مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

أثر نموذج مقترح قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (TRIZ) لتدريس اللغة الإنجليزية في تنمية مهارات الاستيعاب القرائي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

An Effect of A Proposed Model Based On Invention Problem Solving Theory (TRIZ) for Teaching  English on Increasing The Reading Comprehension  for The First Intermediate Grade


د. محمد زيدان آل محفوظ

Dr. Mohamed Zidan Al Mahfouz

د. إبراهيم عبد الله محمد اليحيى

Dr. Ibrahim Abdullah Mohammed Al Yahya


الكلمات مفتاحية: نموذج مقترح قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (TRIZ)، مهارات الاستيعاب القرائي., Teaching model based on Keywords: Teaching Model based on Invention Problem Solving (TRIZ), reading comprehension skills.


DownloadPDF
الملخص

هدف هذا البحث إلى تصميم نموذج مقترح قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (TRIZ)، ومعرفة أثره على تنمية مهارات الاستيعاب القرائي لتدريس اللغة الإنجليزية لدى طلاب الصف الأول المتوسط، ولتحقيق هذه الأهداف اتبع الباحثُ المنهجين: الوصفي وشبه التجريبي، وتم إعداد اختبار لكلٍّ من مهارات الاستيعاب القرائي، وطبَّقهما على عينة البحث التي اختارها بصورة عشوائية، وهي مكونة من (66) طالبًا من طلاب الصف الأول المتوسط بمتوسطة ابن القيم في مدينة الدوادمي، وقد قُسِّمت عشوائيًّا إلى مجموعتين متكافئتين؛ إحداهما تجريبية مكونة من (33) طالبًا، درسَت الوحدتين النسقيتين باستخدام النموذج المقترح القائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (TRIZ)، والأخرى ضابطة مكونة من (33) طالباً درسَت الوحدتين بالطريقة المعتادة. ومن أبرز نتائج البحث وجودُ فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي في اختبار الاستيعاب القرائي، كما أسفرت النتائج عن وجود أثر للنموذج التدريسي المقترح القائم على نظرية حل المشكلات الإبداعي (TRIZ) على تنمية مهارات الاستيعاب القرائي، وفي ضوء النتائج قدم الباحث المقترحات والتوصيات.


This research aimed to design a proposed model for teaching English,  based on creative problem solving (TRIZ), and identify its impact on the development of reading comprehension skills for the 1st intermediate  students, To achieve theses goals, the researcher used the descriptive and semi-experimental methodologies. He prepared the tests of reading comprehension skills. The tool was applied on a random sample of (66) students of 1st int.grade in Dawadmi city. The sample was divided into two equal groups; the expiremintal group was taught by the proposed model based on creative problem solving (TRIZ). The control group was taught by the usual way. The results indicated that there are statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the experimental and control group students in the post test of reading comprehension. The results also showed a significant impact of the proposed model based  on creative problem solving (TRIZ) on reading comprehension skills. In the light of the results, the researcher made some recommendations and suggestions.

مراجع

أولًا- المراجع العربية:

التركي، عثمان (2011). أثر التدريس وفق نظرية الحل الابتكاري للمشكلات (TRIZ) في التفكير الابتكاري والقدرة على حل المشكلات والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مقرر الأحياء. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك سعود: الرياض، المملكة العربية السعودية.

أبو جادو، صالح (2003). أثر برنامج تدريبي مستند إلى نظرية الحل الإبداعي للمشكلات في تنمية التفكير الإبداعي لدى عينة من طلبة الصف العاشر الأساسي. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية الدراسات التربوية، جامعة عمان العربية: الأردن.

أبو جادو، صالح (2004). التفكير الإبداعي باستخدام نظرية الحل الابتكاري للمشكلات. عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

أبو جادو، صالح؛ ونوفل، محمد (2007). تعليم التفكير النظرية والتطبيق. عمان: دار المسيرة.

جراد، أنس (2017). فاعلية برنامج مقترح قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (TRIZ) في تنمية مهارات حل المسألة في الرياضيات والاتجاه نحوها لدى طلاب الصف الثامن الأساسي بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة غزة: فلسطين.

