مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية وعلاقتها باضطراب التحدي المعارض لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة في منطقة الرياض

Inappropriate Parenting Styles in its relationship to Oppositional Defiant Disorder among Children with Mild Intellectual Disability in Riyadh Region

د. خالد بن غازي الدلبحي Dr. KHALED GHAZI ALDALBAHI

الكلمات مفتاحية: أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية, اضطراب التحدي المعارض, الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة, inappropriate parenting styles, oppositional defiant disorder , children with mild intellectual disability


DownloadPDF
الملخص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على: العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية واضطراب التحدي المعارض لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، والكشف عن الفروق في اضطراب التحدي المعارض لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وفقاً لمتغير النوع، والتعرف على الفروق في أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية تبعـاً لبعض المتغيرات الديموغرافية للوالدين (العمر الزمني، المستوى التعليمي، الدخل الأسري). وتكونت العينة الكلية من (208) أفراد، مقسمة إلى: (52) طفلا (ذكر) و(52) طفلة (أنثى) من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، تراوحت أعمارهم ما بين (8-14) عاماً وتتراوح نسبة ذكائهم ما بين (53- 73)، و(52) من آباء وأمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، تراوحت أعمارهم ما بين (35-64) عاماً، و(52) من أمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة تراوحت أعمارهم ما بين (35-60) عاماً. وتكونت أدوات البحث من مقياس أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية لآباء الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة (إعداد: الباحث)، ومقياس اضطراب التحدي المعارض للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة (إعداد: الباحث). وأسفرت نتائج البحث عن: وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين درجات مقياس أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية ودرجات مقياس اضطراب التحدي المعارض للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة عند مستوى (0.01). وتبين أن الإهمال أكثر أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية شيوعًا لدى آباء وأمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة. وتوجد فروق بين درجات الذكور والإناث ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس اضطراب التحدي المعارض عند مستوى دلالة (0.01) في اتجاه الذكور، وتوجد فروق بين درجات آباء وأمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية عند مستوى دلالة (0.01) في اتجاه الآباء، كما يمكن التنبؤ بمستوى اضطراب التحدي المعارض لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة من خلال أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية. كما توجد فروق ذات دالة إحصائية عند (0.01) في أساليب المعاملة الوالدية في اتجاه الأعمار التي تقع (من 35 إلى أقل من 50 عاما). وتوجد فروق دالة بين أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية لدى آباء وأمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة في اتجاه الحاصلين على درجة الماجستير، وتوجد فروق عند مستوى دلالة (0.01) بين المستويات التعليمية الثلاث (ماجستير–بكالورويس–تعليم ثانوي وأقل)  في أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية وذلك لصالح الحاصلين على التعليم الثانوي والأقل، وتوجد فروق دلالة في أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية عند مستوى (0.01) في اتجاه من تقع دخولهم (من 5 – أقل من 15 ألف ريال).



This study aimed at identifying the relationship between inappropriate parenting styles and oppositional defiant disorder among children with mild intellectual disability. It also sought to explore differences in oppositional defiant disorder among children with mild intellectual disability according to gender. Differences in inappropriate parenting styles according to some parental demographics (age – educational level – family income) were also investigated. The sample consisted of (208) subjects assigned as follows: 52 male and 52 female children with mild intellectual disability between (8 - 14) years of age. Their IQ ranged between (53) and (73), 52 fathers and mothers of children with mild intellectual disability between (35 - 64) years of age and 52 mothers of children with mild intellectual disability between (35 - 60) years of age. Tools of the study were: The scale of inappropriate parenting styles for parents of children with mild intellectual disability (prepared by the researcher) and the scale of oppositional defiant disorder for children with mild intellectual disability (prepared by the researcher). Results indicated that there were a significant positive relationship (a= 0.01) between scores on both scales of inappropriate parenting styles and oppositional defiant disorder. Neglectful parenting was the most common style among parents of children with mild intellectual disability. There were significant differences (a= 0.01) between male and female children with mild intellectual disability on the oppositional defiant disorder scale, in favor of the males. There were significant differences (a= 0.01) between fathers and mothers of children with mild intellectual disability on the inappropriate parenting styles scale, in favor of the fathers. Level of oppositional defiant disorder among children with mild intellectual disability could be predicted through the inappropriate parenting styles. There were statistically significant differences in these inappropriate parenting styles, in favor of those of (35 and less than 50) years of age).  There were statistically significant differences in favor of those of master degree. There were statistically significant differences (a= 0.01) between the targeted three educational levels (master – bachelor – secondary or lower level of education), in favor of those of secondary or lower level of education. There were also statistically significant differences (a= 0.01) in favor of those of incomes between (5000 – less than 15000 SR.( 

