فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات الذكاء الناجح في تنمية التفاعل الصفي والتحصيل الدراسي لدى طلاب التعليم العام في محافظة عفيف 

The effectiveness of a training program based on successful intelligence skills in developing classroom interaction and academic achievement for public education students in Afif Governorate

د. علي محمد الشلوي

Dr. Ali Mohammed AL Shalawi

الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي. مهارات الذكاء الناجح. التفاعل الصفي. التحصيل الدراسي. طلاب التعليم العام, Effectiveness of a training program. Successful intelligence skills. Classroom interaction. Academic achievement. Public Schools students

هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات الذكاء الناجح في تنمية التفاعل الصفي والتحصيل الدراسي لدى طلاب التعليم العام في محافظة عفيف في مادة اللغة الإنجليزية، وقد تم إعداد برنامج تدريبي قائم على مهارات الذكاء الناجح (التحليلية والإبداعية والعملية)، وتم استخدام قائمة للتفاعل الصفي من إعداد الباحث، واختبارات تحصيلية من إعداد الباحث، وتكونت عينة الدراسة من (240) طالبًا من طلاب التعليم العام تم توزيعهم على ست مجموعات تجريبية بواقع (120) طالبًا، حيث تكونت المجموعات من مجموعتين تجريبية في المرحلة الابتدائية بلغ عددهم (40) طالباً، مجموعتين تجريبية في المرحلة المتوسطة بلغ عددهم (40) طالباً، مجموعتين تجريبية في المرحلة الثانوية بلغ عددهم (40) طالباً، ومثلها ست مجموعات ضابطة في نفس المراحل بلغ عددهم (120) طالباً، وطبقت التجربة خلال الفصل الدراسي الأول من العام2020م، وقد أظهرت النتائج فاعلية البرنامج التدريبي القائم على مهارات الذكاء الناجح في تنمية التفاعل الصفي والتحصيل الدراسي.


The purpose of the study is to investigate effectiveness of a training program based on successful intelligence skills in developing classroom interaction and academic achievement for public education students at Afef governorate in English Language; A training program based on successful intelligence skills (analytical, creative and practical) was prepared. A list of classroom interaction prepared by the researcher and achievement tests prepared by the researcher was used. The study sample consisted of (240) students from public education students distributed into six experimental groups within (120) students; the groups consisted of two experimental groups in the primary stage, totaling (40) students, two experimental groups in the middle stage, totaling (40) students, two experimental groups in the secondary stage totaling (40) students, and the same number of six control groups in the same stages totaling (120) students. The experiment was applied during the first semester of the year 2020, the findings showed the effectiveness of the training program based on successful intelligence skills in developing classroom interaction and academic achievement.

المراجع العربية:

أبو جادو، محمود (2006). أثر برنامج تعليمي مستند إلى نظرية الذكاء الناجح في تنمية القدرات التحليلية والإبداعية والعملية لدى الطلبة المتفوقين عقلياً. رسالة دكتوراه. كلية التربية، الجامعة الأردنية.

أبو الفتوح، محمد (2018). فاعلة برنامج تدريبي قائم على تطوير التفكير الناقد وتحسين دافع الإنجاز الأكاديمية وتعـزيز الاتجاه نحو الإبـداع الجـاد لـدى التـلاميذ الموهوبين منخفضي التحصيل الدراسي. المجـلة الدوليـة لتطوير التفوق، 9 (17)، 187-218. 

الجاسـم، فاطمة (2010). الــذكاء النــاجح والقــدرات التحليليـة الإبداعيـة. عمّان: دار ديبونو للنشـر والتوزيع.

دعميش، شيماء (2017). طرق التدريس وعلاقتها بالتفاعل الصفي لدى التلاميذ: دراسة ميدانية بمتوسطات بلدية المسيلة. رسالة ماجستير، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة. 

الركيبات، أمجد وقطامي، يوسف (2016). أثر برنامج تدريبي للذكاء الناجح المستند إلى نموذج ستيرنبرج ومهارات التفكير فوق المعرفي في درجة ممارسة التفكير الناقد لدى طلبة الصف السادس الأساسي في الأردن. الجامعة الأردنية، العلوم التربوية، 43 (2).

