تقييم جودة برامج رعاية الموهوبين في المملكة العربية السعودية، وبناء تصور مقترح

Evaluate gifted care programs in the Kingdom of Saudi Arabia and proposed a suggested framework 

د. فرتاج فاحس الزوين

Dr. Fertaj Fahis K. Alzwain

الكلمات المفتاحية: برامج الموهوبين، المعايير العالمية، جودة تعليم الموهوبين, Gifted programs, international standards, quality of gifted education

هدف البحث إلى تقييم جودة برامج رعاية الموهوبين في المملكة العربية السعودية، وبناء تصور مقترح، ولتحقيق هذا الهدف اتّبع الباحث المنهج الوصفي المسحي، من خلال إعداد استبانة جودة برامج رعاية الطلبة الموهوبين، ضمّت (109) مؤشرات، توزّعت على أربعة مجالات؛ هي: البيئة التعليمية، ونظام الكشف عن الموهوبين، وطبيعة البرامج المطبّقة في رعايتهم، واختيار معلمي الموهوبين وتدريبهم، وطبّقت الاستبانة على (212) معلماً ومعلمة في مراكز تعليم الموهوبين ومدارسهم. أظهرت نتائج البحث: تحقّق معايير جودة برامج رعاية الموهوبين إجمالاً بدرجة متوسطة، وبمتوسط عام قدره (2.78)، وقد جاء معيار جودة اختيار معلمي الموهوبين وتدريبهم في المرتبة الأولى بمتوسط (2.97)، تلاه معيار جودة البرامج المطبقة في رعاية الموهوبين بمتوسط (2.80)، وحلّ معيار جودة البيئة التعليمية في المرتبة الثالثة بمتوسط (2.72)، وحصل معيار جودة نظام الكشف عن الطلبة الموهوبين على درجة تحقّق منخفضة، وحلّ في المرتبة الرابعة بمتوسط (2.53). وبناء على نتائج البحث تمّ تقديم تصور مقترح لتطوير برامج رعاية الموهوبين في المملكة العربية السعودية؛ استناداً إلى المعايير العالمية لجودة تعليم الموهوبين. وبناء على نتائج البحث يوصي الباحث بمراجعة برامج الموهوبين، وتحديد مدى تطابقها مع ما يستجد من معايير عالمية بحيث تواكب هذه البرامج العالمية بهدف تحقيق الاستفادة القصوى منها، وتطوير آليات اختيار المعلمين وتحسين برامج التدريب. 


The aim of the research is to evaluate gifted care programs in the Kingdom of Saudi Arabia and proposed a suggested framework. Hence, the researcher has utilized a descriptive survey approach. Therefore, the researcher has prepared a questionnaire for evaluating gifted students’ care programs, which included (109) vocabulary, distributed over four areas namely the educational environment, the system for detecting gifted people, the nature of the programs applied in their care and the selection and training of gifted teachers. The questionnaire was distributed to (212) male and female teachers in gifted education centers and schools. The results showed that the quality standards of gifted care programs were achieved in general to a medium degree with a general average of (2.78), the quality standard for selecting and training gifted teachers ranked first with an average of (2.97) and followed by the standard of quality of programs applied in the care of the gifted with an average of (2.80). The educational environment quality standard ranked as third with an average of (2.72) and the quality standard of the system for detecting gifted students received a low degree of verification which ranked as fourth and last with an average of (2.53). Based on the results of the research, the researcher recommended that the gifted programs should be reviewed, and determining their conformity with the new international standards so that they keep pace with these global programs with the aim of achieving maximum benefit from them and ultimately developing mechanisms for selecting teachers and improving training programs.

المراجع العربية والأجنبية:

إبراهيم، حسام الدين السيد محمد، والشعيلي، سعود سليم سعد (2022). معايير برامج تعليم ورعاية الموهوبين في الولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها بسلطنة عمان. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 6 (19)، 371-407. 

الباني، ريم خليف (2020). واقع برامج رعاية الموهوبين بالمرحلة الابتدائية من وجهة نظر المشرفات التربويات والمعلمات بمدين الرياض. مجلة كلية التربية، (185)، 505 – 541.

جروان، فتحي (2013). أساليب الكشف عن الموهوبين (ط.4). دار الفكر للنشر والتوزيع.

الجغيمان، عبد الله؛ ومعاجيني، أسامة (2013). تقويم برنامج رعاية الموهوبين في مدارس التعليم العامة السعودية في ضوء معايير جودة البرامج الإثرائية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 14(1)، 217 -245.

الجغيمان، عبد الله؛ ومعاجيني، أسامة؛ والفهيد، عبد الرحمن؛ وأبو نادر، فتحي؛ وأبو عوف، طلعت؛ والحسين، إبراهيم؛ وباناجة، سوزان، وأيوب، علاء (2009). تقويم برنامج رعاية الموهوبين في مدارس التعليم العام في المملكة العربية السعودية. وزارة التربية والتعليم.

