تأثير وسائل التواصل الاجتماعي في الوقاية والحد من انتشار الأوبئة -كورونا المستجد أنموذجا-

The effect of social media in preventing and limiting the spread of epidemics The novel Corona as a model


د. محمد بن حسن مشهور حمدي

Dr. Mohammed bin Hassan Mashhour Humedi

الكلمات المفتاحية: وسائل التواصل الاجتماعي، الأوبئة، فيروس كورونا (كوفيد-19), Social Media, Epidemics, Covid-19

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على تأثير مواقع التواصل الاجتماعي في التوعية بخطر الأوبئة قبل وبعد انتشارها "وباء كورونا (كوفيد-19) أنموذجا"، ومعرفة الأساليب والطرق الوقائية والعلاجية التي استخدمتها، والكشف عن كيفية تطوير وسائل التواصل الاجتماعي للاستفادة القصوى منها في الوقاية من انتشار الأوبئة "وباء كورونا (كوفيد-19) أنموذجا"، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وقد استخدمت هذه الدراسة أداة الاستبانة لجمع البيانات والتي تم تطبيقها علي عينة  قصدية مكونة من (180) طالباً من طلاب فرع الجامعة السعودية الإلكترونية بجازان، الذين يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعي  ومنها (توتير، سناب شات، واتساب، فيس بوك، يوتيوب)، ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة: أن أكثر الآثار المترتبة على توعية المجتمعات بخطر الأوبئة قبل وبعد انتشارها من خلال وسائل التواصل الاجتماعي تتمثل في مساهمتها في معرفة الأوبئة الجديدة مبكراً، ومعرفة مدى خطورتها، وتزود روادها بمعلومات عن أعراض الأوبئة الجديدة، ومساهمتها بنشر ثقافة الوعي بفائدة العزل المنزلي والحجر الصحي للمصابين، وكان أكثر الحلول المقترحة لتطوير وسائل التواصل الاجتماعي للتوعية بخطر الأوبئة تتمثل في فتح حسابات للجهات والقنوات الرسمية الصحية على مختلف وسائل التواصل الاجتماعي، ونشر فيديوهات عبر هذه المنصات ذات محتوى توعوي موجه تستهدف رواد مواقع التواصل الاجتماعي بكل فئاتهم العمرية، تساعد في الوقاية من الأوبئة، ومحاسبة المتجاوزين من مشاهير مواقع التواصل الاجتماعي الذين يقدمون محتوى مخالفاً للبرتوكولات الطبية التي تسهم في الوقاية من الأوبئة. 

وأوصت الدراسة بفتح منصات رسمية للمؤسسات الصحية على مواقع التواصل الاجتماعي الحديثة وتأسيس إدارات تقوم بإدارتها وتزويدها بالمعلومات الصحيحة وتحديثها، والاستفادة منها في التوعية بخطر الأوبئة واعتبارها مصدراً سريعاً للمعلومة الصحيحة.


The current study aims to identify the most important effects of social media sites in raising awareness of the danger of epidemics before and after their spread, "the Corona epidemic as a model", and to know the most important preventive and treatment methods and methods that they used, and to reveal how to develop social media to make the most of them in preventing the spread of epidemics. Corona as a model, and to achieve the objectives of the study, the descriptive and analytical approach was used, and this study used a questionnaire tool to collect data, which was applied to a Intentionall ysample of (180) students from the Saudi Electronic University branch in Jazan, who use the most used social media, including ( Twitter, Snapchat, WhatsApp, Facebook, YouTube), and one of the most important findings of the study is that the most important effects of educating societies about the danger of epidemics before and after their spread through social media are their contribution to knowing new epidemics early, knowing their severity, and providing Its pioneers with information about the symptoms of new epidemics, and its contribution to spreading a culture of awareness of the benefit of home isolation and quarantine for the infected. Social communication to raise awareness of the danger of epidemics is by opening accounts for official health authorities and channels on various social media, and by publishing videos on these platforms with targeted awareness-raising content targeting social media users of all age groups, helping to prevent epidemics, and holding accountable the transgressors of the famous social networking sites Who provide content contrary to medical protocols that contribute to preventing epidemics. The study recommended opening official platforms for health institutions on modern social networking sites, establishing departments that manage them, providing them with correct information and updating them, and using them to raise awareness of the danger of epidemics and consider them as a quick source of correct information.

ابراهيم ، خديجة. (2014). واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية بجامعة صعيد مصر دراسة ميدانية. مصر:العلوم التربوية - العدد الثالث - ج2 ، الصفحات 416-472.

ابراهيم، عبدالله العبيد. (2015). آثار مواقع شبكات التواصل الاجتماعي على طلاب كلية التربية بجامعة القصيم من وجهة نظرهم: التويتر نموذجا. جامعة القصيم. السعودية: مجلة العلوم التربوية والنفسية مجلد(8)، العدد(3).

أبو علام ،رجاء محمود. (2007). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية. القاهرة: دار النشر للجامعات.

الأغا ،إحسان ، و آخرون. (2004).مقدمة في تصمم البحث التربوي. غزة، فلسطين.

