استراتيجية خريطة القصة وأثرها في تنمية الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

The strategy of the story map and its impact on developing reading comprehension among learners of the Arabic language speaking a non-Arabic language


د. أنس بن حسين بن أحمد آل علي 

Dr. Anas bin Hussein bin Ahmed Al Ali


الكلمات المفتاحية: استراتيجية، خريطة القصة، الفهم القرائي، متعلمي العربية الناطقين بلغات أخرى., strategy, story map, reading comprehension, Arabic language learners speaking other languages.

هدف البحث إلى التعرف على مهارات الفهم القرائي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها المستوى المتوسّط، وإلى تعرف أثر استخدام استراتيجية خريطة القصة في تنمية الفهم القرائي لطلاب معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي، وتكوّنت عينة البحث من (20) طالبًا، وقد تم إعداد استبانة واختبار قياس للفهم القرائي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها المستوى المتوسّط، وتوصل البحث إلى قائمة محكّمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها المستوى المتوسّط، وقد تكونت القائمة من أربع مهارات رئيسة، وإحدى عشرة مهارة فرعية، وتوصل إلى كتاب طالب لاستراتيجية خريطة القصة قد يساهم في تنمية الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها. كما بينت النتائج وجود فاعلية وأثر واضح من خلال التحليل الإحصائي لنتائج اختبار مهارات الفهم القرائي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها المستوى المتوسط في التطبيق البعدي، كما توصّل البحث إلى توصيات منها: العناية باستخدام الوسائل والتقنيات والاستراتيجيات الحديثة خاصة حين تنمية مهارات الفهم القرائي لدى المتعلمين، عقد دورات تدريبية على استراتيجية خريطة القصة في تنمية الفهم القرائي.


The aim of the research is to identify reading comprehension skills suitable for Arabic-speaking learners of other, intermediate level, and to identify the effect of using the story map strategy on developing the reading comprehension of students of the Institute for Teaching Arabic Language at the Islamic University of Madinah, the research used the semi-experimental approach, the research sample consisted of (20) students. A questionnaire and a measurement test for reading comprehension were prepared for learners of the Arabic language speaking other than intermediate level. The research reached a well-controlled list of reading comprehension skills suitable for intermediate-level Arabic-speaking learners. The list consisted of four main skills and eleven sub-skills. The results also showed a clear effectiveness and impact through the statistical analysis of the results of the reading comprehension skills test for learners of Arabic language speaking other than the intermediate level in the post application, The research also reached recommendations, including: Taking care of the use of modern means, techniques and strategies, especially when developing oral reading skills among learners, holding training courses on story map strategy in developing reading comprehension.

أولا: المصادر والمراجع العربية: -

أحمد، سناء، (2011)، فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية مهارات الفهم القرائي والاتجاه نحو العمل التعاوني، لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي، بيروت، المجلة التربوية.

البجة، عبد الفتاح، (2005)، أساليب تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها، (ط2)، الإمارات، دار الكتاب الجامعي. 

بو فاتح، محمد بن عيسى، (2016). الفهم القرائي الميتا معرفي وعلاقته بالذاكرة العاملة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي المعسرين قرائيًا: دراسة ميدانية في بعض مدارس بلدية الأغواط، بحث منشور في الجزائر، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد (13)، المجلد 1. 

جاب الله، علي سعيد، ومكاوي، سيد فهمي، وشعبان، ماهر، (2011)، تعليم القراءة والكتابة: أسسه وإجراءاته التربوية، (ط1)، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

حجاج، حمدي جعفر، (2011)، فاعلية استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية الفهم القرائي لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية، القاهرة، جامعة الأزهر، العدد (146).

سلطانة، صفاء عبد العزيز، (2006)، أثر بعض العمليات الذهنية المصاحبة للتعرف في استيعاب المقروء لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي وفي تعبيرهم الكتابي، رسالة دكتوراة غير منشورة، مصر، جامعة حلوان بحلوان.

شحاته، حسن، والنجار، زينب، (2003)، معجم المصطلحات التربوية والنفسية، مصر، الدار المصرية.

الشهراني، خليل محمد، (2011)، مستوى تمكن معلمي الصف الأول الابتدائي من أساليب تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذهم، رسالة ماجستير غير منشورة، مكة المكرمة، جامعة أم القرى.

