أثر نمط التفاعل والأسلوب المعرفي في بيئة التعليم الافتراضية في تنمية مفاهيم تطبيقات التكنولوجيا لدى طلاب كلية التربية بجامعة الباحة

The Effect of Interaction Pattern and Cognitive Style in the Virtual Learning Environment on Developing Technology Applications Concepts  among Students of  College of Education at Al-Baha University

د. عبدالله بن خليفة العديل

Dr. Abdullah bin Khalifa Al-Adeel

الكلمات المفتاحية: نظام تعليمي تزامني وغير تزامني، متسرع ومتأن A concurrent and allochronic educational system, Motive and thoughtful.

هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر نمط التفاعل والأسلوب المعرفي في بيئة التعليم الافتراضية في تنمية مفاهيم تطبيقات التكنولوجيا لدى طلاب كلية التربية في جامعة الباحة. تم استخدام المنهج شبه التجريبي بتصميمه شبه التجريبي لمجموعة Solomon Four Group في الدراسة والقائم على التصميم العاملي 2*2. وتمثلت أداة الدراسة في اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية لمفاهيم تطبيقات التكنولوجيا ومقياس أنماط التعلم وتكونت عينة الدراسة من (80) طالباً تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات متساوية ومعالجتين تجريبيتين الأولى باستخدام نمط الدعم المتزامن والثانية نمط الدعم غير المتزامن. وقسمت كل مجموعة داخليا إلى مجموعتين حسب الأسلوب المعرفي (مندفع ومتروي). وأظهرت النتائج فروقاً دالة عند مستوى دلالة (??0.05) على اختبار التحصيل المعرفي في التطبيق البعدي لصالح نمط التعلم متروي، وفروقا لنمط التفاعل المتزامن، كما أظهرت النتائج فروقا دالة إحصائيا لأثر التفاعل بين نمطي التفاعل (متزامن وغير متزامن) ونمطي التعلم (مندفع ومتروي) في بيئة التعليم الافتراضية في تنمية مفاهيم تطبيقات التكنولوجيا لدى طلاب كلية التربية في جامعة الباحة ولصالح المتزامن والمتروي.


The study aimed to reveal the effect of interaction pattern and the cognitive style in the virtual learning environment on developing technology applications concepts among students of College of Education at Al-Baha University. The quasi-experimental method was used with its quasi-experimental design of Solomon Four Group in study which based on (Factorial Design 2x2). Study tool consisted of an achievement test to measure cognitive aspects of technology applications concepts and learners' styles scale. Study sample consisted of (80) students who were divided into four equal groups and two experimental treatments, first using synchronous support pattern and second asynchronous support pattern. Each group was internally divided into two groups based on cognitive styles (impulsive and deliberate). The results showed significant differences at level of significance (??0.05) on achievement test in post application in favor of deliberate learning pattern, and differences for synchronous interaction pattern.The results also showed statistically significant differences in effect of interaction between interaction patterns (synchronous, asynchronous) and learning patterns (impulsive, deliberate) in the virtual learning environment on developing concepts of technology applications for students of College of Education at Al-Baha University in favor of synchronous and deliberate.

أولاً: المراجع العربية:

الجوهري، أيمن أحمد. (2011) أثر العلاقـة بين متغيرات إنتاج الاختبارات الإلكترونية وبين الأســلوب المعرفي على معدل أداء المتعلمين )رسالة دكتوراه غير منشورة). القاهرة، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة حلوان. 

حذيفة، محمد شوقي محمد.(2010) أثر اختلاف تتابع تنظيم المحتوى لبرنامج مقترح في تنمية مهارات التصميم التعليمي لبرامج الفيديو التعليمية لدى الطلاب المندفعين والمتروين بشعبة تكنولوجيا التعليم (رسالة دكتوراه غير منشورة). القاهرة، قسم تقنيات التعليم، كلية التربية، جامعة القاهرة.

 الحسن، عمر. (2020). فاعلية استخدام تطبيق الواتس آب على تحصيل طالب قسم تقنيات التعليم بكلية التربية جامعة الملك فيصل. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، 34 (9)،1663-1680.

