تقويم محتوى كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية في ضوء المتطلبات المعرفية للبرنامج الدولي لتقييم الطلبة بيزا (PISA,2018)

Evaluating the Content of Science Textbooks for the Intermediate Stage in Saudi Arabia in the Light of Cognitive Requirements of the Program International for Student Assessment (PISA, 2018)

د. هذال بن عبيد عياد الفهيدي

Dr. Hathal Obaid Alfehaidi

الكلمات المفتاحية: التقويم, المتطلبات المعرفية, البرنامج الدولي لتقييم الطلبة PISA , العلوم, المرحلة المتوسطة., Evaluation, Cognitive Requirements, Program for International Student Assessment (PISA), Science, Intermediate Stage.

هدفت هذه الدراسة التعرف على درجة توافر المتطلبات المعرفية في مجال الموضوعات للبرنامج الدولي لتقييم الطلبة بيزا (PISA,2018) التي يجب توافرها في محتوى كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية, واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي, وتكونت عينة الدراسة من كتب العلوم للصفين الأول والثاني متوسط طبعة 1441هـ / 2019م, والبالغ عددها (4) كتب, ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث بطاقة لتحليل محتوى كتب العلوم أعدها الباحث, وطبقها بعد التأكد من صدقها, وثباتها, وأظهرت نتائج الدراسة أن متطلبات مجال الأنظمة الفيزيائية هي أكثر المتطلبات توافراً بمتوسط حسابي قدره (3.44) من (4), وأقلها توافراً متطلبات مجال أنظمة الكرة الأرضية والفضاء بمتوسط بلغ (3.15) من (4), وبالنسبة للمتطلبات الفرعية كان أكثرها توافراً متطلب (خصائص المادة مثل تغيرات المادة وحالتها ، والموصلية الحرارية والكهربائية) بمتوسط قدره (3.56) من (4), وكان أقل المتطلبات الفرعية توافراً متطلب (تاريخ الكون وحجمه مثل السنة الضوئية، نظرية الانفجار الكبير) بمتوسط قدره (2.3) من (4), ومتطلب (التغير في الأرض مثل حركة  الصفائح، الدورات الجيوكيميائية، القوى البناءة والمدمرة) بمتوسط (2.6) من (4), ومتطلب (الخلايا مثل التركيب والوظيفة، والحمض النووي، والاختلافات بين الخلايا النباتية والحيوانية) بمتوسط قدره (2.7) من (4).


The study aimed to find out to what extent cognitive requirements are available in the field of subjects for the Program for International Student Assessment (PISA, 2018) which have to be available in the content of science textbooks taught in the intermediate stage in Saudi Arabia. The researcher used the descriptive analytical method where the sample consisted of four 2019-edition science textbooks for first and second intermediate years. An analysis card was prepared by the researcher and used to analyze the content of the textbooks after assuring reliability and validity.   

 The results showed that the requirements of the field of physics systems with a mean of (3.44) out of(4) were the most available while the requirements of the field of space systems and earth systems were the least available with a mean of  (3.15) out of (4). For the sub-requirements, the most available was the requirement of the characteristics of matter such as its changes and status and electric and temperature connectivity with a mean of (3.56) out of (4). The least available sub-requirements were of  history of the universe, its size, light year and giant explosion with a mean of (2.3) out of (4), the requirement of change in earth such as movements of plates, geochemical cycles and constructing and destructing powers with a mean of (2.6) out of (4) and the requirement of cells, their design, function, DNA and differences among plant and animal cells with a mean of (2.7) out of (4). 

-المراجع العربية:

إبراهيم, إيمان عبدالفتاح, وعبدالحميد, أسماء عبدالفتاح(2018). تصور مقترح لاستخدام نتائج اختبارات التقييم الدولية كمدخل لإصلاح التعليم في مصر في ضوء خبرة كل من البرازيل والمانيا, مجلة التربية, جامعة الأزهر,177(2), 585-667.

البشابشة, خالدة محمود فارس(2016). الكشف عن الأداء التفاضلي لمتغير الجنس في اختبار PISA الدولي لعام 2012, رسالة ماجستير غير منشورة, عمادة الدراسات العليا, جامعة مؤتة, الأردن.

ابولبدة, خطاب وآخرون(2011). الكشف عن المهارات التي يتقنها والتي لا يتقنها طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن في ضوء نتائج الدراسة الدولية لتقييم الطلبة بيزا 2009(PISA 2009), المركز الوطني لتنمية الموارد البشرية, عمان.

الخليفة, حسن جعفر الخليفة(2017). المنهج المدرسي المعاصر(مفهومه, أسسه, تنظيماته, تقويمه وتطويره), ط16, الرياض, مكتبة الرشد.

الخليفة, منى صالح عبدالله(2019). تقويم محتوى كتب العلوم بالمرحلة المتوسطة في ضوء الكفايات العلمية المتضمنة لمجال المعرفة العلمية للبرنامج الدولي لتقييم الطلبة(PISA), رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة القصيم, المملكة العربية السعودية.

