واقع امتلاك معلمي ومعلمات التعليم العام المهارات اللازمة لتفعيل المنصات التعليمية في ضوء فلسفة التعليم عن بُعد بمدينة الرياض

The Reality of Public Education Teachers Possessing of Necessary Skills to Activate Educational Platforms in Light of the Philosophy of Distance Education in Riyadh

د. نوف بنت مناحي عوض العتيبي أستاذ أصول التربية المشارك بجامعة شقراء Dr. Nouf M Alotiabi

الكلمات المفتاحية: المنصات التعليمية الإلكترونية, المهارات, فلسفة التعليم عن بُعد, Electronic Educational Platforms, Skills, Philosophy of Distance Education

هدفت الدراسة إلى تحديد درجة امتلاك معلمي ومعلمات التعليم العام بمدينة الرياض المهارات اللازمة لتفعيل المنصات التعليمية الإلكترونية في التعليم عن بُعد من وجهة نظرهم، يليه الكشف عن المعوقات التي تواجه معلمي ومعلمات التعليم العام في تنمية المهارات اللازمة لتفعيل المنصات التعليمية الإلكترونية في التعليم عن بُعد. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم استبانة، ثم قُننت وطُبقت على عينة من معلمي ومعلمات التعليم العام بمدينة الرياض بلغت (389) معلمًا ومعلمة، وخلصت نتائج الدراسة إلى أن درجة امتلاك معلمي ومعلمات التعليم العام المهارات اللازمة لتفعيل المنصات التعليمية الإلكترونية في التعليم عن بُعد من وجهة نظرهم كانت عالية، وتبين أن أكثر المهارات التي يمتلكها المعلمون والمعلمات هي مهارات التواصل الفعال، ثم مهارات التقييم، ثم مهارات التنفيذ، ومهارات التخطيط، والمهارات التكنولوجية على التوالي، وكشفت عن وجود معوقات تواجه المعلمين في تنمية المهارات اللازمة لتفعيل المنصات التعليمية الإلكترونية، منها: حاجة هذا النوع من التعليم للتدريب المستمر وفقًا للتطور التقني، وازدحام الجدول الدراسي للمعلم، وقناعة بعض المعلمين بأن استخدام هذه المنصات لفترة مؤقتة.


The purpose of the study is to figure out the degree of the public education teachers possessing of necessary skills to activate educational platforms in distance education from their point of view and uncovering the obstacles facing Public education teachers in developing the necessary skills to activate electronic educational platforms in distance education. In order to achieve the research objectives, a questionnaire was designed and a sample survey was conducted among 389 teachers of public education in Riyadh. The findings of the study concluded that the degree of public education teachers possessing of necessary skills to activate electronic educational platforms in distance education from their point of view was high, and it was found that the most skills possessed by teachers are effective communication skills, then assessment skills, implementation skills, planning skills and technological skills, respectively. The study showed that there are obstacles facing teachers in developing the necessary skills to activate electronic educational platforms, including the need for this type of education for continuous training in accordance with technical development, the overcrowding of the teacher's curriculum, the conviction of some teachers that the use of these platforms for a temporary period.

أبو لوم، أمجد (2020، اكتوبر 30). المهارات الأساسية التي يحتاج إليها المعلمون للتعليم عن بعد. جريدة أخبار الخليج. تم الاسترجاع من

      http://www.akhbar-alkhaleej.com/news/article/1210630  

الأحمد، هند والفريح، وفاء. (2017). فلسفة التعليم عن بعد وأهدافه في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة الشمال للعلوم الإنسانية، 2(2)، 87-132.

الثبيتي، سلطان والمسعد، أحمد. (2020). مدى استفادة المتعلمين من منصات التعلم الالكترونية في تعلم اللغة الإنجليزية: رواق نموذجاً.  مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4(2)، 18-37. 

الحبشي، آيات علوي وبدر، بثينة (2017). أثر استخدام المنصات التعليمية لمتابعة الواجبات المنزلية في الكفاءة الذاتية المدركة وتحصيل الرياضيات لطالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة مكة المكرمة. مجلة تربويات الرياضيات، 20(9)، 25-58.

