واقع تطوير الكفايات المهنية لدى قادة المدارس الثانوية الحكومية بمدينة الرياض من وجهة نظرهم

‏The Reality of Developing the Professional Sufficiency of Means of Leaders of the Government Secondary Schools in Riyadh according to their Point of View




د. نايف بن عماش السويلم العنزي

الكلمات المفتاحية: تطوير، الكفايات المهنية، قادة المدارس، الثانوية الحكومية, reality, development, professional competencies, secondary, public

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تطوير الكفايات المهنية لدى قادة المدارس الحكومية بمدينة الرياض من وجهة نظرهم ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة تكونت من (151) قائد وقائدة مدرسة، واستخدم المنهج الوصفي المسحي، وتم تطبيق استبانة تضمّنت (38) عبارة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى التالي: أن درجة موافقة عينة الدراسة على محور واقع تطوير الكفايات المهنية لدى قادة المدارس الثانوية الحكومية بمدينة الرياض جاء بدرجة متوسطة على كفاية تحليل المشكلات واتخاذ القرارات، وكفايات التقويم التربوي، وكفاية الإدارة المالية، بينما جاءت موافقتهم بدرجة عالية على كفاية التخطيط، وكفاية القيادة، وكفاية التعليم والتعلم، وكفاية الاتصال والعلاقات الإنسانية، كما توصلت النتائج إلى أن درجة موافقة عينة الدراسة على بعد المعوقات التي تواجه تطوير الكفايات المهنية لدى قادة المدارس الثانوية الحكومية بمدينة الرياض (متوسطة)، وجاء في المرتبة الأولى المعوق "لا يوجد خطة استراتيجية لدى وزارة التعليم لتطوير الكفايات المهنية لقائد المدارس"، بدرجة موافقة عالية، وجاء في المرتبة الثانية المعوق "إشراك قادة المدارس في برامج تدريبية لا تلبي احتياجاتهم الحقيقية"، بدرجة موافقة عالية، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابة عينة الدراسة تعزى لمتغيري المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة.

This study aims to identify the reality of the development of public school leaders’ professional competencies in Riyadh, from their point of view. To achieve this objective, a sample, of 151 male and female school leaders, was selected. The survey descriptive approach was used. The researcher applied a questionnaire of 38 statements that are distributed to two dimensions. The study concluded the following:

The study sample agree, on the axis of “developing the professional competencies of public secondary school leaders in Riyadh, from their point of view”, came with a middle degree for the competency of problem analysis, decision making, competencies of educational evaluation, and competencies of financial management. The study sample agree on planning competency, leadership competency, education, learning competency, and communication and human relation competency came with a high degree. Results also concluded that the study sample agree on “constraints facing developing the competencies public secondary school leaders in Riyadh, from their point of view”, came with a “middle” degree. The constraint, stating that “Ministry of education has no strategic plan for the development of school leaders’ competencies”, came first, with a high agree degree. The constraint, stating that “including school leaders in training programs not satisfying their actual needs”, came second with a high agree degree. The study concluded that there are no significant differences within the study sample responses with respect to the academic qualification and number of years of experience.



هدفت