تصور مقترح للتطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية

A proposal for the professional development of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experience of the United States of America

د. نايف بن عماش السويلم العنزي

Dr. Nayef bin Ammash Al-Suwailem Al-Anzi

الكلمات المفتاحية: تصور مقترح، التطوير المهني، القيادات المدرسية، تجربة الولايات المتحدة الأمريكية., proposed visualization, professional development, school leadership, the experience of the United States of America .

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ومعوقات التطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية، وتقديم تصور مقترح للتطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية. ولتحقيق هذذلك تم اختيار عينة تكونت من (285) من القيادات المدرسية، واستخدم المنهج الوصفي المسحي، وتم تطبيق استبانة تضمّنت (39) عبارة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى التالي: أن درجة ممارسة التطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية من وجهة نظر القيادات المدرسية (متوسطة) وعلى جميع الأبعاد، كما توصلت النتائج إلى أن درجة معوقات التطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية من وجهة نظر القيادات المدرسية بمدينة الرياض (متوسطة)، وقدمت الدراسة تصور مقترح للتطوير المهني للقيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء تجربة الولايات المتحدة الأمريكية.


The study aimed to identify the reality and obstacles to the professional development of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experience of the United States of America, and to propose a proposed vision for the professional development of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experience of the United States of America. To achieve this goal, a sample consisting of (285) school leaderships was selected in Riyadh, and a descriptive survey approach was used, and a questionnaire was applied that included (39) phrases, and the results of the study reached the following: The degree of approval of the study sample on the reality of the professional development of school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia Saudi In light of the experience of the United States of America from the point of view of school leaders, it was moderate and on all dimensions, and the results also found that the degree of compliance of the study sample on the distance obstacles to professional development and professional development for school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experience of the United States of America from the point of view of school leaders in the city Riyadh (medium). The study presented a proposed vision for the professional development of school leaderships in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experience of the United States of  America.

أولاً: المراجع العربية:

أعقيلان، سهاد. (2019) درجة التنمية المهنية للقيادات التربوية في محافظة جرش بالأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية، (13)3، 26-40.

آل سليمان، زيد والحبيب، عبد الرحمن. (2017). متطلبات تطوير أداء القيادات المدرسية في ضوء معايير جودة القيادة المدرسية لهيئة تقويم التعليم بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية الأساسية، للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، (35)1، 183- 199.

الجاسر، فاطمة. (2017). تطوير أداء القيادات المدرسية بالمملكة العربية السعودية في ضوء الخبرة السنغافورية "إستراتيجية مقترحة". رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

خضر، أزهار وداغـر، محمد والقضاة، عبد االله  (2016). أنموذج هندرة لعملية اتخاذ القرارات التربوية في الجامعات الأردنية. مجلة الدراسات التربوية، (2)46، 781- 802.

خليل، نبيل سعد.(2015) .مداخل حديثة في إدارة المؤسسات التعليمية، القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزيع.

زاهر، محمود. (2019م). واقع استراتيجيات التطوير المهني للمديرين الجدد في ضوء نموذج "تحفيز الممارسة الفعالة والتأثير على المجتمع" (إيبك). رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة بيرزيت، فلسطين.

الزهيري، أميرة أحمد (2018). الاتجاهات الحديثة في السلوك التنظيمي، القاهرة: منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية بحوث ودراسات.

السبعي، سعيد فايز. (2015) .تطوير أداء قادة المدارس وفق مدخل الإدارة الذاتية المملكة العربية السعودية، (رسالة دكتوراة غير منشورة) كلية التربية، جامعة القاهرة. مصر.

السريحي، منصور عتيق الله. (2012). درجة توفر آليات التنمية المهنية المستدامة لمديري المدارس الحكومية بمحافظة جدة والمعوقات التي تواجهها من وجهة نظر مديري المدارس، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.  

السعود، راتب وحسنين، إبراهيم. (2016). التنمية المهنية للقيادات الإدارية التربوية "اتجاهات معاصرة". عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

السكارنة، بلال خلف. (2016م). المهارات الإدارية في تطوير الذات. ط2. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

السلاطين، علي شتوي. (2014). تحقيق الجودة والتميز في مؤسسات التعليم العالي. عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.

شريف، شريف محمد. (2009).إعداد القيادات الإدارية المدرسية بمصر في ضوء خبرات بعض الدول." مجلة كلية التربية بالزقازيق - مصر ( 63): 195 - 242. 

الشهري، محمد هادي.(2013). امكانية تطبيق نظام الاعتماد الأكاديمي في المدارس التابعة لمشروع الملك عبدالله لتطوير التعليم بمنطقة مكة المكرمة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة ام القرى، مكة المكرمة.

طه، حسنين. (2014). التوجه الاستراتيجي لإدارة الموارد البشرية ودورة في تحقيق التميز المؤسسي. مؤتمر الممارسات المتميزة في التخطيط الاستراتيجي "القيادة الإستراتيجية"، الكويت من 27-29 يناير.

