متطلبات تحقيق جودة تعليم القرآن الكريم بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

Requirements for achieving quality education In Holy Quran at the Islamic University of Madinah From the viewpoint of faculty members





د. حسن محمد علي الزهراني

الكلمات المفتاحية: تحقيق جودة تعليم القرآن الكريم , achieving quality education In Holy Quran

تهدف الدراسة إلى الكشف عن متطلبات تحقيق جودة تعليم القرآن الكريم المتعلقة بمكونات العملية التعليمية: عضو هيئة التدريس، والطالب، والبيئة التعليمية. وذلك من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، المباشرين للعمل التعليمي. وبيان المتطلبات الواجب توافرها لجودة التعليم عمومًا، والقرآن الكريم خصوصًا، في ضوء نتائج الدراسة الميدانية.

واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: وافق أعضاء هيئة التدريس بكلية القرآن الكريم بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بشدة على متطلبات تحقيق جودة تعليم القرآن الكريم في الجامعة الإسلامية، والمرتبطة بالمعلم والطالب والبيئة التعليمية، وجاءت متطلبات تحقيق جودة تعليم القرآن المتعلقة بالطالب في المرتبة الأولى بين محاور الاستبانة، يليها المتطلبات المتعلقة بالمعلم، في حين جاءت المتطلبات المتعلقة بالبيئة التعليمية في المرتبة الأخيرة. كما تمثلت أهم متطلبات تحقيق الجودة في تعليم القرآن الكريم المرتبطة بالمعلم في الإخلاص لله تبارك وتعالى، وتعظيم شأن القرآن الكريم، وسلامة مخارج الحروف، والالتزام بأخلاق القرآن الكريم. كما تمثلت أهم متطلبات تحقيق الجودة في تعليم القرآن الكريم المرتبطة بالطالب في نطق الآيات أثناء القراءة نطقا صحيحًا، وتعهد القرآن الكريم بالقراءة والمدارسة، وتحديد مقدار معين للقراءة والحفظ، وإدراك فضل تعلم القرآن الكريم. وأيضًا تبين أهم متطلبات تحقيق الجودة في تعليم القرآن الكريم المرتبطة بالبيئة التعليمية في توافر الأساتذة المتخصصين لتدريس القرآن الكريم، وإقامة الجامعة مسابقة لجودة حفظ القرآن الكريم وإتقانه، وعمل دروس تقوية للطلاب منخفضي الحفظ، وتشجيع الجامعة أعضاء هيئة التدريس على جودة التعليم.

عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير الدرجة العلمية، ومكان الحصول على الشهادة، والجنسية.

The study aims to investigate the requirements to achieve quality in teaching Holy Qur’an with regard to the components of the educational process, faculty member, student, and educational environment from viewpoint of the faculty members, who are directly involve in to the educational field, and show the requirements that must be met for the quality of education in general and the Holy Quran in particular, on the light of the results of the field study. The researcher used the descriptive analytical approach, and the study has concluded the following results: The faculty members of the College of the Holy Quran at the Islamic University in Medina strongly agreed on the requirements for achieving the quality of teaching the Holy Qur’an at the Islamic University, which is related to the teacher, the student, and the educational environment. The requirements for achieving Holy Quran quality education which is related to the Student comes at the first rank among the components of the questionnaire, followed by the requirements that are related to the teacher, whereas, the requirements that are related to the educational environment comes in the last rank. The most important requirements for achieving quality in teaching Holy Quran are represented in faithfulness to ALLAH Almighty, greatening of the Holy Quran, correct pronunciation of the letters, and commitment with the morals of the Holy Quran. Also, among the other most important requirements for achieving quality in teaching Holy Qur’an which is related to the student are the correct pronunciation of the Quran’s verses during reading, and up keeping reading and understanding of the Quran, determination of a certain portion for reading and memorization, and realize the virtue of learning the Qur’an. Also, the most important requirements for achieving quality in teaching the Holy Qur’an which is related to the educational environment are represented in the availability of specialized teachers to teach Holy Qur’an, competitions made by the university for quality memorization of the Quran which is established for mastering , and organizing supporting lessons to strength the poor memorization of the students, encouragement of the staff members by the university for quality education. 

Non-existence of statistically significant differences between the averages of the answers of the sample of the study due to the variable of the academic degree and the place of obtaining the certificate and nationality.



ابن منظور، محمد مكرم: لسان العرب، دار الحرية للنشر والتوزيع، القاهرة، 2003م.

