إستراتيجية مقترحة لتنمية المهارات الناعمة لدى قادة المدارس الثانوية في ضوء مفهوم التنمية المهنية المستدامة

A Proposed Strategy for Developing the Soft Skills of Secondary schools’ leaders in the Light of the Concept of Sustainable Professional Development

د. هيلة منديل محمد التويجري


الكلمات المفتاحية: التنمية المهنية المستدامة، المهارات الناعمة، المدارس الثانوية., Sustainable Professional Development, The Soft Skills, Secondary Schools.

هدفت هذه الدراسة إلى وضع إستراتيجية مقترحة لتنمية المهارات الناعمة لدى قادة المدارس الثانوية في ضوء مفهوم التنمية المهنية المستدامة، وقد استخدمت المنهج الوصفي المسحي؛ وتمثل مجتمع الدراسة في قادة المدارس الثانوية الحكومية بمنطقة القصيم وعددهم (148) لمدارس البنين، (150) لمدارس البنات بإجمالي عدد (298)، وقد تم اختيار العينة بالطريقة الطبقية العشوائية البالغ قوامها (146) قائدا بنسبة (49%) من مجتمع الدراسة، وكان من أهم أدوات البحث تحليلُ الوثائق والسجلات، واستبانة آليات المهارات الناعمة لقادة المدارس الثانوية، وكان من أهم نتائج الدراسة تدني وجود آليات المهارات الناعمة لقادة المدارس الثانوية، وكان من أهم التوصيات ضرورة إقامة برامج للتنمية المهنية المستدامة لقادة المدارس الثانوية لتلبية الاحتياجات التدريبية، سواء في الجوانب الإدارية أو الفنية أو المالية.


The recent search aim to know putting a proposed strategy for developing the soft skills of secondary schools’ leaders in the light of the concept of sustainable professional development. According to the aim of the search, The searcher used the description method (the surveys system ) by its steps and procedures to be suitable for achieving the search aims ,The community of the search assimilates the leaders of governmental secondary schools in the Qassim Area (148) for boys schools and (150) for girls schools and the total number is (298). The searcher has chosen the sampling search by the random and caste way which its number is (146) leaders and the percentage is 49 % from the search community , Analysis the archives and documents and questionnaire the mechanisms of the soft skills for the secondary schools leaders were the most important search tools , and one of the most important results was the existence drop of the mechanisms of soft skills for the secondary schools leaders which forms a self-development , and one of the most important recommend at ions was the necessity of setting up sustainable professional development programs for secondary schools’ leaders to meet training needs, whether in the administrative, technical or financial aspects.

أولاً: المراجع العربية:

أسحق، واصف. (2014). المهارات الناعمة لدى مديري المدارس الحكومية في مدرية التربية والتعليم في الشونة الجنوبية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة جرش الأهلية، الأردن.

إمام، أحمد. ( 2013 ). التنمية البشرية والإبداع الإداري دراسة نظرية وتطبيق علمي معاصر، المؤسسة العربية للعلوم والثقافة، جامعة المنيا.

التميمي، عبد العزيز. (2010). دور مديري المدارس في التنمية المهنية للمعلمين دراسة ميدانية على محافظة رأس تنورة، رسالة ماجستير، جامعة الإمام محمد بن سعود الأسلامية، السعودية.

حجاج، علا. (2014). دور المهارات الناعمة في عملية اقتناص الوظائف الإدارية: دراسة تطبيقية على الوظائف الإدارية في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأسلامية، فلسطيسن.

الدوسري، نادية. (2014). تحسين التنمية المهنية لمديري المدارس الثانوية السعودية في ضوء أفضل الممارسات practice Best التدريبية دراسة تحليلية، جامعة القاهرة، مصر.

الرشيدي، خليفة. (2019). تطوير أداء العاملين بالمدرسة الثانوية بدولة الكويت باستخدام بعض المداخل الإدارية الحديثة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بنها، مصر.

رضا، ابراهيم. (2011). نحو تعليم متميز في القرن الحادي والعشرين، القاهرة: دار الفكر العربي.

رضا، أكرم. (2009). برنامج تدريب المدربين، القاهرة: دار التوزيع الإسلامية. 

رضوان، حنان. (2009). التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس في ضوء متطلبات التعليم الإلكتروني، مؤتمر المعلوماتية وقضايا التنمية في الوطن العربي، القاهرة.

زايد، عادل. (2003). إدارة الموارد البشرية " رؤية مستقبلية "، القاهرة: كتب عربية.

شبير، صلاح. (2016). المهارات الناعمة وعلاقتها بالتوجهات الريادية لدى طلبة الكليات التقنية والمهنية في محافظة غزة، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، فلسطين.

الشمري، مشعان. (2016). تطوير برامج التنمية المهنية لقادة المدارس بالمملكة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات العالمية دراسة تحليلية، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، 32(3)، 351-387.

العنزي، سعود. (2015). واقع التنمية المهنية لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المساندة في جامعة تبوك، دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 42(3)، 787-805.

العوضي، عبدالرحمن. (2019). التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء بعض المداخل الإدارية الحديثة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة المنصورة، مصر.

