دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تعزيز قيم المواطنة لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن (في محافظة الكرك أنموذجا)

The role of social studies teachers in Citizenship Values among students of the higher basic stage in Jordan in the AL-karak model

د. ذكريات محمد الختاتنة

Dr. Memories of Muhammad Al-Khatatneh

الكلمات المفتاحية: معلمي الدراسات الاجتماعية، قيم المواطنة، المرحلة الأساسية العليا , social studies teachers, Citizenship Values, higher primary stage

هدفت الدراسة الكشف عن دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تعزيز قيم المواطنة لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن في محافظة الكرك أنموذجا، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي الدراسات الاجتماعية للمرحلة الأساسية العليا في محافظة الكرك، وقد تكونت عينة الدراسة من (415) معلماً ومعلمة حيث تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، وقد تم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة. وأظهرت النتائج أن مستوى تعزيز معلمي الدراسات الاجتماعية لقيم المواطنة لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن في محافظة الكرك جاء مرتفعاً بمتوسط حسابي بلغ (4.25)، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة معلمي الدراسات الاجتماعية لمستوى تعزيز قيم المواطنة لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن في محافظة الكرك تعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة.


The study aimed to identify the role of social studies teachers in Citizenship Values among students of the higher basic stage in Jordan in the AL-Karak model.The descriptive approach was employed. The study population consisted of all social studies teachers for the higher basic stage in the AL-Karak. The sample consisted of (415) male and female teachers, who were chosen by the random stratified method. The questionnaire was used as a study tool. The results showed that the level of social studies teachers Citizenship Values among upper basic stage students in Jordan in the AL-Karak was high, with the mean totaling (4.25). The results also indicated that there are no

 statistically significant differences between the social studies teachers ’response averages to the level of Citizenship Values among students of the higher basic stage in Jordan in the AL-Karak. due to the variables of gender, academic qualification, and number of years of experience.

أولا: المراجع العربية:

باوزير، عادل (2008).دور معلم التربية الإسلامية في تنمية قدرات الحوار الوطني البناء لدى طلاب 

المرحلة الثانوية بمحافظة جدة، رسالة ماجستير، جامعة ام القرى، كلية التربية.

الخضور، علي سلامة (2011). الانتماء والمواطنة. عمان: دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.

الزيود، محمد صايل و الخوالدة، ناصر احمد (2005): دور معلمي التربية الاسلامية و معلمي التربية الاجتماعية و الوطنية في التربية الوطنية لطلبتهم من و جهة نظر المعلمين انفسهم في الاردن، جامعة آل البيت، مجلة المنارة. 

زوقاوي، مونية (2016). المؤسسات التربوية ودورها في ترسيخ قيم المواطنة. عمّان: دار الأيام للنشر والتوزيع.

السيد، محمود (2006).من قضايا التربية على المواطنة، حلقة نقاش ضمن فعاليات الملتقى العربي الثالث للتربية والتعليم المنعقد في لبنان تحت عنوان:التعليم والتربية المستدامة في الوطن العربي.272-280.

الشريف، ريم (2008). درجة ممارسة الادارة المدرسية لدورها في تنمية الوطنية لدى طالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر الطالبات و المعلمات بالعاصمة المقدسة، رسالة ماجستير، جامعة ام القرى، كلية التربية.

الصلال، بدر حمد (2012). دور الفضائيات الكويتية الرسمية والخاصة في تعزيز المواطنة لدى الشباب الكويتي، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.

المحروقي، حمدي (2014): دور التربية في مواجهة تداعيات العولمة علي الهوية الثقافية، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، ع (7)، القاهرة: مركز تطوير التعليم الجامعي بجامعة عين شمس.

-حقي، شكري (2016).مدى توافر مفهوم المواطنة في كتابي الدراسات الاجتماعية للصفين الثالث والرابع الاساسيين في الجمهورية العربية السورية.مجلة الاستاذ، ع2(219)، 216-282.

طه، أماني محمد ( 2013). تربيه المواطنة بين النظرية و التطبيق. القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

عبيس، منذر محمد) 2017). تعزيز مفهوم المواطنة من وجهة نظر الصحفيين العراقيين: دراسة مسحية. رسالة ماجستير غير منشور. كلية الإعلام، جامعة الشرق الأوسط، الأردن. 

القحطاني، ناصر (2010): دور معلم التربية الوطنية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة نجران من وجهة نظر المشرفين و المعلمين، رسالة ماجستير، جامعة نايف العربية للعلوم الامنية.

