درجة إسهام العوامل الخمس الكبرى للشخصية في التنبؤ بالتنمر صورة الضحية والمتنمر لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة الباحة

The degree of contribution of the Big Five Personality Factors predicting (victim and bully) forms for secondary school students in Al-Baha region


د. سعيد بن أحمد سعيد آل شويل

Dr. Saeed bin Ahmed Saeed Al Shwel


الكلمات المفتاحية: العوامل الخمس الكبرى للشخصية؛ التنمر التقليدي؛ التنمر السيبراني؛ الضحية؛ المتنمر., The Big Five Personality Factor; bullying; Cyber bullying; the victim; the bully.

هدف البحث إلى تحديد درجة العوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الباحة والكشف عن نسب انتشار التنمر التقليدي والسيبراني بصورتيه الضحية والمتنمر. إضافة إلى تحديد أي عوامل الشخصية الخمس الكبرى قادرة على التنبؤ بسلوك التنمر. واعتمد البحث على المنهج الوصفي الارتباطي. استخدم الباحث مقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية إعداد الشوربجي والحربي (2011) ومقياس التنمر (التقليدي- الالكتروني) بصورتيه (الضحية – المتنمر) من إعداد الباحث، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، طبق البحث على عينة طبقية عشوائية من طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الباحة بلغت (471) طالباً. توصل البحث إلى النتائج التالية: كان ترتيب العوامل الخمس الكبرى للشخصية تنازلياً من الأعلى درجة إلى الأقل كالتالي: الانفتاح ثم المقبولية ثم الانبساطية ثم يقظة الضمير وأقلها العصابية. كما ظهر أن نسب انتشار  التنمر التقليدي (الضحية)  ( 22.7% ) أعلى من التنمر السيبراني (الضحية ) (13.4%) ، بينما حققت نسب انتشار التنمر التقليدي والسيبراني ( المتنمر) النسبة ذاتها ( 6.8% )  ، كما أظهر البحث أن عاملي المقبولية والعصابية أكثر العوامل إسهاماً في التنبؤ بالتنمر التقليدي والسيبراني بصورتيه الضحية والمتنمر.ولم تظهر فروق في درجة التنمر التقليدي والسيبراني صورة( الضحية -المتنمر ) تعزى لمتغيرات البحث: التقدير وعدد ساعات استخدام الجوال .فيما ظهرت فروق ذات دلالة في درجة التنمر السيبراني ( الضحية) والتنمر التقليدي و السيبراني ( المتنمر)  تعزى لمتغير الصف لصالح الصف الثالث الثانوي.


The research aims to determine the degree of the Big Five Personality Factors among secondary stage students in Al-Baha Region, reveal the prevalence of traditional bullying and cyber bullying (victim and bully) forms, and determine which of the Big Five personality factors predicts the bullying behavior. The research adopted the correlational descriptive approach. The researcher used the scale of Big Five Personality Factors developed by Al-Shorbaji and Al-Harbi (2011) in addition to a scale of bullying in its two forms (traditional - cyber) (victim and bully) developed by the researcher. The validity and reliability were verified. A stratified randomly sample was selected with (471) students. The results: The ranking of the big five personality factors descendingly as follows: openness, agreeableness, extroversion, conscientiousness, and neuroticism. The prevalence rate of traditional bullying (victims) is (22.7%) more than   cyberbullying(victims) (13.4%), while the prevalence rate of bullying   traditional and cyberbullying (bully) (6.8%) has the same rate.  The results have indicated that the agreeableness and neuroticism are the most significant factors contributing to predict traditional bullying and cyber bullying (victim - bully). There were no differences in the prevalence rates of traditional bullying and cyberbullying (victim - bully) attributed to the different variables, school achievement, and hours of mobile use. However, there were significant differences for in the prevalence rate in cyberbullying (victim) and cyberbullying and traditional bullying (bully) that can be attributed to the grade variable in favor of third grade.

تقدم أولا: المراجع العربية:-

أبوهاشم، السيد.(2010). النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة النفسية والعوامل الخمس الكبرى للشخصية. مجلة كلية التربية، جامعة بنها، 20( 81)، 268-350

الإدارة العامة للإرشاد الطلابي، وزارة التعليم، https://departments.moe.gov.sa/GuidanceCounseling/Pages/default.aspx) استرجعت بتاريخ 12/ 8/ 2020

بركات، احمد والعنزي، سعود (2016). إسهام العوامل الخمس الكبرى للشخصية في التنبؤ بالمسؤولية الاجتماعية لدى طلبة قسم التربية الخاصة. المجلة التربوية الدولية المتخصصة. 5(3)، 278-307.

