العلاقة بين التوجه نحو المستقبل وتحمل الإحباط لدى طلاب الجامعة: دراسة ارتباطية ومقارنة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

The relationship between Future orientation and frustration tolerance among university students: a correlational and comparative study in light of some demographic variables

د. رمضان محمد محمد إسماعيل

Dr. Ramadan Mohamed Mohamed Ismail

الكلمات المفتاحية: التوجه نحو المستقبل، تحمل الإحباط، طلاب الجامعة، متغيرات ديموجرافية, future orientation, rustration tolerance, university students

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين التوجه نحو المستقبل وتحمل الإحباط في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى عينة مكونة من (357) طالباً من جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. واستخدم الباحث الأدوات الآتية: مقياس التوجه نحو المستقبل من إعداد الباحث، ومقياس تحمل الإحباط من إعداد أبو النور ومحمد (2006 )، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين أبعاد التوجه نحو المستقبل (إدراك أهمية الوقت، إدراك أهمية المستقبل، توقع المستقبل) وبين جميع أبعاد تحمل الإحباط والدرجة الكلية له، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب التخصص الإنساني وطلاب التخصص العلمي في بعد إدراك أهمية الوقت وذلك في اتجاه طلاب التخصص العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المستويات الدراسية الدنيا والمستويات الدراسية العليا على مقياس التوجه نحو المستقبل بأبعاده المختلفة، كما أن بعدي القدرة على التخطيط للمستقبل، وإدراك أهمية المستقبل ساهما في التنبؤ بتحمل الإحباط.


 The present study aimed to reveal the relationship between future orientation and frustration tolerance in light of some demographic variables for a sample of (357) students from Imam Muhammad bin Saud Islamic University., The researcher used the following tools: A measure of future orientation (prepared by the researcher), the frustration tolerance scale (prepared by Abu al-Nur and Muhammad , 2006) and The study reached several results, the most important of which are: the existence of a positive statistically significant relationship between the following dimensions of future orientation (perception of the importance of time, perception of the importance of the future, anticipation The future) and between all dimensions of tolerance of frustrion and the overall degree of it, The existence of statistically significant differences between students of human specialization and students of scientific specialization in the dimension of perception the importance of time in the direction of students of scientific specialization and the absence of statistically significant differences between the lower academic levels. The higher academic levels are on the scale of orientation towards the future in its various dimensions, and the two dimensions of the ability to plan for the future, awareness of the importance of the future, contributed to the expectation of enduring frustration. 

أحرشاو الغالى (2009). الطفل بين الاسرة والمدرسة: المشروع الشخصى للتلميذ مقاربة سيكولوجية، منشورات علوم التربية 19، 141-148، مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء. 

أبو الحسن، وليد محمد حسين وإبراهيم، مروة محمد حسن وزهران، محمد حامد عبد السلام (2017). التوجه نحو المستقبل في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى عينة من طلاب الجامعة، مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية، جامعة حلوان، المجلد 23، العدد 4، أكتوبر 2017، ص ص 1217 – 1244.

أبو النور، محمد عبد التواب ومحمد، سيد عبد العظيم (2006). تحمل الإحباط في علاقته ببعض المتغيرات النفسية والأسرية لدى عينة من طلبة الجامعة: دراسة إمبيريقية - إكلينيكية، مجلة كلية التربية، جامعة الفيوم، العدد الرابع، مارس 2006، ص ص 195 -254. 

أحمد، سهير سلمان (2011). التصورات المستقبلية وعلاقتها بالكرب النفسي لدى الأرامل، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة المستنصرية.

الأسدي، زينب عبد الحسين (2017). التوجه نحو المستقبل وعلاقته بالانفتاح على الخبرة لدى طلبة جامعة القادسية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة القادسية. 

برقى، ناصر علي محمد أحمد (2008). المشكلات المستقبلية وتدريس التاريخ، ط1، القاهرة، جمهورية مصر العربية. 

بن خيرة، سارة (2013). تصور مشروع الحياة لدي الطلبة الجامعيين، دراسة ميدانية فى جامعة ورقلة، رسالة ماجستير، غير منشورة جامعة قاصدي مرباح ورقلة، كلية العلوم الاجتماعية.

