معايير مقترحة في ضوء نموذج تيباك TPACK لتقويم المشرف التربوي الأداء التدريسي للمعلم

Suggested Standards in The Light of TPACK Framework for Evaluating Teacher’s Teaching Performance by Educational Supervisor 

د. سعود بن جبيب الرويلي

Dr. Alrawaili, Saud Jubaib

الكلمات المفتاحية: الإشراف التربوي، الأداء التدريسي، نموذج TPACK, Educational supervision, teaching performance, TPACK framework.

هدفت الدراسة إلى تقديم معايير مقترحة في ضوء نموذج تيباك TPACK لتقويم المشرف التربوي الأداء التدريسي للمعلم، وقد استخدم الباحث أسلوب دلفاي Delphi لبناء هذه المعايير، ثم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لمعرفة درجة أهمية المعايير المقترحة من وجهة نظر المشرفين التربويين، وتكونت عينة الدراسة من (12) خبيراً (منهم "9" من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات و"3" من المشرفين التربويين)، فيما تكونت عينة التطبيق الميداني من (59) مشرفاً تربوياً ومشرفة تربوية بمدينة عرعر، وأظهرت النتائج تحديد (30) معياراً مقترحاً، مقسمة في أربعة أبعاد: معايير المعرفة بالمحتوى، معايير المعرفة بطرق التدريس، معايير المعرفة بالتقنية، ومعايير المعرفة بالمحتوى وطرق التدريس والتقنية، كما أظهرت نتائج التطبيق الميداني درجة أهمية عالية لجميع الأبعاد من وجهة نظر المشرفين التربويين، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجاباتهم تعزى لمتغير الجنس، بينما وجدت فروق تعزى لمتغير التخصص في بعدي المعرفة بالمحتوى والمعرفة بطرق التدريس لصالح التخصص العلمي، وفروق تعزى لمتغير الخبرة لصالح لذوي الخبرة من (5- 10 سنوات).


The study aimed at presenting proposed standards in the light of TPACK framework for evaluating the teacher’s teaching performance by the educational supervisor. The study used the Delphi method to build these standards, and then utilized the descriptive analytical approach to reveal the degree of importance of the proposed standards from the point of view of educational supervisors. The study sample consisted of 12 experts (including 9 faculty members in universities and 3 educational supervisors), while the field study sample consisted of 59 educational supervisors in the city of Arar. The findings showed the identification of (30) proposed standards, divided into four dimensions: standards for content knowledge, standards for pedagogical knowledge, standards for Technology knowledge, and standards for Technological pedagogical content knowledge (TPACK). The results of the field study also showed a high degree of importance for all dimensions from the viewpoint of the educational supervisors, and there were no statistically significant differences between the averages of their responses due to the gender variable, while there were differences attributed to the specialization variable in the content knowledge and pedagogical knowledge dimensions in favor of the scientific specialization, and differences attributed to the experience variable in favor of for those with experience (5-10 years).

المراجع العربية:

جابر، عبد الحميد. (2000). مدرس القرن الحادي والعشرين الفعال، المهارات والتنمية المهنية، القاهرة، دار الفكر العربي.

شحاته، حسن والنجار، زينب. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.

شقور، على والسعدي، رنا. (2015). درجة استعداد معلمي جامعة النجاح الوطنية لتوظيف نظام التعلم الإلكتروني (مودل) في العملية التعليمية بحسب إطار المعرفة الخاص بالمحتوى والتربية والتكنولوجيا، مجلة جامعة النجاح الوطنية، 29(8)، 1489-1518

الشمري، علي والشمري، فهد. (2021). درجة امتلاك طلاب التربية العملية في جامعة حائل لكفايات نموذج TPACK من وجهة نظرهم، مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 32 (1)، 409-443.

