فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات الخطاب في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

The effectiveness of a program based on discourse strategies in developing persuasive writing skills among the Arabic language learners speaking other languages

د. أحمد بن سالم العلوي

Dr. Ahmed bin Salem Alalowi

الكلمات المفتاحية: استراتيجيات الخطاب، الكتابة الإقناعية، متعلمو اللغة العربية، الناطقون بلغات أخرى, Discourse strategies, The persuasive writing, Arabic language learners speaking other languages.

هدف البحث إلى قياس فاعلية البرنامج القائم على استراتيجيات الخطاب في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ولتحقيق هذا الهدف أُعدت مجموعة من الأدوات تمثلت في: قائمة بمهارات الكتابة الإقناعية اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ثم صُمّم البرنامج القائم على استراتيجيات الخطاب في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية، كما صُمِّم اختبار مهارات الكتابة الإقناعية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وبعد التحقّق من ثبات الأدوات وصدقها بدأ الباحث بتطبيق البرنامج على عيّنة البحث التي تكونت من (20) طالبًا من طلاب المستوى الرابع بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على مجموعة واحدة، كما استخدم عددًا من الأساليب الإحصائية، والمعالجات؛ للوصول إلى نتائج البحث، وتمثلت أهم نتائج البحث فيما يلي: التوصل إلى قائمة بمهارات الكتابة الإقناعية اللازمة لطلاب المستوى الرابع بمعهد تعليم اللغة العربية في الجامعة الإسلامية تضمنت (5) مهارات رئيسة انبثق عنها (21) مهارة فرعية. وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب –عينة البحث- في التطبيقين: القبلي والبعدي في اختبار قياس مهارات الكتابة الإقناعية لصالح التطبيق البعدي؛ ممّا يؤكّد فاعلية البرنامج القائم على استراتيجيات الخطاب في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. 


The study aimed to measure the effectiveness of a program based on discourse strategies in developing persuasive writing skills among the Arabic language learners speaking other languages. To achieve the goal of this study, the researcher has prepared a set of tools represented in the following: (i.) list of persuasive writing skills needed for learners of Arabic language speaking other languages. (ii.) design a program based on discourse strategies in developing persuasive writing skills. (iii.) design a persuasive writing skills test for learners of Arabic language speaking other languages. After verifying and validating the tools, the researcher applied the program to the sample of this research which consisted 20 Fourth-level students at the Institute. The researcher used the quasi-experimental method based on one group. He also used a number of statistical methods and treatments to reach to results. The researcher has identified a list of persuasive writing skills for the Fourth-Level students, including five primary skills and 21 sub skills. The statistical results revealed a statistically significant difference at (0.05) between the mean scores of the sample in pre-apply and post-apply experiments to test the persuasive writing skills in the overall score in favor of the post-apply experiment. This result indicates that the program based on discourse strategies in developing persuasive writing skills has a positive impact on improving the persuasive writing skills of Arabic language learners speaking other languages.

المراجع العربية:

آل تميم، عبدالله محمد عايض. (2015م). برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية لدى طلاب المرحلة الثانوية. المجلة التربوية الكويت، 29 (114)، 599-663.

براون، دوجلاس (1994م). مبادئ تعلم وتعليم اللغة (إبراهيم بن حمد العبود، وعيد الشمري، ترجمة؛). الرياض. مكتب التربية العربي لدول الخليج.

بريكيت، أكرم محمد سالم. (2019م). فاعلية نموذج تدريسي مقترح قائم على الاتجاهات الحديثة لتعليم الكتابة في تنمية مهارات الكتابة الإقناعية وخفض القلق لدى طلاب المرحلة المتوسطة. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 11 (1)، 1-35.

بلخير، هشام. (2012م). آليات الإقناع في الخطاب القرآني سورة الشعراء أنموذجًا [رسالة ماجستير غير منشورة]. كلية الآداب واللغات، جامعة الحاج لخضر.

بلال، أماني عبدالمنعم عبدالله. (2021م). فاعلية برنامج قائم على القراءة المكثفة لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية وخفض القلق لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. المجلة التربوية بجامعة سوهاج، 2 (83)، 1363-1416.

حمدي، عبير. (2015م). الإقناع والتأثير الأسرار والفنون والتقنيات الحديثة. القاهرة. سما للنشر والتوزيع. 

زهرة، بن اعراب. (2010م). دور الأساليب والروابط اللغوية في العملية الحجاجية من خلال "البيان والتبيين" الجاحظ. الخطاب، (6)، 184-196. 

سعودي، علاء الدين حسن إبراهيم. (2017م). استخدام التعلم القائم على الاستقصاء في تنمية الكتابة الإقناعية والوعي بمهاراتها لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة القراءة والمعرفة الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، (183)، 25-65.

السمان، مروان. (2012م). برنامج قائم على التعلم المنظم ذاتيًا لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، (133)، 22-64.

السيوطي، جلال الدين. (911هـ). الإتقان في علوم القرآن. (تحقيق شعيب الأرنؤوط 2008م). بيروت. مؤسسة الرسالة ناشرون.

