* تصور مقترح لتفعيل دور أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي في ضوء مستهدفات رؤية 2030

A proposed vision to activate the role of faculty members at the University of Najran in serving non-profit organizations in light of the goal of Vision 2030.



د. عوض بن عبد الله مسفر المنكاع

Dr. Awad bin Abdullah Misfer AlMenkaa

الكلمات المفتاحية: أعضاء هيئة التدريس، جامعة نجران، القطاع غير الربحي، رؤية2030, faculty members, Najran University, non-profit sector, Vision 2030

هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتفعيل دور أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي في ضوء مستهدفات رؤية 2030؛ ولتحقيق هذا الهدف تفرع عنه عدد من الأهداف منها: التعرف على واقع مشاركة أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي، ومجالات المشاركة، والمعوقات التي تحد منها، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية قوامها (106) من أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، وأظهرت النتائج مشاركة أعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي بمنطقة نجران بدرجة ضعيفة، بمتوسط حسابي (2.38)، وتمثلت أبرز الجوانب في مشاركتهم في ورش العمل التخصصية في حال وجهت لهم الدعوة، بينما تمثلت أقل الجوانب في الإشراف على بعض البرامج التي تقدمها منظمات القطاع غير الربحي، وأظهرت النتائج تعدد مجالات المشاركة الممكنة لأعضاء هيئة التدريس لتشمل عشرة مجالات رئيسة؛ كما أظهرت وجود معوقات بدرجة كبيرة تحد من تلك المشاركة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ? 0.05) بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول واقع مشاركة عضو هيئة التدريس بجامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي بمنطقة نجران، ومجالات المشاركة، والمعوقات، تعزى لاختلاف التخصص، والجنس، والدرجة العلمية؛ وبناء على نتائج الدراسة قدم الباحث تصوراً مقترحاً لتفعيل دور أعضاء هيئة التدريس في جامعة نجران في خدمة منظمات القطاع غير الربحي في ضوء مستهدفات رؤية 2030. 

The study aims to develop a proposed vision to activate the role of faculty members at the University of Najran in serving non-profit organizations in light of the goal of Vision 2030. In order to achieve this goal, a number of objectives have branched out, including: Identifying the reality of the participation of faculty members at the University of Najran in serving non-profit organizations, fildes of participation, and the obstacles that limit them. The study used the descriptive survey approach, and a questionnaire was applied to a random sample of ( 106 ) faculty members at the university. The results showed the weak participation of faculty members at Najran University in the service of non-profit organizations in Najran region, with an average of  2.38. The most prominent aspect was staff participation in specialized workshops when invited, whereas the least significant aspect was the supervision of some programs offered by non-profit organizations. The results showed multiple fildes of possible participation for staff members that included ten key areas. They also showed that there were significant constraints to participation and indicated that there were no statistically significant differences at (a ? 0.05) between the average sample responses to the fact that a teaching staff member at Najran University was involved in serving non-profit organizations in the Najran area. The fildes of participation and the obstacles differ according to different specialization, gender and scientific degree. Based on the findings of the study, the researcher presented a suggested vision for activating the role of faculty members in Najran University in serving non-profit organizations in light of the goals of 2030 Vision.  



بارشيد، عبدالله محمد (2017). دور الجامعات السعودية في خدمة القطاع الخيري من وجهة نظر منسوبيها. المجلة التربوية الدولية المتخصصة. مجلد 6. عدد12، 96-110.

بني خلف، هشام (2018). دور جامعة نجران في خدمة المجتمع المحلي. مجلة العلوم الاجتماعية. جامعة عمار ثليجي الأغواط. مجلد7. عدد 31،167-185

بوج, إي جريدي، وهول, كيمبرلي بنجهام (2018). الجودة والمسؤولية في التعليم العالي تحسين السياسة وتطوير الأداء. المملكة العربية السعودية: وزارة التعليم. وحدة الترجمة. 

جامعة القصيم (1438هـ). مؤتمر دور الجامعات السعودية في ظل رؤية 2030.القصيم.

الحراحشة،محمد عبود(2004). درجة ممارسة عضو هيئة التدريس في الجامعات الأردنية لدوره الوظيفي لخدمة المجتمع. أسيوط: مجلة كلية التربية بأسيوط.مجلد20.عدد2. 223-264.

حرب، سحر محمد وآخرون (2016م). رؤية مقترحة لتطوير الدور المجتمعي لعضو هيئة التدريس الجامعي الفلسطيني لتلبية متطلبات مجتمع المعرفة. مصر: مجلة القراءة والمعرفة. عدد175. 101-128.

الخصاونة، فؤاد شبيب (2020). مستوى الشراكة المجتمعية بين جامعة نجران ومنطقة نجران من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة جامعة الملك عبدالعزيز للآداب والعلوم الإنسانية. مجلد28.عدد11. 43-63

الدخيل، أمل(2014م).تقويم أداء عضوات هيئة التدريس بجامعة القصيم لوظيفة خدمة المجتمع في ضوء معايير الاعتماد الأكاديمي. رسالة ماجستير غير منشورة. القصيم:  جامعة القصيم. كلية التربية. قسم أصول التربية.

