المهارات القيادية لدى طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

Leadership Skills of Islamic University Students in Medina

د. عبدالرحمن بن عوه البلادي 


الكلمات المفتاحية: المهارات القيادية، الجامعة الإسلامية، طلاب الجامعة. , leadership skills, Islamic University, university students

هدفت الدراسة للتعرف على درجة امتلاك طلاب الجامعة الإسلامية للمهارات القيادية، وكيف تنمي الجامعة هذه المهارات لدى طلابها. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، واشتملت عينة الدراسة على (585) طالبًا من طلاب الجامعة الإسلامية من جميع الكليات العشر، وجمعت البيانات من خلال استبانة مكونة من (36) فقرة، قسمت على (6) محاور، وخلصت الدراسة للنتائج التالية: إن درجة امتلاك طلاب الجامعة الإسلامية للمهارات القيادية الخمس, وهي: التخطيط، الاتصال، العمل الجماعي، حل المشكلات، اتخاذ القرار جاءت بدرجة عالية، حيث إن المتوسط العام هو (م=3.72 من 5 درجات)، ومن حيث ترتيب الكليات جاءت كلية العلوم في المرتبة الأولى (م= 3.93)، وطلاب السنة التحضيرية في المرتبة الأخيرة عند درجة (م= 3.55). أما من حيث امتلاك كل مهارة على مستوى طلاب الجامعة عمومًا فكانت النتيجة كالتالي: مهارة الاتصال بدرجة عالية عند (م= 3.88)، مهارة العمل الجماعي بدرجة عالية عند (م= 3.85)، مهارة التخطيط بدرجة عالية عند (م= 3.77)، مهارة حل المشكلات بدرجة عالية عند (م=3.62)، مهارة اتخاذ القرارات بدرجة عالية عند (م=3.49)، كذلك تبين أن إسهام الجامعة في بناء المهارات القيادية لطلابها جاءت بدرجة عالية عند متوسط حسابي (م= 3.41). وأخيرًا، فقد أكد الطلاب استفادتهم من جهود كرسي تنمية مهارات طلاب المنح، وكذلك ممارستهم للعمل القيادي تحت إشراف عمادة شؤون الطلاب.


This study aims to identify the degree to which Islamic University students retain leadership skills, and how the university develops these skills among its students. 

The researcher used the descriptive survey method, and the study sample included (585) students from all colleges of the Islamic University, and data was collected through a questionnaire consisting of (36) items, divided into (6) themes, and the study concluded the following results: the degrees to which students of the Islamic University possess five leadership skills which are: planning, communication, teamwork, problem solving and decision making were high degrees, as the general mean was (M = 3.72 out of 5 degrees), and in terms of the ranking of colleges, the College of Science came in first rank at (M = 3.93), and preparatory year students were in the last rank at (M = 3.55). As for possessing each skill, the results were as follows: the communication skill came with a highest degree at (M = 3.88), the decision-making skill came in lower level at (M = 3.49). As for the university's contribution to building leadership skills among its students, it came out that it has a high degree with the mean of (M = 3.41), and finally, the students confirmed that they had much benefited from the efforts of the leadership skills development program, provided by “Chair for Scholarship students”, as well as their practice of leadership work under the supervision of the Deanship of Student Affairs.

أبو كوش، يوسف (2012). السمات القيادية والمسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب المشاركين وغير المشاركين في جماعات النشاط الطلابي. (رسالة ماجستير). تم الاسترجاع من http://search.shamaa.org/FullRecord?ID=71282 بتاريخ 20/10/2019. 

الأشقر، وفاء (2008). مدى تحقق مهارة الاتصال لدى طلبة الجامعات الأردنية. مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس. ع 32, ج 2.

الأغا، رائد (2008)، المهارات القيادية لدى المسؤولين في شركة الاتصالات الخلوية الفلسطينية (جوال) بين الواقع والمنظور المعياري. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية، غزة. 