الحمد، حنان. (2019). واقع استخدام أعضاء هيئة التدريس للمنصات التعليمية الالكترونية في تدريس العلوم الشرعية. مجلة البحث العلمي في التربية، 20(8)، 436-467.

الدهشان، جمال علي. (2020). مستقبل التعليم بعد جائحة كورونا: سيناريوهات استشرافية. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 3(4)، 105-169.

الراشدي، عبدالله والسكران، عبدالله. (2018). المتطلبات التربوية لتوظيف المنصات التعليمية الإلكترونية في العملية التعليمية للمرحلة الثانوية من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين بتعليم الخرج. مجلة البحث العلمي في التربية، 19(1). 1-38.

الرشيدي، منيرة والبراهيم، أمل. (2019). واقع استخدام معلمات الحاسب الآلي للمنصات التعليمية الالكترونية في التدريس واتجاهاتهن نحوها. مجلة البحث العلمي في التربية، 20(3)، 1-26.

الريشي، حنان. (2020). واقع استخدام منظومة التعليم الموحد "منصة المدرسة الافتراضية" ومعوقات استخدامها من وجهة نظر المعلمين والمعلمات بمدينة مكة المكرمة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 40(4)، 101-123.

زايد، محمد. (2020). أهمية التعليم عن بعد في ظل تفشي فيروس كورونا، مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية، 9(4). 488-511.

زهو، عفاف محمد. (2016). الكفايات التعليمية اللازمة للمعلمات لتوظيف مهارات التعليم الإلكتروني في عملية التعليم: دراسة حالة على منطقة الباحة بالمملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية، 27(108)، 237-310.

السعادات، خليل. (2010). أهمية التعليم المستمر من وجهة نظر بعض المتدربين. رسالة التربية وعلم النفس، (34)، 71-87.

سمحان، منال وعلي، أسماء. (2020). متطلبات استخدام المنصات التعليمية الالكترونية في ضوء التحول الذكي للجامعات: دراسة لآراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنوفية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 14(9)، 237-350.

سهيل، تامر وعزيز، مصلح. (2016). مهارات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة القدس المفتوحة بدولة فلسطين. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الالكتروني، 5(10)، 11-38.

الشرقاوي، جمال مصطفى. (2005). تنمية مفاهيم التعليم والتعلم الالكتروني ومهاراته لدى طلاب كلية التربية بسلطنة عمان. مجلة كلية التربية، 85(2)، 214-253.

الشريف، باسم نايف. (2020). واقع اتجاهات طلبة الجامعة نحو توظيف المنصات الرقمية في التعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية: جامعة طيبة أنموذجاً. مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية، (22)، 352-406. 

عامر، طارق عبد الرؤوف. (2013). التعليم عن بعد والتعليم المفتوح. الأردن: دار اليازوري العلمية.

العباسي، عزة السيد والقصيبي، راشد صبري وعباس، عبد السلام الشيراوي. (2010، مارس). دور التعليم الالكتروني في تحقيق أهداف التعليم المفتوح. ورقة مقدمة إلى المؤتمر العلمي السنوي الثالث والدولي الأول –معايير الجودة والاعتماد في التعليم المفتوح في مصر والوطن العربي، جامعة بورسعيد، مصر.

عبد القادر، مها وخليفة، هشام (2021). تصور مقترح قائم على فلسفة التعليم من بعد في توظيف المنصات التعليمية الرقمية لتحقيق أهداف العملية التعليمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر. المجلة التربوية، (18)، 637-715. 

عبدالعزيز، حمدي أحمد. (2008). التعليم الالكتروني: الفلسفة، المبادئ، الأدوات. الأردن: دار الفكر.

عبدالهادي، محمد وعمار، حامد. (2007). التعليم الالكتروني عبر شبكة الإنترنت. ط2، القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

علي، محمد السيد. (2011). موسوعة المصطلحات التربوية. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

القحطاني، بخيتان محمد. (2020). واقع استخدام التعلم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة. العلوم التربوية، 4(3)، 391-420.