الألباني، محمد ناصر(1979)، سلسلة الأحاديث الصحيحة، الكويت، الدار السلفية.

الألباني، محمد ناصر الدين (1407هـ/1987م): سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها، مكتبة المعارف، الرياض.

البخاري، محمد بن إسماعيل (1987): كتاب الجامع الصغير المختصر، تحقيق (مصطفى البغا)، دار ابن كثير، بيروت.

البربري، هند أحمد الشربيني: الجودة في مدارس التعليم العام، مجلة الجمعية السعودية للعلوم التربوية، والنفسية(جستن)، جامعة الملك سعود، اللقاء(14) السنوي من15-16،(مايو2007م)،القصيم.

البنا، رياض رشا د (2007م): إدارة الجودة مفهومها وأسلوب إرسائها مع توجهات الوزارة في تطبيقها في مدراس المملكة، المؤتمر السنوي الواحد والعشرون للتعليم الإعدادي للفترة،24 – 25، من يناير.

البهواشي، و الربيعي، السيد عبد العزيز، وسعيد بن حمد ( 2005م)،: ضمان الجودة في التعليم العالي، مفهومها مبادئها وتجارب عالمية، ط1،القاهرة: عالم الكتب للطباعة والنشر.

البيلاوي، حسن حسين، رشدي أحمد طعيمة، سعيد أحمد سليمان، عبد الرحمن النقيب، محسن المهدي سعيد، محمد سليمان البندري، مصطفى أحمد عبد الباقي (2000): الجودة الشاملة في التعليم بين مؤشرات التمييز ومعايير الاعتماد، دار المسيرة، عمان.

الترتوري، محمد عوض – وأغادير عرفات جويحات (د.ت): إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي والمكتبات ومراكز المعلومات.

تقرير التنمية العربية الإنسانية (2002): بناء القدرات البشرية في التعليم.

جابر، عبد الحميد، وأحمد كاظم (1978) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، القاهرة، ط2، دار النهضة.

جرادة، عز الدين(2004م): الجودة في التعليم العالي، مجلة الجودة في التعليم العالي، الجامعة الإسلامية، غزة، المجلد الأول العدد(1)ص14-81.

جيفري دي دوهيرتي(1999م):تطوير نظم الجودة في التربية. ترجمة: عدنان الأحمد وآخرون، المركز العربي للتعريب والترجمة، والتأليف والنشر، دمشق.

الحربي، حياة محمد: إدارة الجودة الشاملة كمدخل لتطوير الجامعات السعودية. رسالة دكتوراه غير منشورة، مقدمة لقسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

الدبي، ليلى محمد عبد الله:معوقات ومشكلات تحقيق الجودة في التعليم، مجلة الجمعية السعودية للعلوم التربوية، والنفسية(جستن)،جامعة الملك سعود، اللقاء(14) من15-16،(مايو2007م)، القصيم.

درباس، أحمد(1994)،"إدارة الجودة الكلية: مفهومها وتطبيقاتها التربوية وإمكانية الإفادة منها في القطاع التعليمي السعودي، رسالة الخليج العربي، الرياض، مكتب التربية العربي لدول الخليج،السنة الرابعة عشرة.

الراغب الأصفهاني(د.ت)،:معجم مفردات ألفاظ القرآن، تحقيق: نديم مرعشلي، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت، لبنان.

الرشيد محمد، (1995م ): الجودة الشاملة في التعليم، المعلم، مجلة تربوية ثقافية جامعية، جامعة الملك سعود.

السقاف، حامد عبدالله (٢٠٠٧م). المدخل الشامل لإدارة الجودة الشاملة، ورد في http://mmsec.com/m3-files/JWDA1.htm..

شاهين، محمد، شندي، إسماعيل(2004): جودة التعليم من منظور إسلامي، ورقة علمية أعدت لمؤتمر النوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني في الفترة 3-5 /7 / 2004م، جامعة القدس المفتوحة، رام الله, فلسطين.

طعيمة، رشدي وآخرون (2006): الجودة الشاملة، دار النهضة العربية، القاهرة.

العرميطي، إيمان إبراهيم: جودة التعليم من منظور التربية الإسلامية، رسالة دكتوراه غير منشورة مقدمة لقسم التربية الإسلامية والمقارنة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة. 

عامر، طارق عبد الروؤف. والمصري، إيهاب عيسى،(2014)، الجودة الشاملة والاعتماد في التعليم: اتجاهات معاصر, القاهرة، المجموعة العربية للتدريب والنشر.