مراجع

إبراهيم، أحمد سعيد (2016). فاعلية العلاج التفاعلي بين الوالدين والطفل في تخفيف حدة اضطراب التحدي المعارض لدى الأطفال المعاقين عقليا (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة بنها.

أبو النصر، مدحت محمد (2004). تأهيل ورعاية متحدي الإعاقة علاقة المعاق بالأسرة والمجتمع من منظور الوقاية والعلاج. إتيراك.

أبو كيف، سعدي عبدالرحمن؛ فرح، علي فرح (2016). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقته بجودة الحياة لدى الموهوبين بولاية الخرطوم. مجلة الدراسات العليا، 6 (23)، 31-38.

أبو ليلة، بشرى عبد الهادي (2002). أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها باضطراب المسلك لدى طلاب المرحلة الإعدادية بمدارس بمحافظات غزة (رسالة ماجستير). الجامعة الإسلامية بغزة.

أحمد، أنور إبراهيم (2002 ). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالسلوك الانتمائي لدى الأطفال النوبيين (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عين شمس.

أحمد، زهراء نورين شوقار وإسماعيل، الصادق أدم (2016). أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بالتحصيل الدراسي: دراسة ميدانية على تلاميذ مرحلة الأساس (محلية) أم دورمان قطاع الريف الجنوبي الحلة الثالثة (رسالة ماجستير). كلية التربية، جامعة أم دورمان الإسلامية.

إسماعيل، منى عبد الخالق (2000). دراسة للنمو الخلقي لدى المراهقات الكفيفات والمبصرات وعلاقته بأساليب التنشئة الوالدية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة القاهرة.

 بن دار، نسيمه ؛ والحوش، مازن (2013، إبريل، 8-9). علاقة الأنماط التربوية الأسرية ببعض المشكلات الأسرية والمدرسية دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة. ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الوطني الثاني في الجزائر حول: الاتصال وجودة الحياة في الأسرة.

الحايك، سحر سعدي (2016). فاعلية برنامج لتعديل بعض أساليب المعاملة الوالدية الخاطئة في تنشئة الأطفال من قبل الأمهات في قطاع غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية بغزة.

حسن، أحمد حسنين (2012). فاعلية برنامج تدريبي باستخدام إجراءات إدارة الذات لتعديل بعض السلوكيات غير التوافقية لدى عينة من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. مجلة الإرشاد النفسي، 33، 291-356.

حسن، أماني عبد المعطي (2011). المناخ الأسرى وعلاقته باضطراب التمرد المعارض في الطفولة المتأخرة (رسالة ماجستير). جامعة عين شمس.

الحسيني، رجب ريحان؛ ونوفل، ربيع ؛ عزيز، حنان ؛ محمد، أميرة (2013). أساليب التنشئة الأسرية وعلاقتها باتخاذ القرار لدى الأبناء المراهقين. مجلة بحوث التربية النوعية، 32،  88-117.

حمزه، جمال مختار (2004). أساليب المعاملة الوالدية مع البناء المعاقين عقلياً من الجنسين. مجلة الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس- مركز الإرشاد النفسي، 15-82.

الدسوقي، مجدي محمد (2014). علاج اضطراب المسلك واضطراب العناد والتحدي وتقوية الكفاءة النفسية والاجتماعية لدى الأطفال. مجلة الإرشاد النفسي، 38، 29-56.

الدسوقي، مجدي محمد (2014). مقياس اضطراب العناد والتحدي. دار فرحة للنشر والتوزيع.

 الروسان، فاروق فارع (2010). مقدمة في الإعاقة العقلية. دار الفكر. 

