تحليل المحتوى التعليمي لكتب الفقه بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية في ضوء أنماط الذكاءات المتعددة

Content analysis of the jurisprudence books at the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the patterns of multiple intelligences

د. جبير بن سليمان بن سمير الحربي Dr. Jobier Bin Solayman Al-Harbi

الكلمات المفتاحية: تحليل المحتوى, كتب الفقه, المرحلة الثانوية, نظرية الذكاءات المتعددة, Content Analysis, jurisprudence Books, Secondary Stage, Multiple Intelligences

هدف البحث إلى الكشف عن درجة تضمين مؤشرات الذكاءات المتعددة في كتب الفقه بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية؛ ممثلة بوحدات تحليل المادة العلمية ونشاطات التعلم والأسئلة التقويمية، ولتحقيق أهداف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي (تحليل المحتوى)، وتألفت عينة البحث من كتب الفقه بالمرحلة الثانوية؛ حيث بلغ عدد المادة العلمية فيها (11771)، ونشاطات التعلم (204) أنشطة، وعدد الأسئلة (214) سؤالاً، واستخدم الباحث بطاقة تحليل المحتوى، واعتمد على التكرارات والنسب مربع كاي Chi Square في تحليل نتائج بحثه، وأظهرت نتائج البحث أن تضمين مؤشرات الذكاءات، جاء على النحو التالي: (الذكاء اللغوي، بنسبة (10.67%)، ثم الذكاء المنطقي بنسبة (8.06%)، ثم الذكاء الاجتماعي بنسبة (2.43%)، ثم الذكاء الإيقاعي بنسبة (2.13%)، ثم الذكاء الشخصي بنسبة (1.05%)، ثم الذكاء الجسماني بنسبة (0.74%)، ثم  الذكاء المكاني بنسبة (0.55%)، بينما لم تحظ مؤشرات الذكاء البيئي بهذه الكتب الثلاثة بأي اهتمام، كما أظهرت نتائج البحث أن توزيع مؤشرات الذكاءات المتعددة جاء بشكل غير متوازن على هذه المقررات، ووفق نتائج البحث تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات لتحقيق التوازن المطلوب في مؤشرات الذكاءات المتعددة في كتب مقررات الفقه.


The aim of the research is to reveal the degree to which indicators of multiple intelligences are included in jurisprudence books at the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia as represented by units of scientific material analysis, learning activities and evaluation questions. To achieve the objectives of the research, the descriptive analytical method was utilized. The research sample consisted of jurisprudence books in the secondary stage, where the number of scientific material in it was (11771) and learning activities (204) activities, and the number of questions (214). In addition, content analysis card was used to fulfill the analysis. Based on Chi square, percentages and frequencies used for obtaining the results.  The results showed that the inclusion of intelligence indicators came as follows (Linguistic intelligence 10.67%, logical intelligence 8.06%, social intelligence 2.43%, rhythmic intelligence 2.13%, personal intelligence 1.05%, physical intelligence 0.74%, then spatial intelligence, at a rate of 0.55%), while indicators of environmental intelligence were absent in these three books. In general, the results of the research revealed that the distribution of the multiple intelligences patterns were not paralleled in such books. A set of recommendations and suggestions to achieve the required balance in the indicators of multiple intelligences in the books of jurisprudence courses.

أبو زهرة، محمد عبد الحميد. (2007). تقويم كتاب اللغة العربية للصف الرابع الابتدائي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة القراءة والمعرفة. كلية التربية، جامعة عين شمس، (72)، 118-148.

الجبوري، سعد. (2016). تحليل محتوى كتاب التاريخ للصف الثامن الأساسي في الأردن في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة. رسالة ماجستير. جامعة آل البيت.

الحربي، هاني اللقماني. (2018). تحليل محتوى كتاب لغتي الجميلة للصف السادس الابتدائي في ضوء الأنماط الذكاءات المتعددة. مجلة القراءة والمعرفة، كلية التربية، جامعة عين شمس، (206) 131-151

الحسيني، يحيى (2014). تقويم كتاب لغتي الخالدة للمرحلة المتوسطة في ضوء الذكاءات المتعددة. رسالة ماجستير. كلية التربية، جامعة طيبة، المدينة المنورة.

