اليقظة العقلية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية وفق بعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلبة كلية التربية جامعة الباحة

Mindfulness and its relationship to social skills according to some demographic variables among students of the Faculty of Education,

 Al Baha University

د. عبد الوهاب بن مشرب أنديجاني Dr. Abdulwahab Mishrb Andijani

الكلمات المفتاحية: اليقظة العقلية, المهارات الاجتماعية, mindfulness, social skills

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين اليقظة العقلية والمهارات الاجتماعية لدى عينة من طلبة  كلية التربية بجامعة الباحة، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتم تطبيق مقياس العوامل الخمسة لليقظة العقلية، إعداد (2006)Baer, Smith, Hopkins, Krietemeyer, &Tony,، تعريب البحيري وآخرين (2014)، ومقياس المهارات الاجتماعية من إعداد الباحث، على عينة مكونة من(88) طالبا وطالبة، وقد أظهرت النتائج أن الدرجة الكلية لليقظة العقلية لدى العينة كانت متوسطة، وأن درجة أبعادها امتدت بين المتوسطة والعالية، وكانت درجة المهارات الاجتماعية وأبعادها متوسطة. ولا توجد فروق بين الطلاب والطالبات في اليقظة العقلية وأبعادها، وكذلك المهارات الاجتماعية. وتوجد فروق دالة في اليقظة العقلية في الدرجة الكلية، وفي بُعد التصرف بوعي في اللحظة الحاضرة، بين الطلبة الذين يعيشون مع والديهم والذين لا يعيشون معهم لصالح الفئة الأولى، بينما لا توجد فروق في باقي الأبعاد، كما لا توجد فروق في المهارات الاجتماعية وأبعادها تبعًا لمتغير العيش مع الوالدين، ولا توجد فروق في اليقظة العقلية وأبعادها، والمهارات الاجتماعية وأبعادها تبعاً لمتغير الترتيب الولادي. ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين اليقظة العقلية والمهارات الاجتماعية مع جميع الأبعاد والدرجة الكلية.


The purpose of this study was to identify the relationship between mindfulness and social skills among a sample of education faculty students at Al-Baha university. Mindfulness scale prepared by Bare, et al (2006) translated by Buhairi et al (2014), and social skills scale prepared by the researcher were used on (88) male and female students. The result showed that: the level of mindfulness and its dimensions were medium as well as social skills. There was no difference between male and female in mindfulness and its dimension, and social skills too. There are significant differences in mindfulness in the total degree, and in the dimension of acting consciously at the present moment, between students who live with their parents and those who do not live with them in favor of the first group. While there was no difference in social skills. No difference was found in mindfulness and its dimension, and social skills and its dimension according to birth order. There was a positive correlation between mindfulness and social skills.

المراجع:

اولاً: المراجع العربية:

أبو زيد، أحمد محمد جاد الرب. (2017). فاعلية التدريب على اليقظة العقلية كمدخل سلوكي جدلي في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي لدى الطالبات ذوات اضطراب الشخصية الحدية وأثره على أعراض هذا الاضطراب، مجلة الإرشاد النفسي، ع51، 1-86.

أبو منصور، حنان خضران. (2011). الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية لدى المعاقين سمعياً في محافظات غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الجامعة الإسلامية، غزة.

إسماعيل، هالة خير سناري. (2017). المرونة النفسية وعلاقتها باليقظة العقلية لدى طلاب كلية التربية، دراسة تنبؤيه، مجلة الإرشاد النفسي، ع50، 287 - 335.

البحيري، عبد الرقيب أحمد، والضبع، فتحي عبد الرحمن، وطلب، أحمد علي، والعواملة، عائدة أحمد (2014) الصورة العربية لمقياس العوامل الخمسة لليقظة العقلية دراسة ميدانية على عينة من طلاب الجامعة في ضوء أثر متغيري الثقافة والنوع، مجلة الإرشاد النفسي، ع39، 119-166.

بديوي، زينب حياوي، وعبد، مها صدام. (2018). اليقظة الذهنية لدى طلبة الجامعة، مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية، 3(1)، 418 - 442

حسيب، عبد المنعم عبد الله. (2001). المهارات الاجتماعية وفعالية الذات لطلاب الجامعة المتفوقين والعاديين والمتأخرين دراسياً، مصر، علم النفس، س15،  ع 5، 124-139. س15،

حلاوه، باسمة. (2011). دور الوالدين في تكوين الشخصية الاجتماعية عند الأبناء: دراسة ميدانية في مدينة دمشق، مجلة جامعة دمشق، 27(3)، 71 - 109.

