دور معلمي الرياضيات بمنطقة نجران التعليمية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلبة المرحلة الثانوية

The role of mathematics teachers in Najran educational district in developing 21st century skills for high school students

د. علي بن حمد ناصر رياني 

Dr. Ali Hamad Naser Rayyani 

الكلمات المفتاحية: معلمو الرياضيات، منطقة نجران التعليمية، المرحلة الثانوية، تنمية المهارات، مهارات القرن الحادي والعشرين., Mathematics teachers, Najran Educational District, secondary school, skills development, twenty-first century skills

هدف البحث إلى تعرُّف دور معلمي الرياضيات بمنطقة نجران التعليمية في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلبة المرحلة الثانوية، واعتمد البحث المنهج الوصفي باستخدام استبانةٍ أُعدت لهذا الغرض؛ مشتملة على دور معلمي الرياضيات في تنمية كل مهارةٍ من مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلابهم في ثلاثة مجالات هي: التعلم والتفكير، وتقنية المعلومات، والمهنة والحياة، بالإضافة للمعوقات التي تحول دون قيامهم بتلك الأدوار، وتكونت عينة البحث من (130) معلمًا ومعلمةً، وتم تطبيق البحث في الفصل الدراسي الأول لعام 1442هـ، ومن أهم نتائج البحث أن درجة قيام معلمي الرياضيات بأدوارهم كانت عاليةً بصفةٍ عامةٍ وفي المجالات الثلاثة، كما أظهرت النتائج أنَّ الدرجة الكلية للمعوقات كانت عاليةً، وتبيَّن وجود فروقٍ دالةٍ إحصائيًا بالنسبة لعدد سنوات الخدمة وللدورات في الدرجة الكلية للأدوار وفي جميع المجالات، بينما لا توجد فروقٌ تعود للجنس، أما بالنسبة للمعوقات فتبين وجود فروقٍ بالنسبة للجنس ولعدد سنوات الخدمة، بينما لا توجد فروقٌ بالنسبة لعدد الدورات التدريبية في مجال مهارات القرن الحادي والعشرين، وكان من أهم توصيات البحث تصميم برامج تدريبية للمعلمين في مجال مهارات القرن الحادي والعشرين في مختلف المراحل الدراسية.


The research aimed to identify the role of mathematics teachers in developing twenty-first century skills among secondary school students in Najran educational district. The research adopted the descriptive approach using a questionnaire prepared for this purpose. The questionnaire was developed to measure the role of mathematics teachers in three areas:(learning and thinking, information technology, profession and life), in addition to identify the obstacles that prevent them from performing these roles. A sample size of 150 mathematics teachers (male and female) was used to calculate overall results. The research was conducted during the first semester of the year 1442A. The results showed that the degree to which mathematics teachers performed their roles was generally high in the three areas. The results also showed that the total degree of obstacles was high. It was found also that there were statistically significant differences in the ‎level of teachers’ roles ‎according to the number of years of service and training courses, while there were no statistically significant differences related to gender. It was also found that there were statistically significant differences in the level of obstacles according to gender and years of service, while there were no statistically significant differences based on the number of training courses. Based on the result, it was recommended to design training programs for teachers in the field of twenty-first century skills based on students’ needs in each of the educational stages.

المراجع والمصادر العربية:

إبراهيم، إبراهيم رفعت. (2014). فاعلية التعليم بالقرن الحادي استراتيجية مقترحة في ضوء نموذج والعشرين لتنمية بعض المهارات الحياتية المرتبطة بتعليم الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة تربويات الرياضيات، مصر، 17 (4)، 6-52 

إبراهيم، ليلى حسين. (2014). واقع استخدام مهارات القرن الحادي والعشرين في تدريس التربية الفنية من وجهة نظر مدرسي المرحلة الثانوية بالعراق. مجلة تكنولوجيا التربية: دراسات وبحوث مصر، (23)، 233- 255

البلوي، عواطف، والبلوى، عائشة (2019). تصور لبرنامج تدريبي مقترح لتنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين لدى معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية بمدينة تبوك. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (107) 387-433 

