مستوى وعي طالبات كلية العلوم والدراسات الإنسانية في ضرماء بمفهوم الثقافة البصرية ورموزها المستخدمة في التعليم ودرجة تحقيقهن لمعايير كفاءتها

The Level of the College of Science and Humanities in Durma Female Students’ Awareness of the Concept of Visual Culture, its Symbols Used in Education, and the Degree of Achievement of its Standards of Competence by them

د. حليمة بنت محمد حكمي

Dr. Halima Bint Mohamed Hakami

الكلمات المفتاحية: وعي، الثقافة البصرية، الرموز البصرية، كفاءة الثقافة البصرية, Awareness, Visual literacy, Visual Symbols, Visual Literacy Competence

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مستوى وعي طالبات كلية العلوم والدراسات الإنسانية في ضرماء بمفهوم الثقافة البصرية ورموزها المستخدمة في التعليم، ودرجة تحقيقهن لمعايير كفاءتها، والتعرف على تأثير متغيري (تخصص الطالبة/ عدد سنوات الدراسة الجامعية) في مستوى الوعي بمفهوم الثقافة البصرية، ورموزها المستخدمة في التعليم، وكذلك التعرف على تأثير متغيري (تخصص الطالبة/ عدد سنوات الدراسة الجامعية) في درجة تحقيق بعض معايير كفاءة الثقافة البصرية، وتحقيقاً لأهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتم اختيار عينة مكونة من (120) طالبة، وأعدت الباحثة أداتين: اختبار الوعي بمفهوم الثقافة البصرية ورموزها المستخدمة في التعليم، واختبار مهاري في ضوء معايير مختارة للجمعية الدولية للثقافة البصرية. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى وعي الطالبات بمفهوم الثقافة البصرية منخفض جداً، ومستوى الوعي بأبرز الرموز البصرية المستخدمة في التعليم منخفض جداً، ودرجة تحقيقهن بعض معايير كفاءة الثقافة البصرية منخفضة جداً، ويوجد فرق ذو دلالة إحصائية في مستوى الوعي بمفهوم الثقافة البصرية، وفي مستوى الوعي بأبرز الرموز البصرية المستخدمة في التعليم، وفي درجة تحقيق بعض معايير كفاءة الثقافة البصرية، يُعزى لمتغير تخصص الطالبة، لصالح من تخصصهن حاسب آلي، ولا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية في مستوى وعي الطالبات بمفهوم الثقافة البصرية، وفي درجة تحقيقهن لمعايير كفاءة الثقافة البصرية يعزى لمتغير عدد سنوات الدراسة، ويوجد فرق ذو دلالة إحصائية في مستوى الوعي بأبرز الرموز البصرية المستخدمة في التعليم يعزى لمتغير عدد سنوات الدراسة، لصالح من كانت سنوات دراستهن " أقل من سنة". وأوصت الدراسة بدعوة أعضاء هيئة التدريس في الجامعات للتدريس باستخدام الصور، والخرائط الذهنية، والتدوين البصري.


The study aims at determining the level of College of Science and Humanities in Durma female students’ awareness of the Visual literacy concept, its symbols used in education, the degree of achievement of its standards of competence by them and recognize the impact of variables of (female student specialization/number of university study years) in the awareness level of Visual literacy concept and its symbols used in education. Also, in the achievement degree of some of visual literacy competence standards. To achieve the study objectives, the survey descriptive approach is used and a sample consisting of (120) female students. The researcher prepared two tools: A test of awareness of the Visual literacy concept and its symbols used in education, and a skill test according to selected standards of the International Visual literacy Association.The study results revealed that the level of female students' awareness of the Visual literacy concept is very low, and the degree of achievement of some standards of Visual literacy competence by them is very low. There is a statistically significant difference in the level of female students’ awareness of the Visual literacy concept, and the degree of achievement of some standards of Visual literacy competence by them is attributed to the variable of female student specialization for the female students with a Computer specialization. The study recommended that the academic staff in universities are called to teach using images, mind maps, and Sketch noting.

المراجع العربية:

أبو جلال، إسماعيل سلمان. (2012م). الإذاعة ودورها في الوعي الأمني. ط1، الأردن، عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع.