خشبة، فاطمة السيد حسن. (2018). التنبؤ بمستوى اليقظة العقلية من خلال المتغيرات النفسية لدى طالبات الجامعة، جامعة الأزهر، مجلة التربية، 1(179)، 494-598.

خليفة، فاطمية. (2016). صعوبات التعلم والمهارات الاجتماعية، مجلة جيل العلوم الانسانية والاجتماعية، الجزائر، (18، 17)، 49-37.

روبنز، ب & سكوت ج (2000) الذكاء الوجداني ترجمة (صفاء الأعسر وعلاء الدين كفاني)، القاهرة، دار قباء للنشر والتوزيع.

الزغول، رافع عقيل، والدبابي، خلدون إبراهيم، وعبد الرحمن، عبد السلام هاني. (2019). نظريات الشخصية، عمان، دار المسيرة.

زهران، حامد عبد السلام. (2005). علم نفس النمو الطفولة والمراهقة ط 6، القاهرة، عالم الكتب.

الشلوي، علي محمد. (2018). اليقظة العقلية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى عینة من طلاب کلیة التربية بالدوادمي، مجلة البحث العلمي في التربية، ع19، 1-24.

صالح، عواطف حسين صالح. (2002).  العزلة الاجتماعية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية والمساندة الاجتماعية، جامعة بنها، مجلة كلية التربية، 12(53)، 178- 229.

صغبيني، طوى. (2011). اليقظة الذهنية، المقال مترجم عن مقال بالإنجليزية منشور في مجلة ميستير العدد الثالث، استرجع بتاريخ 3/9/2020 من موقع alexanzia415.wordpress

الضبع، فتحي عبد الرحمن، ومحمود، أحمد على طالب. (2013). فاعلية اليقظة العقلية في خفض أعراض الاكتئاب النفسي لدى عينة من طلاب الجامعة، مجلة الإرشاد النفسي، ع34، 1-75.

الضبياني، عامر محمد. (2021). اليقظة العقلية وعلاقتها بالتعاطف والسلوك الاجتماعي الايجابي لدى الطلبة اليمنيين في الصين، جامعة ذمار اليمن، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 5(11)، 136- 147.

العازمي، مبارك ناصر سليمان. (2009). تقويم المهارات الاجتماعية لدى معلمي التربية البدنية بدولة الكويت، مجلة بحوث التربية الشاملة، مج1، 156- 192.

العاسمي، رياض نايل. (2014). الشفقة بالذات وعلاقتها ببعض سمات الشخصية لدى عينة من طلاب جامعة الملك خالد، مجلة جامعة دمشق، 30(1)، 17- 56.

عبد الحميد، ندى نصر الدين. (2011). مقياس المهارات الاجتماعية للمراهقات، المؤتمر السنوي السادس عشر للإرشاد النفسي: الإرشاد النفسي وإدارة التغير. مصر بعد ثورة 25 يناير، القاهرة 2011، مج2، 1123- 1142.

عبد الرحمن، محمد السيد، والطائي، إيمان محمد. (2017). اليقظة العقلية وعلاقتها بالاكتئاب لدى طلاب الجامعة في كل من مصر والعراق (دراسة عبر ثقافية مقارنة)، جامعة الزقازيق، مجلة كلية التربية، ع 97، 5-40.

عبد الله، أحلام مهدي. (2013). اليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة، مجلة الاستاذ، 2(205)، 343- 366.

عكاشة، محمود فتحي، وعبد المجيد، أماني فرحات. (2012). تنمية المهارات الاجتماعية للأطفال الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية المدرسية، المجلة العربية لتطوير التفوق، 3(4)، 11-147.

عيسى، هبه مجيد. (2018). اليقظة العقلية وعلاقتها بالتفكير ما وراء المعرفي والحاجة إلى المعرفة لدى طلبة كلية التربية للعلوم الإنسانية والصرفة: بناء وتطبيق، مجلة أبحاث البصرة (العلوم الإنسانية)، 4(2)، 268- 295.

الفقي، آمال إبراهيم. (2018). فعالية التدريب على اليقظة العقلية في حل الصراع الزواجي لدى عينة من الزوجات، جامعة بنها، مجلة كلية التربية، 29(116)، 1-46.