بو جودة، صوما. (2010). الكفايات والبنى التعليمية اللازمة لإعداد طلبة المرحلة الثانوية للقرن الواحد والعشرين. ندوة التعليم الثانوي: الواقع والاتجاهات الجديدة. مكتب التربية العربي لدول الخليج ووزارة التربية والتعليم، الإمارات العربية المتحدة. 115-181

بيومي، ياسر، والجندي، حسن. (2019). واقع الممارسات التدريسية الصفية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير المهنية المعاصرة لتعليم وتعلم الرياضيات. مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 22(1) 6 -67.

ترلينج، ب، وفادل، ت. (2013). مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم للحياة في زمننا (ترجمة، بدر عبد الله الصالح). الرياض: جامعة الملك سعود، النشر العلمي والمطابع. 

الحربي، خليل بن عبد الرحمن. (2013). مستوى أداء خريجي التعليم الثانوي في المملكة العربية السعودية في القدرات والمهارات المعرفية الأساسية، مجلة رسالة التربية وعلم النفس، 41، 125- 144

الحربي، علي بن سعد (2013). دراسة تشخيصية لمهارات معلمي القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر المعلمين والمشرفين بالمملكة العربية السعودية. مجلة جامعة شقراء، 1، 11-51

الحربي، محمد بن صنت بن صالح، والحربي، ناصر بن سليمان بن ربيعان. (2021). مستوى تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين في كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط في المملكة العربية السعودية في ضوء الأبعاد المشتركة لهيئة تقويم التعليم والتدريب. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 4 (1)، 447-495

الحريري، رافده. (2020). مهارات القرن الحادي والعشرين. المجلة الدولية للابتكارات التربوية، 8 (1)، 70-91

حسن، شيماء محمد. (2015). تطوير منهج الرياضيات للصف السادس الابتدائي في ضوء مهارات القرن الواحد والعشرين. مجلة كلية التربية ببور سعيد، (18)، 297-345

حسن، شيماء محمد. (2016). فاعلية برنامج مقترح لتطوير منهج الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لتنمية مهارات الرياضيات المجتمعية في ضوء متطلبات القرن الحادي والعشرين. جمعية تربويات الرياضيات، بنها، مصر، 19 (11)، 110-168

حفني، مها كمال. (2015). مهارات معلم القرن الحادي والعشرين. المؤتمر العلمي الرابع والعشرون للجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس: برامج إعداد المعلمين في الجامعات من أجل التميز، القاهرة، مصر.

الخزيم، خالد بن محمد، والغامدي، محمد بن فهم. (2016). تحليل محتوى كتب الرياضيات للصفوف العليا للمرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة التربية وعلم النفس، (53)، 61-88.

الخزيم، خالد محمد، والبلوى، عبد الله بن مرزوق. (2020). مستوى الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لتنمية مهارات التعلم والإبداع وفق متطلبات القرن الحادي والعشرين. مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 23 (5)، 28-56

الخليفة، وفاء عبد الله. (2017). دور التعليم الثانوي في بناء شخصية طالبة المرحلة الثانوية على ضوء متغيرات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظر معلمات وموجهات المرحلة الثانوية في منطقة الرياض. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، (18) ج2، 83- 115

خليل، إبراهيم بن الحسين. (2019). فاعلية وحدة تعليمية مقترحة قائمة على نموذج التكامل بين البراعة الرياضية ومهارات القرن الحادي والعشرين في تنمية التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

الرباط، بهيرة. (2018). فاعلية الدمج بين استراتيجية خرائط التفكير ونموذج التعلم القائم على المواقف المزدوجة لتنمية بعض مهارات القرن الحادي والعشرين في دراسة الهندسة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي. مجلة تربويات الرياضيات. الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 21 (12)، 268 - 277

الزهراني، أحمد عوضة، وإبراهيم، يحيى عبد الحميد. (2012). معلم القرن الحادي والعشرين. مجلة المعرفة، (211)، 33-73