التقرير السنوي للجامعة الإسلامية، (2018). تقرير مطبوع من مركز الإحصاء والمعلومات، وكالة الجامعة للتطوير. 

التل، وائل (2014)، دور أنشطة الجامعات في استكشاف وتنمية مهارات القيادة لدى الطالب الجامعي: حالة جامعة جازان بالمملكة العربية السعودية. مجلة عجمان للدراسات والبحوث، مج13, ع2. 

التمام، عبدالله (2019). مدى ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لمهارة اتخاذ القرار وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظرهم. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس. ع20. 

الجرادات، خالد (2017)، دور أعضاء هيئة التدريس في تنمية المهارات القيادية لدى الطلبة في الجامعة الهاشمية. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية. مج12, ع1:159-172

الحسن ماهر، (2004)، القيادة نظريات وأساسيات ومفاهيم، دار الكندي للنشر والتوزيع، إربد، عمان. 

الذبياني، أحمد (2018)، دور مدير المدرسة في تنمية المهارات القيادية لدى طلاب المدارس الثانوية الحكومية للبنين بمدينة الرياض. مجلة العلوم التربوية والنفسية. م2 ع12. 

آل سيف، مبارك (2013)، تصور مقترح لبرنامج تطوير المهارات القيادية لطلاب الجامعات السعودية في ضوء الخبرات والتجارب الدولية. (رسالة دكتوراه). تم الاسترجاع من http://thesis.mandumah.com/Record/198232 بتاريخ 18/8/2019. 

الطهراوي، كمال (2015)، المهارات القيادية لدى أعضاء المجالس الطالبية وعلاقتها بمستوى الأنشطة الطلابية في الجامعات الفلسطينية. (رسالة ماجستير) تم الاسترجاع من http://search.shamaa.org/FullRecord?ID=229035 بتاريخ 15/9/2019. 

العلاقي، مدني. (2000) الإدارة دراسة تحليلية للوظائف والقرارات الإدارية. ط(9) جده، تهامة للطباعة والنشر.

العمري، مشرف (2014)، دور الأنشطة الطلابية في تنمية المهارات القيادية لدى طلاب جامعة الباحة. (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة الباحة.

القحطاني، عوض (2018ـ)، مسؤولية الجامعات السعودية في تنمية المهارات الحياتية لدى طلابها من منظور التربية الإسلامية، مع تقديم تصور مقترح. (رسالة دكتوراه غير منشورة). الجامعة الإسلامية، المدينة المنورة. 

الوذيناني، محمد (2017)، الأنماط القيادية الطلابية الممارسة في الأنشطة الجامعية كما يتصورها الطلاب ومشرفوهم. المجلة التربوية، م32، ج 125.

بدرخان، سوسن (2018)، أثر برامج صندوق الملك عبدالله الثاني للتنمية في تطوير المهارات القيادية لدى طلبة جامعة عمان الأهلية في الأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية. مج19, ع3:571-600

علام، صلاح (2012)، البحث التربوي كفايات للتحليل والتطبيقات، ط (1)، دار الفكر، عمان الأردن، ترجمة لكتاب Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (1996). Educational research: Competencies for analysis and application.

فرج، شدى (2019). دور جامعة الطائف في تنمية مهارات القيادة لدى طلابها في ضوء تحسين القدرة التنافسية لخريجي الجامعة. المجلة التربوية في جامعة سوهاج, ع64 جزء 2. 

فروانة، عامر (2014)، فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية، غزة. 

قطامي، يوسف وقطامي، نايفة (2001)، سيكولوجية التدريس، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

قيادي (2019)، نشرة طلابية تصدر عن كرسي تنمية مهارات طلاب المنح بالجامعة الإسلامية، السنة الأولى – العدد الأول فبراير 2019. تم الاسترجاع من https://bit.ly/2qFIRmI بتاريخ 27/10/2019. 

مريزيق، هشام (2008). دراسات في الإدارة التربوية. دار غيداء، عمان الأردن. 