 أبو خطوة، السيد عبدالمولى. (2015م). أثر برمجية مقترحة قائمة على الألعاب الإلكترونية في تنمية بعض مهارات الثقافة البصرية واستخدام الحاسوب لدى الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الدولي الرابع للتعليم الإلكتروني والتعليم عن بعد، المركز الوطني للتعليم الإلكتروني والتعليم عن بعد، المملكة العربية السعودية، الرياض.

إبراهيم، وليد وراضي، وائل. (2006م). تطوير برنامج للتذوق الفني لتنمية الثقافة البصرية وفق متطلبات إعداد طلاب شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة حلوان وقياس فعاليته. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي الثاني للجمعية العربية لتكنولوجيا التربية- المعلوماتية ومنظومة التعليم-، الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية، القاهرة، مصر.

الجزار، إسلام خليل. (2014م). أثر مستويات التفاعل في القصة الإلكترونية المصورة في تنمية الثقافة البصرية لمرحلة رياض الأطفال. رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم تكنولوجيا التعليم، كلية التربية، جامعة حلوان: مصر.

حمادي، مصطفى ومحسن، نورة وسمير، هبه. (2017م). أساليب معالجة المعلومات لدى طلبة كلية التربية. بحث غير منشور لنيل درجة البكالوريوس، كلية التربية، جامعة القادسية: بغداد.

دواير، فرانسيس وديفيد، مايك. (2015م). الثقافة البصرية والتعلم البصري. (نبيل عزمي، مترجم)، عمان: مكتبة بيروت. ( تاريخ النشر الأصلي 2007م).

الديب، عبدالسلام. (2017م). الثقافة البصرية ودورها في تنمية المفاهيم التقنية لتلاميذ الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي. مجلة الجامعي-النقابة العامة لأعضاء هيئة التدريس الجامعي-ليبيا، (25)، 324-350.

رزق، إبراهيم عبدالفتاح. (2020م). فعالية استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية المفاهيم التاريخية والتفكير البصري وبعض عادات العقل لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية- المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل- إستونيا، 3(3)، 123-196.

زيدان، سهام وعلي، رشا. (2019م). أثر الثقافة البصرية والذكاء البصري المكاني على رسوم عينة من طلبة المرحلة الإعدادية. مجلة بحوث في التربية الفنية والفنون- جامعة حلوان - كلية التربية الفنية-مصر، (56)،1-49.

السعود، خالد محمد. (2020م). أثر الثقافة البصرية والعوامل البيئية في تنمية التخيل وبناء الصور في رسومات الأطفال. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل – العلوم الإنسانية والإدارية- جامعة الملك فيصل-الدمام،21(2)، 168-175.

السواط، طارق. (2019م). نظرية العبء المعرفي (أو نظرية الحمل المعرفي) Cognitive Load Theory. مقالة منشورة في تعليم جديد، تم استرجاعه في 17/7/1442هـ، ومتاح على: https://cutt.us/qnSR8

الشيخ، هاني. (2007م). أثر برنامج وسائط متعددة لتنمية مهارات قراءة البصريات على بعض نواتج التعلم. رسالة دكتوراه غير منشورة، معهد الدراسات التربوية، قسم تكنولوجيا التعليم، جامعة القاهرة: مصر.

صادق، حمدي. (2008م). تفعيل دور الطبعة الفنية باعتبارها وسيط ثقافي بصري في تنمية الوعي بالثقافة البصرية. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي الدولي الفنون الجميلة في مصر 100 عام من الإبداع، كلية الفنون الجميلة - جامعه حلوان: مصر.

الضبع، محمود. (2006م). المناهج التعليمية: صناعتها وتقويمها. مصر، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

عبد السيد، منال. (2019م). برنامج قائم على التربية الأمانية لتنمية الوعي التكنولوجي بمخاطر الألعاب الإلكترونية لدى طفل الروضة. مجلة دراسات في الطفولة والتربية-جامعة أسيوط- مصر، (9)، 46-108.

عبدالغني، باسم. (2020م). أثر اختلاف مستويات كثافة تلميحات الإنفوجرافيك عبر شبكات الويب الاجتماعية في تنمية مهارات الثقافة البصرية لدى طلبة تكنولوجيا التعليم. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة قناة السويس: مصر.