الجهنى، محمد فالح (2009). الدراسات المستقبلية سقف العلم وإشكالات المنهج، مجلة المعرفة، العدد 175، أصدارت جامعة أم القري،12-32.

الحفني، عبد المنعم (1995). موسوعة مدارس علم النفس، مكتبة مدبولي، القاهرة. 

حيدر، ناجي حبش (2010). التحمل النفسي وعلاقته ببعض السمات الشخصية لطالبات قسم التربية الرياضية، جامعة الكوفة، مجلة علوم التربية الرياضية، 3 (2)، 22 – 58.

الخولي، سناء (1976). الأسرة والحياة العائلية، الاسكندرية، دار المعرفة الجامعية، مصر. 

رحمه، أنطون (٢٠٠٢) "اتجاهات طلبة جامعة الكویت نحو مستقبلهم في مجالات الدراسة والعمل والدخل "مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس. المجلد الأول، العدد الثاني ٢٠٠٢ ص ص ١٢٩ – 170. 

الزعبي، إبتسام (2014). النظريات المفسرة للسلوك العدواني، متاحه على موقع:

index.php?action= show _ art&Artcat=3&id=1343 /ar / kids.com www.gulf // http: 

زقاوة، أحمد (2013). مستوي إدراك الشباب لمهارات إعداد المشروع الشخصي للحياة على ضوء متغير الجنس والمستوي التعليمى، مؤتمر علم النفس وتحصين الشباب في عصر العولمة، جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية، المجلد الأول،71-106.

شلتز، داون (1983). نظريات الشخصية، ترجمة: حمد دلي الكربولي، وعبد الرحمن القيسي، مطبعة جامعة بغداد.

صالح، قاسم حسين (1988). الشخصية بين التنظير والقياس، كلية الآداب، جامعة بغداد، مطبعة التعليم العالي.

الطواب، سيد (1994). علم النفس الاجتماعي، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة. 

عاقل، فاخر (1977). معجم علم النفس، الطبعة الخامسة، دار العلم للملايين، بيروت.

عبد الأحد، خلود بشير) 2006 (التوجه الزمني وعلاقته بالتنظيم الذاتي للتعلم لدى طلبة معاهدإعداد المعلمين في مدينة الموصل، مجلة دراسات موصلية، جامعة الموصل، المجلد (5)، العدد (14)، ص ص 131-160. 

عبد الخالق، أحمد (2014). التصورات المستقبلية لمعاهد إعداد المعلمين، مجلة الدراسات التربوية، المجلد (7)، العدد السادس والعشرون، العراق، بغداد.

عبد المنعم، أحمد السيد (2008). دراسة التوجه المستقبلي من حيث علاقته بتحقيق الذات وسمات الشخصية الابداعية لدى عينة من الشباب الجامعي، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة عين شمس. 

العجمي، سعيد بن رفعان (2015). جودة الحياة وعلاقتها بالتوجه نحو المستقبل لدى طلاب كلية الدراسات العليا بجامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، أطروحة (دكتوره)، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية والادارية، قسم علم النفس، 2015.

العنزي، يوسف بن سطام (2015). الفروق في تحمل الإحباط في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى الاحداث المقيمين في دور الملاحظة (دراسة مقارنة)، مجلة كلية التربية، جامعة الازهر، العدد (162)، الجزء الثاني، يناير2015م. 

-الفتلاوي، علي شاكر عبد الائمة (2008 (. مدخل إلى سيكولوجية الزمن، المكتبة الوطنية للنشر والتوزيع، بغداد.

الماشي، جميل علوان) 1988). التوقعات المستقبلية للإدارة الجامعية في العراق في القرن الحادي والعشرين، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد.

المالكي، مكتوب كتيب مكتوب (2019). التوجه نحو المستقبل وعلاقته بدافعية الانجاز لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة جامعة الملك عبد العزيز، الآداب والعلوم الإنسانية، المجلد 27، العدد 6، ص ص 119-140.

