعلم لدى طلبة تقنية المعلومات بجامعة ظفار، مجلة العلوم التربوية، 28 (2)، 177 – 203.

شايب، أكرام (2019)، " دور التدريب الإلكتروني في تحسين أداء العاملين: دراسة ميدانية علي مؤسات الصناعية الجزائرية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة محمد بوضياف، الجزائر.

صالح، صلاح الدين حسين (2018). اتجاهات المتدربين نحو التدريب الإلكتروني دراسة استطلاعية في مركز التعليم المستمر/الجامعة العراقية. مجلة الدنانير, 1 (13) , 344-374.‎

صفر، عمار حسن (2021). فاعلية بيئة تدريب قائمة على التعلّم المتنقّل في تنمية مهارات إنتاج الاختبارات الإلکترونية لدى معلّمي المرحلة المتوسطة بدولة الکويت، مجلة البحث العلمي في التربية، 22 (7)، 504-553.

عبد اشتيوي، محمد (2013). دور الإدارة الإلكترونية في تفعيل الاتصال الإداري من وجهة نظر العاملين في جامعة القدس المفتوحة، مجلة جامعة الأقصى، 17 (2)، 218 – 248.

عبد الرازق، السعيد السعيد (٢٠١١). اختلاف أنماط التفاعل في بيئات التدريب الافتراضي باستخدام الشبكات الاجتماعية وأثره على اكتساب الجوانب المعرفية والأدائية لبعض مهارات التحضير الإلكتروني للتدريس لدى معلمي الحاسب الآلي بمدارس التعليم العام، مجلةالجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، ٢١ (٢)، 211 – 261.

عبد المعطي، أحمد، أحمد، ذراع (2012) ," التدريب الإلكتروني ودوره في تحقيق التنمية المهنية لمعلم الدارسات الاجتماعية"، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الإمارات العربي المتحدة، 31، 286-323.

عبد المولى، غنا محمود (2013). مهارات الاتصال التربوي الفعال التي يمتلكها مدير المدرسة الثانوية العامة في مدينة دمشق وعلاقتها ببعض المتغيرات، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة دمشق.

عبيدات، حنان محمد (2017). الذكاء الاجتماعي لمديري المدارس الثانوية الحكومية وعلاقته بممارستهم لمهارات الاتصال الإداري من وجهة نظر معلميهم، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان.

علي، نايفة (2018). دور الاتصال الإداري في تحسين جودة الأداء الوظيفي لجامعة طرطوس من وجهة نظر أعضاء الهيئة التعليمية، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 2 (16)، 248-290

كتفي، عزوز (2016). درجة ممارسة مديري التعليم المتوسط لمهارات الاتصال الإداري في ضوء مهامهم الإدارية، مجلة دراسات، (38)، 85 – 103.

متولي، محمد عبدالهادي أحمد (2020). توظيف تطبيقات الهواتف الذكية ببيئات التدريب الإلكترونية لتنمية مهارات إدارة التعلم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة، مجلة كلية التربية بالمنصورة، 11 (1).

محمد، سارة سامح فرج، أمين، زينب محمد، الطاهر، أمل السيد أحمد (2019). تصميم بيئة تعلم تشاركي قائمة على مهام الويب الدلالية وأثرها في تنمية مهارات تخطيط عناصر التعلم الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، (22)، 84-128.

مختار، رنا حسن عبد الله (2018). تصميم استراتيجية للتعلم التشاركي قائمة على تطبيقات الويب3.0 لتنمية مهارات إنتاج مواقع الإنترنت التعليمية لدى طلاب معلمي الحاسب الالي، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية النوعية، جامعة الزقازيق.

يوسف، أصف حيدر (2016). مهارات الاتصال الإداري لدى مديري مدارس التعليم الأساسي: دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 38 (3).

المراجع العربية (مترجمةً):

Abdel M. (2013). Effective educational communication skills possessed by the director of the general secondary school in the city of Damascus and its relationship to some variables, (unpublished master's thesis) , College of Education, University of Damascus.

Abdel-R.. (2011). Different patterns of interaction in virtual training environments using social networks and its impact on the acquisition of cognitive and performance aspects of some electronic preparation skills for teaching among computer teachers in public education schools, Journal of the Egyptian Society for Educational Technology, 21 (2) , 211-261.

Abdul Muti, A., Ahmed, D. (2012) , “Electronic training and its role in achieving professional development for the social studies teacher”, International Journal of Educational Research, United Arab Emirates University, (31) , 286-323.