بطاينة، أحمد وهياجنة، أحمد وحتامنة، مازن وزيدان، وسيم (2019). العوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلبة جامعة اليرموك تبعاً لمتغيرات النوع والتخصص والمستوى الدراسي. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل للعوم الإنسانية والإدارية. 20(1). 85-104

التطوير التربوي بالإدارة العامة للتعليم في الباحة (1441). إحصاءات بأعداد الطلاب بالمرحلة الثانوية في الباحة.إحصاءات غير منشورة. الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الباحة.

تيف، أمل (2014).العوامل الخمس الكبرى للشخصية وعلاقتها بالرضا عن الحياة لدى عينة من طلاب الجامعة الأردنية(رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

الحجي، عبدالرزاق والعمران، جيهان (2018). الاستقواء وعلاقته بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية وبعض المتغيرات المدرسية لدى عينة من طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية: جامعة البحرين، 19(4)، 41-79.

حفني، علي و صادق، نورا.(2019). التنبؤ بسلوك مرتكبي التنمر الالكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء العوامل الخمس الكبرى للشخصية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين.20(4)، 273-312.

الرويتع، عبد الله صالح.(2007). إعداد مقياس العوامل الخمس الكبرى في الشخصية: دراسة على عينة سعودية. دراسات عربية في علم النفس. 6(2)، 1-36.

زهران، حامد.(2005). علم نفس النمو. القاهرة: دار المعارف. 

الشوربجي، أبو المجد والحربي، نايف محمد.(2011). نمذجة العلاقات السببية بين مساندة عضو هيئة التدريس لأسئلة الطلاب وسمات الشخصية والمشاركة في المحاضرة لدى طلاب كلية التربية بجامعة طبية. دراسات تربوية ونفسية. جامعة الزقازيق.(72)، 255-324.

الصبحين، علي والقضاة، محمد .(2011). أشكال سلوك الاستقواء السائدة لدى عينة من طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدارس البادية الشمالية الأردنية. مجلة التربية، جامعة الازهر. 146(1)، 144-192.

طوالبة، علي محمد (2016). الاستقواء وعلاقته بالضغوط التربوية لدى المراهقين(رسالة ماجستير). جامعة اليرموك، الأردن.

عبد الخالق، أحمد محمد والأنصاري، بدر محمد، (1996). العوامل الخمس الكبرى في مجال الشخصية. مجلة علم النفس الهيئة المصرية العامة للكتاب. 10(38)،6-19. 

عبد الرحيم، محمد عباس(2017). دور مديري المدارس الثانوية الفنية بمحافظة الشرقية في مواجهة التنمر المدرسي من وجهة نظر المعلمين. دراسات عربية في التربية وعلم النفس. (85)،283-362. DOI:10.12816/0042149

عبدالله،أحمد عمر(2019). الفروق بين المعرضين وغير المعرضين للتنمر الإلكتروني في العوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى عينة من الراشدين. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. (54)، 317-383

علوان، عماد (2016). أشكال التنمر في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية بين الطلاب المراهقين بمدينة أبها.مجلة التربية، جامعة الازهر.168(1)، 439-473.

العمار، أمل.(2017). الاتجاهات نحو الأنماط المستجدة من التنمر الإلكتروني وعلاقتها بإدمان الإنترنت في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلاب وطالبات التعليم التطبيقى بدولة الكويت. مجلة البحث العلمي في التربية، 18(2)، 331-366

عمارة ، إسلام عبدالحفيظ محمد.(2017). التنمر التقليدي والإلكتروني بين طلاب التعلم ما قبل الجامعي. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب.(86)، 513- 548.

غريب، ندا.(2017). العلاقة بين التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية وبعض خصائص الشخصية والعلاقات الأسرية. مجلة البحث العلمي في التربية. 18(4)، 48-68.

القحطاني، عبدالله سعيد و الشعراوي، صالح .(2019). التنمر الالكتروني وعلاقته بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلاب المرحلة المتوسطة في محافظة الحرجة(رسالة ماجستير). جامعة الملك خالد،أبها،المملكة العربية السعودية.