المالكي، هيفاء جارالله وداغستاني، بلقيس. (2020). دور المنصات التعليمية الالكترونية في النمو المهني لمعلمات الطفولة المبكرة (دراسة تقويمية). المجلة التربوية. (73)، 1127-1156.

محمد، سحر. (2011، يوليو). المهارات اللازمة لتصميم مواقف التعليم والتعلم الالكترونية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. ورقة مقدمة إلى المؤتمر العلمي السابع-التعليم الالكتروني وتحديات الشعوب العربية: مجتمعات التعلم التفاعلية، جامعة القاهرة، مصر.

محمد، كريمة عبد اللاه محمود. (2017). تصور مقترح لتطوير كفايات التعلم الإلكتروني اللازمة لتدريس الفيزياء لدى معلمات المرحلة الثانوية. مجلة العلوم التربوية، (10).273-352.

منصة مدرستي للتعليم عن بعد. (2020، ديسمبر1). في موسوعة ويكيبيديا                                https://ar.wikipedia.org/wik

الناعبي، سالم عبدالله. (2010). واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وعوائق الاستخدام لدى عينة من معلمي ومعلمات مدارس المنطقة الداخلية بسلطنة عمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 11(3)، 41-74.

وزارة التعليم (1442). إحصاءات إدارة التخطيط والتطوير 1442ه، الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض.

اليونسكو (2020). التعليم عن بعد مفهومة، أدواته واستراتيجياته دليل لصانعي السياسات في التعليم الأكاديمي والمهني والتقني: مركز الملك سلمان للإغاثة والأعمال الإنسانية.

AbdelHadi, M. & Ammar, H.. (2007). E-learning via the Internet. (2), Cairo: The Egyptian Lebanese House.

Abdulaziz, H (2008). Electronic Learning: Philosophy, Principles, Tools. Jordan, dar alfikr

Abdul-kader, M & Khalifa, H (2021). A Proposed Perspective Based on the Philosophy of Distance Education in Employing Digital Educational Platforms to Achieve the Goals of the Educational Process from the Viewpoints of the Faculty. Journal of Education, 637-715

Abu lum, A (30October 2020). Basic skills that teachers need for distance education. Gulf News newspape    http://www.akhbar-alkhaleej.com/news/article/1210630  

Al Ahmad, H &freeh, W(2017). Philosophy of Distance Education and its Objectives in Saudi Universities from the Perspectives of Faculty Members. Journal of the north for humanities, 2(2), 87-132.

Al Rashidi, A & Alsukran, A (2018). Educational requirements for employing electronic educational platforms in the educational process of the High school from the point of view of educational supervisors and teachers in Al-Kharj education. Journal of Scientific Research in Education, 19(1), 1-38.

Al Rashidi, M & Al Brahim, A(2019). The reality of use computer teachers for educational platforms in teaching and their attitudes towards them. Journal of Scientific Research in Education, 20(3), 1-26.

Al Rishi, H (2020). The reality of using the integrated education systems (Virtual School Platform) and the difficulties of using it from the point of view of Mecca teachers. Journal of Educational and Psychological Sciences, 40(4), 101-123

 Al Shareef, B (2020).The reality of university students' attitudes towards employing digital platforms in university education. Journal of Taibah University Arts and Humanities, 22, 352-406.

Al-Habashi, A & Badr, B (2017). The impact of using Educational platforms in homework follow-up on the perceived self-efficacy and educational achievement of mathematics for the third grade preparatory school students (female students) in Makkah al-Mukarramah, Journal of Mathematics Education, 20( 9),25-58.

Alhamd, H(2019). The Reality of Using Electronic Platforms by Faculty Members in Teaching Islamic Sciences. Journal of Scientific Research in Education, 20(8), 436-467

Al-Maliki, H & Dagestan, B (2020). The Role of E-Learning Platforms in the Professional Development of Kindergarten Teachers. Journal of Education, 73, 1127-1156

Al-Naibi, S (2010). The Use of Information and Communication Technology by Teachers in the Interior Region of the Sultanate of Oman and Obstacles to Use. Journal of the Educational & Psychological Sciences, 11(3), 41-74.