الديب، ماجد. (2011). فعالية برنامج مقترح في الذكاءات المتعددة على تنمية التحصيل والتفكير الرياضي لدى طلاب المرحلة الأساسية بمحافظة غزة. مجلة جامعة الأقصى، 15 (1)، ص 30 – 63.

الشبول، أسماء؛ والخوالدة، ناصر. (2014). تحليل محتوى كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية في الأردن في ضوء نظرية الذكاءات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 10 (3). 293-304.

الشنفري، آمنة. (2010). التعليم بالذكاءات المتعددة. دمشق: دار التكوين.

الشهري، يعن الله علي. (2013). مهارات التعلم والتفكير. ط (2)، جدة: دار حافظ للنشر والتوزيع.

الطوالبة، هادي. (2007). تحليل محتوى كتاب التاريخ للصف العاشر الأساسي في ضوء الذكاءات المتعددة وقياس أثر وحدة مطورة على ذكاءات الطلبة وتحصيلهم. رسالة دكتوراه. جامعة اليرموك، بالأردن.

الفراجي، ظاهر (2015). أثر استخدام استراتيجيات قائمة على الذكاءات المتعددة في تحصيل طلبة الصف الثالث المتوسط في مادة التربية الإسلامية في محافظة صلاح الدين. رسالة ماجستير. جامعة آل البيت.

المحاسنة، عبد الرحيم. (2013). مؤشرات الذكاءات المتعددة الموجودة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في مدارس مديرية تربية الطفيلة الأساسية وعلاقتها بالتحصيل الأكاديمي. مجلة حوليات آداب عين شمس، (41)، 117 – 164.

المزيني، تهاني بنت عبد الرحمن. (2017). مدى تضمين نظرية الذكاءات المتعددة في كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، كلية التربية - جامعة عين شمس، (221). 68-109

المساعفة، أحمد. (2017). نظرية الذكاءات المتعددة وتطبيقاتها في تعليم الرياضيات. عمان: دار الأيام للنشر والتوزيع.

المعراج، سمير. (2013). الذكاءات المتعددة والدافعية للتعلم. مصر: المكتب العربي للمعارف.

المغـازي، إبراهيم محمـد. (2003). الـذكاء الاجتمـاعي والوجـداني والقـرن الحـادي والعشرين. مصر: مكتبة الإيمان.

جابر، جابر عبد الحميد. (2003). الذكاءات المتعددة والفهم: تنمية وتعميق. القاهرة: دار الفكر العربي.

جاردنر، هوارد. (2013). الذكاءات المتعددة آفاق جديدة. (ترجمة: مراد علي عيسى)، عمان: دار الفكر.

جروان، فتحي؛ والعبادي، زين. (2010). فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية الذكاءات المتعددة في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والدافعية لدى أطفال مرحلة ما قبل المدرسة. مجلة الارشاد النفسي، (25)، 109-138.

حسين، محمد عبد الهادي. (2006). نظرية الذكاءات المتعددة. القاهرة: دار الكتاب الحديث.

خلف، كريم بلاسم؛ وكطفان، ولاء داخل. (2016). تحليل محتوى كتاب علم الأحياء للصف الرابع العلمي على وفق نظرية الذكاءات المتعددة. مجلة القادسية في الآداب، كلية التربية - جامعة القادسية بالعراق، (174)،. 1-22.

زيتون، إيمان؛ ومقدادي، أحمد. (2014). أثر برنامج تدريسي قائم على دمج الذكاءات المتعددة وأنماط التعلم في قدرة الطالبات على حل المشكلات الرياضية ودافعتيهن لتعلم الرياضيات، مجلة دراسات في العلوم التربوية، 41 (1). ص 32 – 45.

مجيد، سوسن شاكر. (2009). تنمية وتدريس الذكاءات المتعددة للأطفال. عمان: دار صفاء.

References:

Abu Zahra, Mohamed Abdel Hamid. (2007). Evaluation of the Arabic language book for the fourth grade of primary school in light of the theory of multiple intelligences. Reading and Knowledge Journal. Ain-Shams University. College of Education: The Egyptian Society for Reading and Knowledge (in Arabic), (72), 118-148.

Al-Faraji, Zahir (2015). The effect of using strategies based on multiple intelligences on the achievement of third intermediate grade students in Islamic education in Salah al-Din Governorate. (A magister message that is not published) (in Arabic). Al al-Bayt University. Mafraq.

