واقع تطبيق إدارة المعرفة في كلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية وأساليب تحسينها وتطويرها

د. منصور سعد محمد فرغل

Dr. Mansour Saad Mohamed Farghal

الكلمات المفتاحية: المعرفة - إدارة المعرفة - المعرفة الضمنية - المعرفة الصريحة, knowledge - knowledge management - tacit knowledge - explicit knowledge

هدف الدراسة التعرف على واقع تطبيق إدارة المعرفة في كلية الدعوة وأصول الدبن بالجامعة الإسلامية وسبل تطويرها وتحسينها من وجهة نظر أعضاء هيئه التدريس، واعتمدت المنهج الوصفي لمناسبته لأهداف الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات من عينة الدراسة البالغ عددهم (34) عضواً، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: بلغ المتوسط العام للمحاور الأربع الأولى التي تدل على واقع إدارة المعرفة 3,60 أي بدرجة موافقة مرتفعة وهذا يعني أن واقع إدارة المعرفة بكلية الدعوة وأصول الدين جاء بدرجة مرتفعة، وبلغ متوسط عام محور إنتاج المعرفة 3,43 وهذا يعني أن واقع عملية إنتاج المعرفة في كلية الدعوة جاء بدرجة مرتفعة، وبلغ متوسط عام محور خزن المعرفة ونشرها 3.41 وهذا يعني أن واقع عملية خزن المعرفة ونشرها جاء بدرجة مرتفعة، وبلغ المتوسط العام لمحور تطبيق المعرفة 3,12 أي أن واقع تطبيق المعرفة في كلية الدعوة جاء بدرجة متوسطة، وجاءت أبرز التحديات التي تواجه كلية الدعوة هي عملية إدارة المعرفة ضعف التمويل الخاص بإنتاج المعرفة ونشرها، وكثرة المعارف، وتشعبها والتطور التقني السريع، بالإضافة لتطور المعرفة السريع، ومن أبرز أساليب تطوير إدارة المعرفة إنشاء جائزة خاصة للإنتاج العلمي خاصة بالكلية أيضا تطوير وتسهيل أنظمة الكلية في مجال نشر البحوث العلمية انشاء وحدة خاصة بإدارة المعرفة في الكلية كذلك تبني الأفكار الإبداعية لأعضاء هيئة التدريس لتطوير برامج الكلية أيضا اشراك المجتمع الخارجي في تحسين برامج الكلية.


The study aimed to identify the reality of applying knowledge management in the College of Da`wah at the Islamic University and ways to develop and improve it from the point of view of the faculty members. The descriptive approach was adopted for its relevance to the objectives of the study, and to achieve the objectives of the study, the questionnaire was used as a tool for collecting data from the study sample of (34) members. The study reached several results, including The general average of the first four focusing areas, which indicates the reality of knowledge management, reached 3.60, with a high degree of approval. This means that the reality of the process of knowledge production in the College of Advocacy came to a high degree and the general average of the knowledge storage and dissemination was 3.41 and the overall average for the knowledge application axis was 3.12, meaning that the reality of knowledge application in the College of Da`wah came to a medium degree. The most challenges facing the College of Da’wah are the knowledge management process, the weak or lack of funding for the production and dissemination of knowledge, the abundance of knowledge, its complexity, and rapid technical development, in addition to the rapid development of knowledge. In the field of publishing scientific research, establishing a special unit for knowledge management in the college, as well as adopting the creative ideas of faculty members to develop the college’s programs, as well as involving the outside community in improving the college’s programs. 

بختة، سامر. واقع تطبيق إدارة المعرفة في المكتبات الجامعية الجزائرية: دراسة حالة المكتبة المركزية لجامعة حسيبة بن بوعلي بالشلف أنموذج، الجرائر. جامعة الجيلالي. كلية العلوم الاجتماعية، رسالة ماجستير.2019.

بوران، سميو. إدارة المعرفة كمدخل للميزة التنافسية في المنظمات المعاصرة. الجزائر. مركز الكتاب الأكاديمي.2016.

جبران، علي محمد. و المنصوري، أحمد بن محمد. درجة تطبيق عمليات ادارة المعرفة في جامعة السلطان قابوس في سلطنة ُعمان من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها. مجلة جامعة الخليل للبحوث. مجلد 10. عدد2. الخليل. فلسطين, 2015.

الزيادات، محمد عواد. اتجاهات معاصرة في إدارة المعرفة. الاردن. دار صفاء للنشر والتوزيع.2008 ط1.

طاهر، شروق جمال. مدخل إلى إدارة المعرفة، الأردن. دار ابن النفيسي للنشر والتوزيع.2019 ط1.

الطحاينة، زياد لطفي. الخالدي، حسن محمد. تطبيق عمليات إدارة المعرفة في كليات التربية الرياضية في الجامعات الأردنية، مجلة العلوم التربوية. مجلد 42. عدد2 , جامعة الملك سعود، الرياض.2015.

