توظيف بوابة المستقبل التعليمية والتحديات التي تواجه المعلمين والمعلمات ودرجة رضاهم عنها

Employing the educational future portal, and the challenges that teachers face and the degree of their satisfaction with it

د. عمر بن سالم بن محمد الصعيدي

Dr. Omar bin Salem bin Mohammed Al Saidi

الكلمات المفتاحية: بوابة المستقبل، جودة المعلومات، جودة التصميم والمكونات., future portal, Information Quality, Design and Components Quality.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة توظيف المعلمين والمعلمات بوابة المستقبل التعليمية، والتحديات التي تواجههم عند التوظيف، كما تهدف إلى الكشف عن درجة رضاهم عن جودة المعلومات وجودة التصميم والمكونات في البوابة التعليمية. وتكونت عينة الدراسة من (95) معلماً ومعلمة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي المسحي، وتم تطوير أداتين (استبانتين)؛ تكونت الأداة الأولى من محورين: محور توظيف المعلمين والمعلمات واشتمل على (47) عبارة، ومحور التحديات التي تواجههم عند التوظيف واشتمل على (27) عبارة، ليصبح المجموع الكلي لعبارات الأداة الأولى (74) عبارة. أما الأداة الثانية فتكونت من محورين أيضاً: محور جودة المعلومات (12) عبارة، ومحور جودة التصميم والمكونات (17) عبارة ليصبح المجموع الكلي لعبارات الأداة الثانية (29) عبارة. وخلصت نتائج الدراسة إلى أن درجة توظيف المعلمين والمعلمات للبوابة في العملية التعليمية، ودرجة التحديات التي تواجههم عند توظيفها، ودرجة الرضا عن جودة المعلومات في البوابة التعليمية، ودرجة الرضا عن جودة التصميم والمكونات كلها جاءت بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير النوع عند مستوى ? ? 0.05. 


The current study aimed to find out the degree of employing of male and female teachers, the future educational portal, and the challenges they face when recruiting, It also knowing  aimed to discover the degree of satisfaction them with the quality of information and the quality of design and components in the future educational portal. The study sample consisted of (95) male and female teachers. The researcher adopted the Descriptive Survey Approach. He developed two tools (two questionnaires), the first tool consisted of (2) axes, and (74) statements, as follows: the category of use of male and female teachers, containing (47) statements; and, finally, the category of the obstacles facing them upon use, containing (27) statements. As for the second questionnaire, it consisted of (2) two axes, and (29) statements, as follows: the category of information quality, containing (12) statements; the category of the quality of design and components, containing (17) statements; The findings of the study concluded that the male and female teachers' the degree of their use of the Gate in the educational process, and the degree of difficulty facing them upon use, degree of satisfaction with the information quality at the Education Future Gate, satisfaction with the quality of design and components were of moderate degree. Also, the findings showed the absence of statistical significance impact, resulting from gender variable at the level of ? ? 0.05.

-المراجع العربية:

أبو ريان، ماجد. (2017). التحديات الفنية والتقنية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في توظيفهم للبوابة الأكاديمية لجامعة القدس المفتوحة. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني. 6 (11). 33 - 49

آل زاهر، علي بن ناصر. (2004) برنامج مقترح لتطوير الممارسات الأكاديمية لأعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم العالي السعودية، بحث مقدم إلى ندوة تنمية أعضاء هيئة التدريس في مؤسسات التعليم العالي" التحديات والتطوير"، كلية التربية جامعة الملك سعود. 

الجابري، إبراهيم سعيد. (2011). بوابة سلطنة عمان التعليمية: رؤية وواقع. مسقط: وزارة التربية والتعليم. 23 – 61.