الطويسي، زياد والنوايسه، عايش وحفص ملوح والبشتاوي، ابراهيم وارتيمه، ماجدة (2015م). القيادة التعليمية لتطوير المدرسة، "مدخل إلى القيادة التعليمية". وزارة التربية والتعليم، الأردن.  

العبيدي، محمد جاسم. (2013). الإشراف التربوي والإدارة التعليمية. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

العمري، أحمد يحيى. (2018). التنمية المهنية للقيادات التربوية في مدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية محافظة المخواة أنموذجا. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 2(22)، 1 – 21.

العنزي، محمد موسى. (2013). درجة تحقيق إدارات مدارس التعليم العام لمتطلبات مجتمع المعرفة في المدينة المنورة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

العيدي، كريم والخفاجي، نعمة. (2014). استراتيجيات التدريب والتطوير وفق المنظور البيئي التنظيمي. عمان: دار الأيام للنشر والتوزيع.  

الغامدي، حنان. (2017) درجة توفر متطلبات تطبيق إدارة التميز بمدارس منطقة الباحة من وجهة نظر المديات والمعلمات. رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية، جامعة الباحة.

قارة، سليم والصافي عبد الحكيم. (2013م). فن التعامل مع الناس، ط2، عمان: دار اليقافة للنشر والتزيع.

القحطاني، سالم بن سعيد. (2010).القيادة الإداريَّة "التحول نحو التصور القياديِّ العالميِّ". ط4، الرياض، مكتبة الملك فهد.

لهلوب، ناريمان. (2015). القيادة التربوية الحديثة. عمان: دار الخليج للنشر والتوزيع.

المفيز، خولة والتركي، مريم. (2020). التدريب التطبيقي لتطوير أداء قادة مدارس التعليم العام في المملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية (برنامج خبرات أنموذجا). مجلة الفنون والآداب وعلوم الإنسانيات والاجتماع. (62)1، 1-25.

الهلالات، صالح. (2014م). إدارة التميز والممارسات الحديثة في إدارة منظمات الأعمال. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.

وزارة التعليم. (1436هـ). التوثيق التربوي، منشورات إدارة تعليم الخرج: العدد: 44‍، 132 – 147.

وزارة التعليم. (2014). مشروع الملك عبد الله بن عبد العزيز لتطوير التعليم العام (تطوير). الاستراتيجية الوطنية لتطوير التعليم العام. الرياض: منشورات وزارة التعليم السعودية.

ثانيا: المراجع العربية (مترجمة): -

Oqilan, Suhad. (2019) Degree of professional development for educational leaders in Jerash Governorate, Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences, (13) 3, 26-40.

Al Suleiman, Zaid and Al Habib, Abdul Rahman. (2017). Requirements for developing school leadership performance in light of the school leadership quality standards for the Education Evaluation Authority in the Kingdom of Saudi Arabia, Journal of the College of Basic Education, Educational and Human Sciences, University of Babylon, (35) 1, 183-199. 

Al-Jasser, Fatima. (2017). Developing the performance of school leaderships in the Kingdom of Saudi Arabia in light of Singaporean experience, a "suggested strategy". Unpublished PhD thesis, College of Education, King Saud University.

Khader, Azhar and Dagher, Muhammad and the Judges, Abdullah (2016). Handara model for the educational decision-making process in Jordanian universities. Journal of Educational Studies, (2) 46, 781-82.

Khalil, Nabil Saad. (2015) Modern entries in the administration of educational institutions, Cairo: Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution.

Zaher, Mahmoud. (2019 AD). The reality of professional development strategies for new managers in light of the "Incentive Effective Practice and Community Impact" (EPIC) model. Unpublished MA Thesis, College of Graduate Studies, Birzeit University, Palestine.   

Al-Zuhairi, Amira Ahmed (2018). Recent trends in organizational behavior, Cairo: Arab Administrative Development Organization publications, research and studies.

Al-Sebaei, Saeed Fayez. (2015). Development of the performance of school leaders according to the approach of self-management in the Kingdom of Saudi Arabia, (unpublished PhD thesis), Faculty of Education, Cairo University. Egypt.

 Al-Suraihi, Mansour Ateeq Allah. (2012). Degree of availability of sustainable professional development mechanisms for public school principals in Jeddah governorate and the obstacles they face from the point of view of school principals, an unpublished master's thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah. 

Al-Saud, Ratib and Hassanein, Ibrahim. (2016). Professional development of educational administrative leaders, "Contemporary Trends". Amman: Safaa House for Publishing and Distribution.

Sakarneh, Bilal Khalaf. (2016 AD). Self-development management skills. I 2. Amman: House of the March for Publishing and Distribution. 

Sultans, Ali Shtwi. (2014). Achieving quality and excellence in higher education institutions. Amman: Al-Hamed House for Publishing and Distribution. 

Sherif, Sherif Mohamed. (2009) Preparing school administrative leaderships in Egypt in light of the experiences of some countries. Journal of the Faculty of Education in Zagazig - Egypt (63): 195-242.  