الفقيه، عيسى محمد مصيدي. واقع تطبيق إدارة في جامعة جازان من وجهة نظر القيادات الاكاديمية. مجلة العلوم التربوية. عدد1 , ج3. جامعة الملك سعود، الرياض.2017.

فواز، واضح. ومجدي، نويري. إدارة المعرفة اسلوب متكامل للإدارة الحديث. مجلة اقتصاديات المال والأعمال. الجزائر 2017.

القثامي، غريزي بن محيميد. إدارة المعرفة من منظور إسلامي، المجلة العلمية لقطاع كليات التجارة، جامعة الازهر. القاهرة. العدد الرابع عشر.2015.

القحطاني، مريم محمد ظافر. واقع تطبيق إدارة المعرفة في مدارس مشروع تطوير بمدينة الرياض من وجهة نظر المديرات والمعلمات، جامعة الامام محمد بن سعود. الرياض , 1434.

المحلاوي والكبيسي. إدارة المعرفة. المنظمة العربية للتنمية الادارية. القاهرة. جمهورية مصر.2005.

ميغا، عمر داود. واقع أداء مديري المدارس العربية بجمهورية مالي في ضوء معاير التميز الإداري الجامعة الإسلامية. المدينة المنورة.2021.

ياسين، سعد غالب. إدارة المعرفة المفاهيم النظم التقنيات. الاردن. دار المناهج للنشر والتوزيع.2007.


Al-Faqih, I. The reality of applying management at Jazan University from the point of view of academic leaders. Journal of Educational Sciences. N.1, C3. King Saud University, Riyadh.2017.

Al-Qahtani, M. The reality of applying knowledge management in the schools of a development project in Riyadh from the point of view of female principals and teachers, Imam Mohammed Bin Saud University. Riyadh, 1434.

Al-qathami, Q. Knowledge Management from an Islamic Perspective, Scientific Journal of the Faculty of Commerce, Al-Azhar University. Cairo. Number 14, 2015.

Bakhta, S. The reality of the application of knowledge management in Algerian university libraries: the study of the case of the Central Library of Hassiba Ben Bouali University in Shalf Model, Al-Jaraer. Jilali University. Faculty of Social Sciences, Master's Thesis.2019.

Buran, S. Knowledge management as an entry point for competitive advantage in contemporary organizations. Algeria. Academic Book Center.2016.

Fawaz, O. & Magdi, N. Knowledge management is an integrated approach to modern management. Journal of Financial and Business Economics. Algeria 2017.

Gibran, A. & Mansouri, A. Degree of application of knowledge management processes at Sultan Qaboos University in Oman from the point of view of its faculty. Hebron University Research Journal. V.10. N.2. al-khalil. Palestine, 2015.

Mahlawi & Al-Kessi. knowledge management. Arab Organization for Administrative Development. Cairo. Republic of Egypt.

Mega, O. The reality of the performance of arab school principals in the Republic of Mali in light of the standards of administrative excellence islamic university. Medina.2021.

Tahina, Z. & Al-Khalidi, H. Application of knowledge management processes in the faculties of sports education in Jordanian universities, journal of educational sciences. V. 42. I.2, King Saud University, Riyadh. 2015.

Tahir, S. Access to Knowledge Management, Jordan. Ibn al-Nafisi Publishing and Distribution House.2019.

Yassin, S. Knowledge management concepts systems techniques. Jordan. dar al-manahij Publishing and Distribution.2007.

Zaiadate, M. Contemporary trends in knowledge management. Jordan. Safaa Publishing and Distribution House.2008.

المراجع الأجنبية:

“Https://Www.Alaska.Edu/Files/Oit/PinkSCAN_knowledge.Pdf.” Https://Www.Alaska.Edu/Files/Oit/PinkSCAN_knowledge.Pdf, 2018, www.alaska.edu/files/oit/PinkSCAN_knowledge.pdf.

“Https://Www.Valamis.Com/Hub/Knowledge-Management#:~:Text=Knowledge%20management%20is%20important%20because,Decisions%20that%20benefit%20the%20company.” Knowledge Management, 2020, www.valamis.com/hub/knowledge management#:~:text=Knowledge%20management%20is%20important%20because,decisions%20that%20benefit%20the%20company.

· Management Study Guide Content Team. “Management Study.” Knowledge Management, 2015, www.managementstudyguide.com/knowledge-management-in-the-information-age.htm.

· Michael E. D. Koenig. “What Is KM? Knowledge Management Explained.” Https://Www.Kmworld.Com/About/What_is_Knowledge_Management, 18 June 2018, www.kmworld.com/About/What_is_Knowledge_Management.

Darwin P. Hunt, the concept of knowledge and how to measure I. journal of Intellectual Capital. al Vol. 4 No. 1, 2003. MCB UP Ltd

Mohajan, Haradhan. Knowledge is an Essential Element at Present World. Munich Personal RePEc Archive.2016, t https://mpra.ub.uni-muenchen.de/83041/