العبيد، أفنان والشايع، حصة. (2015م). تكنولوجيا التعليم-الأسس والتطبيقات-. المملكة العربية السعودية، الرياض: مكتبة الرشد ناشرون.

العتوم، عدنان. (2012م). علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق. الأردن، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

العدوى، مروة. (2016م).أثر استخدام استراتيجية الويب كويست في تدريس وحدة الجغرافيا الطبيعية للعالم على تنمية بعض مهارات الثقافة البصرية لدى طلاب الصف الثالث الإعدادي. مجلة كلية التربية-جامعة الإسكندرية-مصر، 26(1)، 331-418.

عمار، محمد والقباني، نجوان. (2011م). التفكير البصري في ضوء تكنولوجيا التعليم. مصر، الإسكندرية: دار الجامعة الجديدة.

مهدي، حسن والعاصي، وائل. (2016م). دراسة تقييمية لمستوى التكامل بين اللغة غير اللفظية (الشكل البصري) واللغة اللفظية (المحتوى التعليمي) في مقررات الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا بفلسطين. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية- جامعة القدس المفتوحة- الغزة، 4(16)، 197-222.

موسى، أحمد. (2019م). استخدام شبكات التواصل الاجتماعي وسط طلاب كلية التربية بجامعة الفاشر في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية. مجلة العلوم التربوية والنفسية- المركز القومي للبحوث غزة- فلسطين،3 (10)، 145-161.

نصار، حنان. (2008م).الألغاز المصورة وتنمية التفكير عند الأطفال.ط1،مصر،القاهرة: عالم الكتب.


Arabic references:

Abdul Ghani, Basem. (2020). Impact of different density levels of infographics cues via web-based social networks on developing visual literacy skills among educational technology students. Unpublished MA Thesis, Faculty of Education, Suez Canal University: Egypt.

Abdulsayed, Manal. (2019). A safety education-based program to develop technological awareness of the dangers of electronic games for kindergarten children. Journal of Studies in Childhood and Education - Assiut University - Egypt, (9), 46-108.

Abu Jalal, Ismail Salman. (2012). Radio broadcasting and its role in raising security awareness. First Edition, Jordan, Amman: Dar Osama for Publishing and Distribution.

 Abu Khotwa, Alsayed Abdul Mawla. (2015). Effect of a proposed electronic games-based software on developing some visual culture and computer skills in children with hearing disabilities. A working paper submitted to the Fourth International Conference on E-learning and Distance Education, The National Center for E-learning and Distance Education, Kingdom of Saudi Arabia, Riyadh.

Aladawi, Marwa. (2016). The effect of using the Web Quest strategy in teaching study unit of physical geography of the world on developing some visual culture skills among third-grade elementary school students. Journal of the Faculty of Education - Alexandria University - Egypt, 26 (1), 331-418.

Al-Atoum, Adnan. (2012). Cognitive Psychology: Theory and Practice. Jordan, Amman: Dar Al Massira For Publishing, Printing & Distribution.

AL daba, Mahmoud. (2006 ). Educational curricula: making and evaluating them. Egypt, Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

Al Deeb, Abdul Salam. (2017). Visual culture and its role in developing the technical concepts of the first stage pupils of the basic education stage. Aljami Journal (in arabic) - General Syndicate of University Faculty Members - Libya, (25), 324-350.

Al-Jazzar, Islam Khalil (2014). Effect of levels of interaction of an electronic storyboard on the development of visual culture in kindergarten stage. Unpublished PhD thesis, Department of Educational Technology, Faculty of Education, Helwan University: Egypt.

Al Saud, Khaled Mohammed. (2020). Influence of visual culture and environmental factors in developing imagination and image construction in children's drawings. The Scientific Journal of King Faisal University - Humanities and Administration - King Faisal University - Dammam, 21 (2), 168-175.

Alsawwat, Tariq. (2019). Cognitive Load Theory. An article published in “New Education” website, Access date, 7/17/1442 AH, from: https://cutt.us/qnSR8

Al-Ubaid, Afnan and Al-Shaye, Hessa. (2015). Educational Technology - Foundations and Applications. Kingdom of Saudi Arabia, Riyadh: Al Rushd Bookshop Publishers.

