الإسهام النسبي لكل من الشفقة بالذات واليقظة العقلية في التنبؤ بالنهوض الأكاديمي لدى عينة من طلاب جامعة الملك سعود
The Relative Contribution of the Self-Compassion and Mindfulness in the Prediction of academic buoyancy among a sample of King Saud University students.
د. وائل عبد السميع فهمي متولي
Dr. Wael Abdel Samee Fahmy Metwally
يهدف البحث الحالي إلى تحديد مستوى النهوض الأكاديمي وأبعاده، والكشف عن العلاقات الارتباطية بين النهوض الأكاديمي وأبعاده وكل من الشفقة بالذات وأبعادها واليقظة العقلية وأبعادها، والكشف عن الإسهام النسبي لكل من الشفقة بالذات واليقظة العقلية في التنبؤ بالنهوض الأكاديمي لدى عينة من طلاب جامعة الملك سعود.
وقد تكوّنت عينة البحث من (280) طالباً، واستخدم الباحث مقياس النهوض الأكاديمي (إعداد الباحث)، مقياس الشفقة بالذات إعداد نيف (Neff, 2003a)، ومقياس اليقظة العقلية إعداد بيير وآخرون (Baer, et al., 2006).
وأسفرت نتائج البحث عن وجود مستوى مرتفع من النهوض الأكاديمي وأبعاده، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (0,01) بين: (اللطف بالذات، الإنسانية المشتركة، اليقظة العقلية)، والدرجة الكلية للشفقة بالذات والنهوض الأكاديمي بشكل عام، وكذلك وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً عند مستوى (0,01) بين: (محاكمة الذات، العزلة، التوحد مع الذات) والدرجة الكلية للنهوض الأكاديمي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (0,01) بين درجات اليقظة العقلية (الملاحظة، الوصف، التصرف بوعي، عدم الحكم، وعدم التفاعل)، والدرجة الكلية النهوض الأكاديمي، ووجود تأثير دال إحصائياً لجميع أبعاد الشفقة بالذات وجميع أبعاد اليقظة العقلية على الدرجة الكلية للنهوض الأكاديمي لدى طلاب الجامعة، وقام الباحث بتفسير النتائج وفق التراث النظري والدراسات السابقة وطرح التوصيات والمقترحات البحثية.
The current research aimed to identify the level of academic buoyancy and its dimensions, explore relationships between academic buoyancy and its dimensions and both of self-compassion and mindfulness and their dimensions, and to identify relative contribution of the self-compassion and mindfulness in predicting academic buoyancy among a sample of King Saud University students.
The research sample consisted of (280) students. The researcher used the Academic Buoyancy Scale (by the researcher), the Self-Compassion Scale by (Neff, 2003a), the Mindfulness Scale by (Baer, et al., 2006).
The results of the research showed that there is a high level of academic buoyancy and its dimensions, there is a positive statistically significant correlation at (0,01) level between (self-kindness, common humanity, mindfulness) and the total score of self-compassion and academic buoyancy as a whole, there is a negative statistically significant correlation at (0,01) level between (self-judgment, isolation, over-identification) and the total score of academic buoyancy, there is a positive statistically significant correlation at (0,01) level between mindfulness (Observing, Description, Acting with awareness, Nonjudging, Nonreactivity) and the total score of academic buoyancy, and there is statistically significant effect of all self-compassion dimensions and all mindfulness dimensions on total score of academic buoyancy among university students. The researcher explained the results according to the theoretical heritage and previous studies and put forward recommendations and research proposals.
أولاً: المراجع العربية:
بسيوني، سوزان صدقة وخياط، وجدان وديع. (2019). الشفقة بالذات وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى طالبات جامعة أم القرى بالمملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية بجامعة أسيوط، 35(4)، 517 - 551.
بلال، بشرى محمود. (2019). اليقظة العقلية وعلاقتها بكل من مفهوم الذات الأكاديمي، التفكير الإيجابي، والتوافق النفسي لدى طلاب المرحلة الجامعية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة عين شمس.
بلبل، يسرا شعبان. (2019). اليقظة العقلية وعلاقتها بالصمود الأكاديمي وضغوط الحياة المُدركة لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق. المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة أسيوط، (68)، 2463-2520.
بهنساوي، أحمد فكري. (2020). اليقظة العقلية وعلاقتها بالنهوض الأكاديمي لدى طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. المجلة التربوية بكلية التربية، جامعة سوهاج، (78)، 11-78.
رزق، عزة حسن محمد. (2020). اليقظة العقلية كمتغير وسيط في العلاقة بين مستوى الطموح وقلق المستقبل لدى طلاب الجامعة. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، كلية التربية، جامعة الفيوم، 14(5)، 373-500.