الزهراني، عبد العزيز بن عثمان معيض. (2019). تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 11 (1)، 1 – 47

شلبي، نوال محمد. (2013). إطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي والعشرين في مناهج العلوم التعليم الأساسي في مصر. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 3 (10)، 2-33 

العاجز، فؤاد علي، وعساف، محمود عبد المجيد. (2017). دور معلمي الرياضيات في إكساب مهارات التعلم المنظم ذاتيًا للطلبة ذوي صعوبات التعلم. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 5 (18)، 129-143

عبد العال، محمد سيد أحمد عبده. (2018). فاعلية برنامج معزز بأدوات الويب 2 في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى الطلاب معلمي الرياضيات بكلية التربية. مجلة تربويات الرياضيات، 21 (6)، 214 – 269

عبد القادر، مها محمد أحمد. (2014). إعادة توجيه التنمية المهنية للمعلم في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة التربية، جامعة الأزهر، (159)، ج4، 671-794

العريني، حنان بنت عبد الرحمن بنت سليمان. (2020). تقويم الأداء التدريسي لمعلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 23 (4) ج2، 252 – 291

عسيري، محمد بن مفرح بن يحيى. (2016). اتجاهات معلمي الرياضيات نحو تدريس المنهج المطور من سلسلة ماجروهل التعليمية"Education Magraw Hill " في مدارس المرحلة المتوسطة بنجران. مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، كلية التربية، 32 (4)، 33 - 69

عقيل، حمزة بن عبد الله بن محمد. (2016). إعداد معلم المرحلة الثانوية في كليات التربية بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير الجودة الشاملة: دراسة تحليلية. مجلة التربية، كلية التربية، جامعة الأزهر، مصر. (168) ج1، 233-305

العمري، حياة رشيد. (2019). تقييم مهارات القرن الحادي والعشرين في ظل رؤية (2030) لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة طيبة من وجهة نظر طلبة السنة التحضيرية. المؤتمر الأول للجمعية السعودية للمعلم: "المعلم: متطلبات التنمية وطموح المستقبل"، جامعة الملك خالد، أبها، 135 - 157

الغامدي، ماجد سالم. (2011). المنهج التقليدي والتجارب العالمية في تنمية المهارات الحياتية. تم الاسترجاع من: https://www.alukah.net/social/0/33331/#ixzz1nU4p9hgg  

الغامدي، محمد بن فهم، والقحطاني، فيصل بن فهد. (2016). تقويم الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء إطار التعلم الناجح للقرن الحادي والعشرين. المؤتمر التربوي الأول: المعلم وعصر المعرفة. كلية التربية، جامعة الملك خالد، أبها.

الغامدي، محمد فهم. (2016). تحليل محتوى كتب الرياضيات للصفوف العليا في المرحلة الابتدائية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الرياض: جامعة الإمام محمد بن سعود.

الغامدي، منى بنت سعد. (2018). الاحتياجات التدريبية والتحديات التي تواجه معلمات الرياضيات في ضوء مهارات معلمة القرن الحادي والعشرين. مجلة كلية التربية، 70(2)، 468 - 529

قحوان، محمد قاسم. (2012). التنمية المهنية لمعلمي التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الجودة الشاملة. دار غيداء للنشر والتوزيع، مصر.

مركز التميز البحثي في تطوير تعليم العلوم والرياضيات. (2011). قراءة في نتائج مشاركة دول الخليج في تقرير دراسة الاتجاهات الدولية في العلوم والرياضيات. (TIMSS 2011) تم الاسترجاع من:  https://ecsme.ksu.edu.sa/sites/ecsme.ksu.edu.sa/files/attach/timss2011.pdf

المساعيد، تركي فهد. (2017). تحديات إعداد المعلمين وتأهيلهم في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. عالم التربية، المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، 18(57)، 1-9

الهويش، يوسف محمد. (2018). التنمية المهنية لمعلمي المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، (42)، 247-282.

