تقويم جهود الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضمان جودة التعليم والتعلم إبان جائحة فيروس كورونا المستجد (COVID-19)

Evaluation of the efforts of the Islamic University of Madinah in ensuring the quality of teaching and learning during the emerging coronavirus (covid19) pandemic


أ.د. أبو الدهب البدري علي أبو الدهب 

Prof. Abu Aldhab Albadri


الكلمات المفتاحية: جودة التعليم والتعلم، المشكلات التعليمية، فيروس كورونا المستجد، الطلاب الدوليين، الجامعة الإسلامية., Quality of teaching and learning, educational problems, emerging corona virus, international students, the Islamic University

هدفت الدراسة الحالية إلى تقويم جهود الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضمان جودة التعليم والتعلم إبان جائحة فيروس كورونا المستجد في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 1441هـ من وجهة نظر الطلاب الدوليين وأعضاء هيئة التدريس، وتعرف أهم المشكلات التعليمية التي واجهتهم في تلك الفترة، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وأُعد استبيان للكشف عن رضا الطلاب الدوليين، وأعضاء هيئة التدريس نحو جهود الجامعة والمشكلات التعليمية في تلك الفترة، طُبِّقَ على عينة ممثلة من الطلاب وأعضاء هيئة التدريس في جميع الجهات الأكاديمية بالجامعة بلغت (536) من الطلاب الدوليين، و(287) من أعضاء هيئة التدريس. ولمعالجة البيانات إحصائيًا استُخدِمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والوزن النسبي واختبار (ت) لعينتين مستقلتين وتحليل التباين أحادي الاتجاه ومربع كاي، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة رضا الطلاب الدوليين وأعضاء هيئة التدريس عن مجموع الجهود الجامعة على أداة الدراسة ومجالاتها جاءت بدرجة مرتفعة حيث بلغت (80,36 %) بنسبة (83.67%) عند أعضاء هيئة التدريس، وبنسبة (78.59%) عند الطلاب الدوليين.كما أظهرت النتائج أن المشكلات التي واجهها الطلاب الدوليون وأعضاء هيئة التدريس في العملية التعليمية على أداة الدراسة ومجالاتها جاءت بدرجة متوسطة حيث كانت نسبة إجمالي مجموع المشكلات (70.78%)، وبلغت نسبة (73.74%) عند الطلاب الدوليين ونسبة (83.67%) عند أعضاء هيئة التدريس.  

وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث تصورًا مقترحًا يتألف من أربع مراحل أساسية هي: مرحلة التهيؤ والتكيف، ومرحلة المواجهة والاستمرارية، ومرحلة التقويم والتحسين، ومرحلة التطوير والإبداع يمكن من خلالها ضمان جودة معيار التعليم والتعلم في الجامعة الإسلامية وغيرها من مؤسسات التعليم العالي خلال جائحة فيروس كورونا المستجد وغيرها من الجوائح أو الأزمات الطارئة.


The current study aimed to evaluate the efforts of the Islamic University of Madinah in ensuring the quality of teaching and learning during the pandemic of the new Corona virus in the second semester of the academic year 1441 AH from the viewpoint of international students and faculty members, and identifies the most important educational problems that they faced in that period. To achieve this goal, the study used the descriptive and analytical approach, and a questionnaire was prepared to reveal the satisfaction of international students and faculty members towards the university's efforts and educational problems during that period. It was applied to a representative sample of students and faculty members in all academic institutions at the university amounting to (536) students International staff, and (287) faculty members. To treat the data statistically, arithmetic averages, standard deviations, relative weight, and (T) test were used for two independent samples and one-way analysis of variance. The results of the study showed that the degree of satisfaction of international students and faculty members with the total efforts of the university on the study tool and its fields was high, reaching (80.36). (%) (83.67%) for faculty members, and (78.59%) for international students. The results also showed that the problems that international students and faculty members faced in the educational process on the study tool and its fields came to a moderate degree, where the percentage of the total number of problems was (70.78%), the percentage of (73.74%) among international students and the percentage of (83.67%) among the members of the faculty. Teaching.

