درجة احتياج كليّة التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلاميّة لتطوير أدائها في ضوء معايير المجلس الأمريكي CAEP

The degree of need for the College of Education at Imam Muhammad bin Saud Islamic University to develop its performance in light of the standards of the American Council CAEP




د. عمر علي الرفايعه

الكلمات المفتاحية: كلية التربية، تطوير الأداء، المقارنة المرجعيّة، الاعتماد الدولي، معايير المجلس الأمريكي CAEP, College of Education, Performance Development, Benchmarking, CAEP Standards

هدفت الدراسةُ الحاليّةُ تعرّفَ درجةِ احتياجِ كليّة التربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلاميّة لتطوير أدائها في ضوء معايير المجلس الأمريكي CAEP، ودرجة تأثر استجابات أفراد عيّنة الدراسة بمتغيّرات كل من: الجنس، والرتبة العلميّة، والخبرة العمليّة. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي، وتم تطوير استبانة مكوّنة من 25 فقرة موزعة على خمسة أبعاد، ووزّعت بعد إجراءات التحقق من صدقها وثباتها على عيّنة مكوّنة من 47 عضوًا من أعضاء هيئة التدريس من الذكور والإناث، من العاملين في الكليّة للعام الدراسيّ 2019/2020م، وأظهرت نتائج الدراسة توسط درجة تقدير المستجيبين على أبعاد الاستبانة الخمسة كلّها، كما أظهرت أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة ( ? ? 0.05) تُعزى لمتغيّر الرتبة الأكاديمية، ولصالح رتبة الأستاذ المساعد، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة باعتماد معايير المجلس الأمريكي CAEP كمؤشرات قائدة لتطوير الأداء في الكليّة، وبناء قاعدة بيانات قويّة للشراكات التي تحتاجها الكليّة للتدريب الميدانيّ لطلبتها. كما أوصت بتطوير شروط ومتطلبات القبول في برامج الكليّة لضمان جودة المرشّحين للالتحاق بهذه البرامج.

The current study aimed to identify the degree to which the College of Education at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, needed to develop its performance in light of the standards of the American Council CAEP. The degree to which the responses of the study sample respondents were affected by the variables of gender, academic rank, work experience. To achieve the study objectives, a questionnaire consisting of 25 paragraphs distributed across five dimensions was developed and validated, then were distributed to a sample of 47 male and female faculty members working at the college for the academic year 2019/2020. The results of the study showed that the degree of respondents’ appreciation of all five dimensions of the questionnaire was mediated, and that there was a statistically significant effect at the level of significance (? ? 0.05) attributed to the variable of academic rank, and in favor of the rank of assistant professor. In light of these results, the study recommended the alignment with CAEP standards as leading indicators for developing college performance, and building a strong database of partnerships that the college needs for field training for its students. It also recommended developing the conditions and requirements for admission to college programs to ensure the quality of candidates to join these programs

الجمعية العلميّة لكليّات التربية في الجامعات العربيّة (2011). دليل معايير الجودة في كليّات التربية في الجامعات العربيّة، منشورات، كليّة التربية، جامعة دمشق. مسترجع من موقع https://cutt.us/n1plp

حجي، أحمد إسماعيل. (2017). تطوير كليّات التربية في مصر: بدائل مقترحة، مجلة التربية المقارنة

حمادنة، برهان محمود؛ والقثامي، آمال سعود. (2019) تقويم برنامج التدريب الميداني في مجال صعوبات التعلم في جامعة نجران في ضوء معايير مجلس اعتماد تعليم المعلمينCAEP، مجلة التربية الخاصة والتأهيل، مؤسسة التربية الخاصة والتأهيل، مج 8، ع28، ص 23-75. عدد يناير 2019.

الخرابشة، عمر محمد عبدالله، و عبدالله عيد الهباهبة. "معايير الاعتماد الأكاديميّ و ضمان الجودة في كليّات التربية في الجامعات الأردنية." مجلة الدراسات التربويّة والنفسية: جامعة السلطان قابوس مج 5, ع 2 (2011): 99 - 129.

الدجني. إياد (2013). نموذج مقترح لإعادة هندسة العمليات الإدارية وحوسبتها في مؤسسات التعليم العالي، الجامعة الإسلاميّة دراسة حالة) مجلة جامعة دمشق، أ 29(1)، 317 -355.

دهمان، مريم محمود؛ والدجني إياد علي. (2013). دور التقييم الخارجي في تطوير أداء كليّات التربية في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزّة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وسبل تفعيله. رسالة ماجستير، كليّة التربية / الجامعة الإسلاميّة، غزّة.