هيئة تقويم التعليم والتدريب. (2019). الإطار التخصصي لمجال تعليم الرياضيات، هيئة تقويم التعليم والتدريب للنشر، الرياض.

هيئة تقويم التعليم والتدريب. (2020). تقرير تيمز 2019 (TIMSS 2019) نظرة أولية في تحصيل طلبة الصف الرابع والثاني المتوسط في الرياضيات والعلوم بالمملكة العربية السعودية في سياق دولي. تم الاسترجاع: https://www.etec.gov.sa/ar/Researchers/Research-Studies/Documents/TIMSS%202019.pdf


المراجع العربية (مترجمةً):

Abdelaal, Mohamed Sayed Ahmed Abdo (2018). The effectiveness of a program enhanced with Web 2 tools in developing twenty-first century skills among students who are mathematics teachers in the College of Education. Journal of Mathematics Education, 21 (6), 214 – 269

Abd-elkader, Maha Mohamed Ahmed (2014). Reorienting teacher professional development in the light of twenty-first century skills. Journal of Education, Al-Azhar University, (159), Part 4, 671-794

Al-amari, Hayat Rashid (2019). Assessment of the skills of the twenty-first century in light of the vision (2030) of the faculty members at Taibah University from the point of view of the preparatory year students. The First Conference of the Saudi Teachers Association: “The Teacher: Development Requirements and Future Ambition”, King Khalid University, Abha, 135 – 157

Al-Arini, Hanan bint Abdul Rahman bint Suleiman (2020) Evaluating the teaching performance of middle school mathematics teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of twenty-first century skills. Journal of Mathematics Education, Egyptian Association for Mathematics Education, 23 (4) vol. 2, 252-291

Al-Balawi, Awatef; Al-Balawi, Aisha (2019). A conceptualization of a proposed training program to develop some twenty-first century skills among mathematics teachers for the primary stage in Tabuk. Journal of Arab Studies in Education & Psychology, (107) 433-387

Al-Ghamdi, Majed Salem. (2011). The traditional curriculum and global experiences in developing life skills. Retrieved from: https://www.alukah.net/social/0/33331/#ixzz1nU4p9hgg

Al-Ghamdi, Mona bint Saad (2018). The training needs and challenges facing female mathematics teachers in the light of the skills of the twenty-first century teacher. Journal of the College of Education, 70(2), 468 – 529

Al-Ghamdi, Muhammad bin Fahm, Al-Qahtani, Faisal bin Fahd (2016). Evaluating the teaching performance of mathematics teachers at the primary stage in the light of the successful learning framework for the twenty-first century. The First Educational Conference: The Teacher and the Age of Knowledge, College of Education, King Khalid University, Abha.

Al-Ghamdi, Muhammad Fahm (2016). Analysis of the content of mathematics books for the upper classes in the primary stage in the light of the skills of the twenty-first century. (Unpublished master's thesis), Riyadh: Imam Muhammad bin Saud University.

Al-Harbi, Ali bin Saad (2013). A diagnostic study of the skills of teachers of the twenty-first century from the point of view of teachers and supervisors in the Kingdom of Saudi Arabia. Shaqra University Journal, 1, 11-51.

Al-Harbi, Khalil bin Abdul Rahman (2013). The level of performance of secondary education graduates in the Kingdom of Saudi Arabia in basic cognitive abilities and skills, the Journal of Education and Psychology (Resalah) (in Arabic), 41, 125-144.

Al-Harbi, Muhammad bin Sant bin Saleh, Al-Harbi, Nasser bin Suleiman bin Rabi’an (2021). The level of inclusion of twenty-first century skills in the mathematics textbook for the second intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the common dimensions of the Education & Training Evaluation Commission. International Journal of Research in Educational Sciences, 4 (1), 447-495

Al-hariri, Rafida (2020). Twenty-first century skills. International Journal for Innovation Education and Research, 8(1), 70-91.