كاظم، على مهدى.(2001).نموذج العوامل الخمس الكبري في الشخصية: مؤشرات سيكومترية من البيئة العربية. المجلة المصرية للدراسات النفسية. 11(30)، 277 - 299.

المكانين، هشام عبد الفتاح؛ يونس، نجاتي أحمد؛ الحياري، غالب علوان (2018). التنمر الالكتروني لدي عينة من المضطربين سلوكيا وانفعاليا في مدينة الزرقاء، مجلة الدراسات التربوية والنفسية: جامعة السلطان قابوس، 12(1)، 179-197.

هول،كالفن وليندزي، جاردنر( 1971 ) نظريات الشخصية.(ترجمة فرج فرج و قدري حفني، ولطفي فطيم).القاهرة: الهيئة العامة المصرية للتأليف والنشر.

وزارة الاتصالات وتقنية المعلومات.(2019).التقرير السنوي لعام2019 https://www.mcit.gov.sa/sites/default/files/annual_report_eng_v2.pdf استرجع في 12/8 / 2020


ثانياً: المراجع العربية (مترجمة): -

Abdul Khaleq, A, & Al-Ansari, B,.(1996).The big five factors are in the field of personality. Journal of Psychology, Egyptian General Book Authority. 10 (38), 6-19.

Abdul Rahim, M,. (2017). The role of principals of technical secondary schools in Sharkia governorate in facing school bullying from the teachers' point of view. Arab Studies in Education and Psychology. (85), 283-362. DOI: 10.12816 / 0042149

Abdullah,A,. (2019). The differences between exposed and non-exposed to cyberbullying in the big five factors of personality in a sample of adults. Journal of Humanities and Social Sciences. (54), 317-383.

Abu Hashem, Alsaid. (2010). The structural model of the relationships between psychological happiness and the five major factors of personality. Journal of the Faculty of Education, Benha University, 20 (81), 268-350

Al-Ammar, A,.(2017).Trends towards emerging patterns of cyberbullying and its relationship to Internet addiction in light of some demographic variables among male and female students of applied education in the State of Kuwait. Journal of Scientific Research in Education, 18 (2), 331-366

Al-Hajji, A & Al-Omran, J,.(2018).Strengthening and its relationship to the five major factors of personality and some school variables for a sample of middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational and Psychological Sciences: University of Bahrain, 19 (4), 41-79.

Almkanin, H, Abdel Fattah, y, Necati, A; Al-Hiyari, G,. (2018). Cyberbullying: I have a sample of behavioral and emotional disturbances in the city of Zarqa, Journal of Educational and Psychological Studies, 12 (1): 179-197.

Al-Qahtani,A, & Al-Shaarawi, S,.(2019).Electronic bullying and its relationship to the five major factors of personality among middle school students in Al-Harjah Governorate (Master Thesis). King Khalid University, Abha, Kingdom of Saudi Arabia.

Al-Rawaita, A,.(2007).Preparing the scale of the five major factors in personality: a study on a Saudi sample. Arab Studies in Psychology. 6 (2), 1-36.

Al-Shorbaji, A & Al-Harbi, N ,.(2011).Modeling the causal relationships between faculty member's support for students' questions and personality traits and participation in the lecture among students of the Faculty of Education at a medical university. Educational and psychological studies. (72), 255-324.

Al-Subhin, A & Al-Qudah,M,.(2011).The forms of bullying behavior prevalent among a sample of students in the upper primary stage in the northern Jordanian Badia schools. Journal of Education. 146 (1), 144-192.

Alwan, I,.(2016). Forms of bullying in light of some demographic variables among adolescent students in the city of Abha. The Journal of Education, 168 (1), 439-473.

Barakat, Ahmed and Al-Anzi, Saud.(2016). The contribution of the five major factors of personality in predicting social responsibility among students of the Special Education Department. The Specialized International Educational Journal. 5 (3) 278-307

Bataineh, A., Hayajneh, A,. Hatamna,. Zaidan, W,. (2019). The five major factors of personality among Yarmouk University students according to the variables of gender, specialization and academic level. The Scientific Journal of King Faisal University for Humanitarian and Administrative Sciences. 20 .(1).85-104

Dooley, J. J., Pyżalski, J., & Cross, D. (2009). Cyberbullying Versus Face-to-Face Bullying. Zeitschrift Für Psychologie / Journal of Psychology, 217(4), 182–188. doi:10.1027/0044-3409.217.4.182

Educational development at the General Administration of Education in Al-Baha (1441). Statistics of the number of students at the secondary stage in Al-Baha. Unpublished statistics. General Administration of Education in Al-Baha Region.