الأمين، مرتضي،وآخرون (2020). وسائل التواصل الاجتماعي وتعزيز الوعي الصحي للوقاية من فيروس كرونا صفحة الفيسبوك بالموقع الرسمي لوزارة الصحة السودانية أنموذجا. مجلة الدراسات الإعلامية، المركز الديمقراطي العربي- برلين- ألمانيا- العدد الحادي عشر، ص 552-570

الحلبي ،حسان محمود ، وآخرون. (2015). أثر استخدام طلاب الجامعة لمواقع التواصل الاجتماعي على اكتساب بعض القيم الاجتماعية. مصر: دراسات الطفولة المجلد(18)، العدد (67)، ص ص 23-24.

الرشيد ،إيناس. (2020). فيروس كورونا (كوفيد-19) لماذا صنفته منظمة الصحة العالمية كوباء. العراق: جامعة تكريت.

الزغبي، عرين (2020). تقييم النخبة العربية لتغطية القنوات الفضائية الإخبارية لأزمة كورونا العالمية دراسة ميدانية،برلين- ألمانيا : مجلة الدراسات الإعلامية، المركز الديمقراطي العربي .العدد الحادي عشر ص216- 534.

الشهري ،علي فايز. (2008). الشبكات الاجتماعية لم تعد للمراهقين. الرياض.

الصوافي ،عبد الحكيم. (2015). استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لدى طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان وعلاقته ببعض المتغيرات. جامعة نزوي، كلية العلوم والآداب. سلطنة عمان: رسالة ماجستير غير منشورة.

الطيار ،فهد بن علي. (2014). شبكات التواصل الاجتماعي وأثرها على القيم لدى طلاب الجامعة( تويتر نموذجا) دراسة تطبيقية على طلاب جامعة الملك سعود. المجلة العربية للدراسات الأمنية والتدريب ، الصفحات 193-224.

اللقاني ،أحمد ، وآخرون (1999). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس.القاهرة مصر: عالم الكتب.

الیوسف ، أسماء عصام محمد. (2017). تأثیر شبكات التواصل الاجتماعي على العلاقات الأسریة في محافظة أربد. محافظة أربد:جامعة اليرموك. كلية الآداب.

جمال الدين, مدفوني (2020).التوعية الصحية من خلال مواقع التواصل الاجتماعي دراسة ميدانية لاستخدامات المراهقات لموقع يوتيوب وانعكاساته على الوعي الصحي. مجلة المعيار مجلد24.

شدان ، أبويعقوب. (2015). أثر مواقع التواصل الاجتماعي على الوعي السياسي بالقضية الفلسطينية لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية. فلسطين:  جامعة النجاح الوطنية ، كلية الدراسات العليا. رسالة ماجستير غير منشورة .

ﺷﻜيرب ، ﺁﺳﻴﺎ. (2016). ﺃﺛـﺮ ﺷﺒﻜﺎﺕ ﺍﻟﺘﻮﺍﺻﻞ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﰲ ﺗﻐﻴر أنماط ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﺍﻷﺳﺮﻳﺔ دراسة استقرائية. جامعة الأمير ﻋﺒﺪ اﻟﻘﺎدر ﻟﻠﻌﻠﻮم . ﻘﺴﻨﻄﻴﻨﺔ- الجزائر: مؤتمر ضوابط استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الإسلام. 

عاشور،وليد محمد عبدالحليم محمد،(2020)."تأثير وسائل الإعلام على التوعية الأسرية لمواجهة فيروس كورونا –دراسة ميدانية-".مجلة الدراسات الإعلامية ،المركز الديمقراطي،برلين-ألمانيا،ع11.

عبدالرشيد ،عزير أحمد. (2014). وسائل التواصل الاجتماعي وأثرها على الفرد والمجتمع. رسالة ماجستير، الرياض: جامعة الإمام، كلية اللغة العربية،. 

عبدالسلام ، وفاء. (2012). الانعكاسات الاجتماعية للإنترنت كأحد أشكال التكنولوجيا الرقمية – دراسة وصفية مطبقة على عينة من طلاب جامعة القاهرة. مصر: جامعة حلوان ، كلية الخدمة. مقدم للمؤتمر الدولي الخامس والعشرون (مستقبل الخدمة المدنية الحديثة ) مجلد عدد (9 ).

عفيفي ،علاء الدین. (2015). الإعلام وشبكات التواصل الاجتماعي العالمیة. الاسكندرية: دار التعلیم الجامعي.

نصر ، حسني محمد. (2013). وسائل الاعلام الجديدة، أسس التغطية والكتابة والتصميم والإخراج في الصحافة الالكترونية. الكويت: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

مراد، ميلود. وآخرون (2020) .مواقع التواصل الاجتماعي  والتوعية من مخاطر انتشار فيروس كورونا في الجزائر. الجزائر: المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام. المجلد3.

ملحم ، سامي. (2000). مناهج البحث العلمي. عمان: دار الميسرة.