سعيدان، فاطمة الزهراء. (2019). اليقظة العقلية لدى أعوان الأمن بالمؤسسة الوطنية الكبرى للأشغال العمومية، (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح-ورقلة، الجزائر.
سليم، عبد العزيز إبراهيم. (2018). نموذج بنائي للعلاقات بين اليقظة العقلية والتفكير الإيجابي والطفو الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية جامعة دمنهور. مجلة كلية التربية بجامعة كفر الشيخ، 18(2)، 333-440.
سليم، عبد العزيز وأبو حلاوة، محمد السيد. (2018). أصالة الشخصية وعلاقتها بكل من الشفقة بالذات والتوجه الروحي في الحياة لدى طلاب الدراسات العليا المتفوقين دراسيا بكلية التربية جامعة دمنهور. مجلة الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، (55)، 133 - 223.
سناري، هالة خير. (2017). المرونة النفسية وعلاقتها باليقظة العقلية لدى طلاب كلية التربية: دراسة تنبؤية. مجلة الإرشاد النفسي، 50(1)، 287-335.
الشلوي، علي محمد. (2020). اليقظة العقلية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى عينة من طلاب كلية التربية بالدوادمي. مجلة البحث العلمي في التربية، كلية التربية، جامعة الشقراء، (19)، 1-24.
العبيدي، عفراء. (2017). الشفقة بالذات لدى طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات. مجلة العلوم الاجتماعية، جامعة بغداد، العراق، 26(6)، 41-55.
عطية، رانيا محمد. (2020). النهوض الأكاديمي وعادات العقل لطلاب الصف الأول الثانوي العام المتفوقين والعاديين أكاديمياً. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، (118)، 135-173.
العكايشي، بشرى أحمد. (2019). القدرة التنبؤية لليقظة العقلية في تحديد مستوى الصلابة النفسية لدى عينة طلبة جامعة الشارقة. المجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الامارات العربية المتحدة، 43(3)، 263 - 290.
علي، أحمد رمضان. (2020). الطفو الأكاديمي كمتغير وسيط بين ضغط الصدمة الثانوي الأسري والازدهار المعرفي لدى طلاب الجامعة. مجلة جامعة تبوك للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 5(9)، 1-22.
علي، أماني عادل. (2020). النموذج البنائي للعلاقة بين الشفقة بالذات والنهوض الأكاديمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. مجلة كلية التربية بجامعة بنها، 31(121)، 224-282.
غنيم، محمد أحمد وبكر، هالة سلطان والشحات، مجدي محمد. (2020). التنبؤ بالقدرة على اتخاذ القرار من خلال اليقظة العقلية وسلوك حل المشكلة لدى عينة من طلاب الجامعة. مجلة كلية التربية بجامعة بنها، 31(121)، 260-296.
محمود، حنان حسين. (2018). الإسهام النسبي لتوجهات أهداف الإنجاز والقدرة على التكيف في التنبؤ بالطفو الأكاديمي لدى طالبات الجامعة. مجلة العلوم التربوية، كلية التربية-جامعة عين شمس، 42(3)، 290-236.
المنشاوي، عادل محمود. (2016). نموذج سببي للعلاقات المتبادلة بين الشفقة بالذات وكل من الإرهاق والصمود الأكاديمي لدى الطالب المعلم. مجلة كلية التربية بجامعة بالإسكندرية، 26 (5)، 153 – 225.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
Ahmadi, A. (2016). Mindfulness among students. Springer Briefs in Well-Being and Quality of Life Research. doi: 10.100719781-1-10-2781-9-2
Al-Akayishi, B. (2019). The predictive ability of mental alertness in determining the level of psychological toughness of the sample of students at the University of Sharjah (in Arabic). International Journal of Educational Research, United Arab Emirates University, 43 (3), 263-290.
Al-Buhairi, A., Talab, A., Al-Awamleh, A., & Al-Dabaa, F. (2014). The Arab Image of the Five Factors Scale of Mental Awakening: A field study on a sample of university students in light of the impact of the culture and gender variables (in Arabic). Journal of Psychological Counseling, Center for Psychological Counseling, College of Education, Ain Shams University, (39), 119-166.
Alfonso, D., & Yang, W. (2019). Academic buoyancy, academic motivation, and academic achievement among Filipino high school students. Current psychology, 13, 1-11.doi: 10.1007/s12144-019-00358-y
Ali, A. (2020). Academic buoyancy as an intermediate variable between family secondary trauma stress and cognitive prosperity among university students (in Arabic). Tabuk University Journal of Humanities and Social Sciences, 5(9), 1-22.
Ali, A. (2020). The constructivist model of the relationship between self-compassion and academic advancement in first-grade secondary students (in Arabic). Journal of the College of Education at Benha University, 31(121), 224-282.