Abed Eshteiwi, M. (2013). The role of electronic administration in activating administrative communication from the point of view of employees at Al-Quds Open University, Al-Aqsa University Journal, 17 (2) , 218 - 248.

Abu Khatwa, Mr. Abdel Mawla (2020). A proposed model for designing optional feedback in e-learning environments and its impact on developing the efficiency of cognitive representation of information, achievement and attitude towards computer for first year preparatory students, Journal of the Egyptian Association for Educational Technology, 30 (11) , 19 - 107

Ahmed, F. (2019). Administrative Communication and its Impact on Organization Performance, The International Academic Journal of Economics and Administrative Sciences, Iraqi University, 26 (55) , 66-90.

Ahmed, Y. (2015). The effectiveness of a program based on the Semantic Web in developing the skills of using open source learning management systems and the trend towards e-learning among faculty members at Qassim University. The First International Conference, Al Baha University, Kingdom of Saudi Arabia, (2) , 881-908.

Al-Absi, A. (2021). The role of electronic administration in activating administrative communication: a field study at the University of Continuous Training, Al-Wadi Center, Journal of Economic Development, 6 (1) , 71-89.

Al-Adeel, A. (2021). Designing an adaptive e-learning environment and its effectiveness in developing the skills of electronic lesson design for the student teacher, Scientific Journal of King Faisal University, 22 (1) , 118 - 128.

Al-Ajmi, M. (2019). E-learning environments and their impact on developing mathematical problem solving skills and developing critical thinking skills for students of the Public Authority for Applied Education and Training, Journal of Educational and Human Studies, 11 (1) , 299-373.

Al-Aklabi, A. (2012). Web Applications of Semantics in the Knowledge Environment, King Fahd National Journal, 18 (2) , 249-258.

Al-Buraikia, S. (2018). The role of electronic training in the professional development of teachers and workers in the first field, its requirements and obstacles to its application in the Educational Training Center in North Al Batinah Governorate, Sultanate of Oman, (unpublished doctoral thesis) , University of Islamic Sciences Malaysia.

Algarida, G. (2015). Administrative communication skills of employees at Al al-Bayt University and their relationship to job efficiency (unpublished master's thesis) , College of Educational Sciences, Al al-Bayt University.

Ali, Nayfeh (2018). The Role of Administrative Communication in Improving the Quality of Job Performance at Tartous University from the Viewpoint of Members of the Teaching Staff, Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, 2 (16) , 248-290

Al-Issa, G. (2021). E-training, distance training, its justifications, requirements, and obstacles from the point of view of female and male trainers, The Arab Journal of Management, 41 (2) , 355-374.

Al-Khatriya, F. (2019). The role of electronic meetings in developing administrative communication skills between school administration and the general directorates of education in the Sultanate of Oman (unpublished master's thesis) , College of Science and Arts, University of Nizwa.

Al-Saadi, M., Al-Hakimi, S. (2018). Developing administrative communication among the principals of public education schools in the capital Sana’a in the light of electronic administration, Journal of Studies and Research, 30 (9) , 101-126.

Al-Saadouni, O. (2018). Developing an interactive learning environment based on third-generation web applications to develop the skills of designing digital learning elements among secondary school students (unpublished doctoral thesis) , Faculty of Education, Zagazig University.

Al-Saidi, M. (2018). The effectiveness of an educational program based on semantic web tools (3.0Web) in teaching mathematics on developing generative thinking skills for students with learning difficulties in the preparatory stage. The Sixteenth Annual Scientific Conference: Developing Mathematics Teaching and Learning to Achieve a Culture of Quality, The Egyptian Association for Mathematics Education, Benha University, 186-140.

Al-Sharqawi, J. (2013). Designing a strategy based on electronic interaction between the projects and discussion strategies and their impact on developing the skills of producing electronic training environments for graduate students, Arab Studies in Education and Psychology, Saudi Arabia, 35 (3) , 12-69.

Bani H. (2014). Communication skills in educational administration, 1st floor, Amman: Dar Al-Hamid.

Chaib, A. (2019). The Role of E-Training in Improving Workers’ Performance: A Field Study on Algerian Industrial Institutions, (Unpublished Master’s Thesis) , Mohamed Diaf University, Algeria.

Dahshan, J. (2019). E-training as an introduction to developing the training system in Egypt, Arab Journal for Training and Development Research, 2 (4) , 489-502.

El-Desouky, M. (2020). The strategy of providing content in the e-training environment and its impact on developing the performance aspect of digital knowledge management skills for librarians and their attitudes towards it, Journal of the College of Education, 20 (4) , 267-305.

