تجربة المملكة العربية السعودية في استخدام التعليم عن بعد لمواجهة تحديات التعليم في ظل أزمة كورونا (دراسة تحليلية تقويمية)

The experience of the Kingdom of Saudi Arabia in using distance education to meet the challenges of education in light of the Corona crisis (an analytical evaluation study)


د. محمد آدم أحمد السيد / Dr. Mohamed Adam Ahmed ALSayed

د. عامر مترك سياف / Dr. Amer Metrek Sayyaf

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، أزمة كورونا، تجربة المملكة العربية السعودية، تحديات التعليم, Distance education, Corona crisis, Experience of the Kingdom of Saudi Arabia, challenges of education

هدف البحث إلى الوقوف على تحليل وتقييم تجربة المملكة العربية السعودية في استخدام التعليم عن بعد لمواجهة تحديات  التعليم في ظل أزمة كورونا،  تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وللوصول إلى البيانات المطلوبة تم تصميم استبانة كأداة لجمع البيانات من عينة الدراسـة التي بلغت ( 352) عضواً تم اختيارهم من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الحكومية بالمملكة العربية السعودية، بالإضافة إلـى بطاقة تحليل الوثائق والمستندات التي وضعتها وزارة التعليم، والجامعات السعودية الحكومية لتحليل الوثائق والمستندات ذات العلاقة بالتعليم عن بعد، وتوصلـت الدراسـة الـى عـدد مـن النتائـج منها: تحول جميع الجامعات الحكومية بالمملكة العربية السعودية تحولاً كاملاً إلى التعلم عن بعد أثناء أزمة كورونا، عينة البحث يوافقون بدرجة عالية على أن سياسة التعليم عن بعد بجامعات المملكة العربية السعودية واضحة، إن من أهم أسباب نجاح  التعليم عن بعد في تجربة جامعات المملكة العربية السعودية: التنظيم، وضوح السياسة التعليمية لدي الجامعات في مجال استخدام التعليم عن بعد، وإعداد البنية التحتية التقنية الجيدة ، وتدريب أعضاء هيئة التدريس على استخدام التعليم عن بعد في التدريس عبر نظام إدارة التعلم (البلاك بورد)، وتدريب الطلاب على نظام إدارة التعلم (البلاك بورد)، واستخدام المراقبة والتحفيز للمتعلمين لضمان تفاعلهم، وتوفير إرشاد إلكتروني للطلاب، بالإضافة إلى توفر دعم فني لجميع منسوبي الجامعة، ولقـد خرجـت الدراسـة بعـدة توصيـات أبرزهـا: 

- الاستفادة من التجارب الدولية الناجحة في مجال التعليم عن بعد وضرورة مواءمتها وتوطينها حسب البيئة السعودية واحتياجات الطلاب.

- تحويل جميع المقررات التقليدية إلى مقررات الكترونية.

- وتدريب أعضاء هيئة التدريس بالجامعات على تصميم وإنتاج المقررات الإلكترونية.

- استحداث إدارة تختص بالتصميم التعليمي مكونة من كوادر مؤهلة من أخصائي تقنيات التعليم تعمل على صياغة المقررات وتصميمها ودراسة الواقع وتصميم السيناريوهات، وإخراجها وإنتاجها وتقويمها. بالإضافة إلى ضرورة الاهتمام بالبنية التحتية التقنية بالجامعات.


The research aimed to analyze and evaluate the experience of Kingdom of Saudi Arabia in using distance education to confront the challenges of education in light of Corona crisis. The descriptive analytical approach was used, and to reach the required data, a questionnaire was designed as a tool for collecting data from the study sample that reached (352) members who were selected from the teaching staff in Saudi governmental universities. In addition to the document analysis card which was developed by the Ministry of Education and Saudi governmental universities to analyze documents related to distance education. The study reached many results, including: A complete shift of Saudi governmental universities to distance learning during Corona crisis. The research sample agrees with a high degree that the distance education policy in the universities of Saudi Arabia is clear. The most important reasons for the success of distance education in the experience of Saudi universities: regulation, clarity of the educational policy among universities in the field of using distance education and preparing good technical infrastructure, the training of teaching staff members on the use of distance education in teaching through learning management system (Blackboard), the training of students on the learning management system (Blackboard), the use of control and motivation for learners to ensure their interaction, providing electronic guidance for students, as well as providing technical support for all university employees. The study came out with many recommendations, most notably: Getting benefit from successful international experiences in the field of distance education and the need to harmonize and resettle them according to the Saudi environment and students' needs, switching all traditional courses to electronic courses, and training university teaching staff to design and produce electronic courses, create an administration specialized in educational design made up of qualified cadres of educational technology specialists working on formulating and designing courses, studying reality, designing scenarios, and directing, producing and evaluating them. In addition to the need to pay attention to the technical infrastructure of universities

أولاً: المراجع العربية:-

أبوفاره، محمد(2009): إدارة الأزمات- مدخل متكامل، عمّان، إثراء للنشر والتوزيع.