الصادق, منى عبدالفتاح(2019). تقويم المحتوى العلمي لمنهاج الأحياء للصف العاشر في ضوء معايير الجودة العالمية, مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية, 27(2), 305-328.

الصباريني, محمد سعيد, وملكاوي, آمال رضا(2017). واقع الإصلاحات في مجال تعلم العلوم وتعليمها في الأنظمة التعليمية العربية في ضوء الاتجاهات العالمية, مجلة العلوم التربوية والنفسية, جامعة البحرين, 18(2), 255-297.

عبدالفتاح, شيرين شحاتة(2016) تطوير تدريس العلوم في ضوء معايير مشروع التقييم الدولي بيزا PISA, مجلة التربية العلمية, 19(6), 29-64.

العساف, صالح حمد(2016). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية, الرياض, دار الزهراء.

مبارك, وائل محمد(2010). الاداء التفاضلي لفقرات اختبار العلوم في الدراسة الدولية بيزا 2006, رسالة دكتوراه غير منشورة, كلية التربية, جامعة اليرموك, الأردن. 

المركز الوطني لتنمية الموارد البشرية (2012). التقرير الوطني الأردني عن الدراسة الدولية بيزا لعام 2012, وحدة المتابعة والتخطيط, عمان.

مصطفى, أحمد مصطفى(2017). تطوير مناهج العلوم بالمرحلة الإعدادية في ضوء متطلبات المشروع الدولي بيزا(PISA), رسالة دكتوراه غير منشورة, كلية التربية, جامعة المنصورة, مصر.

ناصف, محمد أحمد(2018) برنامج التقييم الدولي للطلاب" "PISAوإمكانية الإفادة منه في مصر: دراسة تحليله, مجلة كلية التربية, جامعة طنطا, 69(1),184-262.

هيئة تقويم التعليم والتدريب(2020) الاختبارات الدولية بيزاPISA, أسترجع بتاريخ 

         12/10/1441ه من الرابط :     https://etec.gov.sa/ar/productsandservices/Qiyas/internationaltests/PISA/Pages/default.aspx

هيئة المعرفة والتنمية البشرية (2012). تقرير دبي PISA, 2012: نتائج دراسة PISA في دورة 2012, الإمارات العربية المتحدة.

وزارة التربية والتعليم (2015) مؤتمر التطوير التربوي , الأردن, استرجع بتاريخ 10/ 8/ 1441ه الرابط: http://www.moe.gov.jo/ar/node/6512

وزارة التعليم (1438) التعليم ورؤية السعودية 2030, المملكة العربية السعودية , أسترجع بتاريخ 

12/8/1441ه من الرابط : https://www.moe.gov.sa/ar/Pages/vision2030.aspx

وزارة التعليم (2018). دليل المعلم للدراسات والاختبارات الدولية(PISA, 2018) مفاهيم ونماذج, وكالة الشؤون التعليمية "بنين", المملكة العربية السعودية.

وزارة التعليم (2019).كتاب العلوم للصف الأول متوسط, الفصل الدراسي الأول, الرياض .

وزارة التعليم (2019).كتاب العلوم للصف الأول متوسط, الفصل الدراسي الثاني, الرياض .

وزارة التعليم (2019).كتاب العلوم للصف الثاني متوسط, الفصل الدراسي الأول, الرياض .

وزارة التعليم (2019). كتاب العلوم للصف الثاني متوسط, الفصل الدراسي الثاني, الرياض .


References:

Bellové, R ,Melicherčíková, D., &Tomčík, P. (2018). Possible reasons for low

scientific literacy of Slovak students in some natural science subjects. Research in Science & Technological Echication 36(2), 226-242.

Bittlingmayer, UWE H. et al.( 2016). Jumping to Conclusions-The PISA Knec

Jerk: Some Romarks on the Current Economic-Educational Discourse European Education. 

Breakspear, S,Boutiuc,A, Heinemann,L,& Kotthoff,H. (2012). The Policy Impact

                of PISA: An Exploratation of the Normative Effects of International

Benchmarking in School ,System Performance. OECD Education Working Papers Organization for Economic Co-operation and Development t,71(71), 1–31.

Dale, G. J. (2016). The Current State of Scientific Literacy  in Wales (Doctoral

dissertation, Prifysgol Bangor University).

Gurra A (2012) PISA 2012 Results In focus What 15 Year- Olds Know and What

they can do with Whay they Know, Retrieved , May 15 ,2020 , Retrieved from: www.oecd.org. PISA 2012 Results.

National Center for Education Statistics (NCES b) (2015) Program for

International Student Assessment "PISA".(2015). Retrieved May 10 ,2020, Retrieved from:  https://nces.ed.gov/surveys/pisa .

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) (2007) What 

Pisa Is . Retrieved , May 9 ,2020 , Retrieved from :http  www. Pisa. Oecd.org.

