تصور مقترح لتطوير البيئة التعليمية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية 

Suggested perception for development of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah،






د. خالد هديبان الحربي

الكلمات المفتاحية: البيئة التعليمية –تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها., Suggested perception - educational environment - teaching Arabic to non-native speakers

هدف هذا البحث إلى تعرف المواصفات التي ينبغي أن تتوافر في عناصر البيئة التعليمية بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وتعرف واقع البيئة التعليمية بالمعهد، وبناء تصور مقترح لتطويرها.

 استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكون مجتمع البحث من أعضاء هيئة التدريس، ومن في حكمهم، والمدرسين بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة وعددهم (112)فردًا، ونظرًا لقلة عدد أفراد المجتمع، كانت عينة البحث هي نفس مجتمع البحث حيث طبق البحث على جميع أفراد المجتمع، استجاب منهم (59)فردًا بنسبة 53% من عينة البحث، وتم إعداد استبانة لجمع المعلومات المتعلقة بواقع البيئة التعليمة تكونت في صورتها النهائية من (73)عبارة موزعة على ستة محاور، اجري عليها اختبار الصدق الظاهري بعرضها على (7) محكمين وقد اعتبرت نسبة 80% من آراء المحكمين معيارًا للحكم على صلاحية العبارة، كما اجري عليها اختبار الثبات فكانت درجة الثبات تساوي (97).

 وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: توصل البحث إلى قائمة بالمواصفات التي ينبغي أن تتوافر في عناصر البيئة التعليمية بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية تضمنت ستة محاور رئيسة انبثق عنها (73) عبارة، يرى أفراد عينة البحث أن واقع البيئة التعليمية بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة كان بدرجة ضعيفة، بناء تصور مقترح لتطوير البيئة التعليمية بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.

 وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها: ضرورة تصميم مقررات تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها وفق المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية، والاهتمام بمبنى المعهد من جميع النواحي، وتوفير التجهيزات اللازمة لنجاح العملية بالمعهد. واقترح بعض البحوث التي تفيد في مجال البحث الحالي.

This research aims to identify the detailed specifications that should be available in the elements of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah، and to be acquainted with the reality of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah. The research problem is clearly defined by the following questions:

1- What detailed specifications should be available in the elements of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah?

2- What is the reality of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah?

3- What is the proposed concept for the development of the educational environment at the Institute of Teaching Arabic Language for non-speakers at the Islamic University of Medinah?

The researcher used the descriptive approach، and a questionnaire will be prepared to gather related information on the current reality of the educational environment.

The research reached several results، the most important of which are:

1- reach the most important specifications that should be available in the elements of the educational environment at the Institute of Arabic Language Teaching for non-speakers at the Islamic University in Madinah

2- The reality of the educational environment in the Institute of teaching Arabic for non-speakers at the Islamic University in Madinah was weak.

3- Building a proposed vision for the development of the educational environment in the Institute of Arabic Language Teaching for non-speakers at the Islamic University in Medina.

In the light of the results reached، the researcher recommended a number of recommendations and suggested a number of researches that benefit the current research field



بدر، فائقة محمد ( ١٩٨٥ ) دراسة العلاقة بين خصائص البيئة المدرسية وقدرات التفكير عند تلمیذات المرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية، رسالة دكتوراه غیر منشورة، كلیة التربية، جامعة عین شمس.

جروان، فتحي عبدالرحمن ( ٢٠٠٤ م): الموهبة والتفوق والإبداع، ط ٢، عمان: دار الفكر.

الحديبي، علي بن عبد المحسن (2017) تصور مقترح للتغلب على المشكلات التي تواجه الجهات المعنية بتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى، مجلة كلية التربية بأسيوط، مجلد (33)، العدد(1)، ص ص(1-56).

حلس، داود درويش؛ وشلدان فايز كمال(2011) المدرسة الفاعلة ودورها في تحقيق سمات البيئة التعليمية المشجعة على الانضباط السلوكي من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانوية، دراسة منشورة في دار المنظومة على الرابط http://search.mandumah.com/Record/156506

الخطابي، عبد الحميد عويد؛ وآخرون(1425): مناهج التعليم في مواجهة التحديات المعاصرة.