مبروك، كريمان محمود محمد (2012). عدم تحمل الإحباط في علاقته بقوة الأنا والهدف في الحياة والمسئولية الاجتماعية لدى المكفوفين، رسالة ماجستسر (غير منشورة)، قسم الصحة النفسية، كلية التربية، جامعة الفيوم.

محمد، سيد عبد العظيم وعبد المنعم، محمد محمد وغريب، زينب عبد الرازق (2017). الهدف في الحياة كمنبئ للقدرة على تحمل الإحباط والكفاءة الذاتية لدى عينة من طلبة كلية التربية جامعة الملك فيصل، المجلة التربوية الدولية المتخصصة، مجلد (6)، العدد (6)، المجموعة الدولية للإستثارات والتدريب.

مرقص، نانسي رسمي (2005). القدرة علي تحمل الإحباط وعلاقته بتحقيق الذات لدى عينة من المراهقين، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة عين شمس. 

المنشاوى، عادل محمود (2013). التوجه نحو المستقبل ذوي المستويات المختلفة في التنظيم الذاتى والأمل عند الطلاب المعلمين، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، المجلد الخامس، العدد الرابع، جزء الأول، 23-48

منصور، حازم علوان (2009). قوة التحمل النفسي (سلسلة محاضرات في علم النفس الرياضي)، كلية التربية، جامعة بغداد. 


‏- Adineh Salarvand, R., & Rezaei Jamalouei, H. (2020). Gratitude to God and spiritual intelligence affecting the increase of frustration tolerance for Iranian students. Islam And Health Journal,5(1),27-34 

Anitei.M, Chraif. M&Liliana.M.(2013). Influenc of Fatigue on Impulsiveness, Aspiration Level, Performanc Motivation and Frustration Tolerance Among Young Romanian psychology Students, procedia-social and Behavioral Sciences,78, May 630 -634.

Betts.A, Vasse. M, Kaltz. O & Hochberg.M.(2013). Back to the future: evolving bacteriophages to increase their effectiveness against the pathogen Pseudomonas aeruginosa PAO1, Evolutionary Applications published by John Wiley & Sons Ltd ,Nov; 6(7)

-Bryan, Angela, (2004). "Relationships Between Future Orientation, Impulsive Sensation Seeking, and Risk Behavior Among Adjudicated Adolescents "Journal of Adolescent Research, v19, n4, Jul 2004, pp428-445.

Byrne, Jim.(2006). |The case Against Dilution of REBT: http://neenan-on- gft.blogspot.com/2006_03_01_archive.html. 

Cabras, C., & Mondo, M. (2018). Future orientation as a mediator between career adaptability and life satisfaction in university students. Journal of Career Development, 45(6), 597-609.

Coon, D.(1988). Essent Tials of Psychology , (2 nded) West Putlis hing Coop.

Dragomir, G. M., Todorescu, L. L., & Greculescu, A. (2011). Adolescents’ frustration tolerance for violence-based films. Procedia-social and behavioral sciences, 30, 58-62.

Dryden, W. (2014). Irrationalities Related to Low Frustration Tolerance or Short- Range Hedonism, Smart Recovery Annual Conference, September, pp 26-28, Washington.

-Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87 – 97.

-Ellenberger, H. F. (1958): Aclinical in Troduction to Psychiatric Phenomenlogy and exist entail analysis. 

-Frankl, V. E. (1986). The doctor and the soul, New York: Randron House, Inc.

Israel-Cohen, Y., Kashy-Rosenbaum, G., & Kaplan, O. (2016). Acute stress reaction and positive future orientation as predictors of PTSD among Israeli adolescents exposed to missile attacks. Translational Issues in Psychological Science, 2(4), 361-370. 

-Kagan, L ; Macleod , A.; & Pote, H. (2004). Accessibility of causal Explanations for Future Positive and Negative Events in Adolescents with Anxiety and Depression, Journal of Clinical psychology. vol. 11. n 3. (2004). PP 177 – 186 

-Katherinehenning.( 2014). How to Increase Law frustration Tolerance, Available on line: http:// understandingcbt. Wordpress.com / 2014 / 07 / 10/ how-to-inicrease – low-frustration tolerance.