In light of these results, the researcher presented a proposed scenario consisting of four basic stages: the preparation and adaptation phase, the confrontation and continuity phase, the evaluation and improvement phase, and the development and creativity phase through which the quality of the teaching and learning standard can be ensured in the Islamic University and other higher education institutions during the Coronavirus Pandemic Emergencies and other pandemics or emergency crises.

أولا: المراجع العربية:-

أبو علام، رجاء محمود (2005): تقويم التعلم، عمان، دار المسيرة.

أبو قديس، محمود (2002). "درجة رضا طلبة الدفعة الأولى التي التحقت بالجامعة الهاشمية عن الخبرات والخدمات التي قدمتها لهم الجامعة"، المجلة التربوية، جامعة الكويت، 16 (63)، 53- 97. 

أحمد، أحمد إبراهيم (2002): الإدارة التعليمية بين النظرية والتطبيق، الإسكندرية، دار المعارف الحديثة.

الأمم المتحدة (2020): موجز سياساتي: التعـليم أثناء جائحة كوفيد - 19 وما بعـدها، آب ـ أغسطس 2020، متاح في:

 https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_arabic.pdf ، (استُرجِعَ بتاريخ 25/10/2020م).

باجمال، سهيل (2020): دور هيئة تقويم التعليم والتدريب في ضمان جودة التعليم العالي في المملكة العربية السعودية خلال جائحة فيروس كورونا المستجد، المنتدى الإلكتروني الأول للشبكة العربية لضمان الجودة في التعليم العالي 2020 ANQAHE:"جودة التعليم العالي في الدول العربية في ظل جائحة كوفيد-19، متاح في:( http://www.anqahe.org/uploads/7/3/3/4/73345067/

(استُرجِعَ بتاريخ 25/7/2020م) 

البوابة الإلكترونية للجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، https://www.iu.edu.sa/

بني حمدان، خالد (2012): جودة الخدمات التعليمية وأثرها على رضا الطلبة (دراسة تطبيقه على طلبة جامعة العلوم التطبيقية الخاصة)، المؤتمر العربي الدولي الثاني لضمان جودة التعليم العالي، جامعة العلوم التطبيقية، الأردن.

الترتوري، محمد عوض، وجويحان، أغادير عرفات (2006): إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي والمكتبات ومراكز المعلومات، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

التقرير النهائي للجامعة الإسلامية (1441هـ): وحدة الإحصاء والمعلومات، مطبعة الجامعة الإسلامية.

الجعيد، منال (2020): التعليم عن بعد في ظل الأزمة الصحية، متاح في: https://www.new-educ.com/      ، (استُرجِعَ بتاريخ 8/7/2020م). 

الحولي، عليان عبد الله (2004): تصور مقترح لتحسين جودة التعليم الجامعي الفلسطيني، مؤتمر النوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني، جامعة القدس المفتوحة، يوليو 2004.

خليل، نبيل سعد (2011): إدارة الجودة الشاملة والاعتماد الأكاديمي في المؤسسات التربوية، القاهرة، دار الفجر. 

زيتون، كمال عبد الحميد (2003): التدريس – نماذجه ومهاراته، القاهرة، عالم الكتب.

زيود، محمد منير (2020): واقع التعليم الفلسطيني في ظل جائحة كورونا: الإيجابيات، السلبيات، التحديات، الحلول، متاح في: https://www.new-educ.com/  (استُرجِعَ بتاريخ 3/7/2020م)

سافيدرا، خايمي (2020): التعليم في زمن فيروس كورونا: التحديات والفرص، متاح في: https://blogs.worldbank.org/ar/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic (استُرجِعَ بتاريخ 30/3/2020م).