الخليفة، حسن جعفر، (1431هـ) المنهج المدرسي المعاصر مفهومه، أسسه، مكوناته، تنظيماته، تقويمه، تطويره، ط10، الرياض، مكتبة الرشد.

إبراهيم، سعاد (1428هـ)، القيادة التربوية الميدانية وأدوارها المأمولة في المدرسة، وزارة التربية والتعليم في السعودية

سعادة، جودت أحمد؛ وإبراهيم، عبد الله محمد(1428هـ)، المنهج المدرسي المعاصر، ط5، عمان، دار الفكر.

الشافعي، إبراهيم أحمد، (2017م)، تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها: المعايير، والإستراتيجيات، بحث منشور بكتاب المؤتمر الدولي الأول لمركز دراسات اللغة العربية والترجمة، جامعة قناة السويس.

الشوملي، خليفة حسين (1428هـ)، تصور أول لمدرسة المستقبل، مجلة التربية، وزارة التربية والتعليم - البحرين. السنة الثانية، العدد الثاني، سبتمبر، 2001م. 

العبد الكريم راشد(1423هـ)، مدرسة المستقبل تحولات رئيسة، ورقة عمل مقدمة إلى ندوة مدرسة المستقبل، جامعة الملك سعود، كلية التربية، الرياض 

العساف، صالح حمد(1424هـ)، المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية، ط3، الرياض، مكتبة العبيكان. 

غالي أحمد صكب، (2015) مشكلات البيئة التعليمية لتدريس مبحث الجغرافيا للمرحلة الاساسية في الأردن من وجهة نظر المعلمين، رسالة ماجستير/ جامعة آل البيت، كلية العلوم التربوية، منشورة في دار المنظومة.

الفقعان، توفيق محمد؛ الفاعوري، عوني صبحي،( 2012م)، تأثير الازدواجية (الفصيح والعامي) في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، الأردن ص1-16.

الكناني، ماجد نافع (2007) "بيئة تعليمية متعددة الأغراض لتدريس مادة التربية الفنية في مدارس المرحلة الثانوية"، مجلة كلية التربية الأساسية، العدد (52) جامعة بغداد.

مصطفى، صلاح عبد الحميد، (1424ه) المناهج الدراسية، عناصرها وأسسها وتطبيقاتها، ط2، الرياض، دار المريخ للنشر. 

المنشئ، أنيسة محمد علي(1984)، ديناميكية التفاعل بين مراكز التقنيات التربوية والمؤسسات التعليمية ودورها في تقنية التعلم الذاتي، مجلة تكنولوجيا التعليم، العدد/14، السنة/ 7، الكويت: 

الموسى، نهاد(2007)، اللغة العربية في العصر الحديث قيم الثبوت وقوى التحول، دار الشروق، الأردن.

موسى، سعدي لفتة،(1984)، تكنولوجيا التعليم – الحقيبة التعليمية، المديرية العامة للإعداد والتدريب، وزارة التربية، بغداد.

موضوع.كوم: http://mawdoo3.com

الناقة، محمود كامل؛ طعيمة، شدي أحمد، (1983م): الكتاب الأساسي لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. إعداده-تحليله-تقويمه، جامعة أم القرى، مكة المكرمة

هشام، على مهران: مجلة العلم - باب عالم البيئة - عدد شهر أكتوبر 2014 - العدد رقم 456 - أكاديمية البحث العلمي ودار التحرير للطبع والنشر - القاهـرة - مصـــر .


 Sources:

 Abdul-Karim Rashid (1423 AH), School of the Future, Major Transformations, a working paper presented to the Symposium of the School of the Future, King Saud University, College of Education, Riyadh.

Al Munshea, Anisa Muhammad Ali (1984), Dynamic Interaction Between Educational Technology Centers and Educational Institutions and their Role in the Technology of Self-learning, Journal of Educational Technology, No. / 14, Year / 7, Kuwait.

Al-Assaf, Saleh Hamad (1424 AH), Introduction to Research in Behavioral Sciences, 3rd edition, Riyadh, Obeikan Library.

Al-Faghaan, Tawfiq Muhammad; Al-Faouri, Awni Subhi, (2012 AD), The Impact of Duplication (Al Faseh and Al Aymie) in Teaching Arabic to Speakers of Other Languages, Humanities and Social Sciences Studies, Jordan, peg. 1-16.