الفقيري، معتز فواد أحمد. (2016). فعالية مدخل اليقظة العقلية في خفض بعض أعراض الفصام لدى الشباب، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة بور سعيد، مجلة كلية التربية.

المالح، حسان. (2009). أساليب التعبير الانفعالي والصحة النفسية، تم الاسترجاع من موقع annajah.net بتاريخ 25/ 5/ 2021.

محمود، الفرحاتي السيد. (2017). فاعلية تدريب معلمي العلوم والرياضيات على التعليم الدامج للتفكير النشط في سياق اجتماعي TASC وخرائط التفكير في تنمية قدرات الاستدلال واليقظة العقلية ودافعية التعلم والمستويات المعرفية لاختبار TIMSS، المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية، مصر، ع4، 12- 125.

المزين، سليمان حسين. (2010). مدى توافر المهارات الاجتماعية لدى طلبة كليتي الشريعة واصول الدين الجامعة الإسلامية بغزة وسبل الارتقاء بها، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، ع100، 174- 227.

المعموري، علي حسين مظلوم، وعبد، سلام محمد علي هادي. (2018). اليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة، مجلة العلوم الانسانية، 25(3)،229 -247.

المقداد، قيس، وبطاينة، أسامة، والجراح، عبدالناص. (2011). مستوى المهارات الاجتماعية لدى الأطفال العاديين والأطفال ذوي صعوبات التعلم في الأردن من وجهة نظر المعلمين، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 7(3)، 253 -270 .

النجار، حسن زكريا السيد. (2019). اليقظة العقلية وعلاقتها بالحاجة إلى المعرفة والاندماج الأكاديمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية، جامعة بنا، مجلة كلية التربية، 120(3)، 92 – 125.

الوليدي، علي محمد علي. (2017). اليقظة العقلية وعلاقتها بالسعادة النفسية لدى طلبة جامعة الملك خالد، مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، ع 2، 41-68.

 


 

ثانياً: المراجع الأجنبية:

Allen,N. B., Blashki,G. & Gullone, E. (2006). Mindfulness-based psychotherapies: A review of conceptual foundations, empirical evidence and practical considerations. The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(4), 285-294.‏

Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.

Beauchemin, J., Hutchins, T. L., & Patterson, F. (2008). Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary Health Practice Review, 13(1), 34-45.

Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2014). The role of social skills in social anxiety of university students. Paidéia (Ribeirão Preto), 24(58), 223-232.‏

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848.

Calvin Eleby, Jr. (2009) The Impact of a Student's Lack of Social Skills on their Academic Skills in High School, Thesis For the Degree of (M.Ed.) Marygrove College, Detroit, Michigan.

Cardaciotto, L., Herbert, J. D., Forman, E. M., Moitra, E., & Farrow, V. (2008). The assessment of present-moment awareness and acceptance: The Philadelphia Mindfulness Scale. Assessment, 15(2), 204-223.‏

Davis, D. M., & Hayes, J. A. (2011). What are the benefits of mindfulness?A practice review of psychotherapy-related research. Psychotherapy, 48(2), 198-208

Dekeyser, M., Raes, F., Leijssen, M., Leysen, S., & Dewulf, D. (2008). Mindfulness skills and interpersonal behavior. Personality and individual differences, 44(5), 1235-1245. ‏

Gresham, F. M. (2002). Teaching Social Skills to High-Risk Children and Youth: Preventive and Remedial Strategies. In M. R. Shinn, H. M. Walker, & G. Stoner (Eds.), Interventions for academic and behavior problems II: Preventive and remedial approaches (p. 403–432). National Association of School Psychologists

Gresham, F. M., Van, M. B., & Cook, C. R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. Behavioral Disorders, 31(4), 363-377.

Griffiths, M. D. (2010). Computer game playing and social skills: a pilot study. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 27, 301-310. ‏ ‏

Jones, S. M., & Hansen, W. (2015). The impact of mindfulness on supportive communication skills: Three exploratory studies. Mindfulness, 6 (5), 1115 -1128. ‏

Kelly, J. (1982) social skillstrainig aprokicol guidefor untervention .  N. y Springer, pullilling company

Kettler, K. M. (2010). Mindfulness and Cardiovascular Risk in College Students. ‏

Loucks, E. B., Schuman-Olivier, Z., Britton, W. B., Fresco, D. M., Desbordes, G., Brewer, J. A., & Fulwiler, C. (2015). Mindfulness and cardiovascular disease risk: state of the evidence, plausible mechanisms, and theoretical framework. Current Cardiology Reports, 17(12), 112.