Al-Shehri, Muhammad Hadi Muhammad. (2013). The possibility of applying the academic accreditation system in schools affiliated with the King Abdullah Project for the Development of Education in Makkah Al-Mukarramah Region, an unpublished master's thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah. 

Taha, Hassanein. (2014). Strategic direction for human resources management and a course in achieving institutional excellence. Distinguished Practices in Strategic Planning "Strategic Leadership" Conference, Kuwait from 27-29 January.

Al-Tuaysi, Ziyad and Al-Nawaisah, Ayesh, Hafs Mallouh and Al-Bishtawi, Ibrahim and Artema, Magda (2015). Educational leadership for school development, "An Introduction to Educational Leadership". Ministry of Education, Jordan

Al-Obeidi, Muhammad Jassim. (2013). Educational supervision and educational administration. Amman: House of Culture for Publishing and Distribution.

Al-Omari, Ahmed Yahya. (2018). Professional development of educational leaders in public education schools in the Kingdom of Saudi Arabia, Al-Mikhwah Governorate, as a model. Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (22), 1—21.

Al-Anzi, Muhammad Musa. (2013). Degree of achievement of general education schools administrations for the requirements of a knowledge society in Al-Madinah Al-Munawwarah, an unpublished master's thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.  

Al-Eidy, Karim and Khafaji, a blessing. (2014). Training and development strategies according to the organizational environmental perspective. Amman: Dar Al-Ayyam for Publishing and Distribution. 

Al-Ghamdi, Hanan. (2017) The degree to which the requirements for the application of excellence management in Al-Baha region schools meet the requirements of the ranges and teachers. Unpublished MA Thesis, College of Education, Al-Baha University.   

A continent, Salim and Safi Abdel Hakim. (2013 AD). The Art of Dealing with People, 2nd Edition, Amman: Dar Al-Yaqafa for Publishing and Distribution.

Al-Qahtani, Salem bin Saeed. (2010). Administrative Leadership, “The Transition Toward a Global Leadership Perception”. 4th floor, Riyadh, King Fahd Library. 

Lahlope, Nariman. (2015). Modern educational leadership. Oman: Gulf House for Publishing and Distribution.  

Meviz, Khawla and Al-Turki, Maryam (2020). Applied training to develop the performance of leaders of public education schools in the Kingdom of Saudi Arabia in light of global experiences (Experts as a Model Program). Journal of Arts, Literature, Humanities and Sociology. (62) 1, 1-25.  

Menisci, fit. (2014). Management of excellence and modern practices in the management of business organizations. Amman: Wael Publishing and Distribution House.

Ministry of education. (1436 AH). Educational documentation, Al-Kharj Education Department publications: Issue: 44, 132 – 147. 

Ministry of education. (2014). King Abdullah bin Abdulaziz Project for the Development of Public Education (Tatweer). The National Strategy for the Development of Public Education. Riyadh: Publications of the Saudi Ministry of Education.


ثالثا: المراجع الأجنبية: -

Fishman , Barry J. (1999). New Technologies and the challenge for school leadership , university of Michigan , U.S. A, p1-15.

Harvard Business School. (2019). Excutive Education. Retrieved from: https://www.exed.hbs.edu/programs-organizations/custom-programs.  

Heath, M. (2010). Lwadership Secrets, London: Harper Collins Publishers.

Hussey, M. (2012). Job-embedded professional development: How school leaders create and support the structures for improved teacher effectiveness. A doctoral dissertation, Fordham University, New York.‏

Jensen, R. (2020). Professional development of school leadership as boundary work: Patterns of initiatives and interactions based on a Norwegian case. International Journal of Leadership in Education, 1-18.‏

Jonathan, S. Dixon. (2018). North Carolina School Superintendents’ Perceptions of Preparedness for the Superintendence. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education.

Kevin G. Coffman. (2017). he Effect of Superintendent Educational Preparedness .on School District Achievement A Dissertation submitted to the Faculty of the Graduate School  of Missouri Baptist. University in partial fulfillment of the  requirements for the degree of  Doctor of Education.

Krejcie, R & Morgan, D. (1970): Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement ,30 , 607-610.  

Mitchell, R. (2013). What is professional development, how does it occur in individuals, and how may it be used by educational leaders and managers for the purpose of school improvement? Professional Development in Education, 39(3), 387-400.‏ 

Retna, K. (2015). Different approaches to the professional development of principals: A comparative study of New Zealand and Singapore. School Leadership & Management, 35(5), 524-543.‏

Roxana. N. (2018). Senior Management at a California School School: Job Preparation, Employment, and Long Term Job, Letter to the University of California School of Educational Sciences, University of California, UCLA.

SU, Zhixin.(2003) . professional preparation and Development of school leader in Australia and the USA, international Education Journal , 4 (l )p.50- 60.

Tran, L., & Nghia, T. (2020). Leadership in international education: Leaders’ professional development needs and tensions. Higher Education, 1-17.‏

Zuber-Skerritt, O. & Louw, I. (2014). Academic leadership development programs: a model for sustained institutional change. Journal of Organizational Change Management, 27(6), 1008-1024.