خواجي، طاهر (2018). فعالية أنموذج مقترح لتدريس العلوم قائم على مبادئ نظرية تريز في تنمية الفهم العميق، ومهارات التفكير التأملي والحل الإبداعي للمشكلات لدى طلاب الصف السادس الابتدائي. رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة الملك خالد.

الدليمي، طه؛ والوايلي، سعاد (2005). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية. عمان: دار الكتب الحديثة.

الزهراني، متعب (2005). بناء اختبارات الفهم في القراءة الصامتة لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأخيرة من المرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى: مكة المكرمة.

السعيدي، خالد (2012). أثر استخدام نظرية تريز في التخصص الدراسي لطلاب الصف التاسع الأساسي في العلوم وتنمية مهارات حل المشكلات لديهم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة: الأردن.

الصواف، أماني (2016). نظرية تريز وعلاقتها بتنمية القدرة على الحل الإبداعي للمشكلات لدى الطالب الجامعي. مجلة القراءة والمعرفة، مصر، 174، 267-286.

طعيمة، رشدي (2004). تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية: مفهومه، أسسه، واستخداماته. القاهرة: دار الفكر العربي.

العبادي، زين (2008). أثر برنامج قائم على حل المشكلات الإبداعي في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة عمان العربية: الأردن.

عبد الوهاب، عبد الناصر (2008). أثر التدريب على إستراتيجيات ما وراء المعرفة في مواقف تعاونية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية. مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، كلية التربية، جامعة عين شمس، 81، 95-177.

العساف، صالح (1995). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. الرياض: مكتبة العبيكان.

عسيري، يحيى (2019). إستراتيجية قائمة على نظرية تريز في تدريس اللغة العربية وأثرها على تنمية مهارات التواصل الكتابي والتفكير الإبداعي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط. رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة الملك خالد.

العصيمي، خالد (2016). فاعلية برنامج تدريبي قائم على بعض إستراتيجيات تريز لتنمية مهارات تحفيز الإبداع العلمي والتفكير الابتكاري والفهم لدى الطلاب معلمي العلوم بجامعة أم القرى. مجلة التربية العلمية، مصر، 19 (5)، 213-279.

العفون، نادية (2012). التفكير أنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه. الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.

العليان، فهد (2006). الفهم بين القراءة الجهرية والصامتة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، جامعة عين شمس، 52، 116- 141.

العيسوي، جمال؛ والطنخاني، محمد (2006). تنمية مستويات الفهم القرائي لدى تلميذات الصف السابع بمرحلة التعليم الأساسي بدولة الإمارات العربية المتحدة. دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، 114.

قاسم، بشرى؛ والفيصل، عبد الكريم (2013). أثر برنامج تدريبي مستند على نظرية حل المشكلات إبداعيًّا لدى مدرسي الرياضيات. مجلة العلوم التربوية والنفسية، العراق، 96، 1-51.

القرني، فواز (2009). الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية في تعلم مهارة قراءة اللغة الإنجليزية في  منطقة مكة المكرمة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى: المملكة العربية السعودية.

قطامي، نايفة؛ وأبو جابر، ماجد؛ وقطامي، يوسف (2008). تصميم التدريس. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.

العطوي، سليمة (2013). الفهم القرائي وإستراتيجياته وصعوبات تعلمه. مجلة دراسات نفسية وتربوية، جامعة قاصدي مرباح، 11، 147-160.

محمود، وفاء (2002). تأثير التعلم بالأسلوب التعاوني والأسلوب التنافسي وفاعلية الأداء في السباحة، مجلة البحث في التربية وعلم النفس. 15 (4)، 186-210.

مخلوفي، فاطمة (2017). أثر برنامج تريز (الحل الإبداعي للمشكلات) على التفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بورقلة. مجلة العلوم الإنسانية، جامعة قاصدي مرباح، الجزائر، 30، 171-182.

معمار، صلاح (2006). علم التفكير. عمان: ديبونو للطباعة والنشر.

وزارة التربية والتعليم (1424). وثيقة منهج اللغة الإنجليزية. الإدارة العامة للمناهج.

وزارة التربية والتعليم (1428). دليل المعلم لتنمية مهارات التفكير، ط2. وزارة التربية والتعليم: الرياض.

