التحليل
المكاني للأسواق الأسبوعية بمنطقة القصيم بالمملكة العربية السعودية
Spatial Analysis of
the Weekly Markets
in Al- Qassim Region - Saudi Arabia
تمثل دراسة الأسواق الأسبوعية بمنطقة القصيم أهمية كبيرة، في
ظل الأدوار المتعددة لهذه الأسواق، وقد تناول البحث التحليل المكاني للأسواق
الأسبوعية بمنطقة القصيم، التي تضمُّ خمسة وعشرين سوقًا تُعقد بشكل دوري طوال أيام
الأسبوع، داخل منطقة القصيم، واستهدف البحث إبراز التباين المكاني لها والعوامل
المؤثرة في هذا التباين، ودراسة تحليلها المكاني، وبيان خصائص المستفيدين من هذه
الأسواق، وتحليل درجات رضا المستفيدين عنها، وتشخيص المشكلات التي تواجه
المستفيدين من هذه الأسواق، وصياغة بعض المقترحات التنموية من أجل التغلب على هذه
المشكلات، وتحقيق الكفاءة النوعية والكمية في الخدمات التي تقدمها الأسواق
الأسبوعية بالمنطقة.واستلزمت الدراسة المزج بين المنهج الوصفي التحليلي والمنهج
الوصفي الاستقرائي.
وانتهت الدراسة إلى
بعض النتائج منها تفاوت الأسواق الأسبوعية في درجة ارتباطها وعلاقتها بمتغيرات
الدراسة، وتباين الخصائص النوعية والعمرية والتعليمية والوظيفية للمستفيدين من
الأسواق الأسبوعية، وتنوع البضائع والمنتجات المعروضة بالأسواق الأسبوعية، كما
أظهرت الدراسة أن مشكلة تذبذب أسعار المنتجات المعروضة بالأسواق على قائمة
المشكلات التي تواجه المستفيدين، ويلي ذلك المشكلات الأخرى.
وانتهى البحث إلى بعض التوصيات، منها: ضرورة رفع كفاءة الأسواق
الأسبوعية، وإشراك المستفيدين في صياغة أي خطط تنموية لها، وضرورة الربط بين
الجوانب الاجتماعية والاقتصادية والأسواق الأسبوعية بمحافظات المنطقة، وتحقيق
العدالة المكانية في توزيع الأسواق، وتوفير كافة الخدمات والاحتياجات بها، مع
مراعاة الاختيار الأمثل لمواقعها وتنويع المعروض فيها، ورفع كفاءة الخدمات التي
تقدمها الأسواق.
The study of the weekly markets in the Qassim region is of great
importance, in light of the multiple roles of these markets. The research dealt
with the spatial analysis of the weekly markets in the Qassim region, which
includes twenty-five markets held periodically throughout the week, within the
Qassim region, and the research aimed to highlight the spatial variation of
them and the influencing factors In this contrast, studying its spatial
analysis, clarifying the characteristics of the beneficiaries of these markets,
analyzing the degrees of satisfaction of the beneficiaries with them, diagnosing
the problems facing the beneficiaries of these markets, formulating some
development proposals in order to overcome these problems, and achieving
qualitative and quantitative efficiency in the services provided by the markets
The study necessitated a mixture of the descriptive analytical method and the
inductive descriptive method.
The study concluded with some results, including the
variation of the weekly markets in the degree of their relation to the
variables of the study, the variation of qualitative, age, educational and
functional characteristics of the beneficiaries of the weekly markets, and the
diversity of goods and products offered in the weekly markets. , followed by
other problems.
The research concluded with some recommendations,
including: the need to raise the efficiency of the weekly markets, the
involvement of the beneficiaries in formulating any development plans for them,
the necessity of linking the social and economic aspects and the weekly markets
in the governorates of the region, achieving spatial justice in the
distribution of markets, and providing all services and needs, taking into
account the choice Optimizing their locations, diversifying their supply, and
raising the efficiency of services provided by the markets.
أولاً:
المصادر:
جمهورية مصر العربية،
(2017م) الهيئة العامة للتخطيط العمراني، دليل المعايير التخطيطية للخدمات
التجارية.
غرفة القصيم، 2020،
التقرير السنوي، المملكة العربية السعودية.
المرصد الحضري لمدن
منطقة القصيم، 2019، المملكة العربية السعودية.
الهيئة العامة
الإحصاء،2018، المملكة العربية السعودية.
هيئة المساحة
الجيولوجية، 2008، المملكة العربية السعودية.
وزارة الشؤون البلدية
والقروية،2019، التقرير السنوي، المملكة العربية السعودية.