الزعبي، أحمد محمد (2001). مشكلات الأطفال النفسية والسلوكية والدراسية. دار الزهراء للنشر والتوزيع.

الزيني، إسراء محمد؛ عباس، صابر فاروق؛ قاسم، نادر فتحي (2017). الخصائص السيكومترية لمقياس أساليب المعاملة الوالدية. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس- كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، 18، 593- 603.

سالم، محمود، ومنشار، کريمان، وسابق، منى (2014). أثر تدريب أمهات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم على تحسين بعض أساليبهن في المعاملة الوالدية. مجلة کلية التربية، 25 (99). ص222-187.

سليمان، عبد الرحمن سيد (2004). معجم التخلف العقلي. مكتبة زهراء الشرق.

السويلم، لطيفة أحمد ؛ الحوامدة، خولة أحمد الحوامدة؛ سليمان، نبيل علي (2013). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالمخاوف المرضية أساليب المعاملة الوالدية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية البسيطة في مملكة البحرين (رسالة ماجستير). جامعة الخليج العربي، البحرين.

السيد، رغدا أحمد ؛ شريف، سهام علي؛ عبدالحميد، عزة خضري (2017). أساليب المعاملة الوالدية اللاسوية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية لدى التلاميذ المعاقين عقلياً في مدارس الدمج بالمرحلة الإبتدائية. دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية، جامعة حلوان، 23 (24)، 1116-1067.

عبد العال، تحيه محمد؛ والشناوي، أمينة؛ إيمان، قائد؛ ونصر، أماني (2015). سلوك المشاغبة وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية وسلوك المعلمات لدى طالبات المدارس المتوسطة والثانوية بمحافظة الطائف: دراسة مقارنة. مجلة كلية الآداب، 2 (39)، 643 – 775. 

عبدالرضا، حنان حسين (2005). تقبل الأم للطفل المعاق عقليا وعلاقته ببعض جوانب شخصيته في دولة الكويت (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة القاهرة.

عبيد، ماجدة السيد (2016). الإعاقة العقلية. دار صفاء.

عزب، أمل محمد (2014). فاعلية العلاج المعرفي السلوكي في التخفيف من اضطراب المسلك لدى عينة من المراهقين (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة بنها.

عزب، حسام الدين محمود ؛ عبدالمجيد، إسراء محمد حسين؛ محمود، هبة سامي (2015). مقياس أساليب المعاملة الوالدية وأثره على الخصائص الشخصية للأبناء كما يدركها الآباء في دور المسنين. مجلة الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، 43، 393 – 418.

قاسم، نادر فتحي (2008). برنامج إرشادي مقترح لتعديل بعض أساليب المعاملة الوالدية غير السوية في تنشئة الأطفال غير العاديين في ضوء عدد من المتغيرات المرتبطة. مجلة دراسات الطفولة - جامعة عين شمس، 11 (39)، 121 – 147.

كزيز، آمال (2015). العلاقة بين السلطة الوالدية والضبط الاجتماعي من وجهة نظر الأبناء دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانوية المجاهد لخضر رمضاني أوماش/بسكرة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة محمد خيضر بسكرة.

كفافي، علاء الدين أحمد (2003). الإرشاد الأسرى للطفل المعوق. دار الفكر العربي.

كمال، نهى محمد ؛حجازي، عزة عبدالغني ؛ منسي، محمود عبدالحليم (2015). المؤشرات السيكومترية لمقياس السلوك الفوضوي لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة القابلين للتعلم. مجلة البحث العلمي في التربية، 4 (16)، 369- 380.

محمد، منال عبد النعيم (2008). فعالية برنامج وقائي مقترح لحماية الأطفال المعرضين للخطر وأمهاتهم (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة القاهرة.

نصر الله، عمر عبد الرحيم (2002). الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة وتأثيرهم على الأسرة والمجتمع. دار وائل للنشر.

 

Abdel Reda, H. H. (2005). Mother's acceptance of the mentally retarded child in relation to some aspects of his/her personality in Kuwait (Unpublished master dissertation). Cairo University.

