فاعلية وحدة مطورة في ضوء متطلبات التنور العلمي والتقني في تدريس العلوم في تنمية الثقافة العلمية وتحصيل المعرفة العلمية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط

The effectiveness of a developed unit in light of the requirements of scientific and technical enlightenment in teaching science in developing scientific culture and the acquisition of scientific knowledge for third-grade intermediate students

د. أسماء عبد الرحمن عسيري

Dr. Asmaa Abdul Rahman Asiri

الكلمات المفتاحية: متطلبات التنور العلمي والتقني- الثقافة العلمية- تحصيل المعرفة العلمية., Requirements of Scientific and Technical Enlightenment - Scientific Culture - Acquisition of scientific knowledge.

هدف البحث إلى تعرف فاعلية وحدة مطورة في ضوء متطلبات التنور العلمي والتقني في تدريس العلوم في تنمية الثقافة العلمية وتحصيل المعرفة العلمية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التجريبي ذي تصميم القياسين القبلي والبعدي للمجموعتين الضابطة والتجريبية، وتم اختيار عينة البحث من طالبات الصف الثالث المتوسط في المدرسة المتوسطة (40) بالمدينة المنورة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبية بلغ عددهن (41) طالبة، وضابطة بلغ عددهن (41) طالبة، طبق عليهن الأداتين التاليتين: اختبار الثقافة العلمية، واختبار تحصيل المعرفة العلمية قبليًا وبعديًا، وقد توصلت النتائج إلى: أن متطلبات التنور العلمي والتقني اللازمة لتدريس العلوم في المرحلة المتوسطة هي: متطلبات معرفية اشتملت (5) متطلبات فرعية، ومتطلبات مهارية اشتملت (6) متطلبات فرعية، ومتطلبات اجتماعية اشتملت (5) متطلبات فرعية، كما أظهرت النتائج تدني متوسط درجات الطالبات في الثقافة العلمية وتحصيل المعرفة العلمية وذلك لكل من المجموعة التجريبية والضابطة، توجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختباري الثقافة العلمية وتحصيل المعرفة العلمية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر وفاعلية كبير لتدريس وحدة مطورة في ضوء متطلبات التنور العلمي والتقني في تدريس العلوم لتنمية الثقافة العلمية وتحصيل المعرفة العلمية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط.


The aim of the research is to know the effectiveness of a developed unit in the light of the requirements of scientific and technical enlightenment in teaching science in developing scientific culture and the acquisition of scientific knowledge for third-grade intermediate students. To achieve this goal, the experimental method was used with the design of the pre and post measurements for the control and experimental groups. The research sample was selected from the third intermediate grade students in the middle school (40) in Madinah. They were divided into two experimental groups whose number was (41) students, and the control group numbered (41). ) a female student. The following two tools were applied to the two groups: the scientific culture test, and the scientific knowledge acquisition test, before and after. The results concluded: that the scientific and technical enlightenment requirements necessary for teaching science in the intermediate stage are: knowledge requirements that included (5) sub-requirements, skill requirements that included (6) sub-requirements, and social requirements that included (5) sub-requirements. The results showed low average scores of female students in scientific culture and acquisition of scientific knowledge for both the experimental and control group. There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental and control group in the post application of the scientific culture and scientific knowledge acquisition tests in favor of the experimental group. There is a significant impact and effectiveness of teaching a developed unit in light of the requirements of scientific and technical enlightenment in teaching science to develop scientific culture and the acquisition of scientific knowledge for third-grade intermediate students.

أولًا: المراجع العربية:

أبو حسن، محمد علي (2014). تقويم مقررات التربية التكنولوجية في الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية في ضوء معايير الثقافة التكنولوجية. [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية بغزة.

أحمد، علي عبد الحميد (2010). التحصيل الدراسي وعلاقته بالقيم الإسلامية والتربوية. مكتبة حسين العصرية.

الأحمدي، علي حسن (2016). مدى تحقق معايير التنور التقني (ٍSTL) في محتوى مناهج العلوم المطورة للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية (دراسة تحليلية). مجلة العلوم التربوية والنفسية، 17(2)، 81-115.