Emara, I,.(2017).Traditional and cyberbullying among pre-university learning students. Arab Studies in Education and Psychology. (86), 513-548.

General Administration for Student Counseling, Ministry of Education, https://departments.moe.gov.sa/GuidanceCounseling/Pages/default.aspx) retrieved 8/12/2020

Gharib, N,.(2017). The relationship between school bullying among middle school students and some personality characteristics and family relationships. Journal of Scientific Research in Education. 18 (4), 48-68.

Hall, C & Lindsay, G,.(1971).Theories of Personality. (Translated by Farag ,F, Qadri ,H, & Lotfi ,F.) Cairo: The Egyptian Public Authority for Authorship and Publishing.

Hefni, A,& Sadiq, N,.(2019).Predicting the behavior of the perpetrators of cyberbullying among high school students in light of the five major factors of personality. Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain. 20 (4), 273-312.

Kazem, M,. (2001). The Big Five Factors Model in Personality: Psychometric Indicators from the Arab Environment. Egyptian Journal of Psychological Studies. 11 (30), 277-299.

Ministry of Communications and Information Technology. (2019) Annual Report 2019 https://www.mcit.gov.sa/sites/default/files/annual_report_eng_v2.pdf Retrieved 8/12/2020.

Tawalbeh, A,.(2016). Bullying and its relationship to educational pressures among adolescents (Master Thesis). Yarmouk University, Jordan.

Tiff, A,.(2014).The five major factors of personality and its relationship to life satisfaction among a sample of students at the University of Jordan (unpublished master's thesis). The University of Jordan, Amman, Jordan.

Zahran, Hamed. (2005). Growth Psychology. Cairo: House of Knowledge.


ثالثاً: المراجع الأجنبية: -

Acosta, J., Chinman, M., Ebener, P., Malone, P. S., Phillips, A., & Wilks, A. (2019). Understanding the relationship between perceived school climate and bullying: A mediator analysis. Journal of school violence, 18(2), 200-215

Al-Ali, N. M., & Shattnawi, K. K. (2018). Bullying in School. Health and Academic Achievement, 47.‏

Al-Eissa, M, Saleheen, H, Almuneef, M., Al-Sulaiman, S., & AlBuhairan, F. (2019). Poly-victimization among Secondary High School Students in Saudi Arabia. Journal of Child and Family Studies, 28(8), 2078-2085.‏ doi.org/10.1007/s10826-018-1285-z

Anglim, J., Horwood, S., Smillie, L. D., Marrero, R. J., & Wood, J. K. (2020). Predicting psychological and subjective well-being from personality: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(4), 279.‏ 

Bauman, S., & Yoon, J. (2014). This issue: Theories of bullying and cyberbullying. http://www.tandfonline.com/loi/htip20 ‏

Campfield, D.(2008). "Cyber Bullying and Victimization: Psychosocial Characteristics of Bullies, Victims, and Bully/Victims". Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. 288. https://scholarworks.umt.edu/etd/28

De Angelis, G., Bacchini, D., & Affuso, G. (2016). The mediating role of domain judgement in the relation between the Big Five and bullying behaviours. Personality and Individual Differences, 90, 16-21.

Espelage, D. L., Hong, J. S., & Valido, A. (2018). Cyberbullying in the United States. In International Perspectives on Cyberbullying (pp. 65-99). Palgrave Macmillan, Cham.

Espelage, D. L.; Sung Hong ;Jun, Rao ;Mrinalini A. & Low , Sabina (2013) Associations Between Peer Victimization and Academic Performance, Theory Into Practice, 52:4, 233-240, DOI: 10.1080/00405841.2013.829724

Frey, K. A. (2019). How Bullying Affects the Academic Aspirations of LGBTQ Adolescents: A Case Study (Doctoral dissertation, Northcentral University).‏

Geel ,Van, Goemans ,M., , Toprak ,A., F., & Vedder, P. (2017). Which personality traits are related to traditional bullying and cyberbullying? A study with the Big Five, Dark Triad and sadism. Personality and individual differences, 106, 231-235.‏

Harris, M. J. (Ed.). (2009). Bullying, rejection, & peer victimization: A social cognitive neuroscience perspective. Springer Publishing Company.‏

Hymel, S.& Swearer, S. (2015). Four Decades of Research on School Bullying: An Introduction. American Psychologist ,70:4, pp. 293–299.