Al-Minshawi, A. (2016). A causal model for the interrelationships between self-pity and both fatigue and academic resilience in a student teacher (in Arabic). Journal of the Faculty of Education at the University of Alexandria, 26(5), 153-225.
Al-Obeidi, A. (2017). Self-pity among university students in light of some variables (in Arabic). Journal of Social Sciences, University of Baghdad, Iraq, 26(6), 41-55.
AL-Sayd, N. (2018). Some psychological variables that contribute to mental awakening among students of the Faculty of Education, Al-Azhar University in Cairo (in Arabic). Tanta University Faculty of Education Journal, 71(3), 1-85.
Al-Shalawi, A. (2020). Mental alertness and its relationship to self-efficacy among a sample of students of the College of Education in Al-Dawadmi (in Arabic). Journal of Scientific Research in Education, College of Education, Shaqra University, (19), 1-24.
Atharyan, S., Manookian, A., Varaei, S., & Haghani, S. (2018). Investigation the relationship between self-compassion and occupational stress of nurses working in hospitals affiliated to Tehran University of medical sciences in 2017. Prensa Medical Argentina, 104(3), 1-5.
Attia, R. (2020). Academic advancement and habits of mind for high school students who are outstanding and academically normal (in Arabic). Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (118), 135-173.
Baer, R., Smith, G., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45. doi.org/10.1177/1073191105283504
Bahnasawy, A. (2020). Mental awakening and its relationship to the academic advancement of university students in light of some demographic variables (in Arabic). The Educational Journal of the Faculty of Education, Sohag University, (78), 11-78.
Bakhshaee, F., Hejazi, E., Dortaj, F., & Farzad, V. (2016). The modeling of school climate perception and positive youth development with academic buoyancy, Journal of Current Research in Sciences, (1), 94- 100.
Bassiouni, S., & Khayat, W. (2019). Self-compassion and its relationship to psychological resilience among female students at Umm Al-Qura University in the Kingdom of Saudi Arabia (in Arabic). Journal of the Faculty of Education at Assiut University, 35 (4), 517-51.
Bilal, B. (2019). Mental alertness and its relationship to each of the academic self-concept, positive thinking, and psychological compatibility among undergraduate students (in Arabic). (unpublished master's thesis), College of Education, Ain Shams University.
Bluth, K., & Eisenlohr-Moul, T. (2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A Within-Person association of mindfulness, self-compassion, and emotional Well-being outcomes. Journal of Adolescence, 57, 108-118.
Bluth, K., Roberson, N., & Gaylord, A. (2015). A Pilot study of a mindfulness intervention for adolescents and the potential role of self-compassion in reducing stress, Explore, 11, 292–295, doi.org/10. 1016/ j. explore. 2015. 04. 005.
Bulbul, Y. (2019). Mental alertness and its relationship to academic resilience and perceived life pressures among students of the Faculty of Education, Zagazig University (in Arabic). The Journal of Education, Faculty of Education, Assiut University, (68), 2463-2520.
Collie, J., Ginns, P., Martin, J., & Papworth, B. (2017). Academic buoyancy mediates academic anxiety’s effects on learning strategies: An investigation of English- and Chinese speaking Australian students. Educational psychology, 1-18.
Dubert, C. (2013). A Mindfulness Model of Emotion Regulation in Nursing Students: Working Memory Capacity as a Regulatory Mechanism. Doctoral dissertation. Augusta University. doi:10.13140/RG.2.1.4887.98.
Fong, M., & Loi, M. (2016). The mediating role of self-compassion in student psychological health. Australian Psychologist. 51, 431-441.
Geiger, S., Otto, S., & Schrader, U. (2018). Mindfully green and healthy: an indirect path from mindfulness to ecological behavior. Frontiers in Psychology, 8, 1 -15.
Ghoneim, M., Bakr, H., & Shahat, M. (2020). Predicting decision-making ability through mental alertness and problem-solving behavior in a sample of university students (in Arabic). Journal of the College of Education at Benha University, 31(121), 260-296.
Hansmann, S. (2018). Evaluating the effectiveness of a self-compassion intervention to decrease state anxiety and increase state self-forgiveness and the role of trait self-compassion in this process, Master Thesis - Positive Psychology Utrecht University.
Inwood, E., & Ferrari, M. (2018). Mechanisms of change in the relationship between self-compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well-being, 1-21.
Khashaba, F. (2018). Predicting the level of mental alertness through some psychological variables among university students (in Arabic). Journal of the Faculty of Education at Al-Azhar University, 179(1), 494-598.
Lin, J., & Mai, L. (2018). Impact of Mindfulness Meditation Intervention on Academic Performance. Innovations in Education and Teaching International, 55(3). 366-375.
Lu, S., Huangb, C., & Riosc, J. (2017). Mindfulness and academic performance: An example of migrant children in China, Children and Youth Services Review, (82) ,53–59.