الخوالدة، حمزة (2006). تقييم منهاج الموهوبين في البرامج الخاصة في المملكة الأردنية الهاشمية من وجهة نظر المعلمين والطلبة [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة عمان العربية.

سعيفان، هدى، والسرور، ناديا (2019). تقييم المناهج وطرائق التدريس المستخدمة في برامج الموهوبين ضمن المدارس الأساسية الحكومية في إقليم الوسط. المجلة التربوية الأردنية، 4 (4)، 55-80.

سليمان، السر (أغسطس، 2006). البحث عن الموهوبين في العالم العربي اتجاهاته والصعوبات التي تواجهه. ورقة مقدمة إلى المؤتمر العلمي الإقليمي للموهبة: "رعاية الموهبة، تربية من أجل المستقبل"، الفترة ما بين 26-30، جدة، الدراسات العلمية المحكمة، 5-29.

الشرمان، وائل؛ وحمادنة، إياد (2016). تقييم غرف مصادر الموهوبين في الأردن حسب معايير 2010 NAGC Pre-K–Grade 12. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، 35(167)، 113-143.

الشهري، عبد الرحمن سالم محمد (2015). تقويم برامج تربية الموهوبين في المنطقة الشمالية بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير الجودة العالمية [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الأردنية.

العرفج، عبد الحميد العرفج (2021). واقع المهارات والمعارف في برامج صفوف الموهوبين بمدارس الهيئة الملكية بينبع وجازان لدى عينة من الكوادر التعليمية في ضوء بعض المعايير العالمية. مجلة كلية التربية، 2 (85)، 673 – 704.

القاضي، عدنان (2016). تقييم برامج الموهوبين في مملكة البحرين من وجهة نظر الطلبة والمعلمين والإداريين وتحليل السجلات استناداً إلى معايير الرابطة الوطنية الأمريكية للأطفال الموهوبين. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 17(3)، 13-44.

المحارمة، لينا (2009). تقييم برامج مدارس الملك عبد الله الثاني للتميز في ضوء المعايير العالمية لتعليم الموهوبين [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة عمان العربية.

المنتشري، عبد الله (2007). متطلبات الجودة في برامج رعاية الموهوبين بالمملكة العربية السعودية. بحث مقدم إلى مؤتمر الجودة في التعليم العام، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسي، الرياض، 773 – 792.

ودعاني، ماجد يحيى (2020). تحفيز الإبداع ودعم الموهوبين: استقصاء تحليلي للممارسات التعليمية في المدارس العامة. المجلة السعودية للتربية الخاصة، (13)، 51-78. 

وزارة التربية والتعليم (2010). تجربة المملكة العربية السعودية في رعاية الموهوبين والمبدعين إنجازات وتطلعات. 

وزارة التربية والتعليم السعودية. (1429). ضوابط تكليف شاغلي الوظائف التعليمية وآلياته. 


Callahan, C. M. (2021). Making the Grade or Achieving the Goal. Evaluating Learner and Program Outcomes in Gifted Education. In Methods and materials for teaching the gifted (pp. 257-304).

Callahan, C. M., & Reis, S. M. (Eds.). (2004). Program evaluation in gifted education. Corwin Press.

Cavilla, D. (2019). Maximizing the potential of gifted learners through a developmental framework of effective curriculum. Gifted Education International, 35(2), 136-151

Dolph, K. A. (2009). An Evaluation Study of the Curriculum and Instructional Approaches Employed in the Norfolk Public Schools Gifted Program.‏ The College of William and Mary.

George, D. (2013). Gifted Education: Identification and Provision. David Fulton Publishers.

Harwell-Braun, D. A. (2010). Gifted Education and National Standards: A K-5 program evaluation.‏ Gardner-Webb University.

Harwell-Braun, D. A. (2010). Gifted Education and National Standards: AK–5 program evaluation. Gardner-Webb University.‏

Hill-Anderson, B. G. (2008). AK–12 Gifted Program Evaluation and the Evaluator-District-University Gifted Program Evaluation Model. Saint Louis University.

Johnsen, S. K., VanTassel-Baska, J. L., & Robinson, A. (2008). Using the national gifted education standards for university teacher preparation programs. Corwin Press.

Johnsen, S. K. (2012). NAGC Pre-K-Grade 12 Gifted Education Programming Standards: A Guide to Planning and Implementing High-Quality Services. Prufrock Press Inc. PO Box 8813, Waco, TX 76714.‏

Johnsen, S. K. (2011). A comparison of the Texas state plan for the education of gifted/talented students and the 2010 NAGC Pre-K–Grade 12 Gifted Programming Standards. Tempo, 31(1), 10-20.

Jolly, J. L., & Robins, J. H. (2021). Australian Gifted and Talented Education: An Analysis of Government Policies. Australian Journal of Teacher Education, 46(8).

Kaviti, L. (2018). The New Curriculum of Education in Kenya: a Linguistic and Education Paradigm Shift. University of Nairobi.