ماير، توماس؛ هولت، أودفور (2010) المجتمع المدني والعدالة. ترجمة: راندا النشار؛ ماجدة مدكور؛ عماد نخيلية، علاء عادل عبد الجواد. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.

مدكور، علي أحمد (2014). التعليم وتأسيس المواطنة لدى الإنسان العربي. مجلة العلوم التربوية، (1)، ص1-36.


ثانيا: المراجع الإنجليزية:

Bowser,Adel.(2008).The role of the Islamic education teacher in the capacities of constructive national dialogue among students Secondary stage injeddah Governorate,Master Thesis,Umm Al-qura,College of Education.

AL-Khadour,Ali.(2011).Affiliation and citizenship. Amman:House of Knowledge Treasures for Publishing and Distriibution.

AL-Zeyoud,Mohammad and AL-Khawalda,Nasser Ahmad.(2005).The role of Islamic education teachers and social and national education teachers in national education for their students from the point of view of the teachers themselves in jordan,University House,Lighthouse Magazine.

Zoukawi,Monia.(2016).Educational institutions and their role in consolidating the values of citizenship.Amman:Dar AL-Ayyam Publishing and distribution.

AL-Sayed,Mohammad.(2006).one of the issues of citizenship education,a panel discussion within the activities of the third Arab forum for Education,held in Lebanon under the title:Education and Sustainable Education in the Arab World 272-280.

Sharif.Reem.(2008).The degree of school administrations practice of its role in developing patriotism among high school students from the point of view of female students and teachers in the Holy Capital,Masters Thesise Umm Al-Qura University.College Education.

AL-Sallal,Badar Hamad.(2012).The role of official and private Kuwaiti satellite channels in promoting citizenship among young people Al-Kuwaiti,MA Thesis Middle East University,College of Mass Communication.

Al-Mahrouqi,Hamdy.(2014).The role of education in facing the repercussions of globalization on the cultural identity.Journal of Studies in University Education,P.(7).Cairo:University Education Development Center at Ain Shams University.

 Al-Maamari, S (2009). Citizenship Education in Initial Teacher Education in the Sultanate of Oman: An exploratory study of the perceptions of student teachers of social studies and their tutors. Unpublished Ph.D. University of Glasgow, Scotland, UK.

 Al-Qahtani,Nasser.(2010).The role of the national education teacher in enhancing the intellectual security of high school students in Najran from the point of view of supervisors and teachers.amasters thesis Naif Arab University for Security Sciences.

Aydin, H; Ogurlu, U; Andrew, K; Masalimova, R; Dorozhkin, M& Malygin, A (2019). High school students’ Perceptions of Global Citizenship in Central Public High Schools. Journal of research and social intervention, 1(65), pp187-205.

Haqe,Shokari.(2016).The extent of the availability of the concept of citizenship in the two books of social studies for the third and fourth grades in the Syrian Arab Republic.Al-Ostadhs Journal,vol2(219),216-282.

Taha,Amani Muhammad.(2013).Citizenship education between theory and practice. Cairo:The Anglo-Egyption Library.Abbees,

Abes,Munther Muhammad.(2017).Promoting the concept of citizenship from the point of view of Iraqi journalists:a study survey.Unpublished MA thesis.Faculty of Mass Communication,University of the Middle East,Jordan.

Mayer.Thomas.(2010).Holt ,Udfor Civil Society and Justice.Translation:Randa El-Nasher,Magda Madkour,Emad Nakhelia, Alaa Adel Abdel-Gawad-Cairo:Egyption General Book Authority. Madkour. Ali Ahamed.(2014).Education and the establishment of citizenship for the Arab human being.Journal of Educational Sciences,(1),P1-36.

Lambert, J (2016). Experts’ definitions of Citizenship and democracy and their conceptualization in the TEXAS social studies curriculum. Unpublished Ph.D. Sam Houston State University.

Ozturk, C& Kafadar, T (2019 Comparison of Value Perceptions of French and Turkish Secondary School Students Citizenship. Education and Science, 44(198), pp 273. 

Sigauke, A (2013). Citizenship Education in the Social Science Subjects: An Analysis of the Teacher Education Curriculum for Secondary Schools. Australian Journal of Teacher Education, 38(11), pp 125-139.

Thapa, O (2016). Phenomenological Study of the Lived Experiences of Social Studies Teachers: Constructing Ideas about Democratic Citizenship and Teaching. Unpublished Ph.D. University of Toledo, Ohio