Abdel-Aal, T. M., Al-Shennawi, A., Qaed, E., & Nasr, A. (2015). Disruptive behavior in relation to parenting styles and the behavior of female teachers among middle and secondary school students in Taif: a comparative study. Journal of the Faculty of Arts, 2 (39), 643-775.

Abu El-Nasr, M. M. (2004). Rehabilitation and care of disability challengers: The relationship of the disabled individual with both family and society from the perspective of prevention and treatment. Etirac.

Abu Kaif, S A., & Farah, A. F. (2016). Parenting styles in relation to quality of life among the gifted in Khartoum. Journal of Postgraduate Studies, 6 (23), 31-38.

Abu Laila, B. A. (2002). Parenting styles as perceived by children in relation to conduct disorder among middle school students in Gaza (Master dissertation). The Islamic University of Gaza.

Ahmed, A. I. (2002). Parenting styles in relation to affiliation behavior among Nubian children (Unpublished master dissertation). Ain-Shams University.

Ahmed, Z. N., & Ismail, A. A. (2016). Parenting styles as perceived by children in relation to academic achievement: A field study on students of the basic stage in Umm Dorman, the southern rural sector (Master dissertation). The Islamic University of Om Dorman.

Al-Hayek, S. S. (2016). The effectiveness of a program for modifying some inappropriate parenting styles in raising children for mothers in Gaza Strip (unpublished master dissertation). The Islamic University of Gaza.

Al-Hussaini, R. R., Nofal, R., Aziz, H., & Mohammad, A. (2013). Family socialization methods in relation to decision-making among adolescents. Journal of Specific Education Research, 32, 88-117.

 Al-Rousan, F. F. (2010). Introduction to mental disability. Al-Fikr House.

Al-Suwailem, L. A., Al-Hawamdeh, K. A., & Soliman, N. A. (2013). Parenting styles in relation to phobias among children with mild intellectual disability in the Kingdom of Bahrain (Master dissertation). Arabian Gulf University, Bahrain.

Al-Zeini, E. M., Abbas, S. F., & Qassem, N. F. (2017). Psychometric properties of the parenting styles scale. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University - Faculty of Arts, Sciences and Education for girls, 18, 593-603.

Al-Zoubi, A. M. (2001). Psychological, behavioral and academic problems among children. Al Zahraa House for Publishing and Distribution.

Azab, A. M. (2014). The effectiveness of cognitive-behavioral therapy in alleviating conduct disorder in a sample of adolescents (Unpublished doctoral dissertation). Benha University.

Azab, H. M., Abdul-Majid, E. M., & Mahmoud, H. S. (2015). A scale of parenting styles and its effect on personal characteristics of children as perceived by parents within retirement homes. Journal of Psychological Counseling, Ain Shams University, 43, 393-418.

Ben Dar, N., & Al-Wush, M. (2013, April, 8-9). The relationship between family educational patterns and some family and school problems: a field study on a sample of middle school students. A paper presented to the second national conference in Algeria “Communication and quality of life in the family”.

Ebeid, M. E. (2016). Mental retardation. Safaa House for Publication.

El Sayed, R. A., Sharif, S. A., & Abdel Hamid, A. K. (2017). Inappropriate parenting styles in relation to social skills among mentally retarded students in primary inclusive schools. Educational and Social Studies, Faculty of Education, Helwan University, 23 (24), 1116-1067.

El-Desouky, M. M. (2014). Stubbornness and Defiance Disorder Scale. Farha House for Publishing and Distribution.

El-Desouky, M. M. (2014). Treating conduct disorder, stubbornness and defiance disorder as well as strengthening psychological and social competence among children. Journal of Psychological Counseling, 38, 29-56.

Hamza, J. M. (2004). Parenting styles with the mentally retarded children of both genders. Journal of Psychological Counseling, Ain Shams University - Psychological Counseling Center, 15-82.

Hassan, A. A. (2011). Family climate in relation to oppositional defiant disorder in late childhood (Master dissertation). Ain-Shams University.

Hassan, A. H. (2012). The effectiveness of a training program using self-management procedures in modifying some non-adaptive behaviors among a sample of the educable mentally retarded children. Journal of Psychological Counseling, 33, 291-356.