سعيد، السيد (2006): إستراتيجيات إدارة الأزمات والكوارث، القاهرة، دار العلوم للنشر.

السلمي، علي (2001): خواطر في الإدارة المعاصرة، القاهرة، دار غريب.

Al-Salami, A. (2001): Thoughts in Contemporary Management, Cairo, Dar Gharib.

الطراونة، خليف (2010): ضبط الجودة في التعليم العالي وعلاقته بالتنمية، ورقة بحثية للبرنامج الأكاديمي العلمي الخامس عشر بعنون العلوم والتكنولوجيا محركان للتغيير، الأردن، 10و12 مايو 2010.

العامري، فاطمة سالم (2003): "المشكلات الأكاديمية لدى طلبة جامعة الإمارات العربية المتحدة" مجلة كلية التربية، جامعة الإمارات،2003، 200(18)، 119-81.

عبد الحميد، جابر، وكاظم أحمد خيري (2002): مناهج البحث والتربية وعلم النفس، القاهرة، دار النهضة العربية.

عبد العزيز، سمير محمد (2000): جودة المنتج بين إدارة الجودة الشاملة والأيزو 9000، رؤية اقتصادية، فنية، الإسكندرية، مكتبة إشعاع الفنية.

العجمي، محمد حسين (2020): إستراتيجيات الإدارة الذاتية للمدرسة والصف، عمان، دار المسيرة.

العطار، إبراهيم يوسف جبريل (2006): واقع إدارة الجودة الشاملة في الجامعات الفلسطينية وسبل تطويره من وجهة نظر رؤساء الأقسام الأكاديمية بجامعات قطاع غزة، رسالة ماجستير في التربية، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين، 2006، ص: 84.

فرناندو ريمرز، وأندرياس شلايشر (2020): إطار عمل لتوجيه استجابة التعليم تجاه جائحة فيروس كورونا المستجد 2020)، ترجمة مكتب التربية العربي لدول الخليج، https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/report_oecd_2020_arabic.pdf (استُرجِعَ بتاريخ  25/8/2020م)

قرعان، محمد عيد (2020):قضايا وتحديات في التعليم عن بعد، متاح في: https://www.new-educ.com/  (استُرجِعَ بتاريخ 28/6/2020م)

القضاة، محمد أمين، وخليفات، عبد الفتاح (2013): درجة رضا طلبة جامعة مؤتة عن الخدمات الجامعية من وجهة نظرهم، المنارة، المجلد (19)، العدد (1). 

المركز الوطني للتقويم والاعتماد الأكاديمي (2018): معايير الاعتماد المؤسسي المطورة، هيئة تقويم التعليم والتدريب.

المضحكي، جواهر شاهين (2020): تقييم التعليم عن بعد في مؤسسات التعليم العالي بمملكة البحرين، المنتدى الإلكتروني الأول للشبكة العربية لضمان الجودة في التعليم العالي 2020 ANQAHE:"جودة التعليم العالي في الدول العربية في ظل جائحة كوفيد-19، متاح في: http://www.anqahe.org/uploads/7/3/3/4/73345067/ (استُرجِعَ بتاريخ 20/7/2020م)

المليجي، رضا (2010): جودة واعتماد المؤسسات التعليمية: آليات لتحقيق ضمان الجودة والحوكمة المؤسسية، القاهرة، مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع.  

المنتشري، حليمة يوسف والمنتشري، فاطمة يوسف (2020): إدارة الأزمات والتعليم الطارئ عن بعد في ضوء التجربة السعودية والتجارب الدولية – جائحة كورونا أنموذجاً، متاح في:  https://www.new-educ.com/category/studies (استُرجِعَ بتاريخ 29/7/2020م)

ناثان، سينثيل (2020): ما مستقبل التعليم العالي بعد أزمة فيروس كورونا؟ متاح في: https://www.al-fanarmedia.org/ar/ (استُرجِعَ بتاريخ 11/5/2020م)

نشوان، جميل (2004): تطوير كفايات للمشرفين الأكاديميين في التعليم الجامعي في ضوء مفهوم إدارة الجودة الشاملة، مؤتمر النوعية في التعليم الجامعي الفلسطيني، جامعة القدس المفتوحة، يوليو 2004.