عشيبة، فتحي(2000م): الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقها في التعليم الجامعي المصري.

عليمات، صالح ناصر (2004م): إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية، التطبيق و مقترحات التطوير، ط 1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

العنزي، بشرى خلف: تطوير كفايات المعلم في ضوء معايير الجودة في التعليم العام، مجلة الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية(جستن) جامعة الملك سعود اللقاء السنوي (14).

الغامدي، عادل مشعل عزيز: أهمية معايير الجودة الشاملة لمعلمي التربية الإسلامية في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المختصين. رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة إلى قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

الغامدي، علي محمد(2007م): تصور مقترح لتطبيق نظام الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية والتعليمية في ضوء المواصفة الدولية للجودة(الآيزو9002)، مجلة الجمعية السعودية للعلوم التربوية، والنفسية(جستن)، جامعة الملك سعود، اللقاء(14) السنوي، من15-16(مايو2007م)، القصيم.

القرطبي، محمد بن أحمد الأنصاري(2002م): الجامع لأحكام القرآن.

القيسي، ماهر فاضل: إدارة الجودة الشاملة الأهمية وإمكانية التطبيق لرقي الدراسات العليا بالجامعات العربية. الندوة العلمية حول الدراسات العليا في الجامعات العربية، جامعة عدن، اليمن،٢٠٠٤م.

مجاهد، وبدير، محمد عطوة، المتولي إسماعيل(2006م)،: الجودة والاعتماد في التعليم الجامعي، ط1، مكتبة العصر للنشر والتوزيع، مصر.

مصطفى، صلاح، (2002): الإدارة المدرسية في ضوء الفكر الإداري المعاصر، دار المريخ، السعودية.

الميمان، بدرية صالح،(د.ت): الجودة الشاملة في التعليم العام[ المفهوم، المبادئ، المتطلبات] قراءة إسلامية.

ناصر، إبراهيم (1996): مقدمة في التربية، دار عمّار، عمان.

نشوان، جميل(2004م):، في ضوء مفهوم إدارة الجودة الشاملة في فلسطين، ورقة علمية أعدت لمؤتمر التوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني الذي عقده برنامج التربية ودائرة ضبط التوعية في جامعة القدس المفتوحة في مدينة رام الله في المدة من: 2004/7/5-3.

النووي، أبو زكريا يحيى بن شرف (1968م): شرح النووي على صحيح مسلم، دار إحياء التراث العربي، بيروت.

http://iu.edu.sa/web/Default.aspx موقع الجامعة الإسلامية على الشبكة العنكبوتية.

http://www.kfu.edu.sa موقع جامعة الملك فيصل على الشبكة العنكبوتية. 


References:

Ibn Manzur, Muhammad Makram: The Tongue of the Arabs, Freedom House for Publishing and Distribution, Cairo, 2003.

Al-Albani, Muhammad Nasser (1979), Al-Hadith Al-Saheeh series, Kuwait, Salafi House.

Al-Albani, Muhammad Nasir al-Din (1407 AH / 1987 CE): The Sahih Hadith Series and Some of its Fiqh and Benefits, Al-Maaref Library, Riyadh.

Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail (1987): Kitab al-Sagheer al-Saghir, Summary (Investigation (Mustafa al-Bagha), Dar Ibn Katheer, Beirut.

Al-Barbari, Hind Ahmed Al-Sherbiny: Quality in General Education Schools, Journal of the Saudi Society for Educational and Psychological Sciences (Justin), King Saud University, The Meeting (14) Annual from 15-16, (May 2007), Al-Qassim.

Al-Banna, Riad Rasha, D. (2007): Quality management, its concept and method of laying with the Ministry’s directions for its application in the schools of the Kingdom, the twenty-first annual conference for preparatory education for the period, 24-25, from January.

Al-Bahwashi, Al-Rubaie, Al-Sayed Abdul Aziz, and Saeed bin Hamad (2005): Quality assurance in higher education, its concept, principles and international experiences, 1st edition (Cairo: The World of Books for Printing and Publishing.

Al-Bilawi, Hasan and others (2000): The overall quality of education between indicators of discrimination and accreditation standards, Dar Al-Masirah, Amman.

Al-Tarturi, Muhammad Awad, and Aghadeer Arafat Jwehat: Total Quality Management in higher education institutions, libraries, and information centers.

Arab Human Development Report (2002): Building human capacities in education.

Jaber, Abdel-Hamid, and Ahmed Kazem (1978) Research Methods in Education and Psychology, Cairo, 2nd edition, Dar Al-Nahda.