Marlatt, G. A., & Kristeller, J. L. (1999). Mindfulness and meditation. In W. R. Miller (Ed.), Integrating spirituality into treatment: Resources for practitioners (67–84). American Psychological Association.

Nivenitha, P., & Nagalakshmi, K. (2016). Influence of test anxiety and mindfulness on academic performance among adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 3(4), 34-39.

Ozben, S. (2013). Social skills, life satisfaction, and loneliness in Turkish university students. Social Behavior and Personality: an international journal, 41(2), 203-213. ‏ ‏

Park, T.R. Speng, M & Gross, c (21013) Mind fullners?

Riggio, R. E., Throckmorton, B., & Depaola, S. (1990). Social skills and self-esteem. Personality and Individual Differences, 11(8), 799-804.

Rodica, L, D & Brent w. R (2015) Settling the debate on birth order and personality , PNA, 11 (46) 14119 – 14120 .

Sinha, A. (2012). Exploring the relationships between mindfulness, self-compassion, and ethnic identity development. Thesis Prepared for ( M A) University of North Texas.

Sturgess, M. A. (2012). Psychometric validation and demographic differences in two recently developed trait mindfulness measures.‏

White , Naomi (2014) Me chanisms of mirdfulnes eualuating theorlesand proposing amedif master thesis , viction elvivelity of wingtip.

References:

Abu Zaid, Ahmed Muhammad Jad Al-Rub. (2017). The Effectiveness of Mental Alertness Training as a Dialectical Behavioral Approach on Reducing the Difficulties of Emotional Regulation for Female Students with Borderline Personality Disorder and its Impact on the Symptoms of this Disorder", Psychological Guidance Journal, Vol. 51, 1-86.

abu mansour, hanan khadran. (2011). Emotional Sensitivity and its Relationship to Social Skills Among The Hearing Impaired in the Governorates of Gaza, an Unpublished Master's Thesis, Faculty of Education, Islamic University, Gaza.

Ismail, Hala Khair Sinnari. (2017). Psychological Flexibility and its Relationship to Mental Alertness Among Students of the of Education Faculty: a predictive study, Psychological Counseling Journal, Vol. 50, 287-335.

Al-Buhairi, Abdel Raqib Ahmed, Eldabea, Fathi Abdel Rahman, Talib, Ahmed Ali, & Al-Awamleh, Aida Ahmed. (2014). The Arabic Image of the Five Factors Scale of Mental Alertness, a Field Study on a Sample of University Students in Light of the Impact of the Variables of Culture and Gender, Journal of Psychological Guidance, Vol. 39, 119-166.

Badawi, Zainab Hayawi, & Abd, Maha Saddam. (2018). Mental Alertness among University Students, Basra Research Journal for Human Sciences, 3 (1), 418-442.

Haseeb, Abdel Moneim Abdullah. (2001). Social skills and self-effectiveness for superior, ordinary and academically tardiness for university students, Egypt, Psychology, Q15, Pg. 5, 124-139.

Halawa, Bassima. (2011). The role of parents in forming the social personality of children: a field study in the city of Damascus, Damascus University Journal, 27(3), 71-109.

Khashaba, Fatma El-Sayed Hassan. (2018). Predicting the mental alertness' level through psychological variables among university students, Al-Azhar University, Journal of Education, 1(179), 494-598.

Khalifa, Fatimia. (2016). Learning difficulties and social skills, Jill Eloum Journal for Humanities and Social Sciences, (18, 17), 49-37.

Robbins, B & Scott J. (2000). Emotional Intelligence, translated by: Safaa Al-Assar and Alaa El-Din Kafani, Cairo, Dar Quba Publishing and Distribution.

Al-Zogoul, Rafe Oqil, Al-Dababi, Khaldoun Ibrahim, & Abdul Rahman, Abdul Salam Hani. (2019). Personality Theories, Amman, Dar Al Masirah.

Zahran, Hamed Abdel Salam. (2005). The psychology of childhood and adolescence development, 6th edition, Cairo, World of Books.

Al-Shalawi, Ali Muhammad. (2018). Mental alertness and its relationship to Self-Efficiency among a students of the education faculty's sample, in Al-Dawadmi, Journal of Scientific Research in Education, Vol. 19, 1-24.