Al-Qahtani, B. (2020). The reality of using distance learning in the light of the Corona pandemic from the point of view of Islamic education teachers in the intermediate stage. Educational Sciences, 4(3), 391-420.

Al-Saadat, K (2010). The importance of Continuing Distance Education as Seen by Trainees. Journal of Education and Psychology, 34, 71-87.

Alsharqawi, g (2005). Developing the concepts of education and Electronic Learning skills among students of the College of Education in the Sultanate of Oman, Journal of the Faculty of Education - Mansoura University, 85(2), 214-253

 Althubaiti, S & Almasaad, A (2020). The use of MOOCs in learning English: Rwaq as an example. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4(2), 18-37.

 Amer, T(2013). Online education and open education, Jordan, Dar Al-Yazori                 

El-Dahshan, G(2020). The future of education after the Corona pandemic: Prospective scenarios. International Journal of research in Educational Sciences, 3(4), 105-169.   

Homanova, Zuzana, Prextova, Tatiana (2017) "Educational Networking platforms Through the Eyes of Czech Primary School Students" Academic Conferences International Limited, European Conference on e-Learning; kidmore End, 195-204.

Madrasati platform for online education.(2020, Des1), Wikipedia                     https://ar.wikipedia.org/wik                                                                            

Mateia, A. & Vrabied, C. (2012). E- learning Platforms supporting the educational effectiveness of distance learning programme, A comparative study on administrative sciences, procedia- social and Behavioral sciences, 2(3), PP123-131.

Ministry of Education (1442). Statistics of the Department of Planning and Development 1442 AH, the General Administration of Education in the Riyadh region

Mohammed, H (2017). Using the Edmodo Platform for Developing Self-Regulated Learning Skills and Attitude towards employing it in Teaching Social Studies for General Diploma students at the faculty of education.  Journal of the Educational Society for Social Studies, (90), 99-139

Mohammed, K.(2020). The present study aims to present a proposal to improve e learning competencies necessary for teaching physics for secondary school female teachers. Journal of Educational Sciences, (10).273-352.

Mohammed, S (2011). The necessary skills for designing educational and Electronic-learning situations for students of educational technology. Paper submitted to Seventh Scientific Conference - E-Learning and the Challenges of Arab nation: Interactive Learning Communities, Egypt: Cairo University             

Ozatok, M. & Brett, c. (2011). Social presence and online learning A review of research, the journal of distance education, 25(3)

Phillip, O. J. (2008). ICT attitudinal characteristics and use level of Nigerian teachers. Issues in Informing Science and Information Technology, (5), 261-266.  

Rogers, p, L & et al. (2009). Encyclopedia of distance learning, u.s.a, idea group INC (IGI) Global.

 Samhan, M & Ali, A (2020). Requirements for using Electronic Educational Platforms in light of Opinions the Smart Transformation of Universities: A Study of Faculty Members at Menofia University. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, 14(9), 237-350.

Sohail, T & muslih, M (2016).Skills of Electronic Teaching Practiced by Faculty Members of Al- Quds Open University in the State of Palestine. Palestinian journal for open learning & electronic learning, 5(10), 11-38

Unesco (2020). The concept of online education, its tools and strategies that is guide for policy makers in academic, vocational and technical education: King Salman humanitarian Aid & Relief Centre

Younei, S. &leask, M.(2013). Use of learning platforms to support continuing professional development in HELs and School. De Montfort University, Leicester, ITTE.

Zaho, A (2016).  The educational competencies necessary for female teachers to employ e-learning skills in the education process: a case study on the Abaha region in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Faculty of Education, 108,237-310.    

Zaid, M (2020). The importance of distance education in the context of the spread of the Corona virus, IJTIHALD Journal On Legal and Economic Studies, 9(4), 488-511.

Zhang, D.(2005). Interactive Multimedia-Based E-Learning: A Study of Effectiveness. American Journal of Distance Education, 19(3), 149