أمين، لندا طالب (2017). معايير التنور التقني والمتضمنة في محتوى كتابي الحاسوب للمرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية بجامعة بغداد، متوفر على الرابط: (PDF) معايير التنور التقني المتضمنة في محتوى كتابي الحاسوب للمرحلة الاعدادية (researchgate.net)

ثرثار، سميرة (2019). مستوى التفكير العلمي لدى مخرجات كلية الزراعة وعلاقتها بثقافتهم العلمية. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية بجامعة البصرة، 44(3)، 89-119.

الجبر، جبر؛ الشايع، فهد؛ المفتي، عبده (2016). مدى تضمين مجالات طبيعة العلم في كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة. مجلة العلوم التربوية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، (7)، 271-313.

الحارثي، حصة حسن (2011). أثر الأسئلة السابرة في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الدراسي في مقرر العلوم لدى طالبات الصف الأول المتوسط في مدينة مكة المكرمة. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة أم القرى بمكة المكرمة.

الحدابي، داود عبد الملك؛ غليون، أزهار محمد؛ عقلان، عبد الحميد حزا (2013). أثر تنفيذ أنشطة إثرائية علمية في مستوى التحصيل والتفكير الإبداعي لدى الموهوبين من تلاميذ الصف التاسع الأساسي. المجلة العربية لتطوير التفوق، (6)، 1-28.

الحداد، عبير عباس (2017). مدى توافر أبعاد التنور التقني لدى معلمات اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة بدولة الكويت. مجلة الإرشاد النفسي بجامعة عين شمس، (49)، 157- 193.

الحسين، أحمد بن محمد (2017). صناعة الكتاب المدرسي. مركز الحسين للاستشارات والبحوث والتدريب.

الخوالدة، سالم (2012). مستوى الثقافة العلمية لدى طلبة السنة الأولى من المرحلة الجامعية الأولى وعلاقته ببعض المتغيرات. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(3)، 41-69.

الخليفة، حسن جعفر (2017). المنهج المدرسي المعاصر. مكتبة الرشد.

الداود، حصة (2017). برنامج تدريسي مقترح قائم على مدخل "STEM" في التعليم في مقرر العلوم وفاعليته في تنمية عادات العقل ومهارات اتخاذ القرار لدى طالبات الصف الثالث المتوسط. [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.

الرويثي، إيمان محمد (2001). تصور مقترح لتضمين أبعاد التنور التقني في محتوى مناهج الفيزياء بالمرحلة الثانوية للبنات في المملكة العربية السعودية. [رسالة ماجستير غير منشورة]. الرئاسة العامة لتعليم البنات بالرياض.

الزعبي، طلال (2010). أثر استخدام برنامج استقصائي قائم على النشاط الاستقصائي في التحصيل المباشر والمؤجل وتنمية مهارات التفكير العلمي والاتجاهات العلمية وفهم طبيعة العلم لدى طالبات تخصص معلم صف في جامعة الحسين بن طلال. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، 4(1)، 16-41.

الزمزمي، محمد الحسين (2015). أثر تدريس العلوم باستخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية على التحصيل وتنمية مهارات التعلم المنظم ذاتيًّا لدى طلاب الصف الأول المتوسط. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الملك خالد بأبها.

السبيعي، منى حميد؛ الغامدي، نورة سعد (2020). دراسة تشخيصية لأسباب تدني مستوى تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في إختبارات TIMSS 2015 لمادتي العلوم والرياضيات المطورة من وجهة نظر معلمات ومشرفات العلوم والرياضيات بالمملكة العربية السعودية. مجلة جامعة الطائف للعلوم الإنسانية، 6(23)، 713-758.

السيد، عبد القادر محمد (2019، ديسمبر 11). رؤية مستقبلية تكاملية لتطوير المناهج الدراسية في الوطن العربي. ورقة عمل مقدمة لمؤتمر بعنوان: توجهات مستقبلية في المناهج وطرق التدريس، جامعة عين شمس.

الشهراني، هدى هادي (2015). فعالية تدريس العلوم باستخدام أنموذج إيزنكرافت الاستقصائي في التحصيل وتنمية الاتجاه نحو العمل التعاوني لدى طالبات الصف الأول المتوسط. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الملك خالد بأبها.