Mahlangu, V. (2022). Lecturers' perspectives on how physical spaces are used in higher education for Talent Development of Students. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 10(1), 73-84.

Maker, C., & Nielson, A. B. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. Austin.

Matthews, M. S., & Shaunessy, E. (2010). Putting standards into practice: Evaluating the utility of the NAGC Pre-K—Grade 12 Gifted Program Standards. Gifted Child Quarterly, 54(3), 159-167.

NAGC- National Association for Gifted Children (November, 2010). NAGC Pre – K Grade 12 Gifted Programming Standards: A Blueprint for Quality Gifted Education Programs, Washington, D.C.: Author.

 Routledge Corwith, S. (2019). Assessment, Acceleration, and Optimal Learning: The Talent Search Model. Parenting for High Potential, 8(3), 16-19.‏

Royse, D., Thyer, B. A., & Padgett, D. K. (2015). Program evaluation: An introduction to an evidence-based approach. Cengage Learning.‏ 

Van Tassel - Baska, J. (2006). A content analysis of evaluation findings across 20 gifted programs: A clarion call for enhanced gifted program development. Gifted Child Quarterly, 50(3), 199-215.

VanTassel-Baska, J., & Hubbard, G. F. (2019). A review of the national gifted standards implementation in eight districts: An uneven picture of practice. Gifted Child Today, 42(4), 215-228.


المراجع العربية مترجمة للغة الإنجليزية:

Ibrahim, H. and Al-Shuaili, S. (2022). Standards for gifted education and care programs in the United States of America and the possibility of benefiting from them in the Sultanate of Oman. The Arab Journal of Disability and Gifted Sciences, 6 (19), 371-407.

Albany, Reem Khalif (2020). The Reality of Gifted Care Programs in the Primary Stage from the Point of View of Educational Supervisors and Teachers in the City of Riyadh. Journal of the College of Education, (185), 505-541.

Jarwan, F. (2013). Gifted Detection Methods (4). Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.

Al-Jughayman, A. and Maajini, O. (2013). Evaluating the gifted program in Saudi public schools of education in light of the quality standards of enrichment programs. Journal of Educational and Psychological Sciences, 14(1), 217-245.

Al-Jughayman, A., Majeeny, O., Al-Fahed, A., Abu Nader, F., Abu Auf, T.; Hussein, I., Banaja, S., Ayoub, A. (2009). Evaluation of the gifted program in public education schools in the Kingdom of Saudi Arabia. The Ministry of Education, Saudi Arabia.

Khawaldeh, H. (2006). Evaluating the Curriculum of the Gifted in Special Programs in the Hashemite Kingdom of Jordan from the Point of View of Teachers and Students [Unpublished Master's Thesis]. Amman Arab University.

Seifan, H., Al-Surour, N. (2019). Evaluation of curricula and teaching methods used in gifted programs within public primary schools in the central region. The Jordanian Educational Journal, 4 (4), 55-80.

Solomon, A. (August, 2006). The search for talented people in the Arab world, its trends and the difficulties it faces. Paper presented to the Regional Scientific Conference for Giftedness: "Caring for Talent, Education for the Future", from 26-30, Jeddah, Refereed Scientific Studies, 5-29.

Sharman, W., Hamadna, I. (2016). Evaluation of Gifted Resource Rooms in Jordan According to 2010 Standards NAGC Pre-K–Grade 12. Journal of the College of Education, Al-Azhar University, 35 (167), 113-143.

Al-Shehri, A. (2015). Evaluation of gifted education programs in the northern region of the Kingdom of Saudi Arabia in light of international quality standards [unpublished master's thesis]. University of Jordan.

Alarfaj, A. A. (2021). The Reality of Skills and Knowledge in the Gifted Programs of Royal Commission Schools in Yanbu and Jizan to Several Teaching Staff based on the Global Standards. Journal of Education College, 2 (85), 673-704.

Judge, A. (2016). Evaluating gifted programs in the Kingdom of Bahrain from the point of view of students, teachers, and administrators, and analyzing records based on the criteria of the American National Association for Gifted Children. Journal of Educational and Psychological Sciences, 17(3), 13-44.

Almaharimah, L. (2009). Evaluation of King Abdullah II Schools for Excellence programs in light of international standards for gifted education [unpublished doctoral thesis]. Faculty of Educational and Psychological Sciences, Amman Arab University.

Al Montashari, A. (2007). Quality Requirements in Gifted Care Programs in the Kingdom of Saudi Arabia, Research Presented to the Conference on Quality in General Education, Saudi Association for Educational and Psychological Sciences, 773-792.

Wadani, M. Y. (2020). Promoting Talent and Gift: Analytical Examination for Educational practices in Public Schools. Saudi Journal of specialized Education, (13), 51-78.

Ministry of Education (2010). The Saudi Arabian Policies and Experience to Take Care of the Gifted and Talented: Achievements and Aspirations.

Ministry of Saudi Education (1429AH). Standards and Mechanisms Organizing Tasks of Teaching Staff.