Ibrahim, A. S. (2016). The effectiveness of parent-child interactive therapy in reducing oppositional defiant disorder among the mentally retarded children (unpublished Doctoral Dissertation). Benha University.

Ismail, M. A. (2000). A study of the moral development among the female blind and sighted adolescent girls in relation to parenting styles (Unpublished master dissertation). Cairo University.

Kafafi, A. A. (2003). Family counseling for the disabled child. Al-Fikr Al-Arabi House for Publication.

Kamal, N. M., Hegazy, A. A., & Mansi, M. A. (2015). Psychometric indicators of the disruptive behavior scale for the educable children with mild intellectual disability. Journal of Scientific Research in Education, 4 (16), 369-380.

Kazeez, A. (2015). The relationship between parental authority and social control from children's perspectives: a field study on a sample of high school students of Mujahid Lakhdar Ramdani Omash in Biskra (unpublished master dissertation). University of Mohamed Khider in Biskra.

Mohamed, M. A. (2008). The effectiveness of a proposed preventive program in protecting at risk children and their mothers (unpublished doctoral dissertation). Cairo University.

Nasr-Allah, O. A. (2002). Children with special needs and their impact on the family and society. Wael House for Publication.

Qassem, N. F. (2008). A proposed counseling program to modify some inappropriate parenting styles in raising abnormal children in light of a number of related variables. Journal of Childhood Studies - Ain Shams University, 11 (39), 121-147.

Salem, M., Munshar, K., & Sabiq, M. (2014). The effect of training mothers of students with learning difficulties for improving some of their parenting styles. Journal of the faculty of Education, 25 (99), 222-187.

Soliman, A. S. (2004). Mental retardation Dictionary. Zahraa Al Sharq Bookshop.

Alvarez, H. & Ollendick, T. (2003). Individual and psychosocial risk factors, In Essau, C. Conduct and oppositional defiant disorders, epidemiology, risk factors and treatment. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

American Academy of Child and Adolescent Psychiatr. (2007). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with oppositional defiant disorder, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46 (1), 126-141.

American Psychiatric Association, & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (5th edition). Author.

Archambault, I., Vandenbossche-Makombo, J., & Fraser, S. (2017). Students’ Oppositional Behaviors and Engagement in School: The Differential Role of the Student-Teacher Relationship. Journal of Child & Family Studies, 26 (6), 1702–1712.

Arias, V. B., Aguayo, V., & Navas, P. (2021). Validity of DSM-5 Oppositional Defiant Disorder Symptoms in Children with Intellectual Disability. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (4), 1977.‏

Bahrami, B., Dolatshahi, B., Pourshahbaz, A., & Mohammadkhani, P.  (2018). Comparison of Personality among Mothers with Different Parenting Styles. Iran J Psychiatry, 13, 3, 201-207.

Benson, B (1999). Disruptive Behavior Disorders in children with Mental Relation. In H.C Quay & A.E.Hgan (Ed), Hand Book of disruptive Behavior Disorders. Kuluwer Academic Plenum (559-579).

Biederman, J., Ball, S. W., Monuteaux, M. C., Kaiser, R., & Faraone, S. V (2008). CBCL clinical scales discriminate ADHD youth with structured-interview derived diagnosis of oppositional defiant disorder (ODD). Journal of Attention Disorders, 12 (1), 76-82.

Bubier, J. L. (2010). Co-occurrence of oppositional defiant disorder with generalizedand separation anxiety disorders among inner-city children (Doctoral dissertation). Temple University.‏

Christensen, L. (2012). Dual Diagnosis Intellectual Disability and Oppositional Defiant Disorder. (Doctoral Dissertation). University of California.

Christensen, L. L., & Baker, B. L. (2021). The Etiology of Oppositional Defiant Disorder for Children with and without Intellectual Disabilities: A Preliminary Analysis. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 14 (1), 50-69.