Lackey, S.(2014) REBT in song: Lessons in Low frustration Tolerance ,Available on line:

frustration – tolerance. - rebt – in-song-lessons-in- low/ albertellis. org// http 

-Liu, X. G., Xie, R. Y., Li, Y., Xiong, F., & Li, W. T. (2021). How psychological frustration tolerance and self-esteem influence the association between father absence and hostility in depressed adolescents: a multiple mediation model.‏

-Luo, S., Zhao, J., & Huang, L. (2016). Improve the College Student Cadre’s Frustration Tolerance under the Theory of Positive Psychology.‏ 

-Neighbors, C., Larimer, M. E., Markman Geisner, I., & Knee, C. R. (2004). Feeling controlled and drinking motives among college students: Contingent self-esteem as amediator. Self and Identity, 3 (3), 207-224.

-Nizkodubov,A&Evseeva, A.(2015). Planning and Implementation of the Process Aimed at Teaching English to Adult Learners. Mediterranean Journal of Social Sciences,16, (2).643-647 

Nurmi,J.(1990).How Do Adolescents See Their Future? AReview of the Development of Future 

Orientation and planning, Developmental Review ,11,1-59.

Oltean, H. R., Hyland, P., Vallières, F., & David, D. O. (2019). Rational beliefs, happiness and optimism: An empirical assessment of REBT's model of psychological health. International Journal of Psychology, 54(4), 495-500

Pearl, Phil.(2009).Mental toughness and resilience – high Frustration tolerance: 

 http://www.articlesbase.com / mental- health- articles / mental- toughness- and- resilience- high- -frustration- tolerance-785092.html 

Peetsma, T. Hofer, M., & Hofer, Manfred. (2005). Societal values and school motivation. Students’ goals in different life domains. European Journal of Psychology of Education, 20(3), 203-208.

Pouyamnesh, G & Firoozeli,C.( 2013 ). religiousness, future time perspective, and death anxiety among adults, PhD department of psychology, Morgantown, Virginia Honora. D.(1997). Future time perspective and academic achievement: How low income African American a adolescent view the future.

-Szasz, P.L.; Szentagotai, A.; Hofmann, S. (2011). "The Effect of Emotion Regulation Strategies on Anger". Behaviour Research and Therapy. 49 (2): 114–119. 

-Steiger,R.M;Stoddard, S.A&Pierce.J.(2017).Adolescents future orientation and nonmedial use of prescription drugs ,Addictive Behaviors,vol.65,2017,pp.269-274. 

-Steinberg, L., Garham, S., Brien,L.,Woolard, J.,Cauffinan, E.,Banich, M.,(2009 ). Age Differeness in Future Orientations and Daley Discouting, Child Development,80,(1),28-44.

-Santilli, S., Ginevra, M. C., Sgaramella, T. M., Nota, L., Ferrari, L., & Soresi, S. (2017). Design my future: An instrument to assess future orientation and resilience. Journal of Career Assessment, 25(2), 281-295.‏

-Subramanian, S., & Vinothkumar, M. (2009). Hardiness personality, self-esteem and occupational stress among IT professionals. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 35, 48-56.

-Szpilko, D. A. N. U. T. A., Szydło, J., & Winkowska, J. (2020). Social participation of city inhabitants versus their future orientation. Evidence from Poland. WSEAS Transactions on Business and Economics, 17, 692-702.‏

-Thomson, K. C., Schonert-Reichl, K. A., & Oberle, E. (2015). Optimism in early adolescence: Relations to individual characteristics and ecological assets in families, schools, and neighborhoods. Journal of Happiness Studies, 16(4), 889-913.

-Trip, S., & Bora, C. (2012). Psychometric properties of low frustration tolerance scale for students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 578-582.