الصمادي، ولاء؛ خطابية، عبد الله؛ السعدي، عماد (2020). فهم معلمي العلوم لأبعاد الثقافة وممارستهم لها في ضوء بعض المتغيرات في مديرية تربية عجلون. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية بالأردن، 8(1)، 41-56.

عسيري، حسن (2011). فعالية تدريس العلوم باستخدام إستراتيجية (فكر- زاوج- شارك) في التحصيل وتنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الأول المتوسط. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الملك خالد بأبها.

العضيلة، سعود رشدان (2012). أثر استخدام إستراتيجية المتشابهات في تدريس العلوم لتنمية التحصيل والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمحافظة المهد التعليمية. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة أم القرى بمكة المكرمة.

آل عطعط، نوال علي (2021). أثر استخدام إستراتيجية تدريس الأقران في مادة العلوم على التحصيل الدراسي والاحتفاظ بالتعلم لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، 7(1)، 1-21.

عليوه، ناريمان؛ الصباريني، محمد (2017). مستوى فهم معلمي العلوم لمستوى الثقافة العلمية متعدد الأبعاد. مجلة الجامعة الإسلامية بغزة، 25(4)، 504-520.

العمري، نورة ضيف الله (2016). فعالية تدريس العلوم باستخدام إستراتيجية مخطط البيت الدائري في التحصيل وتنمية مهارات التفكير المنظومي لدى طالبات الصف الأول المتوسط. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الملك خالد بأبها.

العويض، أسماء حسين (2020). فاعلية التدريس بنموذج قائم على التعلم البنائي في تنمية مهارات التفكير الناقد والتحصيل في مادة العلوم لدى طالبات الثاني المتوسط ف بيشة بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 33(4)، 54-76. 

الفيفي، نجاح سليمان (2017). متطلبات الثقافة العلمية في كتاب العلوم المطور للصف الثالث المتوسط بالمملكة العربية السعودية: دراسة تحليلية. مجلة البحث العلمي في التربية، 10(18)، 67-106.

القرني، ناصر سعد (2020). فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية على التحصيل المباشر والمؤجل في مادة العلوم لطلاب المرحلة الابتدائية بمحافظة بيشة. مجلة كلية التربية بجامعة أسيوط، 36(11)، 303-327.

ابن قرين، فاطمة هيف (2017). تقويم محتوى كتاب العلوم للصف الثالث المتوسط في ضوء مهارات عمليات العلم التكاملية. الثقافة والتنمية بجمعية الثقافة من أجل التنمية، 17(115)، 270-342.

اللقاني، أحمد؛ الجمل، علي (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرَّفة في المناهج وطرق التدريس. عالم الكتب.

محمد، منى (2018). برنامج إثرائي للثقافة العلمية قائم على التعلم الاجتماعي العاطفي لتنمية الحس العلمي وبعض المهارات الحياتية لرواد المركز الاستكشافي للعلوم والتقنية. مجلة كلية التربية بجامعة أسيوط، 34(9)، 425-573.

مكتب التربية العربي لدول الخليج (1991). التقرير الختامي لندوة سبل وإمكانات إدخال مقرر التقانة في مراحل التعليم العام المتوسط (الإعدادي) والثانوي في دول الخليج العربي. الشارقة، الإمارات العربية المتحدة.

مكتب التربية العربي لدول الخليج (1994). التقرير الختامي لندوة جهود الدول الأعضاء بمكتب التربية العربي لدول الخليج في مجال إدخال مفردات الثقافة في مراحل التعليم العام. مسقط، سلطنة عمان.

هيئة تقويم التعليم والتدريب (2018). الإطار الوطني لمعايير مناهج التعليم العام في المملكة العربية السعودية. مكتبة الملك فهد الوطنية.

وزارة التعليم (2021). المملكة العربية السعودية: مشروع الاستراتيجية الوطنية لتطوير التعليم العام. وزارة التعليم ومشروع الملك عبد الله بن عبد العزيز لتطوير التعليم العام (تطوير). 


ثانيًا: المراجع الأجنبية:

Abu Hassan, M. A. (2014). Evaluation of technological education courses at the University College of Applied Sciences in the light of technological culture standards. [ Unpublished Master's Thesis ]. The Islamic University of Gaza.

