الأبعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب بالجامعة الإسلامية من وجهة نظر طلاب المنح

Educational dimensions of the Festival of Cultures and Peoples At the Islamic University from the point of view of the scholarship students

د. حسن محمد علي الزهراني 

Dr. Hasan Mohammad Alzahrani 

الكلمات المفتاحية: الأبعاد التربوية، الثقافات، الشعوب, educational dimensions– cultures and peoples

هدفت الدراسة إلى الكشف على الأبعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب من وجهة نظر طلاب المنح بالجامعة الإسلامية. والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a ? 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتقديرات طلاب المنح بالجامعة الإسلامية للأبعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب تعزى لمتغيرات الدراسة (الكلية، المستوى الدراسي، القارة). واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وذلك من خلال تطبيق أداة الدراسة الاستبانة على عينة الدراسة المكونة من (139) طالبًا من طلاب المنح الملتحقين ببرنامج الإعداد التربوي لتحقيق أهداف الدراسة، وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: تحقق الأبعاد التربوية لمهرجان ثقافات الشعوب بالجامعة الإسلامية بالمدينة من وجهة نظر طلاب المنح بدرجة كبيرة جداً، بمتوسط حسابي (4.26). جاء البعد الوطني في مقدمة الأبعاد التربوية المتحققة، بمتوسط حسابي (4.29)، يليه البعد الثقافي، بمتوسط حسابي (4.26)، ثم البعد الأخلاقي، بمتوسط حسابي (4.21)، وأخيراً البعد الاجتماعي، بمتوسط حسابي (4.19). تمثلت أبرز الأبعاد الأخلاقية لمهرجان ثقافات الشعوب بالجامعة في تنمية المهرجان في نفوس طلاب الجامعة حب الاطلاع والمعرفة من خلال تنوع الثقافات. وتمثلت أقلها في تأكيد المهرجان على أهمية تقبل النقد بصدر رحب. 


The current study aimed at identifying  the educational dimensions of the Festival of peoples' cultures from the point of view of scholarship students at the Islamic University, as well as to reveal whether there are statistically significant differences at the level (? ? 0.05) between the arithmetic averages of the scholarship students’ estimates at the Islamic University of the educational dimensions of the Festival of peoples' cultures due to the study variables (Faculty, academic level, continent). To achieve the goal of the study, the researcher relied on descriptive approach by applying the questionnaire to the study sample consisting of (139) scholarship students enrolled in the educational preparation program to find out their point of view. After applying the field side, the study resulted  several results, the most important of which are the following: The educational dimensions of the Festival of peoples' cultures at the Islamic University in Madinah were realized from the point of view of the scholarship students to a very large degree, with an average of (4.24).  4.29), followed by the cultural dimension, with an arithmetic mean (4.26), the moral dimension, with an arithmetic mean (4.21), then the social dimension, with an arithmetic mean (4.19). The most prominent ethical dimensions of the Festival of peoples' cultures at the university were the development of the festival among university students love of reading and knowledge through the diversity of cultures. The least dimension was the festival's emphasis on the importance of accepting constructive criticism without being embarrassed.

المراجع العربية:

إبراهيم، باسم بكرى (2017م) دور الأنشطة الطلابية في تنمية قيم المواطنة لدى طلاب الجامعة" دراسة على طلاب الجامعة بمدينة الرياض مجلة الخدمة الاجتماعية ، الجمعية المصرية للأخصائيين الإجتماعيين، ع58 ,ج3

إبراهيم، حميدة عبد العزيز(1992م): بعض مشكلات الأنشطة الطلابية بالجامعة، دراسة ميدانية، مجلة كلية التربية، جامعة الإسكندرية، مجلد(5) العدد الأول.

ابن قيم الجوزية (د.ت): التبيان في أقساما لقرآن، دار الفكر، بيروت

ابن منظور، محمد بن مكرم(د.ت)  لسان العرب، دار صادر بيروت.

آل رفعة، مسفر بن جبران بن مغيض(2019م) ، دور الأنشطة الطلابية الجامعية في تعزيز قيم المواطنة لدى الطلبة، مجلة جامعة جازان للعلوم الإنسانية، جامعة جازان، مج8،ع2.