Abdel-Aziz, S. (2000): Product Quality between Total Quality Management and ISO 9000, An Economic and Technical Vision, Alexandria, Ishaa Art Library.

Abdel-Hamid, J., and Kazem, A (2002): Research Methods, Education and Psychology, Cairo, Arab Renaissance House.

Abu Allam, R. M. (2005): Evaluating Learning, Amman, Dar Al-Masirah.

Abu Qudeis, M. (2002). “The degree of satisfaction of the students of the first batch that joined the Hashemite University on the experiences and services provided by the university,” Educational Journal, Kuwait University, 16 (63), 53-97.

Ahmed, A. I. (2002): Educational Administration between theory and practice, Alexandria, Dar Al Ma'aref Modern.

Al-Ajmi, M. (2020): School and Class Self-Management Strategies, Amman, Dar Al-Masirah.

Al-Amiri, F. (2003): “Academic problems among students of the United Arab Emirates University,” Journal of the College of Education, United Arab Emirates University, 2003, 200 (18), 119-181.

Al-Attar, I. (2006): The Reality of Total Quality Management in Palestinian Universities and Ways to Develop it from the Perspective of Heads of Academic Departments in the Universities of the Gaza Strip, Master Thesis in Education, Islamic University, Gaza, Palestine, 2006, p .: 84.

Al-Hawali, A. (2004): A proposal for improving the quality of Palestinian university education, Quality Conference in Palestinian University Education, Al-Quds Open University, July 2004.

Al-Juaid, M. (2020): Distance education in light of the health crisis, available at: https://www.new-educ.com/, (retrieved on 7/8/2020).

Al-Madhki, j. (2020): Evaluating Distance Education in Higher Education Institutions in the Kingdom of Bahrain, The First Online Forum of the Arab Network for Quality Assurance in Higher Education 2020 ANQAHE: “Quality of Higher Education in Arab Countries in Light of the Covid-19 Pandemic, Available at: http://www.anqahe.org/uploads/7/3/3/4/73345067/ (Retrieved on 7/20/2020)

Al-Meligy, R. (2010): Quality and Accreditation of Educational Institutions: Mechanisms to Achieve Quality Assurance and Institutional Governance, Cairo, Taiba Foundation for Publishing and Distribution.

Al-Meligy, R. (2010): Quality and Accreditation of Educational Institutions: Mechanisms to Achieve Quality Assurance and Institutional Governance, Cairo, Taiba Foundation for Publishing and Distribution.

Al-Montashari, H, and Al-Montashari, F. (2020): Crisis management and emergency education remotely in light of the Saudi experience and international experiences - Corona Pandemic as a model, available at: https://www.new-educ.com/category/studies (Retrieved On 7/29/2020 AD)

Al-Qudah, M, and Khalifat, A. (2013): Degree of Satisfaction of Mu'tah University Students on University Services from Their Point of View, Al-Manara, Vol. 19, No. 1.

Al-Tarawneh, K. (2010): Quality Control in Higher Education and its Relation to Development, Research Paper for the 15th Academic Academic Program on Science and Technology, Two Drivers of Change, Jordan, May 10 and 12, 2010.

Al-Tartouri, M, and Jwihan, A. (2006): Total Quality Management in Higher Education Institutions, Libraries and Information Centers, Amman, Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing.

Bajamal, S. (2020): The role of the Education and Training Evaluation Authority in ensuring the quality of higher education in the Kingdom of Saudi Arabia during the emerging corona virus pandemic, the first online forum of the Arab Network for Quality Assurance in Higher Education 2020 ANQAHE: “The quality of higher education in Arab countries in light The COVID-19 Pandemic, Available at: http://www.anqahe.org/uploads/7/3/3/4/73345067/Retrieved on 7/25/2020 AD.

