أثر بيئة تعلم قائمة على التعلم المقلوب على التحصيل الدراسي لطالبات كلية التربية بجامعة حائل

The impact of flipped learning-based environment on the academic achievement of female students of the college of education at the University of Hail

د. وضحى بنت شبيب العتيبي

Dr. Wadha bint Shabib Al-Otaibi

الكلمات المفتاحية: بيئة تعلم، التعلم المقلوب، التحصيل الدراسي, Learning environment, Flipped Learning, Academic Achievement

هدف البحث إلى معرفة أثر بيئة التعلم القائمة على التعلم المقلوب على التحصيل الدراسي في مقرر استخدامات الحاسب الآلي في التدريس لدى طالبات كلية التربية بجامعة حائل، وتم اتباع المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق أهداف البحث أعدّت الباحثة بيئة تعلم قائمة على التعلم المقلوب لتدريس مقرر استخدامات الحاسب الآلي في التدريس، واختبار تحصيلي لموضوعات مقرر استخدامات الحاسب الآلي في التدريس، وتكوَّنت عينة البحث من (40) طالبة من طالبات كلية التربية بجامعة حائل، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين متكافئتين: ضابطة وتجريبية، وأظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (? ? 0,05) بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة ( ?? 0,05) بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي، وجاءت الفروق لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت النتائج حجم الأثر الكبير لاستخدام بيئة التعلم القائمة على التعلم المقلوب على مستوى التحصيل الدراسي لطالبات المجموعة التجريبية، وفي ضوء تلك النتائج أكد البحث على أهمية بيئات التعلم القائمة على التعلم المقلوب في المرحلة الجامعية، وإجراء المزيد من الدراسات للكشف عن أثر تلك البيئات في تنمية مستويات التفكير، والمهارات المختلفة لدى طالبات المرحلة الجامعية.


This research is an empirical study aimed at identifying the effect of a learning environment based on flipped learning on academic achievement among female students in a computer-assisted course at the faculty of education in Hail University, Saudi Arabia. To achieve the objectives of the research, a learning environment based on flipped learning, and an achievement test were designed for the syllabus of the computer course. The sample of the research consisted of 40 female students who they were divided into two equivalent groups: control and experimental. The results of the research showed statistically significant differences between means of the two groups in the post-application of the achievement test at ? ? 0.05, in favor of the experimental group. There were also statistically significant differences between means of the experiment group in the pre and post application of the achievement test in favor of the post application. The results also showed the great effect of using learning environment based on flipped learning on academic achievement. In light of these results, the research confirmed the importance of learning environments based on flipped learning at the university level. More studies are recommended to further discover the impact of these environments on developing different levels of thinking and skills among university students.

أولًا: المراجع العربية: 

أبو موسى، مفيد أحمد؛ الصوص، سمير عبد السلام. (2014). التعليم المدمج بين التعليم التقليدي والتعليم الإلكتروني. دار الأكاديميون للنشر والتوزيع.

الحارثي، إيمان عوضة. (2019). فاعلية بيئة تعليمية قائمة على التعلم المقلوب في تنمية مهارات إنتاج المقررات الإلكترونية لدى طالبات الدراسات العليا بكلية التربية بجامعة أم القرى. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية،11 (1)، 1 - 31. 

الذويخ، نورة صالح. (2014). أثر تطبيق مفهوم الصف المقلوب على نمو مهارات التعلم الذاتي لدى طالبات المستوى الثالث في مقرر الحاسب 2، مجلة المعرفة، النسخة الإلكترونية، (233).تم الاسترجاع من https://cutt.us/ZRij1.

 الرواجفة، فيصل شوكت. (2019). فاعلية استخدام التعلم المقلوب في تنمية التحصيل المعرفية في مادة العلوم لدى طلبة الصف الثالث الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الشرق الأوسط.