حسن، نبيل السيد محمد. (2014). أثر التفاعل بين أنماط الدعم الإلكتروني المتزامن -غير المتزامن والأسلوب المعرفي تحمل- عدم تحمل الغموض في تنمية مهارات التعامل مع الفصول الافتراضية لدى طلاب الدراسات العليا. الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم،24 (3)، 85-167.

حسنين، فادي.(2011) فاعلية استخدام تقصي الويب ((W.Q.S في تنمية مهارات تصميم صفحات الويب لدى طلاب الصف التاسع الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). غزة، قسم تقنيات التعليم، كلية التربية، الجامعة الإسلامية. 

الحيلة، محمد محمود، ونوفل محمد بكر. (2008). أثر استراتيجية الويب كويب في تنمية التفكير الناقد والتحصيل الدراسي في مساق تعليم التفكير لدى طلبة كلية العلوم التربوية الجامعية (الاونروا). المجلة الاردنية في العلوم التربوية، 4(3)، 205-220.

 خليل، زياد علي إبراهيم. (2014). أثر اختلاف شكل التغذية الراجعة في المقررات الإلكترونية عبر الويب على التحصيل الدراسي وزمن التعلم لدى الطلاب المندفعين والمتروين. مجلة تكنولوجيا التربية - دراسات وبحوث، الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية، 20 (20) 619 – 672.

رمود، ربيع عبدالعظيم.(2014). تصميم محتوى الكتروني تكيفي قائم على الويب الدلالي وأثره في تنمية التفكير الابتكاري والتحصيل لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وفق أسلوب تعلمهم(النشاط/التأملي). مجلة تكنولوجيا التعليم، 24 (1)، 393-462.

سرايا، عادل. (2012). تصميم برنامج تدريبي عبر تكنولوجيا الفصول الافتراضية وفعاليته في تنمية بعض مهارات التصميم التعليمي البنائي والاتجاه نحو استخدامها لدى معلمي الطلاب الفائقين. مجلة كلية التربية بالمنصورة،3 (78)، 281-338.

السعدي، عماد والشمري عبدالرحمن. (2012). أثر التعلُّم الإلكتروني في تحصيل طلبة الصف السادس الابتدائي في مادة العلوم. المجلة الأردنية في العلوم التربوية،8 (3)، 267-282.

سليمان، محمد مسعد.(2015). فاعلية التعليم الإلكتروني المتزامن وغير المتزامن عبر الويب في تنمية مهارات البرمجة لدى طلاب الصف الثالث الإعدادي. مجلة كلية التربية،10 (2)، 246-261.

 السيد، فؤاد البهي. (1979). علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري. ط3. القاهرة، دار الفكر العربي.

الشرقاوي، جمال مصطفى والسعيد، عبد الرازق. (2009).استخدام بعض استراتيجيات التفاعل الإلكتروني في تنمية مهارات الجيل الثاني للويب، الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم بالتعاون مع كلية البنات جامعة عين شمس، المؤتمر العلمي الثاني عشر، القاهرة. مصر. 

صالح، محمد صالح. (2014) فاعلية الرحلات المعرفية عبر الويب لتدريس الكيمياء في تنمية التفكير التأملي والتحصيلي الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس،45 (2)، 127-178.

طعيمة، سحر سعيد أحمد. (2013). استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب كويست لتنمية عمليات العلم والمفاهيم العلمية لطلبة المرحلة الإعدادية (رسالة ماجستير غير منشورة). مصر، قسم تقنيات التعليم، كلية التربية. جامعة المنوفية. 