الغامدي، راشد. (2007). تنمية القيادات التربوية في سلطنة عمان، المؤتمر السنوي الخامس عشر، تأهيل القيادات التربوية في مصر والعالم العربي، الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية، دار الفكر العربي، القاهرة 27 -28 يناير، ص 611.

مستقبليات: مجلة فصلية للتربية المقارنة العدد رقم 113، الملف المفتوح، مكتب التربية الدولي، 30(1)، مارس 2000.

المسعودي، سعد. (2013). الاحتراف في إدارة برامج التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس لمقابلة تحديات التعليم، مؤسسة الفكر العربي. http://arabthought.org/conten 


ثانياً: المراجع العربية المترجمة:

Al-Anzi, Saud. (2015). The reality of professional development among faculty and support staff at Tabuk University, Educational Sciences Studies, University of Jordan, 42 (3), 787-805.

Al-Awadi, Abdul Rahman. (2019). Professional development for principals of basic education schools in the Sultanate of Oman in light of some modern administrative approaches, unpublished Master Thesis, College of Education, Mansoura University.

Al-Ghamdi, Rashid. (2007). The development of educational leaders in the Sultanate of Oman, the fifteenth annual conference, rehabilitation of educational leaders in Egypt and the Arab world, the Egyptian Society for Comparative Education and Learning Management, Arab House of Thought, Cairo, 27-28 January, p. 611.

Al-Masoudi, Saad. (2013). Professionalism in managing professional development programs for faculty members to meet the challenges of education, Arab Thought Foundation. http://arabthought.org/conten

Al-Rashidi, Khalifa. (2019). Improving the performance of employees in the secondary school in the State of Kuwait using some modern administrative approaches, unpublished Master Thesis, College of Education, Benha University.

Hajaj, Ola. (2014). The role of soft skills in the process of grabbing administrative jobs: an applied study on administrative jobs in the Gaza Strip, unpublished Master Thesis, Department of Business Administration, Faculty of Commerce, Islamic University, Gaza, Palestine.

Imam, Ahmed. (2013). Human development and administrative creativity, a theoretical study and contemporary scientific application, Arab Science and Culture Foundation, Minia University.

Al-Tamimi, Abdulaziz. (2010). The role of school principals in the professional development of teachers. A field study on Ras Tanura, a master’s thesis, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Saudi Arabia.

Al-Dosari, Nadia. (2014). Improving the professional development of Saudi secondary school principals in the light of best practice, an analytical study, Cairo University, Egypt.

Reda, Ibrahim. (2011). Towards a distinguished education in the twenty-first century, Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Reda, Akram. (2009). Training of Trainers Program, Cairo: Islamic Distribution House. 

Isaac, Wasef. (2014). Soft skills for principals of public schools in the Directorate of Education in Southern Shouneh, unpublished Master Thesis, College of Education, Specialization in Education Administration, Faculty of Educational Sciences, Jerash Private University, Jordan.

Mostagbaliat. (2000). Quarterly Journal of Comparative Education No. 113, The Open File, International Educational library, 30(1).

Radwan, Hanan. (2009). Professional development for faculty members in light of the requirements of e-learning, informatics conference and development issues in the Arab world, Cairo.

Shabbir, Salah. (2016). Soft skills and their relationship to entrepreneurial attitudes among students of technical and vocational colleges in Gaza Governorate, Master Thesis, College of Commerce, Islamic University, Palestine.

Shammari, Mashaan. (2016). Development of professional development programs for school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of global trends, an analytical study, Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 32 (3), 351-387.

Zayed, Adel. (2003). Human Resources Management "A futuristic vision”, Cairo: Arabic books.


ثالثا: المراجع الأجنبية

Conference B. (2013). Strategic Talent Management. The Conference Board Inc., New York.

George, P. (2002). Employment Invtory Reports, Technology Based Solution Personnel Decision, Inc.

Kevin, V. (2013). Effective leadership: Explins The Hard Facts of Soft Skills Management.

Giuseppe, Giusti. (2008). Soft Skills for Lawyers, Machegan, Chelsea, Publishing.

Jane , Andrews & Helen. (2010). Graduate Employability, Soft Skills, Versus,Hard,Business Knowledge.

Mangusho, y. s., Murie, R.K. & Nelima, E. (2015). "Evaluation of Talent Management on Employees Performance in Beverage Industry: ACase of Delmonte Kenya Limited", International Journal of Humanities and Social Seience, 5(8), 191-199. 

Marcel , Robles. (2012). Executive Perceptions of the ten Soft Skills Needed in Today s Workplace, u.s.a. 

Reddy,b.,Gopi ,M., Sunethri ,A. (2013). The Importance of Soft Skills from Modern Day Professions, Journal of Business communication, 5(2)2277-8179, A.

Rowland, M.(2011). "How tocoment a diversity Policy", Human Resource Management International Digest, 19 (5), 36-38.

Welsh, Konstantions, peter, Mina, Kechagain,Waglund. (2011).Teaching and Assessing Soft Skills ,MASS,Measring & Assessing Soft Skills , Education and Culture DG , Lifelong Learning Programme.