ثانيا:
المراجع العربية:
إبراهيم، سليمان عبد
الله، (2008م)، معوقات تسويق المنتجات الزراعية في المملكة العربية السعودية-
دراسة تطبيقية على الخضر والفاكهة بمنطقة القصيم، المجلة العلمية للإدارة بجامعة
الملك سعود، العدد 2.
الأجواد، فضل
إبراهيم، (2007م) السوق الدوري في مدينة براك: سوق الخميس الأسبوعي، مجلة جامعة
سبها للعلوم الإنسانية، العدد 6.
التير وآخرون،
(2020م) التحليل المكاني للأسواق الدورية الأسبوعية ببلدية زليتن، مجلة كلية
الآداب جامعة مصراته، العدد 15 0
جريدة الوطن
السعودية، (2020م) الأسواق الأسبوعية حراك اقتصادي وفرص مهدرة، 29 نوفمبر
. https://www.alwatan.com.sa/article/1062555
حبيب، محمد بن عبد
الكريم، (1419ه) دور الأسواق الدورية في التنمية الإقليمية، دراسة تطبيقية على
منطقة جازان، الندوة السادسة لأقسام الجغرافيا بالمملكة العربية السعودية.
حمدان، جمال، (1977م)
جغرافية المدن، عالم الكتب، القاهرة.
خير، صفوح، (2001م)
الجغرافية موضوعها ومناهجها وأهدافها، دار الفكر للطباعة والتوزيع والنشر، سوريا.
داوود، جمعة محمد،
(2021م) أسس التحليل المكاني في إطار نظم المعلومات الجغرافية، المملكة العربية
السعودية.
الديب، محمد محمود،
(2006م) الجغرافيا الاقتصادية، منظور معاصر، الأنجلو المصرية، القاهرة.
الزهراني، عبد الرازق
بن حمد، (2001م) الوظائف الاجتماعية للأسواق الأسبوعية في منطقة الباحة، مجلة
العلوم الاجتماعية، جامعة الكويت، العدد 2.
الزوكة، محمد خميس،
(1988) التخطيط الاقليمي وأبعاده الجغرافية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية.
الزيدي، وآخرون،
(2015م) الجيوماتكس والتنظيم المكاني، العراق، متاح على الرابط: https://www.file-upload.com/xx3asa9upj12
شلبي، فتحي إبراهيم،
(2006م) سوق بنها الأسبوعية- دراسة في
الجغرافيا الاقتصادية، المجلة الجغرافية العربية، الجمعية الجغرافية المصرية،
العدد 47 0
صالح، وسام يوسف،
(2016م) التحليل المكاني للخدمات التعليمية في مدينة زاخو باستخدام نظم المعلومات
الجغرافية، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية الآداب والعلوم الإنسانية جامعة
دهوك.
الصحن، محمد فريد،
(2003م) قراءات في إدارة التسويق، الدار الجامعية، الإسكندرية.
عبد المعطي، عبد
المعطي شاهين، (2005م) سوق الماشية بالمحلة الكبرى – دراسة جغرافية، المجلة
الجغرافية العربية، الجمعية الجغرافية المصرية، العدد 45.
عتلم، موسى فتحي
موسى، (2018م) الجغرافيا الاقتصادية، مطابع جامعة المنوفية 0
العجيلي وآخرون، عبد
السلام مفتاح، (2020م) الأسواق الشعبية في منطقة ترهونة – دراسة في الجغرافيا
الاقتصادية، مجلة العلوم الإنسانية والتطبيقية، العدد9.
العيسوي، فايز محمد،
(2000م) خرائط التوزيعات البشرية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية 0
غراب، فايز حسن،
(2015م) دراسات في الجغرافيا الاقتصادية، مطابع الولاء الحديثة 0
غضبان، فؤاد، (2013م)
جغرافية الخدمات، دار اليازوري للنشر، الأردن.
غنيم، محمد أحمد،
(1998م) الأسواق التقليدية في محافظة الدقهلية – دراسة في الأنثروبولوجيا
الاقتصادية، مجلة كلية الآداب جامعة المنصورة، عدد 1 0
الفاروق، عبد الحليم،
وآخرون، (2009م) تحليل صلة الجوار في الدراسات الجغرافية بالتطبيق على المستوطنات
البشرية بمنطقة مكة المكرمة، مجلة جامعة أم القرى للعلوم الاجتماعية، العدد الأول.
محمود، عصام محمد
صلاح الدين، (1012م) نحو منهج لتطوير تخطيط وتصميم المراكز التجارية في ضوء تأثير
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الهندسة جامعة
القاهرة 0
مصيلحي، فتحي محمد،
(2001م) جغرافية الخدمات، مطابع جامعة المنوفية.
مكي، محمد شوقي بن
إبراهيم، (1984) الأسواق الدورية في إمارة ينبع في غرب المملكة العربية السعودية:
دراسة جغرافية تطبيقية على سوق السويق، الجامعة الأردنية - عمادة البحث العلمي.