شحاتة، حسن. (2010م). المرجع في فنون الكتابة العربية لتشكيل العقل المبدع. القاهرة. دار العالم العربي.

الشمري، عبدالعزيز محمد مانع. (2017م). فاعلية برنامج قائم على النظرية التوسعية ومعطيات علم اللغة النصي في تنمية الكفايات التواصلية لدى طلاب المستوى الرابع الثانوي بمدينة حائل [رسالة دكتوراه غير منشورة]. كلية التربية، جامعة أم القرى.

الشهري، عبدالهادي بن ظافر. (2015م). استراتيجيات الخطاب مقاربة لغوية تداولية (ط2). (ج1). عمّان، الأردن. كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.

الصعيدي، عبدالمتعال. (2005م). بغية الإيضاح لتلخيص المفتاح في علوم البلاغة. الرياض. مكتبة المعارف للنشر والتوزيع.

عبد الباري، ماهر شعبان. (2010م). الكتابة الوظيفية والإبداعية المجالات والمهارات والأنشطة والتقويم. عمان. دار المسيرة للنشر والتوزيع.

عبده، ولاء محمد صلاح الدين محمد. (2020م). برنامج قائم على النظرية الحجاجية لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية والوعي بالقضايا الفلسفية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 7(14)، 601-655.

عبدالرحمن، طه. (1998م). اللسان والميزان أو التكوثر العقلي (ط1). الدار البيضاء. المركز الثقافي العربي.

العبدالقادر، بدر بن علي. (2020م). الاستراتيجية التوجيهية في نصوص تعليم اللغة العربية لغة ثانية (دراسة في تداوليات الخطاب). مجلة الدراسات اللغوية والأدبية، 1(21)، 206-231. 

عبدالقادر، محمود هلال عبدالباسط. (2014م). برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات الكتابة الإقناعية وأثره في الحس اللغوي لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية. مجلة القراءة والمعرفة الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، (158)، 21-83.

عمران، فايزة. (2016م). دور استراتيجيات الخطاب في تعليم مفردات اللغة العربية. مجلة ألف اللغة والإعلام والمجتمع، 3(2)، 36-54.

العناتي، وليد أحمد. (2018م). الخطاب والتعليم دراسات في تحليل الخطاب وتعليم العربية للناطقين بغيرها (ط1). الرياض. مركز الملك عبدالله بن عبدالعزيز الدولي لخدمة اللغة العربية.

فضل، صلاح. (1992م). بلاغة الخطاب وعلم النص. الكويت. عالم المعرفة.

مكنس، مي محمد أبو بكر أنور رجب. (2018م). برنامج مقترح قائم على التفكير التأملي لتنمية مهارات الطلاقة اللفظية والكتابة الإقناعية لدى دارسي اللغة العربية الناطقين بغيرها [رسالة دكتوراه غير منشورة]. كلية التربية، جامعة المنصورة.

نحلة، محمود أحمد. (2002م). آفاق جديدة في البحث اللغوي المعاصر. طنطا. دار المعرفة الجامعية.

نحلة، محمود أحمد. (2016م). القرية اللغوية وتعليم العربية. إصدار خاص من معهد تعليم اللغة العربية بمناسبة اليوم العالمي للغة العربية. الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. 18-22.

الهاشمي، عبدالرحمن، والعزاوي، فائزة. (2011م). الكتابة الفنية مفهومها – أهميتها- تطبيقاتها- مهاراتها. الأردن. مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.

هاينة من، فولفاج، وديتر، فيهفيجر. (1999م). مدخل إلى علم اللغة النصّي. (فالح بن شبيب العجمي، ترجمة؛). الرياض. جامعة الملك سعود.


المراجع الأجنبية:

ALWAELY, S. A., ABDALLAHI, T., & ALHOURANI, M. I. (2020). Text Structure Teaching on the Development Of Persuasive Writing Skills for High School Students in the United Arab Emirates. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25, 230–244.

 https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.5281/zenodo.4280132.

Mart, Ç. T. (n.d.). Teaching grammar in context: Why and how? Theory and Practice in Language Studies, 3(1), 124–129.

 https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.4304/tpls.3.1.124-129.

Philippakos, Z. A., & MacArthur, C. A. (2016). The Effects of Giving Feedback on the Persuasive Writing of Fourth- and Fifth-Grade Students. Reading Research Quarterly, 51(4), 419–433.

 https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.1002/rrq.149.


Bibliography:

Al Tamim, Abdullah Muhammad Ayedh. (2015 AD). A program based on metacognitive strategies to develop persuasive writing skills among secondary school students. Educational Journal Kuwait, 29, (114), 599-663.

Brown, Douglas. (1994). Principles of language learning and teaching. (Translated by Ibrahim bin Hamad Al-Aboud, and Eid Al-Shammari). Riyadh. Arab Bureau of Education for the Gulf States.

Brikitte, Akram Muhammad Salem. (2019 AD). The effectiveness of a proposed teaching model based on recent trends in teaching writing in developing persuasive writing skills and reducing anxiety among middle school students. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 11 (1), 1-35.