Khamis, Mohamed Attia (2015). E-Learning Resources: Individuals and Media, 1st Edition, Cairo: Dar Al-Sahab.

Metwally, M. (2020). Employing smart phone applications in electronic training environments to develop e-learning management skills for faculty members at Mansoura University, Journal of the College of Education in Mansoura, 11 (1).

Mohamed, Sarah Sameh Farag, Amin, Zainab Mohamed, Eltaher, Amal El-Sayed Ahmed (2019). Designing a participatory learning environment based on semantic web tasks and its impact on developing the skills of planning digital learning elements for students of educational technology, Journal of Research in Specific Education, (22) , 84-128.

Mokhtar, R. (2018). Designing a participatory learning strategy based on Web 3.0 applications to develop the skills of producing educational websites for computer teachers students, (unpublished master's thesis) , Faculty of Specific Education, Zagazig University.

EL-Aktafy, A (2016). The degree of middle education principals practicing administrative communication skills in light of their administrative tasks, Dirasat Journal, (38) , 85-103.

Obeidat, H (2017). Social intelligence of public secondary school principals and its relationship to their practice of administrative communication skills from the point of view of their teachers (unpublished master's thesis) , College of Educational and Psychological Sciences, Amman University.

Rifai, A. (2021). Semantic web ontology and its role in overcoming the chaos and randomness of information, The Scientific Journal of the Faculty of Arts, Assiut University, Faculty of Arts, (24) , 255-280.

Safar, A. (2021). The effectiveness of a training environment based on mobile learning in developing the skills of producing electronic tests for middle school teachers in the State of Kuwait, Scientific Research Journal.

Saleh, S. (2018). Trainees' attitudes towards e-training, an exploratory study in the Continuing Education Center / Iraqi University. Dinars Magazine, 1 (13) , 344-374.

Suleiman, S. (2020). The effectiveness of a training program based on semantic web tools in developing the skills of producing electronic lessons and learning motivation for students of information technology at the University of Dhofar, Journal of Educational Sciences, 28 (2) , 177-203.

Youssef, A. (2016). Administrative Communication Skills for Principals of Basic Education Schools: A Field Study in the City of Lattakia, Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies, 38 (3).

Zoghbi, A. (2016). Effective communication between teacher and student and its educational obstacles, Journal of the National Committee, 43 (11) , 187-206.

المراجع الأجنبية:

Abu Sultan, Y. S., Al Shobaki, M. J., Abu-Naser, S. S., & El Talla, S. A. (2018). (2018). The Style of Leadership and Its Role in Determining the Pattern of Administrative Communication in Universities- Islamic University of Gaza as a Model. International Journal of Academic Management Science Research, 2 (6) , 26-42 ‏.

Alkaria, A., & Alhassan, R. (2017). The Effect of In-Service Training of Computer Science Teachers on Scratch Programming Language Skills Using an Electronic Learning Platform on Programming Skills and the Attitudes towards Teaching Programming. Journal of Education and Training Studies, 5 (11) , 1-12.‏

Alrubaie, S. A., Alrubaie, M. A., & Hassoon, I. M. (2020). The role of activating electronic training in increasing efficiency of training process. Journal of Southwest Jiaotong University, 55 (1)) , 133-142.‏

Anusree, R., (2016). SemSearch: Semantic Search Engines, The International Journal of Computer and Telecommunications Networking,12 (8) , 485-510.

Bonatti, P. A., Decker, S., Polleres, A., & Presutti, V. (2019). Knowledge graphs: New directions for knowledge representation on the semantic web. In Dagstuhl Reports (8,). Schloss Dagstuhl-Leibniz-Zentrum fuer Informatik.‏

Canito, A., Santos, G., Corchado, J. M., Marreiros, G., & Vale, Z. (2019, September). Semantic web services for multi-agent systems interoperability. In EPIA Conference on Artificial Intelligence. 606-616.

Dadkhah, M., Araban, S., & Paydar, S. (2020). A systematic literature review on semantic web enabled software testing. Journal of Systems and Software, 162, 109-115.‏

Driss, M., Ben Atitallah, S., Albalawi, A., & Boulila, W. (2022). Req-WSComposer: a novel platform for requirements-driven composition of semantic web services. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 13 (2) , 849-865.‏

DURNALI, A., & AKBAŞLI, P. (2019). School administrators’ communication skills as a predictor of organizational silence. ie: inquiry in education, 11 (2) , 16.‏

Govardhan, A., (2015). Intelligent Semantic Search Engines,International Journal of Semantic Web Technologies,4 (6) ,.34-42.