Ahmed, A. A. (2010). Academic achievement and its relationship to Islamic and educational values. Hussein Modern Library.

Al-Adila, S. R. (2012). The effect of using the similarities strategy in science teaching to develop achievement and attitude towards the subject among first-grade intermediate students in Al-Mahd Educational Governorate. [Unpublished Master's Thesis]. Umm Al-Qura University in Makkah Al-Mukarramah.

Al-Ahmadi, A. H. (2016). The extent to which the technical standards of enlightenment (ST) in the content of science curricula developed for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia (analytical study). Journal of Educational and Psychological Sciences, 17 (2), 81-115.

Al Atat, N. A. (2021). The effect of using the peer-teaching strategy in science on academic achievement and retention of learning among second-grade intermediate students. Al-Hussein Bin Talal University Journal of Research, 7(1), 1-21.

Al-Awaid, A. H. (2020). The effectiveness of teaching with a model based on constructivist learning in developing critical thinking skills and achievement in science for second-intermediate students in Bisha, Saudi Arabia. Journal of Educational and Psychological Sciences, 33(4), 54-76.

Al-Fifi, N. S. (2017). The requirements of scientific culture in the developed science book for the third intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia: an analytical study. Journal of Scientific Research in Education, 10 (18), 67-106.

Algebra, A.; Alshaya, F.; Mufti, A. (2016). The extent to which the fields of nature of science are included in science books at the intermediate stage. Journal of Educational Sciences at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, (7), 271-313.

Al-Hadabi, D. A.; Ghalioun, A. M.; Aklan, A. H. (2013). The impact of the implementation of the enrichment activities of scientific achievement and in the level of creative thinking among talented students of the ninth grade basic. The Arab Journal for Excellence, (6), 1-28.

Al-Haddad, A. A. (2017). The availability of dimensions of technical enlightenment for Arabic language teachers at the intermediate stage in the State of Kuwait. Journal of Psychological Counseling at Ain Shams University, (49), 157-193.

Al-Harthy, H. H. (2011). The effect of probing questions on the development of reflective thinking and academic achievement in the science course for first-grade intermediate students in the city of Makkah Al-Mukarramah. [Unpublished Master's Thesis]. Umm Al-Qura University in Makkah Al-Mukarramah.

Al-Hussein, A. M. (2017). Textbook industry. Al Hussein Center for Consultation, Research and Training.

Aliwa, N.; Al-Sabarini, M. (2017). The level of science teachers' understanding of the multidimensional level of scientific culture. Journal of the Islamic University of Gaza, 25 (4), 504-520.

Al-Laqani, A.; El-Gamal, A. (2003). A glossary of educational terms defined in curricula and teaching methods. The world of books 

Al-Omari, N. D. (2016). The effectiveness of teaching science using the circular house diagram strategy in the achievement and development of systemic thinking skills for first-grade intermediate students. [Unpublished Master's Thesis]. King Khalid University in Abha.

Al-Qarni, N. S. (2020). The effectiveness of using electronic mental maps on direct and delayed achievement in science for primary school students in Bisha governorate. Journal of the Faculty of Education at Assiut University, 36 (11), 303-327.

Al-Ruwaithi, I. M. (2001). A proposed conception to include the dimensions of technical enlightenment in the content of physics curricula at the secondary stage for girls in the Kingdom of Saudi Arabia. [Unpublished Master's Thesis]. The General Presidency for Girls' Education in Riyadh.

Al-Shahrani, H. H. (2015). The effectiveness of science teaching using the Eisencraft survey model in achievement and the development of the tendency towards cooperative work among first-grade intermediate students. [Unpublished Master's Thesis]. King Khalid University in Abha.

Al-Subaie, M. H.; Al-Ghamdi, N. S. (2020). Diagnostic study of the reasons for the low level of achievement of second-grade female students in the intermediate exams in tests TIMSS 2015 For the developed science and mathematics subjects from the point of view of science and mathematics teachers and supervisors in the Kingdom of Saudi Arabia. Taif University Journal of Human Sciences, 6 (23), 713-758.

Al-Zamzami, M. A. (2015). The effect of teaching science using the mind mapping strategy on the achievement and development of self-organized learning skills for first-grade intermediate students. [Unpublished Master's Thesis]. King Khalid University in Abha.

