تغاير القياس للبناء العاملي لمقياس الحكمة الشخصية عبر الجنسين
Measurement Covariance of the Factor Structure of the Personal Wisdom Scale across gender
د. عبد الله بن قريطان العنزي
Dr. Abdullah bin Quritan Al-enezi
هدفت الدراسة إلى التحقق من البنية العاملية لمقياس لـ)وبستر) (Webster,2007) للحكمة الشخصية، ثم دراسة الفروق العاملية عبر الجنسين من خلال البنية الهرمية المتعددة الأبعاد، حسب الباحث الثبات عبر المجموعات باستخدام تحويلات (Feldt). واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي. وتكونت عينة الدراسة من (571) طالبًا وطالبة من جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، اختيروا عشوائيًّا. وتوصلت النتائج إلى بنية عاملية ذات مطابقة حسنة للمقياس. وتوصلت إلى تفوق البنية العاملية للذكور باستخدام نتائج التشابه العاملي. توصلت النتائج باستخدام تحويلات (Feldt) إلى وجود فروق بين الجنسين في ثبات المقياس. وقد أوصت الدراسة باستخدام الاختبارات الاستدلالية الفارقة لدراسة الفروق بين معاملات الثبات عند الإجابة عن التساؤل الذي مفاده (هل توجد فروق في الثبات ما بين البنائين المختلفين على مقياس ما؟)، وذلك بدلًا من حساب الثبات لنسخة الذكور والثبات لنسخة الإناث كما هو مألوف في البحث العربي. وأوصت بأهمية دراسة الفروق في البنية العاملية أو التشابه العاملي، وخصوصًا بين الذكور والإناث في الأبنية التي تتأثر بالشخصية أو السمات الانفعالية. وتوصي الدراسة من الناحية التطبيقية بإعداد وتقديم برامج إرشادية وتدريبية تسهم في تنمية الحكمة الشخصية بأبعادها المختلفة لدى الطلبة الجامعيين.
The main study objectives were testing the factor structure of Webster personal wisdom scale, test the factorial invariant across gender, and test the differences of scale reliability across gender using Feldt transformation. Correlational descriptive and Comparative causal approaches had been used in the study. 571 students from Islamic Imam Mohamed Ibn Saud university had been selected randomly. The study revealed that the test structure had a best fitting according to goodness-of-fit indices, then the factorial invariant was increasing for the male scale structure, finally, there was differences in scale across gender according Feldt transformation. The study recommended the use of differential evidentiary tests to study differences between reliability coefficients when answering the question (Are there differences in reliability between different constructors on a scale, rather than calculating reliability for the male version and constancy for the female version as is customary in Arabic research). It also recommended the importance of studying differences or similarity in factor structure, especially between males and females, in structures that are affected by personality or emotional traits. The study also recommends in practice the preparation and delivery of guidance and training programs that contribute to the development of personal wisdom in its various dimensions among university students.
أيوب، علاء؛ إبراهيم، أسامة (2013)، تطور الحكمة لدى طلاب الجامعة بدول الخليج العربي "دراسة عبر ثقافية"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، 23 (79)، 210-242.
الزهراني، محمد رزق (2015م)، الخصائص السيكومترية لمقياس الحكمة الاختبارية لدى طلاب الجامعة في البيئة السعودية، المجلة العلمية لكلية التربية النوعية، جامعة عين شمس، القاهرة، ع3 مج 31. 157- 187
سعيد، محمد حسن (2013م)، البناء العاملي لمقياس الحكمة ثلاثي الأبعاد لـ(أردلت) في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، مصر، عدد يوليو، الجزء الأول، 2013م. 1-49.
الصعوب، إسماعيل عمر (2018م)، البناء العاملي لمقياس الحكمة وفقًا لنظرية القياس الكلاسيكية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.
عبد الجبار، عبد المريد، ومنصور، محمد السيد (2016)، دور كل من الصمود النفسي والحكمة في التنبؤ بالرضا عن الحياة لدى الراشدين، حوليات مركز البحوث والدراسات النفسية، جامعة القاهرة، كلية الآداب، مركز البحوث والدراسات النفسية، الحولية 12، الرسالة 3،1 -93.
عبد العزيز، عبد العزيز محمود (2016م)، الخصائص السيكومترية لمقياس الحكمة في الحياة، مجلة الإرشاد النفسي، ع. 48، ج. 2. 231- 250
محمود علي موسى (2020، يناير)، الفروق بين معاملات ألفا عبر المجموعات المستقلة لآراء طلاب الثانوية العامة المتقدمين لاختبار القدرات الموحد 2019 -2020 لوزارة التعليم العالي المصرية، مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، جامعة قناة السويس، مصر، 46، 1- 18.
Alquraan, M., Alshraideh, M., & Bsharah, M. (2010). Psychometric Properties and Differential Item Functioning (DIF) Analyses of Jordanian Version of Self-Assessed Wisdom Scale (SAWS-Jo). International Journal of Applied Educational Studies, 9(1), 22-32.
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Res. Aging 25, 275–324
Baltes, P. B., and Smith, J. (1990). “Toward a psychology of wisdom and its ontogenesis,” in Wisdom: Its Nature, Origins, and Development, ed In R. J. Sternberg (New York, NY: Cambridge University Press), 87–120
Baltes, P. B., and Staudinger, U. M. (2000). Wisdom: a metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue towards excellence. Am. Psychol., 55, 122–136.