ون، ليسلي؛ وداي ريتشارد؛ وهارستش، كينتون (2006). التفكير التأملي. ترجمة أديب عبد فريفر. مركز البحوث والدراسات بكلية المعلمين وحدة الترجمة والتعريب: بيشة، العدد الثالث، 97-100.

اليامي، منال (2019). أثر إستراتيجية KWL على الاستيعاب القرائي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط ودافعيتهن نحو تعلم اللغة الإنجليزية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نجران، نجران، المملكة العربية السعودية.


Arabic References:

Abdel Wahab, A. (2008). The effect of training on metacognitive strategies in cooperative situations in developing reading comprehension skills for pupils with learning difficulties in the primary stage. Journal of Reading and Knowledge, Egyptian Society for Reading and Knowledge, College of Education, Ain Shams University, 81, 95-177.

Abu Jadu, S. (2003). The effect of a training program based on the theory of creative problem solving on the development of creative thinking among a sample of the tenth grade students. Unpublished PHD dissertation, Faculty of Educational Studies, Amman  University, Jordan.

Abu Jadu, S. (2004). Creative Thinking by Using Innovative problem-Solving Theory. Amman: Dar Al-Shorouk publishing.

Abu Jadu, S.& Nofal, M. (2007). Teaching Theoretical and Practical Thinking. Amman: Dar A-Masyrah publishing.

Afoun, N. (2012). Thinking Patterns, Theories and Methods of Teaching and Learning. Jordan: Dar Safaa Publishing.

Al Yami, M. (2019). The impact of the KWL strategy on the reading comprehension of intermediate third graders and their motivation towards learning the English language. Unpublished MA thesis, Najran University, Najran, KSA.

Al-Abbadi, Z. (2008). The effect of a program based on creative problem solving on developing creative thinking skills for gifted students with learning difficulties. Unpublished PHD dissertation, Amman Arab University, Jordan.

Al-Assaf, S. (1995). Introduction to Research in the Behavioral Sciences. Riyadh, Obeikan Library.

Al-Atwi, S. (2013). Reading comprehension, strategies and learning difficulties. Journal of Psychological and Educational Studies, Qasidi Merbah University, 11, 147-160.

Aldulaimi, T.& Wally, S. (2005). Recent ttitudes in teaching Arabic. Amman: Dar Al-Kotob publishing.

Al-Essawi, J. & And Al-Tankhani, M. (2006). Developing levels of reading comprehension among seventh-grade pupils in basic education in the United Arab Emirates. Studies in Curriculum and Instruction, The Egyptian Association for Curriculum and Teaching Methods, 114.

Al-Osaimi, K. (2016). The effectiveness of a training program based on some of Therese's strategies to develop the skills to stimulate scientific creativity, innovative thinking and understanding among students, science teachers at Umm Al-Qura University. Journal of Scientific Education, Egypt, 19 (5), 213-279. 

Al-Qarni, F. (2009). Difficulties facing high school students in learning the skill of reading English in the Makkah region. Unpublished MA thesis, Umm Al-Qura University: Kingdom of Saudi Arabia.

Al-Saeedi, K. (2012). The effect of using TRIZ theory on the academic specialization of ninth grade students in science and developing their problem-solving skills. Unpublished MA thesis, Faculty of Education Mutah University, Jordan.

Alturkey, O. (2011). The effect of teaching according to the theory of innovative problem solving (TRIZ) on innovative thinking and ability to solve problems and achievement among first-grade secondary students in the biology course. Unpublished dissertation, Faculty of Education, king Saud University, KSA.

Al-Zahrani, M. (2005). Building comprehension tests in silent reading among pupils of the last three grades of elementary school in the KSA. Unpublished MA thesis, Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Makkah, KSA.

Asiri, Y. (2019). A strategy based on Therese's theory in teaching the Arabic language and its impact on developing written communication skills and creative thinking among second-grade intermediate students. Unpublished PhD dissertation, King Khalid University.

Jarad, A.(2017). The effectiveness of a proposed program based on the Theory of Creative Problem Solving (TRIZ) in developing problem-solving skills in mathematics and the attitude towards it among eighth grade students in Gaza. Unpublished MA thesis, Faculty of Education, Gaza University, Palestine.