 عبد الرحمن، محمد كمال. (2018). التفاعل بين نمطى تصميم الإنفوجرافيك " الثابت والمتحرك " ومنصتي التعلم الإلكتروني " البلاد بورد، الواتس آب " وأثره فى تنمية مهارات تصميم التعلم البصرى وإدراك عناصره. مجلة التربية للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، 177(1)،.339 -679

عتمان، الشحات سعد محمد. (2016). أثر اختلاف نمطي التفاعل الإلكتروني (المتزامن/ غير المتزامن) في التعلم عبر الويب على تحصيل طلاب كلية التربية بدمياط ودافعيتهم للإنجاز الدراسي واتجاهاتهم نحو المقرر. بحوث عربية في مجالات التربية النوعية،3 (3)، 201-.252

عماشة،محمد عبده و الشايع، علي صالح.(2009). إدارة التعلم الإلكتروني باستخدام بعض مستحدثات الانترنت دراسة تجريبية علي مدراء المدارس بالقصيم. الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم بالتعاون مع كلية البنات جامعة عين شمس، المؤتمر العلمي الثاني عشر، القاهرة، مصر.

العمري، عمر حسين. (2019). أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية المتزامنة وغير المتزامنة من خلال برنامج (Wizqi) في تنمية التحصيل والدافعية نحو التعلم لدى طلبة مساق جامعي في جامعة مؤتة. مجلة المنارة للبحوث والدراسات،26 (2).307 -330.

غريب، أحمد. (2012). أثر اختلاف أدوات التشارك بالفصول الافتراضية على إكساب مهارات تصميم وإنتاج الاختبارات الإلكترونية.وفعاليته في تنمية بعض مهارات التصميم التعليمي البنائي والاتجاه نحو استخدامها لدى معلمي الطلاب الفائقين. تكنولوجيا التعليم،24 (1)141 -188.

الفرماوي، حمدي علي. (1985). اختبار الأشكال المألوفة (ت أ م 20) كراسة التعليمات، القاهرة. مكتبة الأنجلو المصرية.

كساب، رانيا أحمد حسن. (2009). أثر اختلاف أســاليب عرض المحتوى الإلكتروني على الأداء المهارى لدى طلاب تكنولوجيا التعليم (رسالة ماجستير غير منشورة)، مصر، قسم تقنيات التعليم، كلية التربية، جامعة المنوفية.

محمد، دعاء أحمد خلف. (2015). إفادة طلاب المرحلة الجامعية الأولى بالكليات العملية بجامعة الاسكندرية من مصادر المعلومات الإلكترونية دراسة: ميدانية مع وضع خطة لتفعيل الإفادة منها (رسالة دكتوراه غير منشورة). مصر. جامعة الإسكندرية،2015 

محمد، طاهر عبد العاطي محمد. (2008). العلاقة بين أنماط تقديم صفحات الإنترنت التعليمية (الاستاتيكية – الديناميكية) وخصائص الطلاب (الاندفاع، التروى) وبين التحصيل واتجاهاتهم نحو التعلم عبر الإنترنت (رسالة ماجستير غير منشورة). مصر، قسم المناهج وطرق التدريس،كلية التربية.جامعة حلوان.

 محمد، عبدالله شعبان قطب. (2016). نمط الدعم التعليمي في بيئات التعلم وأثره في تنمية نواتج التعلم بمقرر الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات لدى طلاب المرحلة الإعدادية المندفعين والمتروين (رسالة ماجستير غير منشورة). مصر،كلية التربية.جامعة عين شمس.

 

ARAB REFERNCES:

Abdul Rahman, M. K. (2018). The interaction between the two patterns of "static and dynamic" infographic design and the two e-learning platforms "Black Board, WhatsApp" and its effect on developing visual learning design skills and understanding its components. Journal of Education for Educational, Psychological and Social Research, 177 (1), 339 -679.

Al Hassan, O. (2020). The effectiveness of using WhatsApp application on the achievement of a student in the department of educational technologies college of education King Faisal University. An-Najah University Journal for Research, 34 (9), 1663-1680.

Al-Faramawy, H. Ali. (1985). Examination of familiar forms (TAM20), Instructions booklet, Cairo, The anglo-Egyptian library.

Al-Helah, M. M., & Nawfal M. B. (2008). The effect of the web strategy on the development of critical thinking and academic achievement in the course of teaching thinking among students of the University College of Educational Sciences (UNRWA). The Jordanian Journal of Educational Sciences, 4(3), 205-220.