Jaradah, Izz al-Din (2004): Quality in Higher Education, Quality Magazine in Higher Education, Islamic University, Gaza, Volume 1, Issue (1).

Jeffrey de Doherty (1999): Developing quality systems in education. Translation, Adnan Al-Ahmad and others, The Arab Center for Arabization, Translation, Authoring and Publishing, Damascus.

Al-Harbi, Hayat Muhammad: Total Quality Management as an entry point for the development of Saudi universities. Unpublished PhD thesis, submitted to the Department of Educational Administration and Planning, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Al-Dabi, Laila Muhammad Abdullah: Obstacles and Problems of Achieving Quality in Education, Journal of the Saudi Society for Educational and Psychological Sciences (Justin), King Saud University, The Meeting (14) from 15-16, (May 2007), Al-Qassim.

Derbas, Ahmed (1994), "Total Quality Management: its concept, educational applications and accessibility in the Saudi educational sector, the Arab Gulf Mission, Riyadh, Arab Bureau of Education for the Gulf States, the fourteenth year.

Ragheb Al-Isfahani (D.T.): Lexicon of the Vocabulary of the Quran, Verification, Nadim Maraachli, Dar Al-Fikr for Printing and Publishing, Beirut, Lebanon.

Al-Rasheed Mohammed, (1995): Total Quality in Education, Teacher, University Educational and Cultural Journal, King Saud University.

Al-Saqqaf, Hamed Abdullah (2007 CE). The comprehensive approach to total quality management, listed at http://mmsec.com/m3-files/JWDA1.htm..

Shaheen, Muhammad, Shendi, Ismail (2004): The quality of education from an Islamic perspective, a scientific paper prepared for the Quality Conference in Palestinian University Education in the period 3-5 / 7/2004 AD, Al-Quds Open University, Ramallah, Palestine.

To'eima, Roushdy and others (2006): Total Quality, The Arab Renaissance, Cairo.

Al-Armaiti, Iman Ibrahim: Quality of Education from the Perspective of Islamic Education, Unpublished Doctorate Thesis submitted to the Department of Islamic Education and Comparison, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Oshiba, Fathi (2000 AD): comprehensive quality and its applicability to Egyptian university education.

Alimat, Saleh Nasser (2004): Total quality management in educational institutions, application and development proposals, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman.

Al-Anzi, Bushra Khalaf: Developing teacher competencies in the light of quality standards in public education, Journal of the Saudi Society for Educational and Psychological Sciences (Justin), King Saud University, the annual meeting (14).

Al-Ghamdi, Adel Meshaal Aziz: The importance of comprehensive quality standards for Islamic education teachers in the primary stage from the point of view of specialists. Unpublished Master Thesis submitted to the Department of Curricula and Teaching Methods, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Al-Ghamdi, Ali Muhammad (2007): A proposed concept for applying the comprehensive quality system in educational and educational institutions in light of the international quality standard (ISO 9002), Journal of the Saudi Society for Educational and Psychological Sciences (Justin), King Saud University, The Meeting (14) Annual, from 15 16, (May 2007 AD), Al-Qassim.

Al-Qurtubi, Muhammad ibn Ahmad al-Ansari (2002): The Compiler of the Qur’an.

Al-Qaisi, Maher Fadel: Total quality management is important and the possibility of application for the advancement of graduate studies in Arab universities. The Scientific Symposium on Graduate Studies in Arab Universities, University of Aden, Yemen, 2004 AD.

Mujahid, Badir, Muhammad Atwa, Al-Mitwali Ismail (2006 AD): Quality and Accreditation in University Education, 1st edition, Al-Asr Library for Publishing and Distribution, Egypt.

Mustafa, Salah (2002): School administration in the light of contemporary administrative thought, Dar Al-Merikh, Saudi Arabia.

Al-Maiman, Badria Saleh: Total Quality in General Education [Concept, Principles, Requirements] Islamic Reading.

Nasser, Ibrahim (1996): Introduction to Education, Dar Ammar, Amman.

Nashwan, Jamil (2004): In light of the concept of total quality management in Palestine, a scientific paper prepared for the awareness conference in Palestinian university education held by the Education Program and the Department of Awareness Control at Al-Quds Open University in Ramallah in the period from: 2004/7 / 5-3.

Al-Nawawi, Abu Zakaria Yahya bin Sharaf (1968): Sharh al-Nawawi by Sahih Muslim, Dar of the Arab Heritage Revival, Beirut.