Al-Harbi, Hani Al-Laqmani. (2018). Analysis of the content of My Beautiful Language book for the sixth grade of primary school in the light of the multiple intelligence patterns. Reading and Knowledge Magazine, Faculty of Education, Ain Shams University (in Arabic), (206) 131-151

Al-Jubouri, Saad. (2016). Analysis of the content of the history book for the eighth grade in Jordan in light of the theory of multiple intelligences. (A master unpublished thesis) (in Arabic). Al al-Bayt University

Al-Mahasneh, Abdel Rahim. (2013). Indicators of multiple intelligences present among students with learning difficulties in the schools of the Tafila Basic Education Directorate and their relationship to academic achievement. Annals of the Etiquette of Ain Shams (in Arabic), (41). 117 – 164.

Al-Masafah, Ahmed. (2017). The theory of multiple intelligences and its applications in mathematics education (in Arabic). Amman: Dar Al-Ayyam for Publishing and Distribution.

Al-Miraj, Samir. (2013). Multiple intelligences and motivation to learn. Egypt: The Arab Bureau for Knowledge (in Arabic).

Al-Maghazi, Ibrahim Mohamed. (2003). Social and Emotional Intelligence and the Twenty-first Century. Faith Library (in Arabic). Mansoura, Egypt.

Al-Muzaini, Tahani bint Abdul Rahman. (2017). The extent to which the theory of multiple intelligences is included in science books at the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Studies in Curricula and Teaching Methods (in Arabic), Ain Shams University, Faculty of Education, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, (221). 68-109

Al-Shanfari, Amna. (2010). Education with multiple intelligences. Damascus: Dar Al-Taqween (in Arabic).

Al-Shbul, Asma, and Al-Khawaldeh, Nasser. (2014). Analysis of the content of Islamic education books for the secondary stage in Jordan in the light of the theory of intelligences. The Jordanian Journal of Educational Sciences (in Arabic), 10 (3). 293-304.

Al-Shihri, Yaen Allah Alay. (2013). Learning and thinking skills. 2nd floor, Jeddah. Dar Hafez for Publishing and Distribution (in Arabic).

Al-Tawalbeh, Hadi. (2007). Analyzing the content of the history book for the tenth grade in the light of multiple intelligences and measuring the impact of a developed unit on students' intelligence and achievement. (Unpublished doctoral thesis) (in Arabic). Yarmouk University, Irbid, Jordan.

El-Deeb, Majed. (2011). The effectiveness of a proposed program in multiple intelligences on developing achievement and mathematical thinking among primary school students in Gaza Governorate. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), (in Arabic), 15 (1), pp. 30-63.

Husseini, Yahya (2014). Evaluation of the book My Eternal Language for the intermediate stage in the light of multiple intelligences. (A magister message that is not published). College of Education, Taibah University, Medina (in Arabic).

Gardner, Howard. (2013). Multiple Intelligences: New Frontiers. (Translated by: Murad Ali Issa). Amman: Dar Al Fikr Publishers and Distributors (in Arabic).

Hussein, Mohamed Abdel Hadi. (2006). Multiple intelligences theory. Cairo: Modern Book House (in Arabic).

Jaber, Jaber Abdel Hamid. (2003). Multiple Intelligences and Understanding: Development and Deepening. Cairo. Arab Thought House (in Arabic).

Jarwan, Fathi, and Al-Abadi, Zain. (2010). The effectiveness of an educational program based on the theory of multiple intelligences in developing creative thinking skills and motivation for pre-school children. Psychological Counseling Journal (in Arabic), (25), 109-138.

Khalaf, Karim Balasem, and Katfan, Walaa Dakhil. (2016). Analysis of the content of the biology book for the fourth grade of science according to the theory of multiple intelligences. Al-Qadisiyah Journal of Arts, College of Education, University of Al-Qadisiyah, Iraq (in Arabic), Issue (174). 1-22.

Majeed, Sawsan Shaker. (2009). Develop and teach children's multiple intelligences (in Arabic). Amman: Dar Safaa.

Zaytoun, Iman and Miqdadi, Ahmed. (2014). The effect of a teaching program based on integrating multiple intelligences and learning styles on students' ability to solve mathematical problems and their motivation to learn mathematics, Dirasat Journal, Educational Sciences (in Arabic). 41 (1). pp. 32-45.