عبد العالي، أبرار، والرشيدي، هنادي، (2017)، تقويم نشاطات التعلم بكتاب اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي في المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات الفهم القرائي، بحث منشور في مجلة العلوم التربوية والنفسية (الجزائر)، العدد (3)، المجلد 1.

عبدالباري، ماهر شعبان، (2009)، فاعلية استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم القرائي لتلاميذ المرحلة الإعدادية، بحث منشور في مجلة دراسات في مناهج وطرق التدريس، مصر، كلية التربية، جامعة عين شمس، العدد (145).

علان، علا موسى، (2019)، فاعلية استخدام القصة الرقمية في تنمية مهارات القراءة الجهرية في مادة اللغة العربية لدى طلبة الصف الثاني الأساسي ودافعيتهم نحوها، رسالة ماجستير منشورة، الأردن، جامعة الشرق الأوسط.

العنزي، ثاني سويد، (2015)، أثر استراتيجية خريطة القصة في تحسين مهارات كتابة القصة القصيرة لدى طلاب الصف الأول المتوسط في المملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير منشورة، الأردن، جامعة اليرموك.

فام، رشدي منصور، (1997)، حجم التأثير الوجه المكمل للدلالة الإحصائية، القاهرة، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد (16).

قحوف، أكرم ابراهيم السيد، (2016)، فاعلية أنشطة قائمة على المدخل التكاملي في تنمية مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي لدى طلاب التعليم الثانوي الفني الصناعي، بحث منشور في مصر، مجلة القراءة والمعرفة، العدد (180)، المجلد 1.

قربوع، سهام، ونواني، حسين، (2019)، دور الاستراتيجيات المعرفية للتذكر في تحسن مهارة فهم المقروء لدى الأطفال ذوي صعوبات الفهم القرائي (اقتراح برنامج تدريبي قائم على مقاربة معالجة المعلومات)، بحث منشور في الجزائر، مجلة العلوم النفسية والتربوية، العدد (5)، المجلد 4.

الكافي، إسماعيل، (2004)، القصص وحكايات الطفولة، القاهرة، مركز الإسكندرية للكتاب.

مدكور، علي أحمد، (1984)، تدريس فنون اللغة العربية، (ط3)، القاهرة، مكتبة الفلاح.

المنيزل، عبد الله، (2002)، مبادئ القياس والتقويم في التربية، عمّان، الدار العلمية ودار الثقافة.

الناقة، محمود كامل، وحافظ، وحيد السيد، (2002)، تعليم اللغة العربية: مداخله وفنياته، القاهرة، جامعة عين شمس.

النوايسة، فاطمة عبد الرحيم، (2015)، أساسيات علم النفس، عمّان، دار المناهج.


ثانياً: المصادر والمراجع العربية (مترجمة): -

Ahmad, Sinaa, (2011), The Effectiveness of the Reciprocal Teaching Strategy in Developing Reading Comprehension Skills and the Trend Towards Cooperative Work Among Third-Grade Middle School Students, Beirut, The Educational Journal (Arabic).

Al-Bujjah, Abdul Fattaah, (2005), Methods of Teaching Skills of Arabic Language and Its Literature (Arabic), (2nd ed.), UAE, Daar Al-Kitaab Al-Jaami‘i.

Bu Faatih, Muhammad bin Isa, (2016). Meta-Cognitive Reading Comprehension and Its Relationship with Working Memory Among Fifth-Year Primary Students With Dyslexic Readership: A Field Study in Some Schools in Laghouat Municipality (Arabic), A research published in Algeria, Journal of Human and Social Sciences, Issue (13), Vol. 1.

Jaabullaah, Ali Sa‘eed, and Mukaawi, Seyyid  Fahmi and Sha‘baan, Maahir, (2011), Teaching Reading and Writing: Its Educational Foundations and Procedures (Arabic), (1st ed.), Amman, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing.

Hajjaj, Hamdi Jaafar, (2011), The Effectiveness of Self-Inquiry Strategy in Developing Reading Comprehension Among High School Students in the Kingdom of Saudi Arabia (Arabic), Journal of the College of Education, Cairo, Al-Azhar University, Issue (146).

Sultana, Safaa Abdul Aziz, (2006), The Impact of Some Mental Processes Accompanying the Recognition on Reading Comprehension of Second Grade Intermediate Students and Their Written Expression (Arabic), Unpublished PhD Thesis, Egypt, Helwan University, Helwan.

