درجة قيام المشرفين على الرسائل العلمية بأدوارهم من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

 The degree to which the thesis supervisors perform their roles from the postgraduate students' perspectives at the Islamic University of Madinah

 د. محمد بن سليم الله بن رجاء الله الرحيلي

Dr. Mohammed Saleemallah R Alrehaili

الكلمات المفتاحية: المشرفين على الرسائل العلمية؛ طلاب الدراسات العليا؛ الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة, Thesis Supervisors - Postgraduate Students - Islamic University of Madinah

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة قيام المشرفين على الرسائل العلمية بأدوارهم من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، والوقوف على الفروق بين أفراد العينة لمدى قيام مشرفيهم بأدوارهم حسب المتغيرات الخاصة بالباحث (المرحلة التعليمية، التخصص الدراسي، لغة الطالب الأساسية)، والمتغيرات الخاصة بالبيانات الأولية للمشرفين (الدرجة العلمية للمشرف، توليه منصب إداري). واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، مستعينة بالاستبانة كأداة لجمع البيانات طبقت على عينة قوامها (309) طالبًا من طلاب الدراسات العليا بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.

وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى: أن المشرفين على الرسائل العلمية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة يقومون بأدوارهم من وجهة نظر طلابهم بدرجة "متوسطة"، كما وجدت فروق دالة إحصائيًا في استجابات عينة الدراسة حول قيام مشرفيهم بأدوارهم: بحسب المرحلة التعليمية لصالح طلاب الدكتوراه، وبحسب اللغة الأساسية للطالب لصالح الطلاب الناطقين بالعربية، وبحسب شغل المشرف لمنصب إداري لصالح فئة الشاغلين لمناصب إدارية. كما أوصت الدراسة بضرورة تضمين الأدوار الإشرافية بالدورات التدريبية المقدمة لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، كما اقترحت الدراسة إجراء بحوث أخرى مكملة لها في المجال كبحث المتطلبات اللازمة لتكوين الباحث العلمي المتميز في ضوء المعايير العالمية المعاصرة لتصنيف الجامعات.


The research aimed to identify the degree to which the thesis supervisors perform their roles from the postgraduate students' perspectives at the Islamic University of Madinah, and to find out the differences between the sample members of the degree to which their supervisors perform their roles according to the researcher's variables (educational stage, academic specialization, student's language), and according to the supervisor's variables (supervisor's degree, administrative position). The research used the descriptive survey approach, using the questionnaire as a tool to collect data. The research sample consisted of (309) postgraduate students at the Islamic University of Madinah. The research indicated that: the thesis supervisors at the Islamic University of Madinah perform their roles from the their students' perspectives with a "medium" degree, and there were statistically significant differences in the sample responses about their supervisors performing their roles: according to the educational stage in favor of doctoral students, according to the student's language in favor of Arabic speaking students, according to the supervisor’s holding of an administrative position in favor of who occupy administrative positions. The research recommended that supervisory roles should be included in the training courses provided to faculty teaching staff at the Islamic University of Madinah. The research also suggested conducting other research in the field, such as examining the requirements for the formation of scientific researcher in light of contemporary international standards for university classification.

أولاً: المراجع العربية:

أبو دف، محمود خليل (2002). تقويم أداء الأستاذ الجامعي في مجال الإشراف على الرسائل العلمية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا. مجلة القراءة والمعرفة، كلية التربية، جامعة عين الشمس، (17)، 15- 54.

أسعد، عبد الكريم حسان (2010). توقعات الدور في عملية الإشراف البحثي. مجلة العلوم التربوية، معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة، 1(18)، 3- 58.

بخيت، صلاح الدين فرح وعوض، نائلة عمر والشاعر، خليل يوسف وعلي، أشرف محمد (2016). واقع الإشراف العلمي على رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه في علم النفس بالجامعات السودانية خلال خمس وعشرون عاماً. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، (79)، 177- 205.

الثبيتي، ساعد بن سعيد (2016). تدرج فقرات مقياس اتجاهات طلبة جامعة أم القرى نحو الإشراف الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة. مجلة البحث العلمي في التربية، كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، جامعة عين شمس، 17(5)، 43- 63.