مكي، محمد شوقي بن
إبراهيم، (1986م)، الأسواق المركزية في مدينة الرياض – دراسة جغرافية في التوزيع
والسلوك، سلسلة رسائل جغرافية، جامعة الكويت، العدد 94.
مليباري، أشواق بنت
حمزة، (1430ه)، الأسواق في مدينة مكة المكرمة، بحث تكميلي لدرجة الماجستير في
الجغرافيا، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة أم القرى 0
النقار، كهرمان،
(2017م) التحليل المكاني لتوزيع مدارس التعليم الاساسي في مدينة طرطوس باستخدام
نظم المعلومات الجغرافية، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العملية، سلسلة
الآداب والعلوم الإنسانية، مجلد 39، عدد 3 0
هاشم، سعيد، (2006م)
الأسواق الشعبية التراثية في دول مجلس التعاون والجزيرة العربية وأهميتها
الاقتصادية والاجتماعية، حوليات كلية الآداب جامعة عين شمس، المجلد 34.
الوليعي، عبد الله بن
ناصر، (1424ه) المدخل إلى الجغرافيا الطبيعية والبشرية، الطبعة الثانية، مكتبة
الملك فهد الوطنية، الرياض 0
اليوسف، محمد بن
طاهر، (2000م) الأنماط المكانية لحركة الباعة في الأسواق الأسبوعية بواحة الإحساء،
مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، جامعة الكويت، العدد 99 0
ثالثا:
المراجع غير العربية:
Brunsdon.C،et al،
(2009) Using a GIS- based
network analysis and optimization routines to evaluate service provision: A
Case study of the UK post office، Applications in spatial analysis،Vol.64.
Burnaz،
A،
(2006) A Multiple-Criteria
Decision-making Approach for the Evaluation of Journal of multi-criteria
decision analysis، Vol.14.
Ertekin،
O،
et al ،
(2008) Spatial Distribution
of Shopping Malls and Analysis of their Trade Areas in Istanbul، European Planning Studies Vol. 16،
No. 1،
January.
Higgs،G،Langford،M، (2015) Accessibility and public services
provision: Evaluating the impacts of the post office network change programme
in the UK، Institute of British geography
.
Mayer،
et al،
Economic Geography، Princeton University Press، New jersey،
2008.
Mulimani،
A،
(2012) Periodic Markets and
rural development: A Case study of Haveri District ،
Golden Research Thoughts، Vol.1.
Raumordnung, Hannover(2004), Zentrale Orte:
theorie, Empirie und planung.
Robert،
H،
(1980) Periodic market-places
and periodic marketing: review and prospect ،
Progress in Human Geography، Vol. 4، Issue 1.
Ting،
Z،
et al(2009) ، Market Structure and Competition in the Retail Discount Industry، Journal of Marketing Research، Vol. 46،
No. 4 ،Aug.
رومنة المراجع
العربية
Research Sources and References
First, The Sources:
The
Arab Republic of Egypt, (2017) General Authority for Urban Planning, Guide to
Planning Standards for Commercial Services.
Qassim
Chamber, 2020, Annual Report, Kingdom of Saudi Arabia.
Urban
Observatory for the Cities of Qassim Region, 2019, Saudi Arabia.
General
Authority for Statistics, 2018, Kingdom of Saudi Arabia.
Geological
Survey, 2008, Kingdom of Saudi Arabia.
Ministry
of Municipal and Rural Affairs, 2019, Annual Report, Kingdom of Saudi Arabia.
Second: Arabic
References:
Ibrahim,
Suleiman Abdullah, (2008 AD), Obstacles to Marketing Agricultural Products in
the Kingdom of Saudi Arabia - An Applied Study on Fruits and Vegetables in
Al-Qassim Region, Scientific Journal of Management at King Saud University, No.
2.
Al-Ajwad,
Fadl Ibrahim, (2007 AD) The periodic market in the city of Brak: the weekly
Thursday market, Sebha University Journal for Human Sciences, No. 6.
Altair
et al., (2020 AD) Spatial Analysis of the Weekly Periodic Markets in the
Municipality of Zliten, Journal of the Faculty of Arts, Misurata University,
Issue 15
.
Al-Watan
Saudi Newspaper, (2020AD) Weekly Markets, Economic Mobility and Wasted
Opportunities, November 29
.
https://www.alwatan.com.sa/article/1062555
Habib,
Muhammad bin Abdul Karim, (1419 AH) the role of periodic markets in regional
development, an applied study on the Jazan region, the sixth symposium of the
departments of geography in the Kingdom of Saudi Arabia.
Hamdan,
Gamal, (1977 AD) Geography of Cities, World of Books, Cairo.