أحمد، محمد آدم(1425هـ): " تقنيات التدريب عن بعد "، المؤتمر والمعرض التقني السعودي الثالث ، المؤسسة العامة للتعليم الفني والتدريب المهني، الرياض ،  المملكة العربية السعودية ، في الفترة ما بين 28 شوال ــــ 3 ذو القعدة 1425هـ.

الإحصائيات العالمية للإنترنت في العالم(2020): https://www.internetworldstats.com/stats5.htm تاريخ الزيارة 14/8/2020

اﻟﺒﻴﺎن الختامي لوزراء التعليم  لمجموعة العشرين حول جائحة كورونا(2020):مكتب التربية العربي لدول الخليج.

جريدة الاقتصادية (2020) : العدد 1870986 

وزارة التعليم (2020 ): لائحة التعليم عن بعد في مؤسسات التعليم العالي بالمملكة العربية السعودية، الرياض

الزغبي، محمد غانم، الحميدان، محمد(1441): دراسة تقويمية لتطبيق الفصول الافتراضية في المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني وأثرها على جودة التدريب ، المجلة السعودية للتدريب التقني والمهني; وحدة البحوث والدراسات، المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني، الرياض، ع1

حلاوة، رحاب؛ الأمير، نورا؛ يحيى، أحمد (2020). التعلم عـن بُعد. منصة ذكية لاستدامة التعليم. مجلة البيان الإماراتية. https://www.albayan.ae تاريخ الزيارة 22/9/2020

الحمد، على(2020): كيف تبدأ الأزمة؟ وما هي مراحلها؟ ، مرصد ومدونات عمران، https://www.Omran.org/ar  تاريخ الزيارة 5/10/2020  

اليونسكو(2020)، التعليم عن بعد في جائحة فايروس كورونا. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse  تاريخ الزيارة 27/8/2020

المدار للأبحاث(2009): https://www.almadar-fi.com/ar/services_research.html

المحيسن، إبراهيم بن عبدالله (1423): مدرسة المستقبل دراسة في المفاهيم والنماذج"، ندوة مدرسة المستقبل، الرياض ، في الفترة من 16 - 17 / 8 / 1423 هـ.

الملا، أحلام عبد اللطيف أحمد (2016): تقويم تجربة التعليم عن بعد في الجامعة الماليزية وكلية التربية للبنات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية،مجلد39، جامعة الامارات العربية المتحدة.

المنتشري، حليمة يوسف (2020): إدارة الأزمات والتعليم الطارئ عن بعد في ضوء التجربة السعودية والتجارب الدولية – جائحة كورونا أنموذجا، مدونة تعليم جديد www. New- edu.com تاريخ الزيارة 17/9/2020

عبد الحميد، عاطف (2020). فيروس كورونا: كيف يقدم التعليم عن بعد حلولا لبعض مشكلات المدارس في مصر؟. موقع بي بي سي عربي. https://www.bbc.com/arabic. تاريخ الزيارة 25/9/2020

العمري، عمر( 2020): تقويم تجربة جامعة مؤتة في استخدام نظام إدارة التعلم الإلكتروني( (Moodle، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 16، عدد 2 ، ص ص 129-141 

الصالح، بدر عبدالله (1428). التعلم الإلكتروني عن بعد في الجامعات السعودية تجويد التعليم أم تعليم الجماهير؟ مجلة المعرفة، الرياض: وزارة التربية والتعلم،  ع153: ص ص 66-77.

قرعان، محمد عيد(2020): قضايا وتحديات في التعليم عن بعد، مدونة تعليم جديد www. New- edu.com

خيري، أمينة؛ المنجمومي، منى؛ معمري، حمادي (2020):كورونا يختبر التعليم في العالم العربي عن بعد، مجلة اندبندنت عربية https://www.independentarabia.com. تاريخ الزيارة 28/9/2020

Arabic references:

Abu Farah, Muhammad (2009): Crisis Management - An Integrated Introduction, Amman, Ithraa for Publishing and Distribution.