حمايل عبد عطا الله، وحمايل، ماجد. (2006). المعوقات التي تواجه المشرفين الأكاديميين المتفرغين في جامعة القدس المفتوحة في توظيفهم لبوابة الجامعة الأكاديمية. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات.  (8). 11-67

خليفة، علي ومالك، مصطفى. (2013). تطوير بوابة الكترونية في ضوء احتياجات أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة حلوان من تكنولوجيا التعليم ومهارات المعلومات ومدى رضاهم عنها. مجلة الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم. 23. (4). 353-393

صادق، علاء محمود. (2010). نماذج تطبيقية لخدمات البوابة التعليمية المقدمة للمعلمين في بعض الدول العربية. مجلة التطوير التربوي. السنة 9. (58) 44 – 47.

الصواعي، هيثم مرزوق. (2010). درجة استخدام معلمي مدارس التربية والتعليم بمحافظة مسقط للبوابة التعليمية الإلكترونية والصعوبات التي يواجهونها. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية.جامعة اليرموك. الأردن.

صومان، أحمد إبراهيم وحمزة، محمد عبد الوهاب. (2011). معوقات توظيف بوابة التعلم الالكتروني EDUWAVE   من وجهة نظر معلمي المدارس الحكومية الأردنية في مدينة عمان واتجاهاتهم نحوها. مجلة دراسات – العلوم التربوية. الجامعة الأردنية. 38. ملحق (3). 917-930

الطيار، محمد بن صالح. (2008). البوابات وتوظيفها في المنظمات والمؤسسات المعاصرة. المجلة المعلوماتية.  (24). 28-35

العقلا، سليمان بن صالح. (2009). نحو إنشاء بوابات معلومات في المؤسسات الأكاديمية العربية، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية. مجلد 15 (2). 5-61

الكافوري، محمد احمد. (2010). أسس تصميم بوابات التعلم الافتراضية وتوظيفها على شبكة الإنترنت. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية. جامعة حلوان.

مصلح، معتصم محمد. (2017). درجة نجاعة الخدمات الأكاديمية والتقنية لبوابة جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر طلبتها. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني. 6 (11). 15-32

مصلح، معتصم محمد. (2017). فعالية توظيف البوابة الأكاديمية الإلكترونية في التواصل لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة القدس المفتوحة في فرع بيت لحم. مجلة جامعة القدس المفتوحة للبحوث الإنسانية والاجتماعية. (41). 255- 270 

المنصور، محمد. (2012). تأثير شبكات التواصل الاجتماعي على جمهور المتلقين: دراسة مقارنة للمواقع الاجتماعية والمواقع الإلكترونية" العربية أنموذجا." رسالة ماجستير غير منشورة. الأكاديمية العربية بالدانمرك. كلية الآداب والتربية. 

النجار، حسن، والعجرمي، سامح. (2009). مدى امتلاك محاضري جامعة الأقصى لكفايات التعلم الإلكتروني في ضوء بعض المتغيرات. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث. (6). 101-140

وزارة التعليم. (2019). الدليل الإرشادي للمعلم. بوابة المستقبل. شركة تطوير تقنيات التعليم (تيتكو).


-المراجع الأجنبية والعربية المترجمة:

Abu Rayan, M. (2017). Technical Difficulties faced by Faculty member at Al - Quds Open University in Using the Academic Portal. The Palestinian Journal of Open Education and E-learning. V. 6 (11). 33-49

A. Tella, & M. T. Bashorun. (2011). Impact of web portals on e-learning. Paper presented at the - Fourth International Conference on the Applications of Digital Information and Web Technologies (ICADIWT 2011), 161-166 doi:10.1109/ICADIWT.2011.6041424

Al-Sawai, H. (2010). The degree to which teachers of education schools in Muscat Governorate use the e-learning portal and the difficulties they face. A Master Thesis that is not published. Education College. Yarmouk University. Jordan.

Al-Aqla, S. (2009). Towards establishing information portals in Arab academic institutions, King Fahd National Library Journal. V. 15 (2) Al-Jabri, I. (2011). Sultanate Oman Education Portal: Vision and Reality. Muscat Ministry of Education. 23--61.

Al Zahir, A. (2004) A proposed program to develop academic practices for faculty  members in Saudi higher education institutions, research submitted to the seminar on developing faculty members in higher education institutions "Challenges and Development", College of Education, King Saud University

Al-Kafouri, M. (2010). The basics of designing virtual learning portals and employing them on the Internet. A Master Thesis that is not published Helwan University College of Education.