Al-Huwaish, Youssef Muhammad (2018). Professional development for teachers of the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the skills of the twenty-first century, Journal of the College of Education, Ain Shams University, (42), 247-282.

Al-Khalifa, Wafaa Abdullah. (2017). The role of secondary education in building the personality of a secondary school student in the light of the variables of the twenty-first century from the point of view of secondary school teachers and directors in the Riyadh region. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, Girls’ College of Arts, Sciences and Education, (18) Part 2, 83-115.

Al-Khuzaim, Khaled Muhammad, Al-Balawi, Abdullah bin Marzouk (2020). The Level of Teaching Practices of Mathematics Teachers in the Primary Stage to Develop Learning Skills and Creativity According to the Requirements of the Twenty-First Century, Journal of Mathematics Education, Egyptian Association for Mathematics Education, 23 (5), 28-56.

Al-Khuzaim, Khalid bin Muhammad & Al-Ghamdi, Muhammad bin Fahm (2016). Analysis of the content of mathematics books for the upper grades of the primary stage in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the skills of the twenty-first century, Journal of Education and Psychology, (53), 61-88.

Al-Masaeed, Turki Fahd. (2017). The challenges of preparing and qualifying teachers in the light of the skills of the twenty-first century. Alam Eltarbia (in Arabic), The Arab Foundation for Scientific Consultation and Human Resource Development, 18(57), 1-9.

Al-rabat, Bahira (2018). The effectiveness of integrating the thinking maps strategy and the dual-situation-based learning model for developing some twenty-first century skills in the study of geometry for first graders of preparatory school. Journal of Mathematics Education, Egyptian Association for Mathematics Education, 21 (12), 268 – 277.

Al-Zahrani, Abdul-Aziz bin Othman Maidh (2019). A proposed conception for developing the teaching practices of mathematics teachers in the light of the skills of the twenty-first century. Journal of Umm Al-Qura University for Educational and Psychological Sciences, 11 (1), 1 – 47.

Al-Zahrani, Ahmed Awada, Ibrahim, Yahya Abdel-Hamid (2012). Teacher of the twenty-first century. Knowledge Journal, (211), 33-73.

Asiri, Muhammad bin Mufreh bin Yahya (2016). Mathematics teachers’ attitudes towards teaching the curriculum developed from the Education Magraw Hill series in middle school schools in Najran. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, Faculty of Education, 32 (4), 33 – 69.

Bayoumi, Yasser, & El Gendy, Hassan (2019). The reality of classroom teaching practices for primary school mathematics teachers in light of contemporary professional standards for teaching and learning mathematics. Mathematics Education Journal, Egyptian Society for Mathematics Education 22(1) 6-67.

Bou Joudeh, Soma (2010). The educational competencies and structures needed to prepare secondary school students for the twenty-first century. Secondary Education Symposium: Reality and New Trends, Arab Bureau of Education for the Gulf States and the Ministry of Education, United Arab Emirates.181-115.

Education & Training Evaluation Commission (2020). "TIMSS 2019 Report" First Insights into Mathematics and Science Achievements of Saudi Arabia Students in Grades 4 and 8 in an International Context. Retrieved from: https://www.etec.gov.sa/ar/Researchers/Research-Studies/Documents/TIMSS%202019.pdf

Education and Training Evaluation Commission (2019) The Specialized Framework for the Field of Mathematics Education, Education & Training Evaluation Commission for Publication, Riyadh

El-Ajeez, Fouad Ali, Assaf, Mahmoud Abdel-Majeed (2017). The role of mathematics teachers in imparting self-organizing learning skills for students with learning difficulties. Al-Quds Open University Journal for Educational and Psychological Research and Studies, 5 (18), 129-143

Hassan, Shaima M. (2015). Developing the mathematics curriculum for the sixth grade of primary school in the light of the twenty-first century skills. Journal of the College of Education in Port Said, (18), 297-345.

Hassan, Shaima M. (2016). The effectiveness of a proposed program for developing the mathematics curriculum at the primary school for developing community mathematics skills in light of the requirements of the twenty-first century. Mathematics Education Association, Benha, Egypt, 19 (11), 110-168.