Ahmad, Muhammad Adam (1425 AH): “Distance Training Technologies”, the Third Saudi Technical Conference and Exhibition, General Organization for Technical Education and Vocational Training, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia, between Shawwal 28 - Dhu al-Qi'dah 1425 AH.

World Internet Statistics in the World (2020): https://www.internetworldstats.com/stats5.htm Retrieved on 8/14/2020

Final statement of the G20 Education Ministers on the Coronavirus (2020): Arab Bureau of Education for the Gulf States.

Al-Eqtisadiah newspaper (2020): Issue 1870986.

Ministry of Education (2020): Regulations for distance education in higher education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia, Riyadh

Al-Zoghbi, Muhammad Ghanem, Al-Humaidan, Muhammad (1441): an evaluation study of the application of virtual classroom in the General Organization for Technical and Vocational Training and its impact on the quality of training, the Saudi Journal of Technical and Vocational Training; Research and Studies Unit, General Organization for Technical and Vocational Training, Riyadh (1)

ALhalawy, Rehab; Amer, Nora; Yahya, Ahmad (2020). Distance learning. Smart platform for education sustainability. UAE magazine Al Bayan. https://www.albayan.ae Retrieved on 9/22/2020

AL hamd  Ali (2020): How does the crisis start? What are its stages? , Omran Observatory and Blogs, https://www.Omran.org/ar          Retrieved on 5/10/2020

UNESCO (2020), Distance education in the Coronavirus pandemic. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse Retrieved on 8/27/2020

Almadar Research (2009): https://www.almadar-fi.com/ar/services_research.html

Al-Muhaisin, Ibrahim bin Abdullah (1423): Al-Mustaqbal School: A Study in Concepts and Models ", Symposium of the Future School, Riyadh, from 16-17 / 8 / 1423H.

Al-Mulla, Ahlam Abdul Latif Ahmed (2016): Evaluation of Distance Learning Experience at the Malaysian University and the College of Education for Girls, International Journal of Educational Research, Volume 39, United Arab Emirates University.

Al-Montashari, Halima Youssef (2020): Crisis Management and Emergency Remote Education in Light of the Saudi Experience and International Experiences - Corona Pandemic as a Model, New Education Blog www. New- edu.com Retrieved on 9/17/2020

Abdel Hamid, Atef (2020). Coronavirus: How does distance education provide solutions to some school problems in Egypt? BBC Arabic site. https://www.bbc.com/arabic Retrieved on 9/25/2020

Al-Omari, Omar (2020): Evaluating Mu'tah University's experience in using the e-learning management system ((Moodle, The Jordanian Journal of Educational Sciences, Volume 16, Issue 2, pp. 129-141)

Al-Saleh, Badr Abdullah (1428). Distance learning in Saudi universities, improving education or educating the masses? Knowledge Magazine, Riyadh: Ministry of Education and Learning, p. 153: pp. 66-77.

Qaraan, Muhammad Eid (2020): Issues and Challenges in Distance Education, New Education Blog www. New- edu.com

Khairy, Amina; AL nigomi, Mona; Mamari, Hammadi (2020): Covid 19  as a distance Test on education in the Arab world, Independent Arabia Magazine, https://www.independentarabia.com. Retrieved on 9/28/2020.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

Hamilton, L. (2020). How COVID-19 Affected the Nation’s Schools: New Data Gives Insights for Planning. https://www.rand.org.

Khlaif, Z., Nadiruzzaman, H., & Kwon, K. (2017). Types of Interaction in Online Discussion Forums: A Case Study. Journal of Educational Issues, 3(1), 155-169.

Moore, M.G., & Kearsley, G. (1996). Distance education: A systems view. Belmont, CA: Wadsworth Publishing. National Center for Education Statistics (NCES).

Nilson, B. (2020). The Huge Difference Between Online Teaching and Emergency Remote Instruction. https://www.extremenetworks.com/.

Snelling, J. &  Fingal,  D.(2020). 10 strategies for online learning during a coronavirus outbreak. https://www.iste.org/explore/learning-during-covid-19/10-strategies-online-learning-during-coronavirus-outbreak.

Speak, C. (2020). How teachers in Italy have adapted to working remotely under quarantine. https://www.thelocal.it/

Turner, C. & Adame, D. (2020). There’s a huge disparity: what teaching looks like during coronavirus. https://www.npr.org/.

Winter, L. (2020). I’m a teacher in Italian quarantine, and e-learning is no substitute for the real thing. https://www.theguardian.com.