رابطة التربية الحديثة. (2010). ندوة كليّات التربية إلى أين، مج3، ع8، ص237-238، مسترجع بتاريخ 25/ 11/2019 من: https://cutt.us/cFs8h

العاني، وجيهة؛ وأحمد، عزام؛ والعبري، خلف. (2018). درجة تحقق معايير الاعتماد الدوليّة CAEP)في برامج إعداد المعلم بجامعة السلطان قابوس. المجلة الأردنية في العلوم التربويّة، مج 14، ع3، 2018، ص 283-300.

العتيبي، منصور بن نايف. "معايير اعتماد البرامج التربويّة من الهيئة الأمريكية الكيب CAEP." في المؤتمر الدولي الأول: التربية آفاق مستقبلية: جامعة الباحة - كليّة التربية الباحة، السعوديّة: كليّة التربية، جامعة الباحة، مج3 (2015): 1273 - 1282. 

العتيبي، منصور بن نايف؛ والربيع علي أحمد حسن. (2012). تقويم برامج كليّة التربية بجامعة نجران في ضوء معايير NCATE، المجلة التربويّة الدوليّة المتخصصة، دار سما للدراسات والأبحاث. مج 1، ع 9،ص 559-585 

عثمان، إبراهيم عثمان حسن. (2017). الواقع والمأمول في تدريب المعلمين بالسودان، مجلة جامعة البطانة للعلوم الإنسانية والاجتماعيّة، جامعة البطانة، مج 5، ع1، ص15-19.

عمادة التقويم والجودة. (2018أ). نظام إدارة الجودة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلاميّة، مسترجع بتاريخ 9/11/2019م من موقع: https://cutt.us/EAr08

عمادة التقويم والجودة. (2018ب). نظام مراقبة جودة العمليّة التعليميّة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلاميّة، مسترجع بتاريخ 9/11/2019م من موقع: https://cutt.us/EAr08

العمري، جمال بن فواز. (2017). تقييم درجة تطبيق معايير هيئة اعتماد البرامج التربويّة الأمريكية الكيب(CAEP) في كليّة التربية بجامعة طيبة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، ورقة بحثية مقدمة في ندوة التقويم في التعليم الجامعي؛ مرتكزات وتطلعات، جامعة الجوف 9/5/2017. 

غريب، زينب عبد الرزاق، ومحمد عبد المنعم. "معوقات تطبيق معايير الجودة الشاملة بالكليّات التربويّة بجامعة الملك فيصل ومقترحات للتغلب عليها: دراسة تحليلية لآراء أعضاء هيئة التدريس بها." مجلة البحوث النفسية والتربويّة: جامعة المنوفية -كليّة التربية مج 23, ع 3 (2008): 48 - 79.

قطيط، غسان يوسف. (2019) منظومة تكوين المعلم في ضوء معايير الجودة https://cutt.us/UJ49k

المواضية، رضا سلامه، والصرايرة خالد أحمد. (2017). تطوير كليّات التربية بالجامعات الأردنية الخاصة في ضوء معايير الاعتماد والتميّز: تصور مقترح، دراسات العلوم التربويّة، عمادة البحث العلمي بالجامعة الأردنية، مج 44، ملحق، ص 187-206

نيفين، بول آر. (2016). بطاقة الأداء المتوازن خطوة بخطوة للمؤسسات الحكومية وغير الربحيّة، ترجمة أحمد عبد الله الزهراني، ط2، مركز البحوث / معهد الإدارة العامة، الرياض.

هيئة تقويم التعليم والتدريب (2019). ضوابط الحصول على الاعتماد البرامجيّ من جهات اعتماد دوليّة، مسترجع بتاريخ 8/10/2019 من: https://cutt.us/RnamD

المراجع الأجنبية: 

Addwjani, Iyad. (2013). A suggested model for the re-engineering and computerization of administrative processes in higher education institutions, Islamic University case study), Damascus University Journal, A29 (1), 317-355.

Al-Ani, Wajiha, Ahmed, Azzam, Al-Abri, Khalaf. (2018). A degree that meets international accreditation standards (CAEP) in teacher preparation programs at Sultan Qaboos University. The Jordanian Journal of Educational Sciences, Vol. 14, No. 3, 2018, pp. 283-300.

Al-Kharabsheh, Omar Muhammad Abdullah, and Abdullah Eid Al-Hibah. Academic Accreditation and Quality Assurance Standards for Colleges of Education in Jordanian Universities. Journal of Educational and Psychological Studies: Sultan Qaboos University, Vol. 5, No. 2 (2011): 99 - 129.

Almatrafi, R. (2015). Saudi faculty members' perceptions of CAEP standards. Retrieved from: https://cutt.us/cQxkF

Al-Mawadhia, Reda Salameh, and Al-Sarayah Khaled Ahmed. (2017). Development of colleges of education in private Jordanian universities in the light of the criteria for accreditation and excellence: a proposed vision, educational science studies, Deanship of Scientific Research at the University of Jordan, vol. 44, Supplement, pp. 187-206

Al-Omari, Jamal Bin Fawaz. (2017). Evaluating the degree of application of the CAEP standards in the College of Education at Taibah University from the viewpoint of faculty members, a research paper presented at the evaluation symposium in university education; the pillars and aspirations, Al-Jouf University 9/5/2017.