صبري، رشا. (2019). أثر برنامج قائم على نموذج تيباك TPACK باستخدام تقنية الانفوجرافيك على تنمية مهارة إنتاجه والتحصيل المعرفي لدى معلمات رياضيات المرحلة المتوسطة ومهارات التفكير التوليدي البصري والتواصل الرياضي لدى طالباتهن، مجلة تربويات الرياضيات، 22(6)، 178- 264

عبد العزيز، حمدي. (2013). التعلم الالكتروني، الفلسفة، المبادئ، الأدوات، التطبيقات، عمان، الأردن، دار الفكر.

العمر، عبد العزيز. (2007). لغة التربويين، الرياض، مطبعة مكتب التربية العربي لدول الخليج.

العمري، خيرية. (2019). تطوير المعرفة التقنية التربوية المرتبطة بالمحتوى التعليمي (TPACK) لدى معلمات العلوم بمدينة الرياض – تصور مقترح، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 8(1)، 103-117

فوده، فاتن. (2017). تطوير برامج التنمية المهنية لمعلمي العلوم التجارية في ضوء أبعاد نموذج المعرفة بالمحتوى والتكنولوجيا وأصول التدريس TPACK، مجلة بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، (5)5، 49-97 

اللقاني، احمد والجمل، علي. (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس، عالم الكتب، القاهرة.

محمد، هناء. (2018). تصور مقترح لبرنامج تدريبي في ضوء نموذج TPACK لتنمية كفاءته ومهارات التدريس الإبداعي لدى معلمي علم النفس قبل الخدمة، المجلة العلمية لكلية التربية بجامعة أسيوط، 7(34)، 486-520.

المركز التربوي للغة العربية لدول الخليج. (2020). القاموس الموحد لمصطلحات الإشراف التربوي، مكتب التربية لدول الخليج العربية.

منتدى مستقبل التكنولوجيا والتعليم في الخليج. (2017). توصيات المنتدى، المنعقد في البحرين في الفترة من 2-3 مايو 2017.

وزارة التربية والتعليم. (1429). الإشراف التربوي في عصر المعرفة، الرياض، الإدارة العامة للإشراف التربوي.


References 

Abdulazeez, H (2013). E-learning, philosophy, principles, tools, applications, Amman, Jordan, Dar Al-Fikr.

Alharbi, A. (2020) The Degree of Teaching Knowledge for Saudi EFL Teachers: An Investigation for Madinah EFL Teachers' Perceptions Regarding TPACK Framework, English Language Teaching; 13(10), 99-110.

Al-Laqani, A. & Al-Jamal, A (2003). A Dictionary of Educational Terminology Knowledge in Curricula and Teaching Methods, World of Books, Cairo.

Al-Omar, A. (2007). The Language of Educators, Riyadh, Arab Education Office for the Gulf States Press.

Al-Omari, K. (2019). The development of educational technical knowledge related to educational content (TPACK) among science teachers in Riyadh – a proposed conception, Specialized International Educational Journal, 8(1), 103-117.

Al-Shammari, A & Al-Shammari, F. (2021). The degree to which students of practical education at the University of Hail possess the competencies of the TPACK model from their point of view, King Khalid University Journal of Educational Sciences, 32(1), 409-443.

Dalal, M& Archambault, L& Shelton, C. (2021). Fostering the Growth of TPACK among International Teachers of Developing Nations through a Cultural Exchange Program, Australasian Journal of Educational Technology, 37(1), 43-56.

Fontanilla, H. (2016). Comparison of beginning teachers’ and experienced teachers’ readiness to integrate technology as measured by TPACK scores (order no. 3740148). Available from ProQuest dissertations & theses global. (1752252626)

Fouda, F. (2017). Developing professional development programs for business science teachers in light of the dimensions of the TPACK content knowledge model, technology and pedagogy, Arab Research Journal in the Fields of Specific Education, (5), 49-97

Graham, C.R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57(3), 1953–1960.