Saleh, Awatef Hussein Saleh. (2002). Social isolation, with its relationship to social skills and social support, Benha University, Journal of the Faculty of Education, 12(53), 178-229.

Saghbini, Towa. (2011). Mental Alertness, the article is translated from English article published in Mister magazine, issue 3, March 2011, retrieved on 3/9/2020 from alexanzia415.wordpress.

El-Dabaa, Fathi Abdel-Rahman, & Mahmoud, Ahmed Ali Talib. (2013). The effectiveness of mental alertness in reducing symptoms of psychological depression among a sample of university students, Journal of Psychological Counseling, p. 34, 1-75.

Al-Dhabiani, Amer Muhammad. (2021). Mental alertness with its relationship to empathy and positive social behavior among Yemeni students in China, Dhamar University of Yemen, Journal of Educational and Psychological Sciences, 5(11), 136-147.

Al-Azmi, Mubarak Nasser Suleiman. (2009). Assessment of social skills for physical education teachers in Kuwait, Journal of Comprehensive Education Research, Vol. 1, 156-192.

Al-Asmy, Riyad Nile. (2014). Self-compassion and its relationship to some personality traits among a sample of King Khalid University students, Damascus University Journal, 30 (1), 17-56.

Abdel Hamid, Nada Nasr El-Din. (2011). The social skills scale for adolescent girls, sixteenth annual conference for Psychological Counseling: Psychological Counseling and Managing Change, Egypt after the January 25 Revolution, Vol. 2, 1123-1142.

Abdel-Rahman, Mohamed El-Sayed & Al-Taai, Eman Muhammad. (2017). Mental alertness and its relationship to depression among university students in both Egypt and Iraq: a comparative cross-cultural study, Zagazig University, Journal of Education' Faculty, p. 97, 5-40.

Abdullah, Ahlam Mahdi. (2013). Mental alertness among University Students, The Professor's Journal, 2(205), 343-366.

Okasha, Mahmoud Fathy & Abdul Majeed, Amani Farhat. (2012). Developing the social skills of gifted children with school behavioral problems, The Arab Journal for the Development of Excellence, 3(4), 11-147.

Issa, Heba Majid. (2018). Mental awareness and its relationship to metacognitive thinking and the need for knowledge among Education faculty students for Humanities and Banking: Construction and Application, Basra Research Journal (Humanities), 43(2), 268-295.

El-Feki, Amal Ibrahim. (2018). The effectiveness of training on Mental alertness in resolving marital conflict in a sample of wives", Journal of the Education faculty, 29(116), 1-46.

Al-Faqiri, Moataz Fawad Ahmed. (2016). The effectiveness of the mindfulness approach in reducing some symptoms of schizophrenia in youth, Unpublished PhD thesis, Port Said University, Journal of the Education faculty.

Al-Maleh, Hassan. (2009). Methods of emotional expression and mental health, available from annajah.net on 25/5/2021.

Mahmoud, El-Farhaty El-Sayed. (2017). The effectiveness of training science and mathematics teachers on integrating active thinking in a social context TASC and thinking maps in developing reasoning capabilities, mental alertness, learning motivation and cognitive levels for TIMS Test, International Journal of Educational and Psychological Sciences, Egypt, v4, 12- 125.

Al-Muzayin, Suleiman Hussein. (2010). The availability of social skills among students of Sharia and Fundamentals' of religion, faculties, Islamic University of Gaza and ways to advance it", The Egyptian Society for Reading and Knowledge, pp. 100, 174-227.

Al-Mamouri, Ali Hussein Mazloum & Abd, Salam Muhammad Ali Hadi. (2018). Mental alertness among university students", Journal of Human Sciences, 25(3), 229-247.

El-Miqdad, Qais, & Batayneh, Osama, & Al-Jarrah, Abdel-Nasser. (2011). The level of social skills among ordinary children and children with learning difficulties in Jordan from the point of view of teachers, The Jordanian Journal of Educational Sciences, 7(3), 253-270.

Al-Najjar, Hassan Zakaria Al-Sayed. (2019). Mental alertness with its relationship to the need for Knowledge and academic integration for postgraduate students in the college of education, University of Bena, Journal of the College of Education, 120(3), 92 - 125.

Al-Walidy, Ali Muhammad Ali. (2017). Mental alertness and its relationship to psychological happiness among King Khalid University students, King Khalid University Journal of Educational Sciences, Vol. 2, 41-68.