-Walker, T. M., Robertson, E. L., Frick, P. J., Ray, J. V., Thornton, L. C., Myers, T. D. W.,... & Cauffman, E. (2020). Relationships among callous-unemotional traits, future orientation, optimism, and self-esteem in justice-involved adolescents. Journal of Child and Family Studies, 29(9), 2434-2442.‏

‏‏- Wei, L., Duan, X., Zheng, C., Wang, S., Gao, Q., Zhang, Z.,... & Chen, H. (2014). Specific frequency bands of amplitude low‐frequency oscillation encodes personality. Human brain mapping, 35(1), 331-339.

‏-Wilde, J.(2012).the Relationship between Frustration Intolerance and Academic Achievement in college ,International Journal of Higher Education,1(2),Jun,pp:1-8.

-Yao, Li-qin. (2010). Effect of different stress stimulation on frustration tolerance of female college students with different temperament: African Journal of Business Management, Vol. 4(13), pp. 2790-2795, 4 October, 2010. 

-Yu, S., Mao, S., & Wu, A. M. (2018). The interplay among stress, frustration tolerance, mindfulness, and social support in I nternet gaming disorder symptoms among Chinese working adults. AsiaPacific Psychiatry, 10(4), e12319.‏

-Zheng, L., Lippke, S., Chen, Y., Li, D., & Gan, Y. (2019). Future orientation buffers depression in daily and specific stress. PsyCh journal, 8(3), 342-352.‏


( رومنة المراجع العربية )

-Abd al-Ahad, Kholoud Bashir (2006) the temporal orientation and its relationship to the selfregulation of learning among students of teacher preparation institutes in the city of Mosul, Mosul Studies Journal, Mosul University, Volume (5), Number (14), pp. 131-160. (In Arabic). 

-Abdel Khaleq, Ahmed (2014). Future perceptions of teacher preparation institutes, Journal of Educational Studies, Volume (7), Issue Twenty-six, Iraq, Baghdad. (In Arabic).

-Abdel Moneim, Ahmed El-Sayed (2008). A study of the future orientation in terms of its relationship to self-actualization and creative personality traits among a sample of university youth, a master's thesis (unpublished), Faculty of Education, Ain Shams University. (In Arabic)..

-Abu Al-Nour, Muhammad Abdul-Tawab and Muhammad, Syed Abdul-Azim (2006). Enduring frustration in its relationship to some psychological and family variables among a sample of university students: an empirical-clinical study, Journal of the College of Education, Fayoum University, Issue IV, March 2006, pp. 195-254.. (In Arabic)

Abul-Hassan, Walid Muhammad Hussein and Ibrahim, Marwa Muhammad Hassan and Zahran, Muhammad Hamid Abd al-Salam (2017). Orientation towards the future in light of some demographic variables among a sample of university students, Journal of Educational and Social Studies, Faculty of Education, Helwan University, Volume 23, Issue 4, October 2017, pp. 1217-1244.. (In Arabic)

Agal, Fakar(1977). Dictionary of Psychology, Fifth Edition, House of Science for Millions, Beirut.. (In Arabic)

.-Ahmed, Suhair Salman (2011). Future perceptions and their relationship to psychological distress among widows, unpublished Ph.D. thesis, College of Education, Al-Mustansiriya University.. (In Arabic)

Ahrashaw El-Ghali (2009). The Child between the Family and the School: The Student's Personal Project, a Psychological Approach, Education Sciences Publications 19, 141-148, New An-Najah Press, Casablanca.. (In Arabic)

-Al-Ajmi, Saeed bin Rafaan (2015). Quality of life and its relationship to future orientation among students of the College of Graduate Studies at Naif Arab University for Security Sciences, thesis (PhD), Naif Arab University for Security Sciences, College of Social and Administrative Sciences, Department of Psychology, 2015. (In Arabic).

-Al-Anazi, Youssef bin Sattam (2015). Differences in endurance of frustration in the light of some demographic variables among juveniles residing in observation homes (a comparative study), Journal of the College of Education, Al-Azhar University, Issue (162), Part Two, January 2015.. (In Arabic)

-Al-Asadi, Zainab Abdul-Hussein (2017). Orientation towards the future and its relationship to openness to experience among students of the University of Al-Qadisiyah, Master's thesis, College of Education, University of Al-Qadisiyah.. (In Arabic)

-Al-Fatlawi, Ali Shaker Abdul-Imaam (2008). An Introduction to the Psychology of Time, The National Library for Publishing and Distribution, Baghdad. (In Arabic)..