Christensen, L., Baker, B. L., & Blacher, J. (2013). Oppositional Defiant Disorder in children with intellectual disabilities. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 6 (3), 225-244.‏

Cruz-Alaniz, Y., Bonillo Martin, A., & Jané Ballabriga, M. C. (2018). Parents’ Executive Functions, Parenting Styles, and Oppositional Defiant Disorder Symptoms: A Relational Model. Universitas Psychologica, 17 (2), 39-48.‏

De la Osa, N., Penelo, E., Navarro, J. B., Trepat, E., & Ezpeleta, L. (2019). Prevalence, comorbidity, functioning and long-term effects of subthreshold oppositional defiant disorder in a community sample of preschoolers. European child & adolescent psychiatry, 1-9.

De La Osa, N., Penelo, E., Navarro, J. B., Trepat, E., Domenech, J. M., & Ezpeleta, L. (2018). Oppositional Defiant Disorder dimensions and aggression: The moderating role of hostile bias and sex. Psicothema, 30 (3), 264-269.‏

De Moura, M., & Leonard Burns, G. (2010). Oppositional defiant behavior toward adults and oppositional defiant behavior toward other children: Evidence for two separate constructs with mothers’ and fathers’ ratings of Brazilian children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51 (1), 23-30.‏

Dekker, M. C., & Koot, H. M. (2003). DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. I: Prevalence and impact. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42 (8), 915-922.‏

Diaconu-Gherasim, L., & M?irean, C. (2016). Perception of parenting styles and academic achievement: The mediating role of goal orientations. Learning and Individual Differences, 49, 378-385.

Einfeld, S., Gray, K., Ellis, L., Taffe, J., Emerson, E., Tonge, B., & Horstead, S. (2010). Intellectual disability modifies gender effects on disruptive behaviors. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 3 (4), 177-189.‏

Eleanya, A. (2017). Relationships between Parenting Styles and Locus of Control, Need for Achievement and Academic Achievement in African American College Students (Unpublished Master Dissertation). North Carolina Central University.

Eyberg, S. & Pincus, D. (1999). Eyberg child behaviour inventory and sutter-eyberg student behaviour inventory–Revised: professional manual.  Psychological Assessment Resources.‏

Goldstein, L. H., Harvey, E. A., & Friedman-Weieneth, J. L. (2007). Examining subtypes of behavior problems among 3-year-old children, Part III: Investigating differences in parenting practices and parenting stress. Journal of Abnormal Child Psychology, 35 (1), 125-136.‏

Granero, R., Louwaars, L., & Ezpeleta, L. (2015). Socioeconomic status and oppositional defiant disorder in preschoolers: parenting practices and executive functioning as mediating variables. Frontiers in psychology, 6, 1412.‏

Gunn, T. E. (2006). Relationship between sensory deficits, Oppositional Defiant Disorder, and externalizing behaviors in an urban preschool population (Doctoral dissertation). Azusa Pacific University.

Hallahan & pullen, p. (2009). Parental choices and ethical dilemmas involving disabilities: Special education and the problem of deliberately chosen disabilities. Exceptionality, 17 (1), 45-62.‏

Harty, S. C., Miller, C. J., Newcorn, J. H., & Halperin, J. M. (2009). Adolescents with childhood ADHD and comorbid disruptive behavior disorders: aggression, anger, and hostility. Child Psychiatry and Human Development, 40 (1), 85-97.‏

Henry, C., B?maca-Colbert, M., Liu, CH., Plunkett, S., Kern, B., Behnke, A. & Washburn, I. (2018). Parenting Behaviors, Neighborhood Quality, and Substance Use in 9th and 10th Grade Latino Males. Journal of Child and Family Studies, 7, 1-13.

Hommersen, P. (2008). Separation Anxiety Disorder and Oppositional Defiant Disorder: perceived comorbidity between disorders resulting from ambiguous items and halo effects (Doctoral dissertation). University of British Columbia.

 Jeffry, B. (2006). 10 days to aless defiant child. DA capo press.

Johnston, C. H., & Hommerson, P. (2009). Maternal attributions and child oppositional behavior: along itudinal study of boys with and without attention. Deficit hyperactivity disorders. Journal of consutting and clinical psychology, 77,189.

Khamis, V. (2007). Psychological distress among parents of children with mental retardation in the United Arab Emirates. Social science & medicine, 64 (4), 850-857.‏

Khan, A., Ahmad, R., Hamdan, A. & Mustaffa, M. (2014). Educational Encouragement, Parenting Styles, Gender and Ethnicity as Predictors of Academic Achievement among Special Education Students. International Education Studies, 7, 2, 18 – 24.