إمحمد عمر إمحمد، وأخرين (2019م) لأنشطة الطلابية بكلية التربية جامعة سرت: معوقاتها وسبل تذليلها من وجهة نظر طلابها. المؤتمر العلمي الأول لكلية التربية جامعة سرت: استشراف مستقبل كليات التربية في الجامعات الليبية في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة الناشر: جامعة سرت - كلية التربية. ليبيا (2019م)

تقرير عمادة شؤون الطلاب،1441ه).

جودة، حسام عبد العزيز محمد(2022م) الأنشطة الطلابية التطوعية بجامعة المنصورة: دراسة تحليلية، المجلة العلمية لعلوم التربية البدنية والرياضة، جامعة المنصورة، كلية التربية الرياضية. عدد 17، من ص270- 303.

الجيار، سهير علي(2007م) تربية المواطنة لطلاب الجامعات، دراسة تحليلية، المركز العربى للتعليم والتنمية مجلة مستقبل التربية. مج 13 ,ع 47 

حمود علاء(2016م)  دور الأنشطة الجامعية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الشباب الجامعي مجلة جامعة البحث للعلوم الإنسانية، مج38, ع22، جامعة البعث سوريا.

الخراشي، وليد بن عبد العزيز بن سعد (2004م) دور الأنشطة الطلابية في تنمية المسؤولية الاجتماعية دراسة ميدانية على عينة مختارة من طلاب جامعة الملك سعود بالرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك سعود، قسم الدراسات الاجتماعية،(خدمه اجتماعية).

دليل القبول لمرحلة البكالوريوس للعام الجامعي1442ه، الطلاب الدوليين، المنح الخارجية.

دليل القبول لمرحلة البكالوريوس للعام الجامعي1443ه، الطلاب الدوليين، المنح الخارجية.

رزق، حنان عبدالحليم (2011م) الأنشطة الطلابية وتنمية قيم الانتماء لدى طلاب جامعة المنصورة : في ضوء متغيرات القرن الحادي والعشرين، المركز العربي للتعليم والتنمية، مستقبل التربية العربية،مجلد18، عدد68، من ص9-112.

سعد،محمد الظريف(1992م): معوقات دور الاخصائي الاجتماعي المدرسي في تدعيم الأنشطة الطلابية، مجلة الخدمة الاجتماعية، القاهرة.

السهلي، نورة بتال بداح(2020م) دور الأنشطة الطلابية في تنمية المهارات القيادية لدي طالبات جامعة حفر الباطن: تصور مقترح للتطوير، جامعة القاهرة، كلية الدراسات العليا التربوية، مجلة العلوم التربوية، مجلد 28،عدد 3، من ص 535- 568. 

شحاته،حسن ،والنجار، زينب(2003م): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.

شحاته،حسن(1998م) النشاط المدرسي،(مفهومه ووظائفه ومجالات تطبيقه)، الدار المصرية، القاهرة.

الشمري، هدى علي جواد (2008) الأخلاق في السنة النبوية، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.

الطهراوي. جميل، أبو كرش.يوسف(2013م) دور الأنشطة اللامنهجية في إشباع الحاجات النفسية لدى طلبة الجامعة الإسلامية في ضوء نظرية ماسلو. المؤتمر الدولي الأول لعمادة شئون الطلبة: طلبة الجامعات الواقع والآمال، الجامعة الإسلامية بغزة،2013م.

العاجز، فؤاد علي، عساف، محمود عبد المجيد (2013م) بعنوان: دور الأنشطة الطلابية في تنمية الوعي الوطني القائم على الانتماء لدى طلبة الجامعات الفلسطينية بمحافظة غزة، المؤتمر الدولي الأول لعمادة شئون الطلبة: طلبة الجامعات الواقع والآمال، الجامعة الإسلامية بغزة.

العامر، عثمان صالح (2005م): أثر الانفتاح الثقافي على مفهوم المواطنة لدى الشباب السعودي، الرياض، وزارة التربية والتعليم.

عبدالحميد، عبدالحميد عبدالمحسن(1986)، لأنشطة الطلابية وأثرها في تكامل شخصية الطالب.