Khair,
Sufouh, (2001 AD) Geography: Its Subject, Methods, and Objectives, Dar Al-Fikr
for Printing, Distribution and Publishing, Syria.
Daoud,
Jumaa Muhammad, (2021 AD) Foundations of Spatial Analysis in the Framework of
Geographic Information Systems, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Deeb,
Mohamed Mahmoud, (2006 AD) Economic Geography, a Contemporary Perspective,
Anglo-Egyptian, Cairo.
Al-Zahrani,
Abdul-Raziq bin Hamad, (2001 AD) Social functions of the weekly markets in the
Al-Baha region, Journal of Social Sciences, Kuwait University, No. 2.
Al-Zawka,
Muhammad Khamis, (1988) Regional Planning and its Geographical Dimensions,
University Knowledge House, Alexandria.
Al-Zaidi,
and others, (2015 AD) Geomatics and spatial organization, Iraq, available at
the link: https://www.file-upload.com/xx3asa9upj12
Shalaby,
Fathi Ibrahim, (2006 AD) Benha Weekly Market - Study in Economic Geography,
Arab Geographical Journal, Egyptian Geographical Society, No. 47.
Saleh,
Wissam Youssef, (2016 AD) Spatial analysis of educational services in the city
of Zakho using GIS, Master's thesis (unpublished), College of Arts and
Humanities, University of Dohuk.
Al-Sahn,
Muhammad Farid, (2003) Readings in Marketing Department, University House,
Alexandria.
Abdul
Muti, Abdul Muti Shaheen, (2005 AD) The cattle market in Mahalla al-Kubra - a
geographical study, the Arab Geographical Journal, the Egyptian Geographical
Society, No. 45.
Atlam,
Musa Fathi Musa, (2018 AD) Economic Geography, Menoufia University Press.
Al-Ajili
and others, Abd al-Salam Muftah, (2020 AD) popular markets in the Tarhuna
region - a study in economic geography, Journal of Humanities and Applied
Sciences, Issue 9.
Al-Esawy,
Fayez Muhammad, (2000 AD) Maps of Human Distributions, University Knowledge
House, Alexandria.
Ghorab,
Fayez Hassan, (2015 AD) Studies in Economic Geography, Al-Walaa' Modern
Printing Press.
Ghadban,
Fouad, (2013 AD) Geography of Services, Al-Yazuri Publishing House, Jordan.
Ghoneim,
Mohamed Ahmed, (1998 AD) Traditional Markets in Dakahlia Governorate - A Study
in Economic Anthropology, Journal of the Faculty of Arts, Mansoura University,
No. 1.
Al-Farouq,
Abdel Halim, and others, (2009 AD) Analysis of the Neighborhood Relationship in
Geographical Studies by Application to Human Settlements in the Makkah
Al-Mukarramah Region, Umm Al-Qura University Journal for Social Sciences, first
issue.
Mahmoud,
Essam Mohamed Salah El-Din, (1012 AD) towards an approach to developing the
planning and design of commercial centers in the light of the impact of
information and communication technology, unpublished Ph.D. thesis, Faculty of
Engineering, Cairo University.
Moselhi,
Fathi Muhammad, (2001 AD) Geography of Services, Menoufia University Press.
Makki,
Muhammad Shawqi bin Ibrahim, (1984) Periodic Markets in the Emirate of Yanbu in
the Western Kingdom of Saudi Arabia: An Applied Geographical Study on the
Suwaiq Market, University of Jordan - Deanship of Scientific Research.
Makki,
Muhammad Shawqi bin Ibrahim, (1986 AD), Central Markets in Riyadh - A
Geographical Study in Distribution and Behavior, Geographical Letters Series, Kuwait
University, No. 94.
Malibari,
Ashwaq bint Hamza, (1430 AH), markets in the city of Makkah, supplementary
research for a master's degree in geography, College of Social Sciences, Umm
Al-Qura University.
Al-Naqar,
Kahraman, (2017 AD) Spatial analysis of the distribution of basic education
schools in the city of Tartous using geographic information systems, Tishreen
University Journal for Research and Practical Studies, Arts and Humanities
Series, Volume 39, No. 3.
Hashem,
Saeed, (2006 AD) Traditional folk markets in the countries of the Cooperation
Council and the Arabian Peninsula and their economic and social importance,
Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University, Volume 34.
Al-Wali'i,
Abdullah bin Nasser, (1424 AH) Introduction to Natural and Human Geography,
second edition, King Fahd National Library, Riyadh.
Al-Yousef,
Muhammad bin Taher, (2000 AD) Spatial patterns of the movement of sellers in
the weekly markets in the Al-Ahsa Oasis, Journal of Gulf and Arabian Peninsula
Studies, Kuwait University, No. 99.