Ammar, Mohammed & Alkabbani, Najwan. (2011). Visual thinking in light of educational technology. Egypt, Alexandria: Dar Al Jamaa Al Jadeeda (in arabic).

Dwyer, Francis & David, Mike. (2015). Visual culture and visual learning. (Translated by Nabil Azmy), Amman: Beirut Library. (Original publication date 2007).

Hammadi, Mustafa & Mohsen, Noura & Samir, Heba. (2017). Methods of information processing for students of the College of Education. Unpublished bachelor’s thesis, College of Education, Al-Qadisiyah University: Baghdad.

Ibrahim, Walid & Radi, Wael. (2006). Developing and measuring the effectiveness of a program of art appreciation for the development of visual culture according to the requirements for preparing students of the Division of Educational Technology at the Faculty of Education, Helwan University. A working paper submitted to the second scientific conference of the Arab Society for Educational Technology - Informatics and the Education System - Arab Society for Educational Technology, Cairo, Egypt.

Mahdi, Hassan and Al-Asi, Wael. (2016). Evaluation Study of the Level of Integration between Visual Shapes and Educational Content in Geography Curriculum for Higher Basic Schools in Palestine. The Journal of al-Quds Open University for Educational and Psychological Research & Studies- Al-Quds Open University - Gaza, 4 (16), 197-222.

Musa, Ahmed. (2019). The use of social networks among students of the Faculty of Education at the University of El Fasher in light of some demographic variables. Journal of Educational and Psychological Sciences - National Research Center, Gaza - Palestine, 3 (10), 145-161.

Nassar, Hanan. (2008). Photo puzzles and development of thinking among children. First edition, Egypt, Cairo: The World of Books.

Rizk, Ibrahim Abdel Fattah. (2020). The effectiveness of mental mapping strategy in developing historical concepts, visual thinking and some habits of mind among fourth grade primary school students. International Journal of Research in Educational Sciences - International Foundation for Future Horizons - Estonia, 3 (3), 123-196.

Sadiq, Hamdi. (2008). Activating printmaking as a visual cultural medium in developing awareness of visual culture. A working paper presented to the International Scientific Conference: Fine Arts in Egypt - 100 Years of Creativity, Faculty of Fine Arts - Helwan University: Egypt.

Sheikh, Hani. (2007). The Effect of a Multimedia Program to Develop Visuals Reading Skills on some Learning Results. Unpublished PhD thesis, Institute of Educational Studies, Department of Educational Technology, Cairo University: Egypt.

Zidan, Siham & Ali, Rasha. (2019). Effect of visual culture and visual-spatial intelligence on sample drawings by some elementary students. Journal of Research in Art Education and Arts - Helwan University - Faculty of Art Education - Egypt, (56), 1-49.


المراجع الأجنبية:

Alonso, A.(2018). Visualizing Visual Literacy. Doctor Thesis of the Philosophy, The Faculty OF Graduate and Postdoctoral Studies (Language and Literacy Education)-The University Of British Columbia (Vancouver), Britain.

Baker,F.(2012). Media Literacy in the K–12 Classroom. International Society for Technology in Education (ISTE).

Baz,M.(2020).Improving Visual Literacy Skills through new photos. Journal of Inquiry Based Activities (JIBA) - Muğla University-Turkia,10(1),61-81

Duchak, O. (2014). Visual literacy in educational practice. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal, 6(2), 41–4.doi: 10.247/cphpj-2014-0017.

Hattwig, D. (2011). ACRL Visual Literacy Competency Standards for Higher Education. Available from: URL:http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy.

Meliha,Y., Ugur,Y. & Ece Nur,D.(2019). The Relation between Social Learning and Visual Culture. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(4), 421-427.

Özsoy, V., Mamur, N. & Saribas, S. (2020). Use of Visual Culture in Visual Arts Courses: Opinions of Participating Teachers after TUBITAK-4005 Project. Pegem Journal of Education and Instruction, 10(3), 767-808.

Schoen, J. (2015).TeachingVisual Literacy Skills in a One-Shot Session. VRA Bulletin. 41(1).

Thompson, D. (2019). Teaching students to critically read digital images: a visual literacy approach using the DIG method. Journal of Visual Literacy, 38(1-2),1-10,DOI: 10.1080/1051144X.2018.1564604