ملحم، سامي (2002)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط (2) دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان الأردن. 


Al‐Omari, A. A., Tineh, A. M. A., & Khasawneh, S. M. (2008). Leadership skills of first‐year students at public universities in Jordan. Research in Post‐Compulsory Education, 13(3), 251-266.‏

Amanchukwu, R. N., Stanley, G. J., & Ololube, N. P. (2015). A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management, 5(1), 6-14.

Barrett, D. (2008). Leadership communication. New York, NY: McGraw-Hill/Irwin.‏

Bass, B., Bass, R. (2008). The Bass handbook of leadership: Theory, research and managerial application. New York: Simon & Schuster.

Baxa, G. V. C. (2017). Putting skills into practice: The relationship between leadership development from the student employment experience and post-college profession (unpublished doctoral dissertation) University of Hawai'i at Manoa, Honolulu, HI.

Bialek, S. C. & Lioyd, A. G. (1998). Post-graduation impact of student leadership. ED4/7669 American Coll. Personal Association, Alexandria VA.

Birkenholz, R. J., & Schumacher, L. G. (1994). Leadership skills of college of agriculture graduates. Journal of Agricultural Education, 35(4), 1-8.‏

Bush, Tony (2011) Theories of educational leadership and management. Los Angeles, CA: Sage Publications.

Dalina, Kevin R (2016). Students' Perceptions Of Leadership Skills Gained At A County College. University of New England, Australia (Unpublished doctoral dissertation).

Eich, D. (2008). A grounded theory of high-quality leadership programs: Perspectives from student leadership development programs in higher education. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(2), 176-187.

Ewell, P. (2007). Applying learning outcomes concepts to higher education: An overview. A report prepared for the University of Hong Kong Grants Committee. Boulder, CO: National Center for Higher Education Management Systems (NCHEMS).

Hesse, F., Care, E., Buder, J., Sassenberg, K., & Griffin, P. (2015). A framework for teachable collaborative problem solving skills. In E. Care, P. Griffin, & M. Wilson (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 37-56). Springer, Dordrecht.‏

Kaiser, R. B., Hogan, R., & Craig, S. B. (2008). Leadership and the fate of organizations. American Psychologist, 63, 96–110.

Knezevich, S.J. (1984) Administration of public education, New York, NY: Harper and Row. In D.M. Beach & J. Reinhartz (eds.), Supervisory Leadership, Needham Heights, Massachusetts: Allyn and Bacon, p.74

Kotwal, M. (2016). Model and method for competency mapping and assessment. SunRise Management Consulting Services. Retrieved from: http://www.authorstream.com/Presentation/mskmskmsk-2798580-sunrise-model-competency-mapping at 20/10/2019

Rost, J. C. (1991). Leadership for the twenty-first century. Greenwood Publishing Group.

Schamber, J. F., & Mahoney, S. L. (2006). Assessing and improving the quality of group critical thinking exhibited in the final projects of collaborative learning groups. The Journal of General Education, 55(2), 103-137.‏

Schellings, G., & van Hout-Wolters, B. (2011). Measuring strategy use with self report instruments: Theoretical and empirical considerations. Metacognition and Learning, 6, 83–90. 

Shertzer, J. E., & Schuh, J. H. (2004). College student perceptions of leadership: Empowering and constraining beliefs. National Association of Student Personnel Administrators Journal, 42(1), 111-131.

Van Aken, J. E., & Berends, H. (2018). Problem solving in organizations. Cambridge, UK: Cambridge University Press.‏

Zimmerman-Oster, K., & Burkhardt, J.C. (1999). Leadership in the making: Impacts and insights from leadership development programs in U.S. colleges and universities. Battle Creek, MI: W. K. Kellogg Foundation.

Translation of Arabic References: 

Abu Kush, Youssef (2012). Leadership and social responsibility features of students participating and not participating in student activity groups. (Master Thesis). Retrieved from http://search.shamaa.org/FullRecord?ID=71282 at 20/10/2019

Al- Agha, Ra’ed (2008). Leadership Skills of the officials in Palestinian Cellular Communications Company (Jawal) between reality and the normative perspective. (Unpublished Master Thesis), Islamic University, Gaza.