Khawaji, T. (2018). The effectiveness of a proposed model for teaching science based on the principles of Therese theory in developing deep understanding, reflective thinking skills and creative problem solving among sixth grade students. Unpublished PHD dissertation, King Khalid University. Abha, KSA.

Mahmoud, W (2002). The Effect of Learning in the Cooperative, Competitive and Effective Style of Swimming, Journal of Research in Education and Psychology. 15 (4), 186-210.

Makhloufi, F. (2017). The effect of the TRES program (creative solution to problems) on the creative thinking of primary school students in Ouargla. Journal of Human Sciences, Kassidi Merbah University, Algeria, 30, 171-182.

Mimar, S. (2006). The science of thinking. Oman: Debono Printing and Publishing.

Ministry of Education (1424). English Language Curriculum Document. Curriculum General Administration, Riyadh, KSA.

Ministry of Education (1428). A teacher's guide to developing thinking skills, 2nd ed. Ministry of Education, Riyadh, KSA.

Olayan, F. (2006). Understanding between reading aloud and silent among primary school students. Reading and Knowledge Journal, Egyptian Society for Reading and Knowledge, Ain Shams University, 52, 116-141.

Qasim, B. &  Al-Faisal, A. (2013). The impact of a training program based on creative problem-solving theory among mathematics teachers. Journal of Educational and Psychological Sciences, Iraq, 96, 1-51.

Qatami, N. ; Abu Jaber, M.& Waktami, Y. (2008). Teaching design. Amman: Dar Al Fikr for Publishing and Distribution.

Sawaf, A(2016). TRIZ theory and its relationship to developing the ability to creative problems Solving among university students. Reading and Knowledge Journal, Egypt, 174, 267-286.

Taaima, R. (2004). Content Analysis in the Humanities: Its Concept, Foundations, and Uses. Cairo, Dar Al-feker Al-Arabi Publishing.

Wen, L.;  Dai, R. & Harstsch, K. (2006). Reflective thinking. Translated by Adib Abdel Fever. Center for Research and Studies at Teachers College, Unit of Translation and Arabization: Bisha, Third Issue, 97-100.


ثانيًا- المراجع الأجنبية:

Abu Samah, H. (2008). Teaching comprehension skills using context-based tests in second language learning at teratiary level. International Education Studies,1(4), 118-123.

Almutairi, A. (2015). The effect of using brainstorming strategy in developing creative Problem Solving Skills among male Students in Kuwait:a field study on Saud Al-Kharji School in Kuwait City. Journal of Education and Practice. 6(3), 136-145.

Altshuller, G. S. (2005). 40 Principles: TRIZ Keys to Innovation. (Extnded Edittion). Translated by Steve, R. & Lev, S. Worcester: Technical Innovation Center, Inc.

Aprilla, N. (2015). Improving reading comprehension of the Eighth Grade Students at Jakrta Through POSSE Strategy. Unpublished dissertation, Faculty of Language and Art , State University of Yogiakarata, State of Jakrta, Indonisia.

Barrett, T. (1979). Teaching Reading in the Middle Grades. Boston: Addison-wesley publishing co.

Barry, K. (2006). Triz- What is TRIZ ?The Triz Journal, Available PDF version, Retrived March 26,2019  from 

          http://www.Triz Journal.com/ archives 2006/ April. 

Cain, K.; Oakhill, J. & Bryant, P. (2004). Children’s reading comprehension ability: Concurrent Prediction by Working Memory, Verbal Ability, and Component skills. Journal of Educational Psychology, 96, 31-42.

Cruz, R.; Esqudero, M. (2012). Models of reading comprehension and their related pedagogical practices: A discussion of the evidence anda proposal. Mexteol Journal, 36, (2).1-17

Denton, C.; Fletcher, J. (2003). Scaling reading interventions. In B.R. Foorman (Ed.), Preventing and remediating reading difficulties: Bringing science to scale, Timonium, 445–464

Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge: CambridgeUniversity Press.

Hayes, J. (2011). The Complete Problem Solver. Philadelphia, PA: Franklin Institution Press.