Al-Zoubi, T. (2010). The effect of using an investigative program based on investigative activity on direct and delayed achievement, developing scientific thinking skills, scientific trends, and understanding the nature of science among female class teacher students at Al-Hussein Bin Talal University. Journal of Educational and Psychological Studies, 4 (1), 16-41.

Amin, L. T. (2017). Standards of technical enlightenment included in the content of my computer book for the preparatory stage. Journal of the College of Education, University of Baghdad, available at: (PDF) Standards of technical enlightenment included in the content of my computer book for the middle stage (researchgate.net)

Arab Bureau of Education for the Gulf States. (1991). The final report of a symposium on ways and possibilities of introducing a technology course in the intermediate ( preparatory ) and secondary public education stages in the Arab Gulf states. Sharjah, United Arab Emirates. 

Arab Bureau of Education for the Gulf States. (1994). The final report of the symposium on the efforts of the member states of the Arab Bureau of Education for the Gulf States in the field of introducing the vocabulary of culture in the stages of public education. Muscat, Sultanate of Oman. 

Asiri, H. (2011). The effectiveness of the teaching of science using the strategy ( Think - Pair - participated ) in the collection and development of habits of mind when students first grade average. [Unpublished Master's Thesis]. King Khalid University in Abha.

Caliph, H. J. (2017). Contemporary school curriculum. Al-Rushd Library.

Daoud, H. (2017). Teaching program proposal is based on the entrance "STEM" In education in the course of science and effectiveness in the development of habits of mind and decision - making skills of the students average third grade. [PhD thesis is unpublished]. University of Imam Muhammad bin Saud Islamic.

Dugger, W. (2001). Standards for technological literacy content for the study of technology, International Technology Education Association, 59(5), 8-13.

Education and Training Evaluation Authority. (2018). The national framework for standards for public education curricula in the Kingdom of Saudi Arabia. King Fahd National Library.

El-Sayed, A. M. (2019, December 11). An integrative future vision for the development of school curricula in the Arab world. A working paper presented to a conference entitled: Future directions in curricula and teaching methods, Ain Shams University.

Fu, CJ. & Xing, JY. (2016) The relationship between scientific culture and scientific development. Theory Horizon, Chinese, (1), 112–117.

Hu, ZQ. (2014) Contemporary significance of scientific culture construction. Science & Technology Association Forum, Chinese, (3), 4–10.

Ibn Qurain, F. H. (2017). Evaluating the content of the science book for the third intermediate grade in the light of the skills of integrative science processes. Culture and Development Association for Culture for Development, 17 (115), 270-342.

International Technology Education Association "ITEA" (2007). Standards for Technological Literacy: Content for the Study of Technology. USA: 3ED.Reston, Virginia.

Khawaldeh, S. (2012). The level of scientific culture among first-year undergraduate students and its relationship to some variables. Journal of Educational and Psychological Sciences, 13 (3), 41-69.

Liu, DC. (2012) Scientific culture and cultural science. Journal of Dialectics of Nature, Chinese, 34 (6), 1–7.

Ministry of Education. (2021). Kingdom of Saudi Arabia: The draft national strategy for the development of public education. The Ministry of Education and the King Abdullah bin Abdul-Aziz Project for the Development of Public Education (Tatweer).

Mohamed, M. (2018). An enrichment program for scientific culture based on social and emotional learning to develop a scientific sense and some life skills for the pioneers of the Exploratory Center for Science and Technology. Journal of the Faculty of Education at Assiut University, 34 (9), 425-573.

Smadi, W.; Discourse, A.; Al-Saadi, I. (2020). Science teachers’ understanding of the dimensions of culture and their practice of it in the light of some variables in the Ajloun Education Directorate. International Journal of Educational and Psychological Studies in Jordan, 8 (1), 41-56.

Tharthar, S. (2019). The level of scientific thinking among the outputs of the College of Agriculture and its relationship to their scientific culture. Basra Research Journal for Human Sciences, University of Basra, 44 (3), 89-119.

Wang, C (2018). Scientific culture and the construction of a world leader in science and technology. Cultures of Science, 1(1), 1–13.