رزق، أحمد عبد الدايم. (2020). أثر استراتيجية الصف المقلوب في استيعاب المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة العلوم التربوية بكلية التربية بقنا، 45 (45)، 66 - 100.

زيتون، حسن حسين. (2005). رؤية جديدة في التعليم (التعليم الإلكتروني المفهوم - القضايا - التطبيق - التقييم). الرياض: الدار الصولتية للتربية. 

سمرة، عماد عبد العزيز. (2016). أثر اختلاف استراتيجية التعلم الإلكتروني المقلوب على تنمية التحصيل المعرفي والكفاءة الذاتية لدى عينة من طلاب قسم المعلومات بكلية العلوم الاجتماعية. مجلة الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية، (28)، 45 -109.

الشاذلي، عادل إبراهيم. (2018). فاعلية استراتيجية التعلم المقلوب في تنمية بعض مفاهيم الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الإعدادية في المسار المصري بمحافظة الأحساء. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر، 177(2)، 732 - 782. 

الشرمان، عاطف أبو حميد. (2015). التعليم المدمج والتعليم المعكوس. دار المسيرة للنشر والتوزيع. 

شرير، ميسر ناصر. (2017). فاعلية توظيف بيئة تعليمية قائمة على الصف المقلوب في تنمية النحو والاتجاه نحوه لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بغز ة(رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية بغزة. 

العجلان، عبد الرحمن بن عبد العزيز. (2020). المتطلبات اللازم توافرها لتطبيق التعليم المدمج في المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين. ورقة مقدَّمة للمؤتمر الدولي (الافتراضي) لمستقبل التعليم الرقمي في الوطن العربي خلال الفترة30 أكتوبر – 2نوفمبر 2020م، المملكة العربية السعودية، تم استرجاع الملخص من موقع https://shortest.link/1tsN. 

 الغامدي، فوزية عبد الرحمن. (2011). أثر تطبيق التعليم المدمج باستخدام نظام إدارة التعلم بلاك بورد على تحصيل طالبات مقرر إنتاج واستخدام الوسائل التعليمية بجامعة الملك سعود (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الملك سعود. 

الفهيد، تركي فيصل. (2015). واقع استخدام التعليم المدمج في تدريس العلوم الطبيعية في المرحلة الثانوية من وجهة نظر مشرفي ومعلمي العلوم بمنطقة القصيم ( رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة أم القرى. 

نبهان، أسماء جمال. (2018). فاعلية بيئة الفصول المنعكسة القائمة على التعلم التشاركي عبر الويب في تنمية بعض المفاهيم التكنولوجية وقيم المواطنة الرقمية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي بمحافظات غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية. 


ثانيًا: المراجع العربية (مترجمة): 

Abu Musa, Mufeed Ahmed; Al-Sous, Samir Abdel Salam (2014). Blended education between traditional education and e-learning. Jordan: Academic House for Publishing and Distribution.

Al-Harthy, Iman Awadah (2019). The effectiveness of an educational environment based on flipped learning in developing the skills of producing electronic courses for female graduate students in the College of Education at Umm Al-Qura University. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 11 (1), 31-1.

Al-Thuwaikh, Noura Saleh (2014). The effect of applying the concept of the flipped classroom on the development of self-learning skills for third-level students in Computer Course 2, Knowledge Journal, electronic version, (233). Retrieved from https://cutt.us/ZRij1.

Al-Rawajfa, Faisal Shawkat (2019). The effectiveness of using flipped learning in developing cognitive achievement in science for third grade students (unpublished master's thesis). Middle East University. Jordan.

Rizk, Ahmed Abdel-Dayem (2020). The effect of the flipped classroom strategy on understanding the physical concepts of secondary school students. Journal of Educational Sciences, Faculty of Education, Qena, 45 (45), 66-100.

Zeitoun, Hassan Hussein (2005). A new vision in education (e-learning concept - issues - application - evaluation). Riyadh: Al-Saltiya House of Education.