Hipple, J. (2000).  How TRIZ will affect the future of forecasting and problem solving, Retrived October 4, 2019 from

 http://www.innovation-triz.com/papers/forecasing.html

Ibrahim, E.; Sarudin, I. & Muhamad, A. (2016). The relation between vocabulary size and reading comprehension of ESL learners, English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education, 9(2), 116-123.

Koda, K. (2005). Insights into second language reading. Cambridge: Cambridge University Press.

Kusdmir, Y.; Bulut, P. (2018). The relationship between elementary school students’ reading comprehension and reading motivation. Journal of Education and Training Studies, Redfame Publishing, 6(12), 98-110.

Law, Y. (2011). The role of teachers’ cognitive support in motivating young Hong Kong Chinese children to read and enhancing reading comprehension. Teaching & Teacher Education, 27, 73-84.

Lee, J.; Koo, Y. & Kim, M. (2016). Enhancing problem solving skills in science education with social media and an e-collaboration tool. The New Educational Review, 43, 248-257.

Leu, D. (2002). The new literacies: Research on reading instruction with the Internet and other digital technologies. In J. Samuels and A. E. Farstrup (Eds.). What Research Has to Say about Reading Instructions. Newark, DE: International Reading Association, 310-336.

Lewis, M. (2007). Beyond simple comprehension. English Four to Eleven, 30 (16), 11-16, ( Retrived October 3, 2019) from

http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=25967648&a mp;site=ehost-live

Marsh, D. (2004, April 10). 40 inventive principles with applications in education. The Triz Journal, Retrived May 5,2019 from

 https://triz-journal.com/40-inventive-principles-applications education

Mazur, K. (1996). Theory of inventive problem solving TRIZ. (Rerived May 5,2019 ) from www.trizjournal.com/

Meneghetti, C.; Carretti, B., & De Beni, R. (2006). Components of reading comprehension and scholastic achievement. Learning and Individual Differences, 16, 291–301.

Nakagawa, T.(Nov 2007). Education and Training of Creative Problem Solving Thinking with TRIZ/USIT, Presented at ETRIA “TRIZ Future Conference, in Frankfurt on Main: Germany,

Navaie, L. (2018). The Effects of reciprocal teaching on reading comprehension of iranian EFL Learners, Advances in Language and Literary Studies, 9(4), 26-30.

Nell, K.; P. David P. (2002). Effective practices for developing reading comprehension, from what research has to say about reading instruction, third international reading association, 6(8), 76-90.

Phai, Anja (2002). An analogy as the basis for inventive thinking.( Retrived March 26, 2019) From  www.triz –journal.com. archives

Rouse, C. (2014). The Effects of a self – questioning strategy on the comprehension of Expoisitory Passage by Elementry Students Who Struggle With reading. Unpublished dissertation, Department of education/Ohio State University, USA.

Savransky, S. (2002). Engineering of creativity: i to TRIZ methodology. Florida: CRT Press (Boca Raton).

Smith, L. (2008). Reading aloud, an examination of the relationship between rate and acuracy. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Oregon, USA.

Snow, C. ( 2002 ). Reading for Understanding: Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension. Pittsburgh, Office of Education Research and Improvement (OERI, 9(43),44-76.

Sokol, A. (2000). Integrated OTSM - TRIZ English course. (Retrived November 25, 2019) from  :http://www.trizminsk.org/e/sok/013/htm 

Terninko, J.; Zussman, A. & Zoltin, B. (1998) .Systematic innovation: an introduction to TRIZ. Florida: CRC Press.

Wells, K. (2018). Improving student reading comprehension. ProQuest LLC. The Faculty of the College of Education, Brenau University, Gainesville: USA.

Wilhelm, K.; Li, H. (2008). Exploring pedagogical reasoning: Reading strategy instruction from two teachers' perspectives. The Reading Matrix. 8 (1) 96-110.

Yi Lin, C. (2017). Threshold effects of creative problem-solving attributes on creativity in the math abilities of Taiwanese upper elementary students. Education Research International. Hindawi Education Research International, from

https://www.hindawi.com/journals/edri/2017/4571383 /(Retrived  April 22, 2019). Volume 2017, Article ID 4571383, 9 pages

Zinovkin, M. (2015). Updating of the basic programs of general education through the principles of pedagogical system NFTM-TRIZ in the implementation of the Federal State Educational Standard. Educational Journal, 12, 3-5.