Hefni, Maha Kamal (2015). Twenty-first century teacher skills. The Twenty-fourth Scientific Conference of the Egyptian Society for Curricula and Teaching Methods: Programs for preparing teachers in universities for excellence, Cairo, Egypt.

Ibrahim, Ibrahim R. (2014). The effectiveness of education in the twenty-first century, a proposed strategy in the light of the twenty-first model for the development of some life skills related to mathematics education for middle school students. Journal of Mathematics Education, Egypt,17 (4), 52-6.

Ibrahim, Laila H. (2014). The reality of using twenty-first century skills in teaching art education from the point of view of secondary school teachers in Iraq. Journal of Educational Technology: Studies and Research in Egypt, (23), 255-233.

Khalil, Ibrahim bin Al-Hussein (2019). The effectiveness of a proposed educational unit based on the integration model between mathematical prowess and twenty-first century skills in developing academic achievement and retention of learning among fourth graders. (Unpublished PhD thesis), College of Education, King Saud University.

Qahwan, Muhammad Qassem (2012). Professional development for teachers of general secondary education in the light of total quality standards, Dar Ghaida Publishing and Distribution (in arabic), Egypt.

Shalaby, Nawal Mohamed (2013). A proposed framework for integrating twenty-first century skills in basic education science curricula in Egypt. International Specialized Educational Journal, 3 (10), 2-33

The Excellence Research Center of Science and Mathematics Education (2011). A reading of the results of the participation of Gulf countries in the report of the study of international trends in science and mathematics. (TIMSS 2011) Retrieved from: https://ecsme.ksu.edu.sa/sites/ecsme.ksu.edu.sa/files/attach/timss2011.pdf

Turling, B. Fadel, T. (2013). Twenty-first century skills: learning for life in our time (translation, Badr Abdullah Al-Saleh) Riyadh: King Saud University, scientific publishing and printing presseshematics Education, 12( 2), 193-215


المراجع والمصادر الأجنبية:

Association of American college and universities. (2007). college learning for the new Global century.  Retrieved from: http://www.aacu.org/leap/documents/GlobalCentury_final.pdf

Holly Royal Atkinson-Collier, H. (2015). Analyses of The Relationships Between Teachers Learning and Students" 21st Century Learning Skills. PhD Thesis, Tarleton State University, USA

Egnor, G. (2013). A Case Study of 21st Century Skills in High Achieving Elementary Schools in Pennsylvania, PhD Thesis, Indiana University of Pennsylvania, USA.

Nariman, N. (2014). Problem-Based Science Inquiry: Challenges and Possibilities for Addressing 21st Century Skills. PhD Dissertation, University of California, San Diego, USA.

Shannon, E. (2015). Achievement and 21st Century Skills in school students, PhD Thesis, Dowling College, Oakdale, NY, USA.

Norahmi, M. (2017). 21st century teachers: The students` Perspective. Journal on English as a Foreign Language. 7(1), 77-96.

Ongardwish, N. Kanjanawasee, & Tuipae, C. (2015). Development of 21st century skill scales as perceived by students, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 737-741.

Smit, Lysanne S. (2016). A better understanding of 21st century skills in mathematics education and a view on these skills in current practice, Research Project (30 ECTS) Master Science Education and Communication, Utrecht University.

The Partnership for 21st Century Skill. (2006). Designed in cooperation with the National Science Teachers Association 21st century skill map. Retrieved from http://www.p21.org/storage/documents/21st cskillmap_science.pdf.

Trinidad, G., Patel, D., Shear, L., Goh, P., Quek, Y. K., & Tan, C. K. (2013). Teaching 21st Century Competencies: Lessons from Crescent Girls' School in Singapore. International Association for Development of the Information Society. Retrieved from:  https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED557191.pdf

Warner, S & Kaur, A. (2017). The Perceptions of Teachers and Students on a 21st Century Mathematics Instructional Model. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(2), 193-215.