تصورات مديري المدارس الابتدائية حول منع التنمر فى مدارسهم بمدينة حائل

Elementary Principals’ Perceptions and Attitudes Regarding Bully Prevention in their Schools in Hail City

د. ندى زويد المطيري Dr. Nada Zawayyid Almutairri

الكلمات المفتاحية: التنمر, مديري المدارس الابتدائية , السياسات, مدينة حائل, Bullying Prevention, Principals’ of Primary Schools, Perceptions, Attitudes, Hail City

هدف البحث إلى التعرف على تصورات مديري المدارس الابتدائية حول منع التنمر فى مدارسهم بمدينة حائل والتعرف على السياسات المتبعة للحد من التنمر، ودراسة العلاقة بين تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه، ودراسة الفروق بين المدارس الحكومية والخاصة في كل من تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه، ودراسة الفروق في كل من تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه تبعا لمتغيرات( النوع، المؤهل التعليمي، سنوات الخبرة)  تم تطبيق البحث على عينة تكونت من (136) من مديري المدارس الابتدائية (الذكور –الاناث) بمدينة حائل تباينت مستوياتهم التعليمية وسنوات خبرتهم. ، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي.

وكان من أهم النتائج:75.7% من مديري المدارس الابتدائية بمدينة حائل كان تصورهم لمستوى التنمر بمدارسهم منخفض، 72.8% من مديري المدارس الابتدائية بمدينة حائل يتبعون سياسات الحد من التنمر بدرجة مرتفعة. وجدت علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 0.001 بين تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المدارس الحكومية والخاصة في كل من تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه، وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في كل من تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه تبعا للنوع، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من تصور مديري المدارس الابتدائية عن التنمر في مدارسهم ومستوى السياسات التي يتبعونها للحد منه تبعا للمؤهل التعليمي وسنوات الخبرة. تضمنت التوصيات اجراء المزيد من الدراسات مبنية على نتائج هذا البحث.


The purpose of this study was to determine elementary principals’ perceptions and attitudes regarding bully prevention in their Schools in Hail City. A second purpose of this study was to understand if there a link between elementary principals’ perceptions regarding the implementation of school polices to prevent bullying in the school. Additionally, a third purpose was to determine whether there was a relationship between perceptions of bullying and the effectiveness of school bullying policies. This study were select demographic variables of principal respondents (i.e., gender, years of experience and level of education) on levels of bullying in their schools and the level of implementation of school polices to prevent bullying. A total of 538 public and private elementary school principals represented the overall study population. Of the population, the response rate was 24%, or a sample of 133.  The findings revealed that there are no significant differences between the principals of public and private primary schools in both perceptions of bullying and levels of school policy implementation to prevent bullying. Interestingly, there is a positive partial correlation between perceptions and policies for school principals .442 and significance at the level of 0.001. Moreover, principals’ educational levels and years of experience also did not yield statistically significant differences among primary school principals’ perceptions of bullying. Recommendations for further study are shared as a result of this research.

Alt, M.N.,& Peter, K. (2002). Private schools: A brief portrait (No. NCES 2002013). Washington, DC: National Center for Educational Statistics.

 American psychology education, (2013). American psychology education: Bullying. Retrieved from  http://www.apa.org/topics/bullying/

Bauman, S., & Del Rio, A. (2006). Preservice teachers’ responses to bullying scenarios:   Comparing physical, verbal, and relational bullying. Journal of Educational Psychology, 98, 219 – 231.

Bradshaw, P. C., O’Brennan, L., & Sawyer, A. (2008).  Examining variation in attitudes toward aggressive retaliation and perceptions of safety among bullies, victims, and bully/victims. Professional School Counseling, 12(1), 10-21. doi: 10.5330/PSC.n.2010-12.10.

Cemaloğlu, N. (2011). Primary principals' leadership styles, school organizational health and workplace bullying. Journal of Educational Administratio.

Craig, W. M., (1998). The relationship among bullying, victimization, depression, anxiety, and aggression in elementary school children. Elsevier Science Ltd., 24(1), 123-130.

Creswell, J. (2009). Qualitative inquiry research design. Los Angeles, CA: Sage.

Dake, J. A., Price, J. H., Telljohann, S. K., & Funk, J. B. (2004). Principals’ perceptions and practices of school bullying prevention activities. Health Education & Behavior, 31(3), 372-387.