دندن، موفق، وآخرون (2014م). دور جامعة الجوف في خدمة المجتمع المحلي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. القاهرة: مجلة الثقافة والتنمية.عدد 81. 141-178

رضوان،سامي عبد السميع وآخرون(2011). البحث العلمي وخدمة المجتمع في جامعة الخرج. مشروع الخطة الاستراتيجية لجامعة الخرج(1432هـ -2011).

سحمان، منى (2017).دور عضو هيئة التدريس الجامعي في خدمة المجتمع تصور مقترح. كفر الشيخ: جامعة كفر الشيخ. مجلة كلية التربية. مجلد1. عدد 1. 305-363

السلمي، فاطمة(2017). دور مؤسسات التعليم العالي في المملكة العربية السعودية في تنمية المجتمع من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جامعة الملك سعود أنموذجاً. الرياض: مؤتمر دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030.

السنوسي، محمد(2016). العمل الخيري مرآة المجتمع. الكويت: وزارة الأوقاف. مجلة الوعي. عدد 615. 7-19

عبد الرزاق، نادر (2013م). واقع مشاركة أعضاء هيئة التدريس في مجالات العمل الخيري التطوعي، دراسة مطبقة على عينة من أعضاء التدريس بجامعة أم القرى. مصر: مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية. مجلد 2. عدد.34. 203-302

عبدالقادر، نوقي(2017). دور الأستاذ الجامعي في خدمة المجتمع. مجلة جامعة كيرالا. عدد 10. 269-274

العبيد، إبراهيم بن عبدالله (2012). واقع أداء أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة القصيم لأدوارهم في مجال البحث العلمي وخدمة المجتمع من وجهة نظرهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية. مجلد5. عدد 2. 323-417.

العتيبي، نواف محمد (2002). دور جامعة الكويت في تطوير مؤسسات المجتمع المحلي من وجة نظر أعضاء هيئة التدريس. رسالة ماجستير غير منشورة.الأردن: جامعة اليرموك. كلية التربية.

العساف، صالح(1430هـ).المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. الرياض: مكتبة العبيكان.

العودة، إبراهيم سليمان(2018م). تصور مقترح لتفعيل المشاركة المجتمعية في الجامعات السعودية الناشئة جامعة حائل أنموذجاً. عين شمس: جامعة عين شمس. مجلة كلية التربية. مجلد3. عدد 42. 14-88

الغامدي، فواز (2019م). دور منظمات القطاع غير الربحي بمنطقة الرياض في تحقيق التنمية الاجتماعية المستدامة في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. رسالة دكتوراه غير منشورة. الرياض: جامعة الملك سعود.كلية التربية.

الفايز، ضحى(2017م). واقع مساهمة جامعة شقراء في برامج خدمة المجتمع. المجلة العربية لدراسات وبحوث العلوم التربوية والإنسانية. عدد7. 50-131

فيصل، مامن(2016م). دور الجامعة في التنمية الإقليمية. الجزائر: جامعة خنشلة. قاعدة بيانات معرفة. 

كيلاني، شادية(2005م). الأدوار المطلوبة من عضوات هيئة التدريس في خدمة المجتمع بمحافظة الدقهلية. المنصورة: مجلة كلية التربية بالمنصورة. مجلد2. عدد59. 50-196

مركز تطوير التعليم الجامعي(2000م). المؤتمر القومي السنوي السابع (الجامعة في المجتمع) القاهرة.

المصري، منذر، وآخرون(2010م). التعليم للريادة في الدول العربية. مشروع بحثي صادر من اليونسكو. 

مؤسسة الملك خالد للعمل الخيري، (2018). آفاق القطاع غير الربحي بالمملكة العربية السعودية. الرياض.

المراجع الإلكترونية:

تقرير هيئة الإحصاء،https://cutt.us/MdZ99

مكين( 2019م). المنصة الوطنية لبيانات الجمعيات الأهلية،، https://dp.mlsd.gov.sa).

مؤسسة الملك خالد الخيرية(2018م). آفاق القطاع غير الربحي. https://www.kkf.org.sa/insights/

موقع الرؤية على الشبكة العنكبوتية http://vision2030.gov.sa/ 

نظام الجمعيات والمؤسسات الأهلية، https://2u.pw/u4v0Z،1437

وزارة التعليم العالي(1435هـ). الخطة المستقبلية للتعليم الجامعي في المملكة العربية السعودية (آفاق). 

وكالة الوزارة للتخطيط (1435هـ ). الجامعات السعودية في الخارطة الدولية. الرياض: وزارة التعليم.