Al-Omari, O. H. (2019). The effect of teaching using synchronous and asynchronous virtual classes through the (Wizqi) program on developing achievement and motivation towards learning among university course students at Mutah University. Al-Manara Journal for Research and Studies, 26 (2), 307-330.

Al-Saadi, I., & Al-Shamri A. (2012). The effect of e-learning on the achievement of sixth-grade students in the subject of science. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 8 (3), 267-282.

Alsaid. F. A. (1979). Statistical Psychology and Measurement of the Human Mind. 3Ed, Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Al-Sharqawi, J. M., & Al-Saeed, A. (2009, October). Using some electronic interaction strategies in developing the skills of the second generation of the web. The Egyptian Association for Education Technology in cooperation with the Faculty of Girls, Ain Shams University, the twelfth scientific conference, Cairo, Egypt.

Amasha, M. A., & Al-Shaya, A. S. (2009, October). E-learning management using some Internet innovations. 2 An experimental study on school principals in Al-Qassim. The Egyptian Association for Educational Technology, in cooperation with the Girls' College, Ain Shams University, the twelfth scientific conference, Cairo, Egypt.

 Atman, A. S. M. (2016). The effect of different types of electronic interaction (synchronous/asynchronous) in learning via the web on the achievement of students of the Damietta College of Education, their motivation for academic achievement and their attitudes towards the course. Arab Research in Specific Education, 3 (3), 201-252.

El-Gohary, A. A. (2011). The effect of the relationship between the variables in the production of electronic tests and the cognitive style on the rate of learners' performance (Unpublished doctoral's thesis). Helwan, department of curriculum and instruction, Faculty of Education, Helwan University.

Gharib, A. (2012). The impact of different sharing tools in virtual classes on imparting the skills of designing and producing electronic exams and its effectiveness in developing some structural instructional design skills and the trend towards using them among teachers of superior students. Educational Technology, 24 (1), 141-188.

Hassan, N. A. M. (2014). The effect of the interaction between the synchronous - asynchronous - electronic support patterns and the cognitive style tolerance - the ambiguity intolerance in developing the skills of dealing with virtual classes among postgraduate students. Egyptian Society for Educational Technology, 24 (3), 85-167.

Hassanein, F. (2011). The Effectiveness of Using Web Searching (W.Q.S) in Developing Web Page Designing Skills for Ninth Grade Basic Students (Unpublished Master Thesis), Gaza, department of educational technology, Faculty of Education, The Islamic University.

 Hudhaifa, M. S. M. (2010). The effect of a difference in the succession of content organization for a proposed program in developing the educational design skills of educational video programs for impulsive and reluctant students in the Education Technology Division (Unpublished doctoral's thesis). Cairo, department of educational technology, Institute of Educational Studies. Cairo University. 

 Kassab, R. A. H. (2009). The impact of different methods of presenting electronic content on the skills performance of education technology students (MA Thesis). Menoufia, department of educational technology, college of education, Menoufia University. 

Khalil, Z. A. I. (2014). The effect of the difference in the form of feedback in electronic courses via the web on academic achievement and learning time of impulsive and meticulous students. Journal of Education Technology - Studies and Research, Arab Society for Educational Technology, 619-672.

 Muhammad, A. S. Q. (2016). The pattern of educational support in learning environments and its impact on the development of learning outcomes in the computer and information technology course for impulsive and deliberative middle school students (Unpublished Master Thesis), Egypt, department of curriculum and instruction, College of Education, Ain Shams University.

Muhammad, D. A. K. (2015). Testimony of undergraduate students in practical colleges at Alexandria University from electronic information sources: field study with a plan to make use of them (Unpublished doctoral's thesis). Egypt, department of curriculum and instruction, Faculty of Arts, Alexandria University.

 Muhammad, T. A. M. (2008). The relationship between educational web page presentation patterns (static-dynamic) and student characteristics (impulsivity - deliberation) and between achievement and their attitudes towards online learning (Unpublished Master Thesis), Egypt, department of curriculum and instruction, Faculty of Education, Helwan University.