Al-Mansour, M. (2012). The Impact of Social Networking Networks on Audiences of Recipients: A Comparative Study of Social Sites and "Arab Model" websites A Master Thesis that is not published. The Arab Academy in Denmark College of Arts and Education.

Al-Najjar, H., & Al-Ajrami, S. (2009). the mastery level of e-learning competencies among Al-Aqsa University instructors in the light of some variables Journal of Al-Quds Open University for Research. (6)101-140 

Attyar, M. (2008). Portals and their use in contemporary organizations and institutions. Informatics Journal.  (24)28-35 mayel,

A., Hamayel, M. (2006). the difficulties that the full-time academic supervisors at Al-Quds Open University in their employment of the university’s academic portal. Journal of Al-Quds Open University for Research and Studies. (8). 11-67

Ivan Vuljak, & Renata Mekovec. (Jan 1, 2012). E-service quality of faculty web portals: Exploring the students' perspective. Paper presented at the 205 Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1319797316

Kuo, T., Lu, I., Huang, C., & Wu, G. (2005). Measuring users' perceived portal      

      service quality: An empirical study. Null, 16(3), 309-320.  

      doi:10.1080/14783360500053824

Khalifa, A.& Malik, M. (2013). Developing an electronic portal in light of the needs 

             of faculty members at the Faculty of Education, Helwan University, in terms 

             of educational technology and information skills, and their satisfaction with 

             it. Journal of the Egyptian Association for Educational Technology. 23. (4). 

             353-393

Lee, H. Choi, Y. Jo, O. (2009) Determinants Affecting User Satisfaction with 

             Campus Portal Services in Korea, Journal of Internet Banking and 

             Commerce. 14 (1), 1-18

Mansourvar, M., & Norizan Mohd Yasin. (2010). Web portal as A knowledge 

      management system in the universities. doi:10.5281/zenodo.1061489

Ministry of education. (2019). Instructor's Guide. Gate of the future. Education   

      Technology Development Company (TETCO).

Masrek, M. N. b. (2007). Measuring campus portal effectiveness and the contributing 

      factors. Campus-Wide Information Systems, 24(5), 342-354. 

      doi:10.1108/10650740710835760

 Musleh, M. (2017).  efficiency of using the electronic academic portal’s services for  

              communication among QOU teaching staff members at Bethlehem 

              Branch, Journal of Al-Quds Open University for Humanitarian and 

              Social Research. (41). 255- 270

Musleh, M. (2017). The degree of the efficiency of the academic and Online services 

              of  Al-Quds Open University Academic portal from the viewpoint of the 

              University students. The Palestinian, Journal of Open Education and E-

              learning. V. 6 (11) 5-32 

Pienaar, H. (2003). Design and development of an academic portal. Libri, 53(2), 118-

      129. doi:https://doi.org/10.1515/LIBR.2003.118

Pima, J. (2012). Challenges Facing higher education institutions in Tanzania in using 

              Portals, The Accountancy and Business Review Journal, 9 (1&2), 25 - 35.

Sadeh, T. Jenny, W. (2003): Library Portal: Toward Semantic Web. New Library 

             World, 104 (1184). 11-19. available at:    

             http://www.emeraldinsight.com/researchregister

Sadiq, A. (2010). Application models for the educational portal services provided to 

             teachers in some Arab countries. Journal of Educational Development. 9. 

             (58) 44-47

Soman, A., & Hamzeh, M. (2011). The Obstacles of Utilizing EDUWAVE from the 

             Perspective of Public Schools Teachers in Amman and their Attitudes  

Steven L. Daigle, & Patricia M. Cuocco. (2002). Chapter 8

Tolentino, M. N. (2011). University web portals as information management tool: 

      Technology acceptance dimension. International Journal of Management & 

      Information Systems, 15(3), 31. doi:10.19030/ijmis.v15i3.4640