Brown, S. C., & Greene, J. A. (2006). The wisdom development scale: Translating the conceptual to the concrete. Journal of College Student Development, 47(1), 1-19.
Costa, J., Marôco, J., Pinto?Gouveia, J., Ferreira, C., & Castilho, P. (2016). Validation of the psychometric properties of the Self?Compassion Scale. Testing the factorial validity and factorial invariance of the measure among borderline personality disorder, anxiety disorder, eating disorder and general populations. Clinical psychology & psychotherapy, 23(5), 460-468.
Cudeck, R. (1989). Analysis of correlation matrices using covariance structure models. Psychological Bulletin, 105(2), 317.
De Moor, M. H. M., Distel, M. A., Trull, T. J., & Boomsma, D. I. (2009). Assessment of borderline personality features in population samples: Is the Personality Assessment Inventory–Borderline Features scale measurement invariant across sex and age? Psychological Assessment, 21(1), 125–130. https://doi.org/10.1037/a0014502
Dean Webster, J. (2007). Measuring the character strength of wisdom. The International Journal of Aging and Human Development, 65(2), 163-183.
Feldt, L. S. (1969). A test of the hypothesis that cronbach's alpha or kuder-richardson coefficent twenty is the same for two tests. Psychometrika, 34(3), 363-373.
Feldt, L. S., & Kim, S. (2006). Testing the difference between two alpha coefficients with small samples of subjects and raters. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 589-600.
Fung, S. F., Chow, E. O. W., & Cheung, C. K. (2020). Development and evaluation of the psychometric properties of a Brief Wisdom Development Scale. International jJournal of environmental research and public health, 17(8), 2717.
Greene, J. A., & Brown, S. C. (2009). The wisdom development scale: Further validity investigations. The International Journal of Aging and Human Development, 68(4), 289-320.
Huynh, A. C., & Grossmann, I. (2020). A pathway for wisdom-focused education. Journal of Moral Education, 49(1), 9-29.
Kramer, D. A. (2000). Wisdom as a classical source of human strength: Conceptualization and empirical inquiry. Journal of social and clinical psychology, 19(1), 83-101.
Kuusinen, J. (1969). Factorial invariance of personality ratings. Scandinavian journal of psychology, 10(1), 33-44.
Lamb, M., Taylor-Collins, E., & Silverglate, C. (2019). Character education for social action: A conceptual analysis of the# iwill campaign. JSSE-Journal of Social Science Education, 18(1).
Levenson, M. R. (2005). Wisdom as self-transcendence: What’s love (& individualism) got to do with it?. Journal of Research in Personality, 39(4), 443-457.
Mickler, C., & Staudinger, U. M. (2008). Personal wisdom: Validation and age-related differences of a performance measure. Psychology and aging, 23(4), 787.
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4), 719.
Staudinger, U. M., & Glück, J. (2011). Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field. Annual review of psychology, 62, 215-241.
Staudinger, U. M., and Baltes, P. B. (1996). Interactive minds: a facilitative setting for wisdom-related performance. J. Pers. Soc. Psychol. 71, 746–762
Staudinger, U. M., Lopez, D. F., & Baltes, P. B. (1997). The psychometric location of wisdom-related performance: Intelligence, personality, and more?. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(11), 1200-1214.
Sternberg, R. J. (1985). Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of personality and social psychology, 49(3), 607.
Takahashi, M., & Bordia, P. (2000). The concept of wisdom: A cross-cultural comparison. International journal of psychology, 35(1), 1-9.
Taylor, M., Bates, G., & Webster, J. D. (2011). Comparing the psychometric properties of two measures of wisdom: Predicting forgiveness and psychological well-being with the Self-Assessed Wisdom Scale (SAWS) and the Three-Dimensional Wisdom Scale (3D-WS). Experimental Aging Research, 37(2), 129-141.
Trowbridge, R. H. (2006). The scientific approach of wisdom. Union Institute and University.
Webster, J. D. (2003). An exploratory analysis of a self-assessed wisdom scale. Journal of Adult Development, 10(1), 13-22.
Webster, J. D. (2010). Wisdom and positive psychosocial values in young adulthood. J. Adult Dev. 17, 70–80. doi: 10.1007/s10804-009-9081.
Abdel Nasser, Amer. (2018). Modeling the structural equation for the psychological and social sciences: foundations and applications (Part 1). Riyadh: Naif University Publishing House.
Mahmoud Mosa. (2016). The Big Five Factors online measure of personality. Unpublished scale.
Mahmoud Mosa. (2020). Adult Emotional Infection Scale. Cairo: Dar Al-Obeikan for Electronic Publishing.
ترجمة المراجع العربية:
Abdel Nasser, Amer. (2018). Modeling the structural equation for the psychological and social sciences: foundations and applications (Part 1). Riyadh: Naif University Publishing House.
Mahmoud Mosa. (2016). The Big Five Factors online measure of personality. Unpublished scale.
Mahmoud Mosa. (2020). Adult Emotional Infection Scale. Cairo: Dar Al-Obeikan for Electronic Publishing.