الجابري، حسين بن نفاع (2015). المشكلات التي تواجه طلاب الدراسات العليا بالجامعة الإسلامية في المدينة المنورة فيما يتعلق بالإشراف عليهم، مقبول للنشر بمجلة العلوم التربوية، كلية الدراسات العليا للتربية، جامعة القاهرة.

الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة (1441ه). اللائحة الموحدة للدراسات العليا في الجامعات السعودية وقواعدها التنفيذية في الجامعة الإسلامية. المملكة العربية السعودية، 1- 58.

الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة (1441ه). وثيقة أخلاقيات البحث العلمي بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. المملكة العربية السعودية، 1- 14.

جان، خديجة محمد (2017). واقع الإشراف العلمي على الأبحاث التربوية في برامج الدراسات العليا بجامعة أم القرى بمكة المكرمة من وجهة نظر الباحثات في ضوء تخصصهن. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، 175(2)، 262- 302.

جوهر، صلاح الدين أحمد (2006). خريطة الطريق في البحث التربوي: اجتهادات في البحث التربوي. تحرير: نادية جمال الدين، القاهرة: مصر العربية للنشر والتوزيع.

الحربي، إبراهيم بن سليم (2019). واقع الإشراف العلمي على طلبة الدراسات العليا تخصص تعليم الرياضيات بجامعة أم القرى. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، جامعة أم القرى، 10(2)، 189- 218.

حكمي، رياض عبده (2016). دور الإرشاد الأكاديمي في تحقيق جودة البحوث التربوية لطلاب الدراسات العليا بالجامعات السعودية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك خالد.

راضي، ميرفت محمد (2012). تصور مقترح لتجويد البحث العلمي في الجامعات الفلسطينية. بحث مقدم للمؤتمر العربي الدولي: ضمان جودة التعليم العالي، في الفترة (4-5/ إبريل)، المنعقد في الجامعة الخليجية بالبحرين.

سالم، محمد محمد (2010). تنمية مهارات أعضاء هيئة التدريس المشرفين على البحوث العلمية في الدراسات العليا. بحث مقدم للمؤتمر العلمي العاشر: البحث التربوي في الوطن العربي: رؤى مستقبلية، كلية التربية، جامعة الفيوم، مجلد (2)، 42- 66.

السكران، عبد الله فالح (2016). رؤية تطويرية لدور المشرف الأكاديمي على الرسائل العلمية والبحوث التكميلية لطلاب الدراسات العليا في أقسام التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، مجلة العلوم التربوية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، (6)، 15- 76.

السمدوني، إبراهيم عبد الرافع (2002). المتطلبات المهنية لعضو هيئة التدريس بكليات التربية بمصر في ضوء التحديات التربوية المعاصرة: دراسة ميدانية. رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة الأزهر.

شطناوي، نواف موسى (2006). المشكلات الإدارية التي يواجهها طلاب وطالبات الدراسات العليا في جامعة اليرموك في مجال الإشراف على رسائلهم الجامعية. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والنفسية، 18(2)، 370- 408.

شعبان، أماني عبد القادر (2017). الإشراف العلمي على الرسائل بالأقسام التربوية بجامعة القاهرة: دراسة لآراء طلاب كلية الدراسات العليا للتربية. مجلة مستقبل التربية العربية، المركز العربي للتعليم والتنمية، 24(108)، 11- 84.

الصاوي، محمد وجيه (2006). أخلاقيات البحث التربوي: مقدمات ونتائج. بحث مقدم للمؤتمر العلمي السنوي الرابع: تطوير برامج كليات التربية بالوطن العربي في ضوء المستجدات المحلية والعالمية، في الفترة (8- 9/ فبراير)، كلية التربية، جامعة الزقازيق.

صفوت، حنان محمد (2018). تقويم الأداء الإشرافي لأعضاء هيئة التدريس على الرسائل العلمية في ضوء معايير جودة الإشراف العلمي على طلبة الدراسات العليا بأقسام وكليات رياض الأطفال. مجلة التربية وثقافة الطفل، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة المنيا، 10(1)، 1- 60.