Al-Otaibi, Mansour bin Nayef. Criteria for Accrediting Educational Programs from the American CAEP. At the first international conference: Education: Future Prospects: Al Baha University - College of Education Al Baha, Saudi Arabia: College of Education, Al Baha University, Maj 3 (2015): 1273 - 1282. Retrieved on 16/10/2019 from http://search.mandumah.com/Record/642817.

Al-Otaibi, Mansour bin Nayef; and Al-Rabee 'Ali Ahmed Hassan. (2012). Evaluating the programs of the faculty of education at the University of Najran in light of the NCATE standards, the international specialized educational journal, Dar Sama for Studies and Research. Mag 1, p. 9, pp. 559-585

Auguste, B., Kiln, P., & Miller, M. (2010). Closing the talent gap: Attracting and retaining top-third graduates to careers in teaching: An international and market research-based/perspective. Retrieved on 18/10/2019 from https://cutt.us/1WS8x

Beare Paul, Torgerson, Colleen, Susan Tracz, & Cynthia. Grutzik.(2019). The CAEP Selectivity Standard and Principal Evaluation of Educator Preparation Selectivity of Candidates Teacher Education Quarterly, Spring 2019.

Council for Higher Education Accreditation CHEA. (2019). Retrieved on 15/10/2019 from From: https://www.chea.org/

Dahman, Maryam Mahmoud, and the poultry Iyad Ali. (2013). The role of external evaluation in developing the performance of colleges of education in Palestinian universities in the governorates of Gaza from the viewpoint of faculty members, and ways to activate it. Master Thesis, College of Education / Islamic University, Gaza.

Deanship of Evaluation and Quality. (2018a). Quality Management System at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, retrieved on 11/9/2019: https://cutt.us/EAr08

Deanship of Evaluation and Quality. (2018b). Quality control system for the educational process at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, retrieved on 18/9/2019 from the website: https://cutt.us/EAr08

Education and Training Evaluation Authority (2019). Regulations for obtaining program accreditation from international accreditation bodies, Retrieved on 16/8/2019 from: https://cutt.us/RnamD

Gharib, Zainab Abdel-Razzaq, and Mohamed Abdel-Moneim. "Obstacles in the application of comprehensive quality standards in educational colleges at King Faisal University and proposals for overcoming them: an analytical study of the views of faculty members." Journal of Psychological and Educational Research: Menoufia University - College of Education, Vol. 23, No. 3 (2008): 48 - 79.

Hajji, Ahmed Ismail. (2017). The development of colleges of education in Egypt: proposed alternatives, Journal of Comparative Education

Hamadneh, Burhan Mahmoud; Al-Qathami, Amal Saud. (2019) Evaluation of the field training program in the field of learning difficulties at the University of Najran in light of the CAEP standards, Journal of Special Education and Rehabilitation, Foundation for Special Education and Rehabilitation, Vol. 8, No. 28, pp. 23-75. January 2019 issue.

Kattit, Ghassan Youssef. () Teacher training system in light of quality standards. Retrieved on 16/10/2019 from https://cutt.us/UJ49k

Modern Education Association. (2010). Colleges of Education symposium to Ayna, vol. 3, p. 8, p. 237-238. Retrieved on 16/8/2019 from: https://cutt.us/cFs8h

National Center for Assessment and Academic Accreditation. (2019). Institutional and programmatic credentials. Retrieved on 16/10/2019 from https://cutt.us/zjw88

 Nevin, Paul R. (2016). Step-by-step Balanced Scorecard for Government and Nonprofit Enterprises, translated by Ahmed Abdullah Al-Zahrani, 2nd Edition, Research Center / Institute of Public Administration, Riyadh.

Osman, Ibrahim Osman Hassan. (2017). Reality and Expectations in Teacher Training in Sudan, Al-Batana University Journal for Humanities and Social Sciences, Al-Batana University, Vol. 5, No. 1, pp. 15-19.

The Scientific Association of Colleges of Education in Arab Universities (2011). Quality standards guide for colleges of education in Arab universities, publications, the College of Education, University of Damascus. Retrieved on 11/25/2019 from https://cutt.us/n1plp

Schwarz, G. (2015). CAEP advanced standards and the future of graduate programs: The false sense of techne. Teacher Education Quarterly, 42(2), 105117. Retrieved on 23/8/2019 from https://cutt.us/D39OK

Teacher Education Accreditation Council TEAC. (2019). Retrieved on 11/25/2019 from: https://cutt.us/Qqr50