Ramoud, R. A. (2014). Designing adaptive electronic content based on the semantic web and its impact on the development of innovative thinking and achievement among educational technology students according to their learning style (activity/reflective). Journal of Educational Technology, 24 (1), 2-468.

Saleh, M. S. (2014). The effectiveness of cognitive trips via the web to teach chemistry in developing reflective thinking and academic achievement among high school students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 45 (2), 127-178.

 Saleh, M. S. (2014). The effectiveness of synchronous and asynchronous electronic learning via the web for teaching chemistry in the development of reflective thinking and academic achievement among secondary school students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 45 (2), 127-178.

Saraya, A. (2012). Designing a training program through virtual classroom technology and its effectiveness in developing some constructive instructional design skills and the trend towards using them among teachers of superior students. Mansoura College of Education Journal, 3 (78), 281-338.

Suleiman, M. M. (2015). The effectiveness of cognitive trips via the web in developing programming skills for third-grade middle school students. Journal of the College of Education, 10 (2), 246-261.

Suleiman, M. M. (2015). The effectiveness of synchronous and asynchronous e-learning via the web in developing programming skills among third-grade middle school students. Journal of the College of Education, 10 (2), 246-261.

Taaima, S. S. A. (2013). Cognitive journeys strategy via the Web Quest to develop science processes and scientific concepts for middle school students (Unpublished master's thesis). Egypt, department of educational technology, Faculty of Education, Menoufia University.


ثانياً: المراجع الأجنبية:

 Abdelrashid, Z., & Sharaby, W. (2015). The effecetivness of teaching professional English to computer science studentsthrough virtual classroom. Faculty of Education Journal, 39 (3), 832-858. 

Adewale, O.S., Ibam, E.O, & Alese, B.K.)2012). A Web-Based Virtual Classroom System Model. Turkish Online Journal of Distance Education, 13 (1), 211- 223.

Babo, R., & Azevedo.A. (2013). Planning & implementing a new assessment strategy using an E-learning platform. Proceedings of the International Conference on E-learning. Algoritmi Research Center, University of Minho, Guimarães, Portugal. 

Bahhouth، J., & Bahhouth, V. (2011). Significance of E-learning in traditional classes. International Journal of Education Research, 6 (2). 1-9.

Coogle, C. (2015). Synchronous and asynchronous learning environment of rural gradute eraly childhood special educators utilizing wimba and ecampus. Journal of onlie learning and teaching, 11(2), 173-187.

 Dada, E.G., Alkali, A.H., & Oyewola, D.O. (2019). An Investigation into the Effectiveness of Asynchronous and Synchronous E-learning Mode on Students’ Academic Performance in National Open University (NOUN). Maiduguri Centre. I.J. Modern Education and Computer Science, 2019 (5), 54-64. DOI: 10.5815/ijmecs.2019.05.06

Kosik, J. J. Using asynchronous discussion to facilate collaborative problem solving in college algebra (Unpublished doctor dissertation). Montana, deaprtmet of curriculum and instruction, Faculty of Education, Montana state University, 2004.

Lam, P., & Bordia, S. (2008). Factors affecting student choice of E-learning over traditional learning: Student & teacher perspectives. The International Journal of Learning, 14 (12), 131-139.

Raymond, E., Atsumbe, B.N., Okwori, R.O., & Jebba, M.A. (2016). Comparative Effects of the Synchronous and the Asynchronous Instructional Approaches Concerning the Students’ Achievements and Interests in Electrical Engineering at the Niger State College Of Education. IJEP, 6 (3). 4-9. http://dx.doi.org/10.3991/ijep.v6i3.5302

Sung, H., Hwang, G., & Chang, H. (2015). An integrated contextual and web-based issue quest approach to improving students'learning achievements, attitudes, and critical thinking. Educational Technology& Society, 18 (4), 299-311.

Vassileva, D. (2012). Adaptive e-learning content design and delivery based on learning style and knowledge level. Serdica Journal of Computing, 6,207-252.