الطوخي، هيثم محمد (2011). التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس في مجال الإشراف البحثي: تصور مقترح. مجلة العلوم التربوية، كلية الدراسات العليا، جامعة القاهرة، 19(4)، 149- 180.

العتيبي، خالد بن عبد الله (1420ه). تقويم برامج الدراسات العليا في الجامعات السعودية. مكتبة الملك فهد الوطنية، الرياض.

عساف، محمود عبد المجيد (2014). الإشراف الأكاديمي على الرسائل العلمية في الجامعات الفلسطينية: دراسة تقويمية. المجلة التربوية، جامعة الكويت، 28(111)، 355- 406.

عطوان، أسعد حسين (2011). مستوى جودة الرسائل العلمية لطلبة الدراسات العليا بكليات التربية في الجامعات الفلسطينية بغزة. بحث مقد للمؤتمر العلمي: الدراسات العليا ودورها في خدمة المجتمع، في الفترة (19- 29/ إبريل)، الجامعة الإسلامية بغزة.

علي، محمد خالد ونصار، سامي محمد والطوخي، هيثم محمد (2015). استقصاء آراء أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية جامعة بنها حول بعض مقترحات لتطوير الإشراف العلمي بكليات التربية في الجامعات المصرية. مجلة كلية التربية، جامعة بنها، 26(104)، 231- 250.

علي، الطاهر عثمان وميرغني، عبد الرحمن الخرساني (2011). دور مهارات الباحثين وخبرات المشرفين في إعداد الرسائل الجامعية. بحث مقدم للملتقى العلمي الأول: تجويد الرسائل والاطروحات العلمية وتفعيل دورها في التنمية الشاملة والمستدامة، في الفترة (12- 14/ أكتوبر)، كلية الدراسات العليا، جامعة نايف للعلوم الأمنية. 

عيسوي، توفيق علي (2018). تصور مقترح لدعم جودة الإشراف العلمي على الرسائل الجامعية بكليات التربية في مصر. مجلة الثقافة والتنمية، جمعية الثقافة من أجل التنمية، 18(125)، 400- 454.

موسى، علي رشاد (2009). آليات الإشراف العلمي في ضوء معايير الجودة الشاملة. بحث مقدم للمؤتمر العلمي الثالث: الجودة والاعتماد لمؤسسات التعليم العالي: رؤى وتجارب، كلية التربية، جامعة الأزهر، (2).

الوحش، هالة مختار (2008). مشكلات الإشراف العلمي على الرسائل الجامعية من وجهة نظر الباحثات: دراسة ميدانية. مجلة قطاع الدراسات التربوية، جامعة الأزهر، (2)، 264- 310.


ثانياً: المراجع العربية المترجمة:

Abu Daf, Mahmoud Khalil (2002). Evaluating the performance of the university professor in the field of supervising theses from the point of view of graduate students. Journal of Reading and Knowledge, College of Education, Ain Shams University, (17), 15-54.

Asaad, Abdel Karim Hassan (2010). Role expectations in the research supervision process. Journal of Educational Sciences, Institute of Educational Studies, Cairo University, 1 (18), 3- 58.

Bakhit, Salah al-Din Farah and Awad, Naela Omar and the poet, Khalil Youssef and Ali, Ashraf Muhammad (2016). The reality of scientific supervision of master's theses and doctoral theses in psychology in Sudanese universities during twenty-five years. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Association of Arab Educators, (79), 177-205.

Al-Thubaiti, Saed bin Saeed (2016). The items of the scale of Umm Al-Qura University students' attitudes towards academic supervision are included according to the individual response theory. Journal of Scientific Research in Education, Girls' College of Arts, Sciences and Education, Ain Shams University, 17 (5), 43-63.

Al-Jabri, Hussein bin Nafaa (2015). Problems facing postgraduate students at the Islamic University of Madinah with regard to their supervision, accepted for publication in the Journal of Educational Sciences, Faculty of Graduate Studies of Education, Cairo University.

The Islamic University of Madinah (1441 AH). The unified regulations for postgraduate studies in Saudi universities and their executive rules at the Islamic University. Saudi Arabia, 1- 58.