Belkheir, Hisham. (2012 AD). The mechanisms of persuasion in the Qur’anic discourse Surat Al-Shu`ara as a model ]unpublished master dissertation[. Faculty of literatures and Languages, Hadj Lakhdar University.

Bilal, Amani Abdel Moneim Abdullah. (2021 AD). The effectiveness of a program based on intensive reading to develop persuasive writing skills and reduce anxiety among middle school students. Sohag University Educational Journal, 2 (83), 1363-1416.

Hamdi, Abeer. (2015 AD). Persuasion and influence Secrets, arts and modern techniques. Cairo. Sama Publishing and Distribution.

Zahra, bin Arab. (2010 AD). The role of linguistic methods and links in the argumentative process through Al-Bayan wa Al-Tabeen Al-Jahidh. the speech. (6), 184-196.

Sauda, Alaa El-Din Hassan Ibrahim. (2017AD). The use of inquiry-based learning in developing persuasive writing and awareness of its skills among secondary school students. Journal of Reading and Knowledge, Egyptian Society for Reading and Knowledge, (183), 25-65.

Al-Samman, Marwan. (2012 AD). A program based on self-organized learning to develop persuasive writing skills among secondary school students, Journal of Reading and Knowledge, Egyptian Association for Reading and Knowledge, (133), 22-64.

Al-Suyuti, Jalal Al-Din. (911 AH) Proficiency in the Sciences of the Qur’an. (Investigated by Shuaib Al-Arnaout, 2008). Beirut. Al-Risala Foundation Publishers.

Shehata, Hassan. (2010 AD). The reference in the arts of Arabic writing to form the creative mind. Cairo. Arab World House.

Al-Shammari, Abdulaziz Muhammad Manea. (2017 AD). The effectiveness of a program based on expansion theory and textual linguistics data in developing communicative competencies among students of the fourth secondary level in the city of Hail ]unpublished doctoral dissertation.[ College of Education, Umm Al-Qura University.

Al-Shehri, Abdulhadi bin Dhafer. (2015 AD). Discourse strategies a pragmatic linguistic approach (I 2). (C1). Amman, Jordan. Treasures of Knowledge for Publishing and Distribution.

Al-Saidi, Abdul-Mutaal. (2005 AD). Bughyat al'iidah litalkhis almiftah fi eulum albalagah. Riyadh. Knowledge Library for Publishing and Distribution.

Abdel Bari, Maher Shaaban. (2010 AD). Functional and creative writing domains, skills, activities, and assessment. Amman. Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

Abdo, Walaa Muhammad Salah al-Din Muhammad. (2020 AD). A program based on the argumentative theory to develop persuasive writing skills and awareness of philosophical issues among secondary school students. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, 7 (14), 601-655.

Abdul Rahman, Taha. (1998 AD). Tongue and balance or mental development (I 1). Casablanca. Arab Cultural Center.

Al abdul Qadir, Badr bin Ali. (2020 AD). The guiding strategy in the texts of teaching Arabic as a second language (a study in the pragmatics of discourse). Journal of Linguistic and Literary Studies, 1 (21), 206-231.

Abdel Qader, Mahmoud Hilal Abdel Baset. (2014 AD). A proposed program based on brain-based learning to develop persuasive writing skills and its impact on the linguistic sense of students of the Arabic Language Division at the College of Education. Journal of Reading and Knowledge, Egyptian Society for Reading and Knowledge, (158), 21-83.

Omran, Fayza. (2016 AD). The role of discourse strategies in teaching Arabic vocabulary. Alef Language, Media and Society Journal, 3 (2), 36-54.

Al-Anati, Walid Ahmed. (2018 AD). Discourse and Education Studies in discourse analysis and teaching Arabic to non-native speakers (I 1). Riyadh. King Abdullah bin Abdulaziz International Center for Arabic Language Service.

Fadl, Salah. (1992 AD). Rhetoric of discourse and text science. Kuwait. the world of knowledge.

Miknes, Mai Muhammad Abu Bakr Anwar Rajab. (2018 AD). A proposed program based on reflective thinking to develop verbal fluency and persuasive writing skills among non-native speakers of Arabic ]unpublished doctoral dissertation [. Faculty of Education, Mansoura University.

Nahla, Mahmoud Ahmed. (2002 AD). New horizons in contemporary linguistic research. Tanta. University Knowledge House.

Nahla, Mahmoud Ahmed. (2016 AD). The language village and the teaching of Arabic. A special edition from the Institute of Arabic Language Teaching on the occasion of the International Day of the Arabic Language. The Islamic University of Madinah. 18-22.

Al-Hashimi, Abdul Rahman, and Al-Azzawi, Faiza. (2011 AD). Technical writing its concept - its importance - its applications - its skills. Jordan. Al-Warraq Establishment for Publishing and Distribution.

Heine Menn, Wolfagh, and Dieter, Vehweger. (1999 AD). An introduction to textual linguistics. (Translated by Faleh bin Shabib Al-Ajmi), Riyadh. King Saud University.