Samra, Imad Abdulaziz (2016). The effect of the different inverted e-learning strategy on the development of cognitive achievement and self-efficacy among a sample of students of the Information Department at the College of Social Sciences. Journal of the Arab Society for Educational Technology, (28), 45-109.

El-Shazly, Adel Ibrahim (2018). The effectiveness of the inverted learning strategy in developing some concepts of intellectual security among middle school students in the Egyptian track in Al-Ahsa Governorate. Journal of the Faculty of Education at Al-Azhar University, 177(2), 732-782.

Sharman, Atef Abu Hamid (2015). Blended and Flipped Learning, Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

Sharier, Maysir Nasser (2017). The effectiveness of employing an educational environment based on the flipped classroom in developing grammar and the trend towards it among the ninth grade students in Gaza (unpublished master's thesis). The Islamic University of Gaza, Palestine.

Al-Ajlan, Abdul Rahman bin Abdulaziz (2020). Requirements for the application of blended education at the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia from the point of view of teachers. Paper presented to the (Virtual) International Conference on the Future of Digital Education in the Arab World during the period October 30 - November 2, 2020, Kingdom of Saudi Arabia. The summary was retrieved from https://shortest.link/1tsN.

Al-Ghamdi, Fawzia Abdel-Rahman (2011). The impact of the application of blended learning using the Blackboard Learning Management System on the achievement of female students in the production and use of educational aids course at King Saud University (unpublished master's thesis). King Saud University, Riyadh.

Al-Fhaid, Turki Faisal (2015). The reality of using blended learning in teaching natural sciences at the secondary level from the point of view of science supervisors and teachers in Qassim region (unpublished master's thesis). Umm Al Qura University, Makkah.

Nabhan, Asmaa Jamal (2018). The effectiveness of the reflective classroom environment based on participatory learning via the web in developing some technological concepts and digital citizenship values among eighth grade students in Gaza governorates (unpublished master's thesis). Islamic University, Palestine.


ثالثاً: المراجع الأجنبية: 

Agbonifo, O. Catherine. (2014). A Framework for Enhancing Students' Participation in E-learning Environment using Motivational Factors, International Journal of Computer Applications, 107(14), 1-4.

 Bergmann J. & Sams, A. (2012). Flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington, DC: International Society for Technology in Education

Boyraz, Serkan and Ocak, Gurbuz. Im and Ocak, Gurbuz. (2017). Implementation of flipped education into Turkish EFL teaching context. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 426-439.

Butzler, K. (2016). The synergistic effects of self-regulation tools and the flipped classroom. Computers in the Schools, 33(1), pp 11–23.

Cakir, M. (2008). Constructivist Approaches to Learning in Science and Their Implications for Science Pedagogy: A Literature Review, International Journal of Environmental & Science Education, 3(4), 193-206.

Shi-Chun، D.، Ze-Tian، F.، & Yi، W. (2014، April). The Flipped Classroom– Advantages and Challenges. Paper Presented to International Conference on Economic Management and Trade Cooperation (EMTC 2014). Atlantis Press.

Sirakaya, Didem and Ozdemir, Seleuk. (2018). The Effect of a Flipped Classroom Model on Academic Achievement, Self-Directed Learning Readiness, Motivation and Retention. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 6 (1), 76-91.

Sorgenfrei, C., & Smolnik, S. (2016). The effectiveness of e‐learning systems: A review of the empirical literature on learner control. Decision Sciences, Journal of Innovative Education, 14(2), 154-184.

Sudarmika, P., Santyasa, I.W. & Divayana, D. G. (2020). Comparison between Group Discussion Flipped Classroom and Lecture on Student Achievement and Student Characters. International Journal of Instruction. 13(3). 171-186. 10.29333/iji.2020.13312a. Retrieved from http://www.e-iji.net/ dosyalar/iji_2020_3_12.pdf

Walsh,Kelly.(2013).The Flipped Classroom.Boston: Hampton Publications.