Shehata, Hassan, and Al-Najjar, Zainab, (2003), Dictionary of Educational and Psychological Terms (Arabic), Egypt, the Egyptian House.

Al-Shahrani, Khalil Muhammad, (2011), The Level of Mastery of First-Grade Teachers in Methods of Developing Reading Skills Among Their Pupils (Arabic), an unpublished master's thesis, Makkah Al-Mukarramah, Umm Al-Qura University.

Abdul-‘Aali, Abrar, and Al-Rashidi, Hanadi, (2017), Evaluation of Learning Activities in the English Language Textbook for First Secondary Class in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of Reading Comprehension Skills (Arabic), a research published in the Journal of Educational and Psychological Sciences (Algeria), Issue (3), Volume 1.

Abdul-Bari, Maher Sha‘abaan, (2009), The Effectiveness of the Mental Visualization Strategy in Developing Reading Comprehension Skills for Middle School Students (Arabic), a research published in the Journal of Studies in Curricula and Teaching Methods, Egypt, Faculty of Education, Ain Shams University, Issue (145).

Allan, Ola Musa, (2019), The Effectiveness of Using the Digital Story in Developing the Skills of Reading Aloud in the Arabic Language Subject for the Second Grade Students and their Motivation Towards It (Arabic), A published Masters Thesis, Jordan, Middle East University.


ثالثاً: المصادر والمراجع الأجنبية: -

DAQI LI, M.A., M.Ed, (2000), EFFECT OF STORY MAPPING AND STORY MAP QUESTIONS ON THE STORY WRITING PERFORMANCE OF STUDENTS WITH LEARNING DISABILITIES, A DISSERTATION IN SPECIAL EDUCATION Submitted to the Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of DOCTOR OF EDUCATION.

Gardill & Asha, (2004), the story-grammar text comrehension of elementary students with learning disabilities, Learning Disability Quarterly, 27(1), 105-121.

Idol L. (1987), Group story: A comprehension strategy for both skilled and unskilled readers, Joumal of Leaming Disabilitiæ, 20.

Mendillo, Rafael, (2013), Reading Strategy: Story Map, Miami Dade College, 2011, in Journal of Ashadi Kurniawan, Tanjungpura University.

Putri, Ara Imanda, (2017), The Implementation of Story Mapping Strategy in Increasing Students' Reading Comprehension, Journal article UNILA Journal of English Teaching.

Al-Enezi, Thani Suwaid, (2015), The Impact of the Story Map Strategy on Improving Short Story Writing Skills for First Intermediate Students in the Kingdom of Saudi Arabia (Arabic), A Published Master Thesis, Jordan, Yarmouk University.

Fam, Rushdi Mansour, (1997), The Volume of Effect Complementary to the Statistical Significance (Arabic), Cairo, The Egyptian Journal of Psychological Studies, Issue (16).

Qahuf, Akram Ibrahim Al-Sayed, (2016), The Effectiveness of Activities Based on the Integrative Approach in Developing Reading Comprehension Skills and Written Performance among Students of Industrial Technical Secondary Education (Arabic), a research published in Egypt, Reading and Knowledge Journal, Issue (180), Volume 1.

Qarbuu‘, Siham, and Nawani, Hussein, (2019), The Role of Cognitive Strategies for Remembering in Improving the Skill of Reading Comprehension Among Children with Reading Comprehension Difficulties (proposing a training program based on the information processing approach), research published in Algeria, Journal of Psychological and Educational Sciences, Issue (5), Volume 4.

Al-Kafi, Ismail, (2004), Childhood Stories and Folktales (Arabic), Cairo, Alexandria Book Center. Madkour, Ali Ahmad, (1984), Teaching Arabic Language Arts (Arabic), (3rd Edition), Cairo, Al Falah Library.

Al-Munaizil, Abdullah, (2002), Principles of Measurement and Evaluation in Education, Amman, The Scientific House and the House of Culture.

An-Naaqah, Mahmoud Kamel, Hafez, Waheed As-Sayed, (2002), Teaching the Arabic Language: Its Approaches and Techniques (Arabic), Cairo, Ain Shams University.

Al-Nawaisa, Fatima Abdur-Rahim, (2015), Basics of Psychology (Arabic), Amman, Daar Al-Manaahij.