Gurunath, R., & Samanta, D. (2022). A novel approach for semantic web application in online education based on steganography. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 17 (4) , 1-13.‏

Hammad, R., & Hassouna, M. (2011). Multi-language semantic search engine. The 5th International Conference on Information Technology School of Information Systems, Computing and Mathematics, Brunel University.

Hyvönen, E. (2020). “Sampo” Model and Semantic Portals for Digital Humanities on the Semantic Web. In Proceedings of the Digital Humanities in the Nordic Countries 5th Conference (DHN 2020). CEUR-WS. org.‏

Idris, A. Y., Razak, R. A., & Rahman, S. S. A. (2022). Investigation Knowledge Task Difficulties and E-Training System for Professional Development Design. Docens Series in Education, 2, 51-65.‏

Kadyan, S., & Singroha, R., (2014). Web 3.0 in Library Services: An Utilitarian Effect, Journal of Information Management, 1 (2) , 160-165.

Kamenez, N. V., Vaganova, O. I., Smirnova, Z. V., Bulayeva, M. N., Kuznetsova, E. A., & Maseleno, A. (2018). Experience of the use of electronic training in the educational process of the Russian higher educational institution. International Journal of Engineering and Technology (UAE) , 7 (4) , 4085-4089.‏‏

Khasawneh, M. A. S. (2021). An electronic Training Program on Developing the Written Expression Skills among a Sample of foreign language learners EFL who are at-risk for Learning disabilities during the emerging Covid-19. Academy of Social Science Journal, 7 (10) , 1974-1982.‏

Krdzavac, N., Mosbach, S., Nurkowski, D., Buerger, P., Akroyd, J., Martin, J.,... & Kraft, M. (2019). An ontology and semantic web service for quantum chemistry calculations. Journal of chemical information and modeling, 59 (7) , 3154-3165.‏

Mkrttchian, V., Krevskiy, I., Bershadsky, A., Glotova, T., Gamidullaeva, L., & Vasin, S. (2019). Web-Based Learning and Development of University's Electronic Informational Educational Environment. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 14 (1) , 32-53.‏

Morozov, A. V., & Vakaliuk, T. A. (2021). An electronic environment of higher education institution (on the example of Zhytomyr Polytechnic State University). In Journal of Physics: l. (18) 47-40.

Patel, A., & Jain, S. (2021). Present and future of semantic web technologies: a research statement. International Journal of Computers and Applications, 43 (5) , 413-422.‏

Sabbah, S., Hallabieh, F., & Hussein, O. (2020). Communication Skills among Undergraduate Students at Al-Quds University. World Journal of Education, 10 (6) , 136-142.‏

Shamsi , K. N., & Khan (2012) "Development of an E-Learning System Incorporating Semantic Web". International Journal of Research in Computer Science, 2 (5) , 11-14.

Siswanto, Y., Sutarto, J., & Mulyono, S. E. (2018). E-training based on determination of education and training models of early childhood teachers education programs. Journal of Nonformal Education, 4 (2) , 107-118.‏

Taher, K. I., Saeed, R. H., Ibrahim, R. K., Rashid, Z. N., Haji, L. M., Omar, N., & Dino, H. I. (2021). Efficiency of semantic web implementation on cloud computing: A review. Qubahan Academic Journal, 1 (3) , 1-9.‏

Torre, I., and Vercelli, G., (2015). Semantic Web for Accessible Resources in Flipped Classroom, Italy, University of Genoa, Robotics and systems Engineering, Department of Computer Science, 1-20.

V Butova, A., I Dubskikh, A., Kisel, O. V., & G Chigintseva, E. (2019). Electronic educational environment Moodle in English language training. Arab World English Journal, 10, (4) , 113-118.‏

Vadivu, S. L. S., Rajaram, M., & Sivanandam, S. N. (2011). A Survey on Semantic Web Mining Based Web Search Engines. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 6 (10) , 87-92.‏

Wankel, C., & Stachowicz-Stanusch, A. (2016). Emerging Web 3.0/semantic Web applications in higher education: growing personalization and wider interconnections in learning Charlotte, North Carolina.: IAP.

Zeng, M. L., & Mayr, P. (2019). Knowledge Organization Systems (KOS) in the Semantic Web: a multi-dimensional review. International Journal on Digital Libraries, 20 (3) , 209-230.