The Islamic University of Madinah (1441 AH). Scientific Research Ethics Document at the Islamic University of Madinah. Saudi Arabia, 1-14.

Jan, Khadija Muhammad (2017). The reality of scientific supervision of educational research in postgraduate programs at Umm Al-Qura University in Makkah Al-Mukarramah from the point of view of researchers in the light of their specialization. Journal of the College of Education, Al-Azhar University, 175(2), 262-302.

Gohar, Salahuddin Ahmed (2006). The road map in educational research: interpretations of educational research. Editing: Nadia Gamal El-Din, Cairo: Arab Egypt for Publishing and Distribution.

Al-Harbi, Ibrahim bin Salim (2019). The reality of scientific supervision of graduate students majoring in mathematics education at Umm Al-Qura University. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, Umm Al-Qura University, 10(2), 189-218.

Hakami, Riyad Abdo (2016). The role of academic counseling in achieving the quality of educational research for graduate students in Saudi universities. Unpublished master's thesis, King Khalid University.

Rady, Mervat Muhammad (2012). A proposed vision for improving scientific research in Palestinian universities. Research presented to the Arab International Conference: Quality Assurance of Higher Education, (4-5 April), held at the Gulf University in Bahrain.

Salem, Mohamed Mohamed (2010). Developing the skills of faculty members who supervise scientific research in graduate studies. Research presented to the Tenth Scientific Conference: Educational Research in the Arab World: Future Visions, Faculty of Education, Fayoum University, Volume (2), 42-66.

Al-Sukran, Abdullah Faleh (2016). A developmental vision for the role of the academic supervisor on scientific theses and complementary research for graduate students in the departments of education at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Journal of Educational Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, (6), 15-76.

Al-Samdouny, Ibrahim Abdel-Rafea (2002). Professional requirements for a faculty member in faculties of education in Egypt in the light of contemporary educational challenges: a field study. Unpublished PhD thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University.

Shatnawi, Nawaf Musa (2006). Administrative problems faced by male and female graduate students at Yarmouk University in the field of supervising their university theses. Umm Al-Qura University Journal of Educational, Social and Psychological Sciences, 18(2), 370-408.

Shaaban, Amani Abdel Qader (2017). Scientific supervision of messages in the educational departments of Cairo University: a study of the opinions of students of the Faculty of Graduate Studies of Education. Journal of the Future of Arab Education, Arab Center for Education and Development, 24 (108), 11-84.

Al-Sawy, Muhammad Wajih (2006). Educational research ethics: introductions and findings. Research presented to the Fourth Annual Scientific Conference: Developing the programs of colleges of education in the Arab world in the light of local and global developments, during the period (8-9 February), Faculty of Education, Zagazig University.

Safwat, Hanan Muhammad (2018). Evaluating the supervisory performance of faculty members on scientific theses in light of the quality standards of scientific supervision on postgraduate students in kindergarten departments and colleges. Journal of Child Education and Culture, Faculty of Early Childhood Education, Minia University, 10 (1), 1- 60.

Al-Toukhi, Haitham Muhammad (2011). Professional development for faculty members in the field of research supervision: a proposed scenario. Journal of Educational Sciences, Faculty of Graduate Studies, Cairo University, 19(4), 149-180.

Al-Otaibi, Khalid bin Abdullah (1420 AH). Evaluation of graduate studies programs in Saudi universities. King Fahd National Library, Riyadh.

Assaf, Mahmoud Abdel Meguid (2014). Academic supervision of theses in Palestinian universities: an evaluation study. Educational Journal, Kuwait University, 28 (111), 355-406.

Atwan, Asaad Hussein (2011). The quality level of scientific theses for postgraduate students in the faculties of education in the Palestinian universities in Gaza. Research presented for the Scientific Conference: Postgraduate Studies and their Role in Community Service, (19-29 April), Islamic University of Gaza.

Ali, Muhammad Khaled and Nassar, Sami Muhammad and Al-Toukhi, Haitham Muhammad (2015). A survey of the views of faculty members at the Faculty of Education, Benha University, on some proposals for developing scientific supervision in faculties of education in Egyptian universities. Journal of the Faculty of Education, Benha University, 26 (104), 231-250.