Al- Alaqi, Madani. (2000). Management An analytical study of jobs and administrative decisions. T (9) Jeddah, Tuhama for printing and publishing.

Al- Ashqar, Wafa (2008). The extent to which communication skill has been achieved by Jordanian university students. Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University. No. 32, part 2.

Al-Hassan Maher, (2004).Leadership, the Theories, Fundamentals and Concepts, Dar Al-Kindi for Publishing and Distribution, Irbid, Amman.

Al-Jaradat, Khaled (2017). The role of faculty members in developing leadership skills among students at the Hashemite University. Taibah University Journal for Educational Sciences. Vol. 12, No. 1: 159-172

Allam, Salah (2012). Educational Research as Competencies for Analysis and Applications, T (1), Dar Al-Fikr, Amman Jordan, translation of the book entitled: ‘Educational research: Competencies for analysis and application’, by Lorrie R. Gay, Geoffrey E. Mills & Peter W. Airasian, (1996).

Al-Omari, Musharraf (2014). The role of student activities in developing leadership skills among students of Al-Baha University. (Unpublished Master Thesis) Al-Baha University.

Al-Qahtani, Awad (2018). The responsibility of Saudi universities in developing the life skills of their students from the perspective of Islamic education, with a suggested proposal. (Unpublished doctoral thesis). Islamic University, Medina.

A’l- Saif, Mubarak (2013). A suggested perspective of a program for developing leadership skills for Saudi university students in the light of international experiences and expertise. (Ph.D). Retrieved from http://thesis.mandumah.com/Record/198232 at 18/8/2019

Al-Tahrawi, Kamal (2015). Leadership skills of student council members and their relationship with the level of student activities in Palestinian universities. (Master Thesis) Retrieved from http://search.shamaa.org/FullRecord?ID=229035 at 15/9/2019

Al-Tal, Wael (2014). The role of university activities in exploring and developing leadership skills of a university student: the case of Jazan University in the Kingdom of Saudi Arabia. Ajman Journal of Studies and Research, Vol. 13, No. 2.

Al-Tammam, Abdullah (2019). The extent of students of the Islamic University of Madinah practicing decision-making skill and its relationship to the behavior of organizational citizenship from their point of view. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University. No. 20.

Al-Wethinani, Muhammad (2017). student leadership types practiced in university activities as perceived by students and their supervisors. Educational Journal, Vol. 32, part 125.

Al- Zobyani, Ahmed (2018). The role of the school principal in developing leadership skills among government secondary school students for boys in Riyadh. Journal of Educational and Psychological Sciences. Vol.2, No.12.

Badrakhan, Sawsan (2018). The impact of King Abdullah II Fund for Development programs on developing leadership skills among Al-Ahliyya Amman University students in Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences. Vol. 19, No. 3: 571-600 

Faraj, Shada (2019). Taif University's role in developing leadership skills of its students in the light of improving the competitiveness of university graduates. The educational journal of the University of Sohag, No. 64, part 2.

Ferwana, Amer (2014). The effectiveness of a training program to develop leadership skills among high school students. (Unpublished Master Thesis), Islamic University, Gaza.

Melhem, Sami (2002). Research Methods in Education and Psychology, Ed. (2) Dar Al Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Mraizeq, Hisham (2008). Studies in educational administration. Ghaida House, Amman, Jordan.

Qatami, Youssef and Qatami, Naifah (2001). Psychology of Teaching, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Qyadi (2019), Student bulletin issued by the Chair of Skills Development for Scholarship Students at the Islamic University, first year - first issue February 2019. Retrieved from https://bit.ly/2qFIRmI at 27/10/2019

The annual report of the Islamic University, (2019). A printed report from the Statistics and Information Center, University Vice Presidency for Development.