عثمان، السعيد محمود السعيد(2004م) الأنشطة الطلابية ودورها في العملية التربوية، جامعة الملك خالد، حولية كلية المعلمين في أبها.

عساف، محمود عبد المجيد(2013م): الدور التربوي لمجالس طلبة الجامعات الفلسطينية في تشكيل الوعي السياسي وسبل تفعيله(جامعة الأقصى- دراسة حالة) مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد الحادي والعشرون، العدد الأول، ص75 – ص112 يناير 2013.

علي، صفاء محمد (2015م) الأنشطة الطلابية ودورها في تنمية الوعي السياسي لدى طلاب الجامعة دراسة ميدانية، رسالة ما جستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة عين شمس.

علي، عماد أبو القاسم محمد، إبراهيم، هاني الدسوقي (2007م)دور الأنشطة الطلابية في تنمية بعض السمات الإيجابية لدى طلاب جامعة جنوب الوادي، جامعة حلوان - كلية التربية الرياضية للبنين، المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة، عدد(51) أغسطس، 2007.

العيسوي، عبد الرحمن (2000م): سيكولوجية التنشئة الاجتماعية، الإسكندرية، دار الفكر العربي.

الغزالي، محمد (1980)  خلق المسلم، دار القلم، دمشق.

فهد، ابتسام محمد (2008 ) بناء منهج للتربية الخلقية في ضوء الرؤية القرآنية، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.

كولك، سهير عبد عبد الله(2010م) الابعاد التربوية لمفهوم الاستقامة في ضوء الكتاب والسنة، رسالة ماجستير غير منشورة،كلية التربية الجامعة الإسلامية بغزة.

مصطفى، إبراهيم، والزيات، أحمد، وعبد القادر، حامد، والنجار، محمد(1985م) المعجم الوسيط، القاهرة، دار الدعوة للنشر.

يسن، نبيه(1979م) أبعاد متطورة للفكر التربوي، القاهرة، مكتبة الخانجي.


المراجع العربية (مترجمةً):

Ibrahim, Bassem Bakri (2017 AD) The role of student activities in developing the values of citizenship among university students” A study on university students in Riyadh, Journal of Social Work, Egyptian Association of Social Workers, p. 58, c3

Ibrahim, Hamida Abdel Aziz (1992): Some problems of student activities at the university, a field study, Journal of the College of Education, Alexandria University, volume (5), first issue.

Ibn Qayyim al-Jawziyya (D.T): Al-Tibyan in Sections of the Qur’an, Dar Al-Fikr, Beirut

Ibn Manzoor, Muhammad Ibn Makram (d. T.) Lisan Al Arab, Dar Sader Beirut.

Al Rifa’a, Misfir bin Jubran bin Maghid (2019 AD), the role of university student activities in promoting the values of citizenship among students, Jazan University Journal of Human Sciences, Jazan University, Volume 8, Vol. 2.

Muhammed Omar Muhammed, and others (2019 AD) for student activities in the Faculty of Education, University of Sirte: Obstacles and ways to overcome them from the students' point of view. The first scientific conference of the College of Education, University of Sirte: Foreseeing the future of colleges of education in Libyan universities in the light of contemporary global trends. Publisher: Sirte University - College of Education. Libya (2019 AD)

Report of the Deanship of Student Affairs, 1441 AH.

Gouda, Hossam Abdelaziz Muhammad (2022 AD) Student Voluntary Activities at Mansoura University: An Analytical Study, Scientific Journal of Physical Education and Sports Sciences, Mansoura University, Faculty of Physical Education. Number 17, pp. 270-303.

Al-Jayyar, Suhair Ali (2007 AD) Citizenship Education for University Students, Analytical Study, The Arab Center for Education and Development, Journal of the Future of Education. mag 13, p 47

Hammoud Alaa (2016 AD) The Role of University Activities in Developing Social Responsibility for University Youth, Journal of Research University for Human Sciences, Vol. 38, No. 22, Al-Baath University, Syria.

Al-Kharashi, Walid bin Abdulaziz bin Saad (2004 AD) The role of student activities in the development of social responsibility, a field study on a selected sample of King Saud University students in Riyadh, an unpublished master's thesis, King Saud University, Department of Social Studies, (Social Service) .