Ali, Al-Taher Othman and Mirghani, Abdul Rahman Al-Khurasani (2011). The role of researchers’ skills and supervisors’ experiences in preparing university theses. Research presented to the first scientific forum: Improving scientific messages and theses and activating their role in comprehensive and sustainable development, in the period (12-14/October), College of Graduate Studies, Naif University for Security Sciences.

Issawy, Tawfiq Ali (2018). A proposed conception to support the quality of scientific supervision of university theses in the faculties of education in Egypt. Culture and Development Journal, Culture for Development Association, 18(125), 400-454.

Musa, Ali Rashad (2009). Scientific supervision mechanisms in the light of comprehensive quality standards. Research presented to the Third Scientific Conference: Quality and Accreditation of Higher Education Institutions: Visions and Experiences, Faculty of Education, Al-Azhar University, (2).

Al-Wahsh, Hala Mokhtar (2008). Problems of scientific supervision of university theses from the point of view of researchers: a field study. Journal of the Educational Studies Sector, Al-Azhar University, (2), 264-310


ثالثا: المراجع الأجنبية:

Al-Khafaji, S. (2017). Academic Advising process Roles in supporting student’s success. International Journal of Scientific Research and Management (IJSRM), 5(11), 7485-7494.‏

Bastola, M., N (2020). Engagement and Challenges in Supervisory Feedback: Supervisors’ and Students’ Perceptions. RELC Journal, 0033688220912547.‏

Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision. 5th ed, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Bruns, H. M. (2020). Evaluating the Relationship between Supervisor Self-Efficacy and Competence and the Supervisory Relationship: A Mediation Model.‏ Ph. D. dissertation, Liberty University.

Cheon, H. S., Blumer, M. L., Shih, A. T., Murphy, M. J., & Sato, M. (2009). The influence of supervisor and supervisee matching, role conflict, and supervisory relationship on supervisee satisfaction. Contemporary Family Therapy, 31(1), 52-67.‏

‏ Creswell, J. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, (4th ed), USA: Pearson Education Inc., p618.

Chireshe, R. (2012). Research supervision: Postgraduate students’ experiences in South Africa. Journal of Social Sciences, University of South Africa, 31(2), 229-234.‏

Cornelissen, F., & Berg, E. V. (2014). Characteristics of the research supervision of postgraduate teachers’ action research. Educational studies, 40(3), 237-252.

Gordon, V. N., Habley, W. R., & Grites, T. J. (Eds.). (2011). Academic advising: A comprehensive handbook. John Wiley & Sons.‏

Gudep, V. K. (2007). Issues and challenges in academic advising: A multivariate study of students’ attitudes towards academic advising in United Arab Emirates (UAE). Contemporary Management Research, 3(2).‏

Ismail, A., & Abiddin, N. Z. (2014). The Supervision’s Relationship of Student-Supervisor in A Malaysian Technical and Vocational Education and Training Institution: A Preliminary Study. In Graduate Research in Education Conference. Greduc.‏

Ismail, I., B. (2018). An important role of educational supervision in the digital age. COUNS-EDU: The International Journal of Counseling and Education, 3(4), 115-120.‏

Johnson, B. and Larry C. (2013) Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches, (5th ed.), USA, P.171.

Kabir, S., M. (2017). Essentials of Counseling: Supervision in counseling. Chapter 11, Abosar Prokashana Sangstha Publisher, Banglabazar, Dhaka.

Mainhard, T., Van Der Rijst, R., Van Tartwijk, J., & Wubbels, T. (2009). A model for the supervisor–doctoral student relationship. Higher education, 58(3), 359-373.‏

Marguerite G. et al (2006). Methods in educational research: from theory to practice, New York: John Wiley & Sons, Inc., P.146.

Swartz, B., & Gachago, D. (2018, July). Students’ Perceptions of Screencast Feedback in Postgraduate Research Supervision. In ICEL 2018 13th International Conference on e-Learning, Academic Conferences and publishing limited.

Yermentaeyeva, A., Turgunbayeva, B., Bazarbekova, R., Nurtayev, E., & Bekzhanova, B. (2014). Specific features of masters student's professional development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4764-4769.‏