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) (2018).

PISA 2018 Assessment and Analytical Framework Science, Reading, Mathematic and Financial literacy, Programme for International Student Assessment, OECD publications.

Organization for Economic Co-operation and Developmen (OECD) (2019).

PISA2018: Results in focus, Porgramme for International Student Assessment, OECD publications.

Sothayapetch, P. (2013). A comparative study of science education at the primary

school level in Finland and Thailand. (Doctoral dissertation, University of Helsinki).

Tsai. C.Y. (2016) Improving Students PISA Scientific Competencies Though

Online Arumentation. International Jouma of Science Education, 37(2), 321-339.

Translation of Arabic References:

Abdel Fattah, Sherine Shehata (2016). Development of Science Teaching in

In view of PISA Standards, Journal of Scientific Education 19 (6), 29-64.

   Abulbedh, Khattab and others (2011). Detection of the Mastered / Not Mastered 

Skills by the Students in Upper Basic Cycle in Jordan in light of the Results of the Program for International Student Assessment  (PISA 2009)  , National Center for Human Resource Development, Amman.

Al-Assaf, Saleh Hamad (2016). Introduction to Research in the Behavioral

 Sciences, Riyadh, Dar Al-Zahraa.

Al-Bashabsha, Khaleda Mahmoud Fares (2016). Exploring Differential Item 

 Functioning (DIF) For Gender Difference In PISA Test 2012, Unpublished Master Thesis, Deanship of Postgraduate Studies, Mutah University, Jordan.

Al-Khalifah, Hasan Jaafar (2017). The Contemporary School Curriculum (Its

 Concept, Foundations, Organizations, Evaluation and Development), 16nd ed, Riyadh, Al-Rashed Library.

Al-Khalifah, Mona Saleh Abdullah (2019). Evaluating the Content of Science

 Textbooks for the Intermediate Stage in the Light of Scientific Competencies Included in the Scientific Domain of the Programfor International Student Assessment (PISA), an unpublished Master Thesis, College of Education, Qassim University, Saudi Arabia..

Al-Sabbarini, Muhammad Saeed, and Malkawi, Amal Reda (2017).Status

 of Reforms in Science Education in the Arabic Educational Systems in light of International Trends, Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, 18 (2), 255-297..

Al-Sadiq, Mona Abdel Fattah (2019). Evaluating the scientific content of the

 biology curriculum for the tenth grade in light of international quality standards, The Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Palestine, 27 (2), 305-328.

Education and Training Evaluation Authority (2020). PISA International

Tests, Retrieved from:          

https://etec.gov.sa/en/productsandservices/Qiyas/internationaltests/PISA/Pages/default.aspx at 12/10/1441

Ibrahim, Iman Abdel Fattah, and Abdel Hamid, Asma Abdel Fattah (2018).

                   A proposed conception of using the results of international assessment tests 

             as an input to education in Egypt in light of the experiences of Brazil and

            Germany, Journal of Education, Al-Azhar University, 177 (2), 585-667.

Knowledge and Human Development Authority (2012) Dubai PISA Report, 2012:

 Results of the PISA study in the 2012 session, United Arab Emirates.

Ministry of Education (2015). Educational Development Conference, Jordan,

 Retrieved from: http://www.moe.gov.jo/ar/node/6512 at8/10/1441

Ministry of Education (1438). Education and Saudi Vision 2030, Kingdom of

 Saudi Arabia, Retrieved from:

https://www.moe.gov.sa/ar/Pages/vision2030.aspxa at 12/8/1441

Ministry of Education (2018). Teacher's Guide for International Studies and

 Examinations (PISA, 2018) Concepts and Models, Agency for Educational Affairs "Boys", Kingdom of Saudi Arabia.

Ministry of Education (2019). Science textbook for the first intermediate grade,

 first semester, Riyadh.

Ministry of Education (2019). Science textbook for the first intermediate grade,

 second semester, Riyadh.

Ministry of Education (2019). Science Textbook for the second intermediate

 grade, first semester, Riyadh.

Ministry of Education (2019). Science textbook for the second intermediate grade,

 second semester, Riyadh

Mostafa, Ahmed Mostafa (2017). Development of Science Curricula at the

 Preparatory Stage In view of the Requirements of the International Project Pisa (PISA), Unpublished PhD Thesis, Faculty of Education, Mansoura University, Egypt.

Mubarak, Wael Muhammad (2010) Differential item functioning for Science test

 in (PISA) 2006 international study, Unpublished PhD Thesis, College of Education, Yarmouk University, Jordan.

Nassif, Mohamed Ahmed (2018). Program for International Student Assessment

 (PISA) and its possibility to benefit from it in Egypt: Study of its analysis, Journal of the Faculty of Education, Tanta University, Egypt, 69 (1), 184-262.

The National Center for Human Resources Development (2012). The Jordanian

 National Report on the International Study of Pisa 2012, Follow-up and Planning Unit, Amman.