Jenkins, L. N., Demaray, M. K., Dorio, N. B., & Eldridge, M. (2019). The Law and Psychology of Bullying. In Advances in Psychology and Law (pp. 197-234). Springer, Cham.‏

Jimerson, S, Swearer, S,& Espelage, D, (Eds.). (2009). Handbook of bullying in schools: An international perspective. Routledge.‏

John, O, & Srivastava, S. (1999). The Big Five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. Handbook of personality: Theory and research, 2(1999), 102-138.‏

Khezri ,Hassan , Ghavam ,Soghra Ebrahim , Mofidi, Farkhondeh,& Delavar ,Ali (2013). Bullying and Victimization: Prevalence and Gender Differences in a Sample of Iranian Middle School Students

Koo, H. (2007). A time line of the evolution of school bullying in differing social contexts. Asia Pacific Education Review, 8(1), 107-116.‏

Kowalski, R. M., Toth, A., & Morgan, M. (2018). Bullying and cyberbullying in adulthood and the workplace. The Journal of social psychology, 158(1), 64-81.‏

Lyons, M. (2019). The Dark Triad of Personality: Narcissism, Machiavellianism, and Psychopathy in Everyday Life. Academic Press 

McCrae RR & John OP.(1992). An introduction to the five-factor model and its applications. J Pers.;60(2):175-215. doi:10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (2003). Personality in adulthood: A five-factor theory perspective. Guilford Press

Moore Sophie E , Norman, Rosana E , Suetani, Shuichi , Thomas ,Hannah J , D Sly, Peter , and James G Scott (2017). Consequences of bullying victimization in childhood and adolescence: A systematic review and meta-analysis. doi: 10.5498/wjp.v7.i1.60  . world journal of  Psychiatr. 7(1): 60-76

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2016). Preventing bullying through science, policy, and practice. National Academies Press

O'Connor , Kimberly, Drouin , Michelle, Davis, Jedidiah & Thompson, Hannah ( 2018). Cyberbullying, revenge porn and the mid‐sized university: Victim characteristics, prevalence and students' knowledge of university policy and reporting procedures.27(4).p.p.  344-359. doi.org/10.1111/hequ.12171

Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know and what we can do? Oxford: Wiley-Blackwel

 Rigby, K. (2004). Addressing bullying in schools: Theoretical perspectives and their implications. School Psychology International, 25(3), 287-300.‏

Rodríguez, M., Bennasar-Veny, Leiva, A., Garaigordobil, M., & Yañez, A. (2019). Cybervictimization among secondary students: social networking time, personality traits and parental education. BMC public health, 19(1), 1499

Slee, P, & Skrzypiec, G. (2016). Bullying and Victimization: A Global Perspective. In Well-Being, Positive Peer Relations and Bullying in School Settings (pp. 135-154). Dordrecht, The Netherlands: Springer 

Swearer،S. M.،& Hymel،S(2015). Understanding the psychology of bullying: Moving toward a social-ecological diathesis–stress model.American Psychologist،70(4)،344-353. http://dx.doi.org/10.1037/a0038929

Wajngurt, C.(2014) . Prevention of Bullying on Campus. Retived in 12/10/2019 from .https://www.aaup.org/article/prevention-bullying-campus#.XaBss0ZvaF4.

Withers, K. (2019). A Psychosocial Behavioral Attribution Model: Examining the Relationship Between the “Dark Triad” and Cyber-Criminal Behaviors Impacting Social Networking Sites

Wright, M. F. (2019). Cyberbullying: prevalence, characteristics, and consequences. In Analyzing human behavior in cyberspace (pp. 167-191). IGI Global.‏

Zhou, Y., Zheng, W., & Gao, X. (2019). The relationship between the big five and cyberbullying among college students: the mediating effect of moral disengagement. Current Psychology, 38(5), 1162-1173.