Lin, X., Li, L., Heath, M. A., Chi, P., Xu, S., & Fang, X. (2018). Multiple Levels of Family Factors and Oppositional Defiant Disorder Symptoms among Chinese Children. Family Process, 57 (1), 195–210.

Mayes, S. D., Calhoun, S. L., Chase, G. A., Mink, D. M., & Stagg, R. E. (2009). ADHD subtypes and co-occurring anxiety, depression, and oppositional-defiant disorder: differences in Gordon diagnostic system and Wechsler working memory and processing speed index scores. Journal of Attention Disorders, 12 (6), 540-550.‏

McNeilis, J., Maughan, B., Goodman, R., & Rowe, R. (2018). Comparing the characteristics and outcomes of parent?and teacher?reported oppositional defiant disorder: findings from a national sample. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59 (6), 659-666.

Mireault, G., Rooney, S., Kouwenhoven, K., & Hannan, C. (2008). Oppositional behavior and anxiety in boys and girls: A cross-sectional study in two community samples. Child psychiatry and human development, 39 (4), 519.‏

Nordahl, H., & Hngul, (2007). Parent-child inters action therapy: one and tow-year follow up of standerd and abbreviated treatments for oppositional childhood. Journal of abnormal child psychology, 32 (6), 11-19.

Oliveira, T.D., Costa, D.S., Albuquerque, M.R., Malloy-Diniz, L.F., Miranda, D.M., & de Paula, J.J.  (2018). Cross-cultural adaptation, validity, and reliability of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Version (PSDQ) for use in Brazil. Rev Bras Psiquiatr, 15, 8, 21-29.

Pardini, D. A., & Lochman, J. E. (2006). Treatments for oppositional defiant disorder. Cognitive therapy with children and adolescents: A casebook for clinical practice.‏ The Guilford Press

Pollastri, A. R., Rosenbaum, C., & Ablon, J. S. (2019). Disruptive Behavior Disorders. In the Massachusetts General Hospital Guide to Learning Disabilities. Humana Press (207-220).

Rodas, N. V., Zeedyk, S. M., & Baker, B. L. (2016). Unsupportive parenting and internalising behaviour problems in children with or without intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 60 (12), 1200-1211.‏

Rydell, A. (2010) family factors and children"s disruptive behaviours: aninvestigation of links between demographic characteristics, negative life events and symptoms off Odd and ADHD. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 54 (2), 233-244.

Scelsa, V. L. (2018). Profile Patterns of Oppositional Defiant Disorder Symptoms in Children (Doctoral dissertation). Fordham University.

Schoorl, J., Van Rijn, S., De Wied, M., Van Goozen, S. H., & Swaab, H. (2016). Variability in emotional/behavioral problems in boys with oppositional defiant disorder or conduct disorder: the role of arousal. European child & adolescent psychiatry, 25 (8), 821-830.

Senol, V., Unalan, D., Akca, R. P., & Basturk, M. (2018). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity and other disruptive behaviour disorder symptoms among primary school-age children in Kayseri, Turkey. Journal of International Medical Research, 46 (1), 122-134.‏

Sheraz, A., & Najam, N. (2015). Parenting styles, parenting practices and ADHD: predicting oppositional defiant behaviour in school and home setting. VFAST Transactions on Education and Social Sciences, 3 (1), 1-12.‏

Sus, D., sudread, w. & Stanley, S (2005). Essentials of understanding abnormal behavior. Houghton Mifflin Company.

Susheela, A. (2018).  A Study of the Relationship between Depression and Parenting Styles among Adolescents. International Journal of Engineering Development and Research, 6, 1, 42-44.

Vilaseca, R., Rivero, M., Ferrer, F., & Bersabé, R. M. (2020). Parenting behaviors of mothers and fathers of young children with intellectual disability evaluated in a natural context. Plos one, 15 (10), e0240320.‏

Zhang, y., luo, R., & Guan, A. (2008). A comparison of parental rearing pattern and family adaptability and cohesion of ADHD with or without ODD. Journal of clinical psychology, 6 (4), 16-25.