Bani Hamdan, Kh. (2012): Quality of educational services and their impact on student satisfaction (studying its application on students at the Applied Science Private University), the Second Arab International Conference for Quality Assurance of Higher Education, University of Applied Sciences, Jordan.

Fernando, R. and Andreas, S. (2020): A Framework for Directing the Education Response to the Novel Coronavirus Pandemic 2020), translated by the Arab Bureau of Education for the Gulf States, https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/report_oecd_2020_arabic. pdf (Retrieved on 8/25/2020)

Final Report of the Islamic University (1441 AH): Statistics and Information Unit, Islamic University Press.

Khalil, N. (2011): Total Quality Management and Academic Accreditation in Educational Institutions, Cairo, Dar Al-Fajr.

Nashwan, J. (2004): Development of competencies for academic supervisors in university education in light of the concept of Total Quality Management, Quality Conference in Palestinian University Education, Al-Quds Open University, July 2004.

Nathan, S. (2020): What is the future of higher education after the coronavirus crisis? Available at: https://www.al-fanarmedia.org/ar/ (Retrieved on 5/11/2020)

Qaraan, M. (2020): Issues and Challenges in Distance Education, Available at: https://www.new-educ.com/ (Retrieved on 6/28/2020)

Saavedra, kh. (2020): Education in the Time of Coronavirus: Challenges and Opportunities, available at: https://blogs.worldbank.org/ar/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic (retrieved on: 3/30/2020 AD).

Said, E. (2006): Strategies for Crisis and Disaster Management, Cairo, Dar Al-Uloom Publishing.

United Nations (2020): Policy Brief: Education During and Beyond the COVID-19 Pandemic, August-August 2020, available at: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid -19_and_beyond_arabic.pdf (Retrieved on 10/25/2020).

The electronic portal of the Islamic University of Madinah, https://www.iu.edu.sa/

The National Center for Academic Accreditation and Assessment (2018): Improved Institutional Accreditation Standards, Education and Training Evaluation Authority.

Zaitoun, K. (2003): Teaching - Its Models and Skills, Cairo, The World of Books.

Zayoud, M. (2020): The Reality of Palestinian Education in Light of the Coronavirus Pandemic: Pros, Cons, Challenges, Solutions, available at: https://www.new-educ.com/ (Retrieved on 3/7/2020)

ثانيا: المراجع الأجنبية:-

Albrecht, Steve, (1996): Crisis management for corporate self-defense, publisher: Amacom.

Carey, K & Cambiano, R & De vore, J,. (2002):Student to Faculty Satisfaction of a Midwestern University in the united States ,2002, www.ecu.edu.au/conferences/herdsa/main/papers/pdf.

Gibbs, G.,: (1992) Improving The Quality of Student Learning, Technical & Education Services L.T.D, U.K.

Hamilton, L. (2020): How COVID-19 Affected the Nation’s Schools: New Data Gives Insights for Planning. https://www.rand.org/

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educase review. https://er.educause.edu/.

Hom, Willard C,(2002): "Applying Customer satisfaction Theory to Community College planning of Counseling services", iJournal, 2002, n2. http://www.ijournal.us/issue-02-willardhom-ol.htm, 

https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures ,Kappa EDGE, 2 (2), 19.

Kotler, P, (2001):"Marketing Management: Analysis Planning، Implement and Control", India, Prntice Hall, Inc, 2001.

Milman, M. (2020). This Is Emergency Remote Teaching, Not Just Online Teaching. Education week. https://www.edweek.org/ew/index.html.

Stiggins, R. J. (2007). Assessment for Learning: A key to student motivation and Learning. Phi Delta 

Szeleny, Katalin,(2001): "Minority Student Retention and Academic Achievement in Community College". ERIC Digest, 2001, http://www.eric digests. Org123/2001-4/minority.html.