Davis, S., & Nixon, C. (2011). What students say about bullying. Educational Leadership, 69(1), 18-23.

Edmonson, L. & Dreuth-Zeman, L.(2011). Making school bully laws matter. Reclaiming Children and Youth, 20 (1), 33-38.

Empowering students: Using data to transform a bullying prevention and intervention

Essex, N. (2011). Bullying and school liability – implications for school personnel. The Clearing House, 84, 192-196.

Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Páez, D., & Cardozo, G. (2015). Bullying y cyberbulling: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13(1), 39-52.

Harris, S., & Hathorn, C. (2006). Texas middle school principals' perceptions of bullying on campus. Nassp Bulletin, 90(1), 49-69

Isaacs, L. K. A. (2009). Teachers perceptions of the effectiveness of the Olweus bullying prevention program in hindering bullying behaviors (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3368337).

Kann, L., Telljohann, S. K., & Wooley, S. F. (2007). Health education: Results from the school health policies and programs study 2006. Journal of school health, 77(8), 408-434.

Kenny, M., McEachern, A. G., & Aluede, O. (2005). Female bullying: Prevention and counseling intervention. Journal of Social Sciences, Special Issue, 8, 13-19.

Machimbarrena, J. M., & Garaigordobil, M. (2017). Bullying/Cyberbullying in 5th and 6th grade: differences between public and private schools. Anales de psicología, 33(2), 319-326.

Marzano, R. J., Waters, T., & McNulty, B. A. (2005). School leadership that works: From research to results. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

O'connell, P., Pepler, D & Craig, W. (1999). Peer involvement in bullying: insights and challenges for intervention. Journal of Adolescence, 22, 437-452.

Olweus, D. (1993). Bullying at School. Malden, MA: Blackwell Publishing.

Pickens, J., & Shelby, N. C. (2013, March 26). School Leaders Talk Bullying Solutions Valley Morning Star: State And Regional News

Pinero Ruiz, E., Arense Gonzalo, J. J., López Espín, J. J., & Torres Cantero, A. M. (2014). Icidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en la región de Murcia.

program.  Professional School Counseling, 12, 413-420. doi: http://dx.doi.org/10.5330/PSC.n.2010-12.413.

Rigby, K. (2003). The consequences of bullying in schools. Canadian Journal of Psychiatry, 48, 583-590.

Roeschlein, T. D. (2002). What effective middle school principals do to impact school climate (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3061555)

Salmivalli, C. (1999). The participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of Adolescence, 22, 453-459.

Salmivalli, C., Lagerspetz, K., Bjorkqvist, K., Osterman, K. & Kaukiainen, A. (1996). Bullying as a group process: participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22, 1-5.

Salmon, L. (2012, November 17).  The Family Way.   Lifestyle (XTRA LIFESTYLE). Kidderminster Shuttle.

Schafer, M., Korn, S., Brodbeck, F. C., Wolke, D., & Shulz, H. (2005).  Bullying roles in changing contexts: The stability of victim and bully roles from primary to secondary school.  International Journal of Behavioral Development, 29, 323-335.  doi: 10.1177/01650250544000107.

Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I., & Van Oost, P. (2000). Bullying in Flemish schools: An evaluation of anti‐bullying intervention in primary and secondary schools. British Journal of Educational Psychology, 70(2), 195-210.

Swearer, S. M., Espelage, D. L., Vaillancourt, T. & Hymel, S. (2010). What can be done about school bullying? Linking research to educational practice. Educational Researcher, 39(1), 38–47.

Ttofi, M.M, & Farrington, D.P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: A systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7, 27-56.

University of Colorado at Boulder. (2001). Bullying prevention: Recommendations for schools. Center for the Study and Prevention of Violence, 1-2.

Whitehead, T. M. (2013, March 8).  Bullying: Forms of threat range from verbal to physical. Valley Morning Star: State And Regional News

Winne, M. (2012). Clayton Co. mother files suit against school district over son’s excessive bullying. Retrieved from http://www.wsbtv.com/news/news/clayton-co -mother-files-suit-against-school-distri/nPMmx/

Young, A. Hardy, V., Hamilton, C., Biernesser, K., Sun, L., & Niebergall, S. (2009).