Al-Juhani, Muhammad Faleh (2009). Future Studies, The Ceiling of Science and Curriculum Problems, Knowledge Journal, Issue 175, Umm Al-Qura University, 12-32. (In Arabic)

-Al-Maliki, Maktoob written pamphlet (2019). Orientation towards the future and its relationship to achievement motivation among secondary school students, Journal of King Abdulaziz University, Arts and Humanities, Volume 27, Issue 6, pp. 119-140. (In Arabic)

-Al-Mashi, Jamil Alwan (1988). Future expectations of university administration in Iraq in the twenty-first century, unpublished doctoral thesis, University of Baghdad.. (In Arabic)

-Al-Minshawi, Adel Mahmoud (2013). Orientation towards the future with different levels of self-regulation and hope among student teachers, Journal of Educational and Human Studies, Volume Five, Number Four, Part One, 23-48. (In Arabic). 

-Al-Tawab, Syed (1994). Social Psychology, Anglo-Egyptian Library, Cairo. (In Arabic). 

Al-Zoubi, Ibtisam (2014). Theories explaining aggressive behavior are available at-

. (In Arabic) index.php?action= show _ art&Artcat=3&id=1343/ar / kids.com www.gulf // http: 

-Barqi, Nasser Ali Mohamed Ahmed (2008). Future Problems and Teaching History, 1st Edition, Cairo, Arab Republic of Egypt.. (In Arabic).

-Benkhira, Sarah (2013). Imagining the life project of university students, a field study at the University of Ouargla, a master's thesis, unpublished, University of Kasdi Merbah, Ouargla, Faculty of Social Sciences.. (In Arabic) 

Mabrouk, Kariman Mahmoud Mohamed (2012). Intolerance of frustration in its relationship to ego strength, purpose in life and social responsibility for the blind, Master's thesis (unpublished), Department of Mental Health, Faculty of Education, Fayoum University.. (In Arabic).

. (In Arabic). - El Hefny, Abdel Moneim (1995). Encyclopedia of Psychology Schools, Madbouly Library, Cairo.

-El-Khouly, Sanaa (1976). Family and family life, Alexandria, University Knowledge House, Egypt.. (In Arabic).

Haider, Naji Habash (2010). Psychological endurance and its relationship to some personality traits for female students of the Department of Physical Education, University of Kufa, Journal of Physical Education Sciences, 3 (2), 22-58. (In Arabic).

-Mansour, Hazem Alwan (2009). Psychological endurance (a series of lectures in sports psychology), College of Education, University of Baghdad. (In Arabic).

Mohamed, Sayed Abdel Azim and Abdel Moneim, Mohamed Mohamed and Ghareeb, Zainab Abdel Razek (2017). The goal in life as a predictor of the ability to bear frustration and self-efficacy among a sample of students of the College of Education at King Faisal University, Specialized International Educational Journal, Volume (6), Issue (6), International Group for Investments and Training. (In Arabic).

Morcos, Nancy Rasmi (2005). The ability to tolerate frustration and its relationship to selfactualization among a sample of adolescents, a master's thesis (unpublished), Faculty of Education, Ain Shams University. (In Arabic)..

-Rahma, Anton (2002) "Attitudes of Kuwait University students towards their future in the fields of study, work and income "Journal of the Union of Arab Universities for Education and Psychology. Volume One, Issue Two 2002 pp. 129-170 (In Arabic)..

Saleh, Qassem Hussein (1988). Personality between theorizing and measurement, College of Arts, University of Baghdad, Higher Education Press. (In Arabic).

Schultz, Dawn (1983). Personality Theories, translated by: Hamad Daly Al-Karbouli, and Abdul Rahman Al-Qaisi, Baghdad University Press. (In Arabic).

Zakawa, Ahmed (2013). The level of youth awareness of the skills of preparing a personal project for life in the light of the variable of gender and educational level, Psychology Conference and Youth Immunization in the Age of Globalization, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Volume One, 71-106. (In Arabic).