العنزي، منصور (2002). أثر برنامج مقترح لمتابعة الواجبات البيتية على تحصيل طلبة الصف الخامس في مادة الرياضيات. رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية. 

فراج، حمودة (2013). فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج في تنمية القدرات التحليليـة والإبـداعية والعملية باستخدام القياس الدينامي. رسالة دكتوراة. كليـة تـربية الـوادي الجـديد، جامعة أسيوط 

محمد، إبراهيم وميلود، بكاي (2017). التفاعل الاجتماعي الصفي المثير للتفوق والنجاح. مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، 67 (6). 

مسعود، ولاء (2018). درجة ممارسة معلمات المرحلة الأساسية الدنيا لمهارات التفاعل الصفي وعلاقته بتحصيل الطلبة في الأردن. رسالة ماجستير، جامعة آل البيت.

المراجع العربية (مترجمة):

Abu Jado, M. (2006). The effect of an educational program based on the theory of successful intelligence in developing the analytical, creative and practical abilities of mentally gifted students. Ph. D. College of Education, University of Jordan.

Abou Al= Fotouh, M. (2018). A training program based on developing critical thinking, improving academic achievement motivation, and enhancing the trend towards serious creativity among gifted students with low academic achievement. International Journal of Excellence Development, 9 (17) , 187-218.

Al-Jassem, F. (2010). Successful intelligence and creative analytical abilities. Amman: (In Arabic) Dar Debono for Publishing and Distribution

Damish, S. (2017). Teaching methods and their relationship to students' classroom interaction: a field study with the averages of the municipality of M'sila. Master's Thesis, Faculty of Social Sciences and Humanities, Mohamed Boudiaf University in M'sila.

Al-Rakibat, A and Katami, Y. (2016). The effect of a successful intelligence training program based on the Sternberg model and metacognitive thinking skills on the degree of critical thinking practice among sixth graders in Jordan. University of Jordan, Educational Sciences, 43 (2).

Al-Anazi, M. (2002). The effect of a proposed program to follow up homework on th e achievement of fifth grade students in mathematics. Master's Thesis, College of Graduate Studies, University of Jordan.

Farraj, H. (2013). The effectiveness of a training program based on Sternberg's theory of successfu l intelligence in developing analytical, creative and practical abilities using dynamic measurement. Ph. D. New Valley College of Education, Assiut University.

Muhammad, I and Miloud, B. (2017). Exciting classroom social interaction for excellence and success. (In Arabic) Al-Jami' Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 67 (6)

Masoud, W. (2018). The degree to which teachers of the lower basic stage practice classroom interaction skills and its relationship to student achievement in Jordan. Master's thesis, Al al-Bayt University.

المراجع الأجنبية:

Babaei, A., Maktabi, G., Behrozi, N., & Atashfroz, A. (2016). The impact of successful intelligence on students' critical thinking and tolerance of ambiguity. Journal of Fundamentals of Mental Health,18 (1) , 380-387.

Chai, K. (2015). The Principles and the Ways of Classroom Interaction International Conference on Arts, Design and. Contemporary Education (ICADCE 2015).

Chan,W. (2008) Teacher self‐efficacy and successful intelligence among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Educational Psychology,28 (7) , 735-746.

Demmak, M., Azaiez, F., & Bahloul, M. (2015). Quantitative Study of Verbal Communication of the Teacher toward Girls and Boys. Creative Education, 6 (3) , 134-139.

Ebel, R. (1972). Measuring Education Achievement. New Jersy, Prentice-Hall.

El-Omari,A. (2016). Factors Affecting Students' Achievement in English Language Learning. Journal of Educational and Social Research, 16 (2) , 9-18.

Gardner,R. (2019). Classroom Interaction Research: The State of the Art. Research on language and social interaction, 52 (3) , 1-12.

Gronlund, N., & Linn, R. (1990). Measurement and Evaluation in Teaching (6th ed). New York: Macmillan Publishing Company.