Mahmoud, H. (2018). The relative contribution of the trends of achievement goals and the ability to adapt in predicting the academic buoyancy of university students (in Arabic). Journal of Educational Sciences, Faculty of Education - Ain Shams University, 42 (3), 290-236.
Martin, A., & Marsh, H. (2008). Academic buoyancy: towards an understanding of students, Journal of School Psychology, 46, 53- 83.
Martin, A., & Marsh, H. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs, Oxford Review of Education, 35, 353- 370.
Martin, A., Colmar, S., Davey, L., & Marsh, W. (2010). Longitudinal modeling of time? British Journal of Educational Psychology, 80, 473- 496.
Mina, M., & Farhad, K. (2019). the Prediction of Academic Buoyancy Based on Personality Traits: Mediational Effect of Self-Compassion, Journal of Psychology, 22 (4), 448 -466.
Moreira, H., Gouveia, M., Carona, C., Silva, M., & Canavero, M. (2015). Maternal Attachment and Children's Quality of Life: The Mediating Role of Self-Compassion and Parenting Stress, Journal of Child and Family Study, 24, 2332-2344.
Neff, K. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 233-250.
Neff, K., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Adults. Self and Identity, 9, 225–240.
Nidich, S., Mjasiri, S., Nidich, R., Rainforth, M., Grant, J., Valosek, L., & Zigler, R. (2011). Academic achievement and transcendental medition: a study with at-risk urban middle school students. Education, 131(3), 556-564.
Pidgeon, A., & Keye, M. (2014). Relationship between resilience, mindfulness, and psychological well-being in university students. International Journal of Liberal Arts and Social Science, 2: 27-33.
Rabiel, M. (2015). Academic Buoyance, Stable, Factors, Unstable factors. Applied Counseling.5(2); pp 37-56.
Ramasubramanian, S. (2017). Mindfulness, stress coping and everyday resilience among emerging youth in a university setting: a mixed method Approach, International Journal of Adolescence and Youth, 22(3), 308-321, doi.org/10.1080/02673843.2016.1175361.
Reisy, J., Dehghani, M., Javanmard, A., Shojaei, M., & Naeimian, M. (2014). Analysis of the mediating effect of academic buoyancy on the relationship between family communication pattern and academic buoyancy. Journal of Educational and Management Studies, 4 (1), 64-70.
Rizk, A. (2020). Mental alertness as a mediating variable in the relationship between the level of ambition and future anxiety in university students (in Arabic). Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, Faculty of Education, Fayoum University, 14 (5), 373-500.
Rohinsa, M., Cahyadi, S., Djunaidi, A., & Iskandar, Z. (2019). The Role of Personality Traits in Predicting Senior High School Students’ Academic Buoyancy. The Journal of Social Sciences Research, 5(9),1336-1340.
Saedan, F. (2019). Mental vigilance among the security personnel of the Grand National Corporation for Public Works (in Arabic). (unpublished master's thesis), Faculty of Humanities and Social Sciences, Kassidi Merbah-Ouargla University, Algeria.
Saerom, Yun & Phil, Hiver & Ali, H, Hoorir.(2018). Academic Buoyancy: Exploring Learners’ Everyday Resilience in The Language Classroom. Studies in Second Language Acquisition. 40(4). Pp805-830.
Salim, A. A., & Abu Halawa, M. (2018). The authenticity of personality and its relationship to both self-pity and spiritual orientation in life among postgraduate students who have excelled in studies at the Faculty of Education, Damanhour University (in Arabic). Journal of Psychological Counseling, Ain Shams University, (55), 133-223.
Selim, A. (2018). A constructive model for the relationships between mental alertness, positive thinking, and academic buoyancy for students of the Faculty of Education, Damanhour University (in Arabic). Journal of the Faculty of Education at Kafr El-Sheikh University, 18(2), 333-440.
Sennari, H. (2017). Psychological flexibility and its relationship to mental alertness among students of the College of Education: a predictive study (in Arabic). Journal of Psychological Counseling, 50 (1), 287-335.
Shebuski, K., Bowie, J., & Ashby, J. (2020). Self-Compassion, Trait Resilience, and Trauma Exposure in Undergraduate Students, Journal of College Counseling. (23), 2-14.
Sirois, F., Nauts, S., & Molnar, D. (2018). Self-compassion and bedtime procrastination: An emotion regulation prospective. Mindfulness, 1-18.
Zahra, S., & Riaz, S. (2017). Mediating role of mindfulness in stress resilience relationship among university students. Pakistan Journal of Psychology, 48(2), 21-32.
Zhang, Y., Lou, X., Che, X., & Duan, W. (2016). Proactive effect of self-compassion to emotion responses among students with chronic academic stress, Frontiers in Psychology, 7, 1-6. doi:10.3389/fpsyg.2016.01802