Guide to admission to the bachelor's stage for the academic year 1442 AH, international students, external scholarships.

Guide for admission to the bachelor's stage for the academic year 1443 AH, international students, external scholarships.

Rizk, Hanan Abdel Halim (2011 AD) Student Activities and the Development of Belonging Values among Mansoura University Students: In the Light of Twenty-First Century Variables, The Arab Center for Education and Development, The Future of Arab Education, Vol. 18, No. 68, pp. 9-112.

Saad, Muhammad Al-Zarif (1992): Obstacles to the role of the school social worker in supporting student activities, Journal of Social Service, Cairo.

Al-Sahli, Noura Battal Badah (2020 AD) The Role of Student Activities in Developing Leadership Skills for Female Students of Hafr Al-Batin University: A Proposed Concept for Development, Cairo University, Faculty of Graduate Education, Journal of Educational Sciences, Volume 28, No. 3, pp. 535-568.

Shehata, Hassan, and Al-Najjar, Zainab (2003): A Dictionary of Educational and Psychological Terms, Egyptian Lebanese House, Cairo.

Shehata, Hassan (1998 AD) School activity, (its concept, functions and areas of application), Egyptian House, Cairo.

Al-Shammari, Huda Ali Jawad (2008) Ethics in the Prophetic Sunnah, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman.

Tahrawi. Jamil, Abu Karsh. Youssef (2013 AD) The role of extracurricular activities in satisfying the psychological needs of Islamic University students in the light of Maslow's theory. The First International Conference of the Deanship of Student Affairs: University Students Reality and Hopes, The Islamic University of Gaza, 2013.

The helpless, Fouad Ali, Assaf, Mahmoud Abdel Majid (2013 AD) entitled: The Role of Student Activities in Developing National Awareness Based on Belonging among Palestinian University Students in Gaza Governorate, The First International Conference of the Deanship of Student Affairs: University Students Reality and Hopes, The Islamic University of Gaza.

Al-Amer, Othman Saleh (2005): The impact of cultural openness on the concept of citizenship among Saudi youth, Riyadh, Ministry of Education.

Abdel Hamid, Abdel Hamid Abdel Mohsen (1986), student activities and their impact on the integration of the student's personality.

Othman, Al-Saeed Mahmoud Al-Saeed (2004 AD) Student Activities and Their Role in the Educational Process, King Khalid University, Yearbook of Teachers College in Abha.

Assaf, Mahmoud Abdel Majeed (2013): The educational role of Palestinian university student councils in shaping political awareness and ways to activate it (Al-Aqsa University - a case study) Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, Volume Twenty-first, Issue One, p. 75 - p. 112 January 2013.

Ali, Safaa Muhammad (2015 AD) Student activities and their role in developing political awareness among university students, a field study, an unpublished master’s thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.

Ali, Imad Abu al-Qasim Muhammad, Ibrahim, Hani El-Desouky (2007 AD) The role of student activities in developing some positive traits among students of South Valley University, Helwan University - Faculty of Physical Education for Boys, Scientific Journal of Physical Education and Sports Science, Issue (51) August, 2007.

Al-Esawy, Abdel-Rahman (2000 AD): The Psychology of Socialization, Alexandria, Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Al-Ghazali, Muhammad (1980) The Creation of the Muslim, Dar Al-Qalam, Damascus.

Fahd, Ibtisam Muhammad (2008) Building a Curriculum for Moral Education in the Light of the Qur’anic Vision, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman.

Kolk, Suhair Abdullah (2010 AD) Educational Dimensions of the Concept of Integrity in the University of Education and the Sunnah, an unpublished Master's thesis, College of Education Light in Gaza.

Mustafa, Ibrahim, and Al-Zayat, Ahmed, Abdel-Qader, Hamed, and Al-Najjar, Muhammad (1985 AD) Al-Mu’jam Al-Wasit, Cairo, Dar Al-Dawa Publishing.

Yasin, Nabih (1979 AD) Advanced Dimensions of Educational Thought, Cairo, Al-Khanji Library.