Malik, R., & Rizvi, A. (2018). Effect of Classroom Learning Environment on Education and Research,40 (2) , 207- 218 Bulletin of Students' Academic Achievement in Mathematics at Secondary Level.

Nisar, N., Mahmood, M., & Dogar, A. (2017). Determinants of Students' Academic Achievement at Secondary School Level. Bulletin of Education and Research , 39 (1) , 145-15.

Oxford, Dic. (2000). Oxford Dic. UK: Oxford Press Ltd.

Reddy, E. (2009). 2007. Academic achievement among School Students. Master Thesis, Kensas University. USA.

Sedova, K., Sedlacek, M, Savricek, R, Majcik, M,Ova, N, Drexlerova, A, Kychler,

J., & Salamounova, Z. (2019). Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction, 1 (1) , 10-17.

Siddir, B., & AlKhoudary, Y. (2018). Investigating Classroom Interaction: Teacher and Learner Participation. English Language Teaching, 11 (12) , 86-92.

South Dakota State University. (2012). Student Achievement Factors. South Dakota: College of Education and Human Sciences. USA.

Sternberg, R. (1999) , Triarchic Approach to the Understanding and Assessment of Intelligence in Multicultural Populations.

Journal of School Psychology, 37 (2) ,145-159.

Sternberg, J. (2000). Handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press.

Sternberg R. (2002). Raising the Achievement of All Students: Teaching for Successful Intelligence. Educational Psychology Review,14 (4) ,383-393.

Sternberg, J. (2003). WICS: A theory of wisdom, intelligence, and creativity, synthesized. New York, USA: Cambridge University Press.

Sternberg, R. (2005). The theory of successful intelligence. Inter-American Journal of Psychology, 39 (4) , 189-202.

Sternberg, J. (2008). Successful intelligence in the classroom. Retrieved on 39/10/2019 (5:55pm) from www. Googlescholar. Com.

Sternberg, R. J. (2010). Assessment of gifted students for identification purposes: New techniques for a new millennium. Learning and Individual Differences Journal, 20 (2) , 327- 336

Sternberg, R., Jarvin, L., Grigorenko, E. (1998). Explorations in giftedness. New York: Cambridge university press, 2011.19.

Sternberg RJ, Bruce T, Grigorenko EL. Teaching triarchically improves school achievement. Journal of Educational Psychology, 90 (3) , 21-33.

Sternberg, J., Grigorenko, E. (2002). The Theory of Successful Intelligence as a Basis for Gifted Education. Gifted Child Quarterly, 46 (4) ,265- 288.

Sternberg, J., Grigorenko, L. (2004). Successful Intelligence in the Classroom, Theory into Practice, 43 (4) ,274280.

Sternberg J, Grigorenko E. (2007). Teaching for successful intelligence: To increase student learning and achievement. USA: Sage; 1 (1) , 28-32.

Sternberg, J., Jarvin L., Birney D., Naples A., Stemler, S., Newman, T, Otterbach, R., Parish, C., Randi, J,, & Grigorenko E. (2014). Testing the Theory of Successful Intelligence in Teaching Grade 4 Language Arts, Mathematics, and Science. Journal of Educational Psychology, 106 (3) ,881-899

Sundari, H. (2017) Classroom Interaction in Teaching English as Foreign Language at Lower Secondary Schools in Indonesia. Advances in Language and Literary Studies, 8 (6) , 1470154.

Szell, K. (2013). Factors Determining Student Achievement. Hungarian Educational Research Journal,3 (3) 55–66.

Teasdale, R., Slater, N., Crenshaw, L., Greene, C., & Schwandt, T. (2019). How did that happen? Teachers’ explanations for low test scores. Teachers College Record, 40 (3) ,18-23.

Vimple, A., & Sawhney, S. (2017). Relationship between Academic Achievement and Successful Intelligence of Adolescents. Journal of Education and Applied Social Science, 8 (3) , 799-805.

Webster Dictionary,. (1997). Webster Thesaurus. Oxford: Webster Publishers.