Al-Hudaybi, Ali bin Abdul Mohsen (2017), A Proposed Vision to Overcome the Problems Facing the Authorities Concerned with Teaching Arabic to Speakers of Other Languages, Journal of the Faculty of Education, Assiut, volume (33), No. (1), pp. (1-56).

Al-Khattabi, Abdul Hamid Owaid, and others (1425): Education Curricula in the face of Contemporary Challenges.

 Al-Khliph, Hassan Jaafar, (1431 AH), The Contemporary School Curriculum, its Concept, Foundations, Components, Organizations, Calendar, Development, 10th edition, Riyadh, Al-Rushd Library.

Al-Kinani, Majed Nafi '(2007), "A Multi-Purpose Educational Environment for Teaching Art Education in Secondary Schools", Journal of the College of Basic Education, No. (52), University of Baghdad.

Al-Mousa, Nihad (2007), Arabic Language in the Modern Era, Values of Evidence and Transformation Forces, Dar Al-Shorouk, Jordan.

Al-Naqa, Mahmoud Kamel; To'ima, Shade Ahmad, (1983 AD): The Basic Textbook for Teaching Arabic to speakers of other languages. Preparation - Analysis - Evaluation, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Al-Shafei, Ibrahim Ahmed, (2017 AD), Teaching Arabic to Speakers of Other Languages: Standards and Strategies, research published in the book of the First International Conference of the Center for Arabic Language Studies and Translation, Suez Canal University.

Al-Shomali, Khalifa Hussein (1428 AH), First Conception of the Future School, Journal of Education, Ministry of Education - Bahrain. Second year, Second Issue, September, 2001.

Badr, Faiqa Muhammad (1985), Study of the Relationship Between the Characteristics of the School Environment and Thinking Capabilities of Primary School Pupils in the Kingdom of Saudi Arabia, unpublished doctoral dissertation, Faculty of Education, Ain Shams University.

Baek، S and Choi، H. (2002). The Relationship Between Students Perceptions of Classroom Environment and their Academic Achievement in Coria، Asian Pacific Education Review، 3(1)، 125- 135

Ghali Ahmed Sakab, (2015) The Problems of the Educational Environment to Teach Geography for the Basic Stage in Jordan from the Teachers' point of view, Master Thesis / Al-Bayt University, College of Educational Sciences, published in Dar Al-Manzumah.

Helles, Dawood Darwish and Shaldan Fayez Kamal (2011), The Effective School and its Role in Achieving Attributes of the Learning Environment that Encourage Behavioral Discipline from the Point of View of Secondary Stage Teachers, a study published in Dar Al-Manzumah on the link: http://search.mandumah.com/Record/156506

 His Excellency; Jawdat Ahmad; Ibrahim Abdullah Muhammad (1428 AH), Contemporary School Curriculum, 5th edition, Amman, Dar Al-Fikr.

Hisham, Ali Mahran: The Science Magazine - The World Ecology Chapter - Issue of the month of October 2014 - No. 456 - Academy of Scientific Research and the Editorial House for Printing and Publishing - Cairo - Egypt.

Huang، Shwu-yong L.; Waxman، Hersh C. (2009): The Association of School Environment to Student Teachers' Satisfaction and Teaching Commitment، Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research an. Studies، v25 n2 p235-243

Ibrahim, Souad (1428 AH), Field Educational Leadership and its Expected Roles in School, Ministry of Education in Saudi Arabia.

Jarwan, Fathi Abdel Rahman (2004): Talent, Excellence and Creativity, 2nd edition, Amman: Dar Al-Fikr.

Kose،Erdogan (2009): Assessment of the Effectiveness of the Educational Environment Supported by Computer Aided &Presentations at Primary School Level، Computers. Educa on، v53 n4 p1355-1362

Mawdoo.com: http://mawdoo3.com

Musa, Saadi Lafta, (1984), Educational Technology –Haqibatul Altaelimea, General Directorate of Preparation and Training, Ministry of Education, Baghdad.

Mustafa, Salah Abdel-Hamid, (1424 AH), Curricula, Its Components, Foundations and Applications, 2nd edition, Riyadh, Dar Al-Merikh Publishing.