 Jaber, A. (2000). Effective Twenty-First Century Teacher, Skills and Professional Development, Cairo, Arab Thought House.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3–29). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Koehler, M., Mishra, P. (2015). The SAGE Encyclopedia of Educational Technology TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge), SAGE Publications, Inc, Michigan State University

Koehler, M., Mishra, P. kcaoglu, M., & Rosenberg, J. M. (2013). The technological pedagogical content knowledge framework for teachers and teacher educators, Commonwealth Educational Media Center for Asia, Retrieved November 15.2021, From: http://www.matt-koehler.com/publications/Koehler_et_al_2013.pdf

Ministry of Education. (1429). Educational Supervision in the Age of Knowledge, Riyadh, General Administration of Educational Supervision.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teachers’ knowledge, Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. 

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge, Teachers College Record, 108(6), 1017–1054

Mohamed, H. (2018). A proposed conception of a training program in light of the TPACK model for developing its efficiency and creative teaching skills for pre-service psychology teachers, Scientific Journal of the Faculty of Education at Assiut University, 7 (34), 486-520.

Muhaimin, M, Habibi, A, Mukminin, A, Saudagar, F, Pratama, R., Wahyuni, S. (2019). A sequential explanatory investigation of tpack: Indonesian science teachers’ survey and perspective, Journal of Technology and Science Education, 9(3), 269-281

Ozdal, K. (2021). An Investigation of Graduate Students’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK), International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, Vol. 9, No. 2, 299-313

Rahimi, M& Pourshahbaz, S. (2019) English as a foreign language Teachers TPACK Emerging research and opportunities, IGI Global, USA.

Sabry, R. (2019). The Effect of A Program Based On The TPACK Model Using Infographic Technology On Developing The Skill Of Production And Cognitive Achievement Of Middle School Mathematics Teachers And Visual Generative Thinking Skills And Mathematical Communication Among Their Students, Mathematics Education Journal, 22 (6), 178-264

 Schmidt, D& Baran, E& Thompson, A& Mishra, P& Koehler, M& Shin, T. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The Development and Validation of an Assessment Instrument for Preservice Teachers, Journal of Research on Technology in Education, JRTE, 42(2), 123–149

Şentürk,S& Uçar, H& Gümüş, I & Diksoy, I. (2021). The Relationship Between Individual Innovativeness and Techno-Pedagogical Levels of School Administrators and Teachers, The Asian Institute of Research, 4(1), 556-570

Shaqour, A & Al-Saadi, R. (2015). The degree of readiness of An-Najah National University teachers to employ the e-learning system (Model) in the educational process according to the knowledge framework for content, education and technology, An-Najah National University Journal, 29(8), 1489-1518

Shehata, H & Al-Najjar, Z. (2003). A Dictionary of Educational and Psychological Terms, Cairo, Egyptian Lebanese House.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.

Srisawasdi, N. (2014). Developing Technological Pedagogical Content Knowledge in Using Computerized Science Laboratory Environment: An Arrangement for Science Teacher Education Program, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 9 (1), pp. 123-143.

The Educational Center for the Arabic Language for the Gulf States. (2020). The Unified Dictionary of Educational Supervision Terminology, Bureau of Education for the Arab Gulf States.

The Forum on the Future of Technology and Education in the Gulf (2017) Recommendations of the Forum, held in Bahrain from 2-3 May 2017.

Tokmak, H. S., Yelken, T. Y. & Konokman, G. Y. (2013). Pre-service Teachers’ Perceptions on Development of Their IMD Competencies through TPACK-based Activities, Educational Technology & Society, 16 (2), pp. 243–256.

Voithofer, R & Nelson, M (2021). Teacher Educator Technology Integration Preparation Practices around TPACK in the United States, Journal of Teacher Education, 72(3) 314-328.

Wen, H& Shinas, V. (2021). Using a Multidimensional Approach to Examine TPACK among Teacher Candidates, Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(1) 30-47.