المراجع أجنبية:

Junco, R. (2012). The relationship between frequencies of Facebook use. Participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education.

Nathara Mhunpiew, J. P. (2015). Social Networks as a Tool for Education: An Awareness of School Leaders . Assumption University, Bangkok, Thailand.

OUAIDAT, Jad(2020). 'University youth interact with crohn's virus prevention methods via Facebook." 'A field study on the users of my page Channel "Kingdom of Jordan", and channel "France24 Arabic", Journal of International Studies - Arab Democratic Center - Berlin - Germany : Eleventh Issue, pp. 572-586


المراجع العربية  باللغة الإنجليزية:

Ibrahim, Khadija (2014).The reality of using social networks in the educational process at the University of Upper Egypt, a field study. Egypt: Educational Sciences - Issue Three - Part 2, pages 416-472. ( in Arabic).

Ibrahim, Abed Allah Alabed(2015). The effects of social networking sites on students of the College of Education at Qassim University from their point of view: Twitter is a model. Saudi Arabia: Journal of Educational and Psychological Sciences, Folder (8), No. (3). ( in Arabic).

Abu-alam.Rajaa, Mahmoud (2007). Research methods in psychological and educational sciences. Cairo: University Press. ( in Arabic).

Alagha, Ehsan, And others. (2004). Introduction to the design of educational research. Gaza, Palestine. ( in Arabic).

Alamin,Mortada, And others.(2020). Social media and the promotion of health awareness to prevent Corona virus The Facebook page of the official website of the Sudanese Ministry of Health is an example. Media Studies Journal, Arab Democratic Center - Berlin - Germany - Eleventh Issue, pp. 552-570. ( in Arabic).

Halabe,Hasan Mahmod, And others.(2015). The effect of university students' use of social media on the acquisition of some social values. Egypt: Childhood Studies Folder (18), Issue (67), pp. 23-24. ( in Arabic).

Arashed,Enas.(2020). Coronavirus Why has the World Health Organization classified it as an epidemic. Iraq: University of Tikrit. ( in Arabic).

Alzogbi,Aren.(2020). Arab Elite Assessment of Satellite News Channels Covering the Global Corona Crisis Field Study, Berlin - Germany: Journal of Media Studies, Arab Democratic Center. Eleventh Issue, pp. 216-534. ( in Arabic).

Alshhri,Ali Faiz.(2008). Social networks are no longer for teens. Riyadh. ( in Arabic).

Aswafy,Abed-alhakeem.(2015). The use of social media among students of the second cycle of basic education in the North Sharqiyah Governorate of the Sultanate of Oman and its relationship to some variables. University of Nizwa, College of Science and Arts. Sultanate of Oman: unpublished master's thesis. ( in Arabic).

Altaiar, Fahed Ben Ali. (2014). Social networks and their impact on the values of university students (Twitter as a model) an applied study on King Saud University students. The Arab Journal of Security Studies and Training, Pages 193-224. (in Arabic).

Alakane,Ahmad, And others.(1999). Glossary of educational knowledge terms, in curricula and teaching methods. Cairo, Egypt: The World of Books. ( in Arabic).

Alyosef,Asmaa, Asem Mohamad.(2017). The Impact of Social Media on Family Relationships in Irbid Governorate. Irbid Governorate: Yarmouk University. college of Literature. ( in Arabic).

Gamal,aden,Mdfony.(2020). Health awareness through social networking sites Afield study of the use of YouTube and its implications for health awareness. The Almeayar Magazine Folder 24. (in Arabic).

Sadan,Abu-Yaakob.(2015).The impact of social media on the political awareness of the Palestinian cause among students of An-Najah National University. Palestine: An-Najah National University, College of Graduate Studies. A magister message that is not published. ( in Arabic).

Skerb,Asya.(2016).The effect of social media networks in changing the patterns of family relations, an extrapolation study. Prince Abdul Qadir University of Sciences. Constantine - Algeria: Conference on the controls of the use of social networks in Islam. ( in Arabic).

Abed-alrashid, Azez Ahmad. (2014). Social media and its impact on the individual and society. Master Thesis, Riyadh: Imam University, College of Arabic Language. ( in Arabic).

Abed-asalam, Wafa.(2012).The social implications of the Internet as a form of digital technology - a descriptive study applied to a sample of Cairo University students. Egypt: Helwan University, Faculty of Service. Presenter for the 25th International Conference (The Future of Modern Civil Service), Folder No. (9). ( in Arabic).

Afefe, Alaa Adeen.(2015). Global media and social networks. Alexandria: University Education House. ( in Arabic).

Naser, Hosni Mohamad. (2013). New media, foundations for coverage, writing, design and directing in electronic journalism. Kuwait: Al Falah Library for Publishing and Distribution. ( in Arabic).

Morad, Maylod. (2020). Social networking sites and awareness of the dangers of the spread of the Corona virus in Algeria. Algeria: Algerian Journal of Media Research. Folder3. ( in Arabic).

Mlihem, Same.(2000). Research Methodology. Amman: Dar Almisara. ( in Arabic).