المراجع العربية (مترجمة):

Barsheed, Abdullah Muhammad (2017). The role of Saudi universities in serving the charitable sector from the point of view of its employees. The Specialized International Educational Journal. Volume 6. Number 12, 96-110.

Bani Khalaf, Hisham (2018). The role of Najran University in serving the local community. Social Sciences Journal. University of Ammar Thleji Laghouat. Vol 7. Number 31,167-185

Pugh, E.Grady, and Hall, Kimberly Bingham (2018). Quality and responsibility in higher education, improving policy and developing performance. Kingdom of Saudi Arabia: Ministry of Education. Translation unit.

King Khalid Foundation for Charitable Activities, (2018). Prospects for the Non-Profit Sector in Saudi Arabia

Qassim University (1438 AH). Conference on the Role of Saudi Universities in the Light of Vision 2030.

Harahsheh, Muhammad Abboud (2004). The degree to which a faculty member at Jordanian universities has practiced his role in community service. Assiut: Journal of the Faculty of Education in Assiut, Vol. 20, Issue 2. 223-264.

Harb, Sahar Muhammad and others (2016). A proposed vision to develop the societal role of a Palestinian university faculty member to meet the requirements of a knowledge society. Egypt: Reading and Knowledge Journal. Number 175. 101-128.

Al-Khasawneh, Fouad Shabib (2020). The level of community partnership between Najran University and Najran Region from the faculty members' point of view. King Abdulaziz University Journal of Arts and Humanities. Volume 28 Issue 11. 43-63

Al-Dakhil, Amal (2014). Evaluating the performance of female faculty members at Qassim University for the community service function in light of academic accreditation standards. A magister message that is not published. Qassim: Qassim University. Faculty of Education. Department of Foundations of Education.

Dandan, Mwafak, and others (2014). The role of Al-Jouf University in serving the local community from the viewpoint of the faculty members. Cairo: Journal of Culture and Development, Issue 81. 141-178

Radwan, Sami Abdel Sami and others (2011). Scientific research and community service at Al-Kharj University. Al-Kharj University strategic plan project (1432 -2011).

Sahman, Mona (2017) The role of a university faculty member in community service is a proposed conception. Kafr El Sheikh: Kafr El Sheikh University. Journal of the College of Education. Volume 1. Number 1. 305-363

Al-Sulami, Fatima (2017). The role of higher education institutions in the Kingdom of Saudi Arabia in the development of society from the point of view of faculty members, King Saud University as a model. Riyadh: Conference on the Role of Saudi Universities in Activating Vision 2030.

Al-Senussi, Muhammad (2016). Charitable work is a mirror of society. Kuwait: Ministry of Endowments. Awareness Magazine. Number 615.7-19

Abdul Razzaq, Nader (2013). The reality of the participation of faculty members in the fields of voluntary charitable work, a study applied to a sample of faculty members at Umm Al-Qura University. Egypt: Journal of Studies in Social Work and Humanities. Volume 2. Number. 34. 203-302

Abdelkader, Naqi (2017). The university professor’s role in community service. Kerala University Journal. Number 10. 269-274

Al-Obaid, Ibrahim bin Abdullah (2012). The reality of the performance of faculty members at the College of Education at Qassim University for their roles in the field of scientific research and community service from their point of view. Journal of Educational and Psychological Sciences. Volume 5. Number 2. 323-417.

Al-Otaibi, Nawaf Muhammad (2002). The role of Kuwait University in developing local community institutions from the viewpoint of faculty members. Unpublished MA Thesis, Jordan: Yarmouk University. Faculty of Education.

Al-Assaf, Salih (1430 AH): Introduction to Research in the Behavioral Sciences. Riyadh: Obeikan Library.

Al-Awda, Ibrahim Suleiman (2018). A proposed conception to activate community participation in emerging Saudi universities, University of Hail as a model. Ain Shams: Ain Shams University. Journal of the College of Education. Volume 3. Number 42.14-88

Al-Ghamdi, Fawaz (2019). The role of non-profit sector organizations in Riyadh in achieving sustainable social development in light of the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030. Unpublished PhD thesis. Riyadh: King Saud University, College of Education.

Al-Fayez, Doha (2017). The reality of Shaqra University's contribution to community service programs. Arab Journal for Studies and Research of Educational and Human Sciences. Number 7. 50-131

Faisal, Mamn (2016). The university’s role in regional development. Algeria: University of Khenchela. Knowledge database.

Kilani, Shadia (2005). The required roles of female faculty members in community service in Dakahlia Governorate. Mansoura: The Journal of the College of Education in Mansoura. Volume 2. Number 59. 50-196

University Education Development Center (2000 AD). The seventh annual National Conference (University in Society) Cairo.

Al-Masry, Munther, and others (2010). Education for entrepreneurship in the Arab countries. A research project issued by UNESCO.

Statistics Authority report, https://cutt.us/MdZ99

McCain (2019). The National Platform for NGO Data, https://dp.mlsd.gov.sa).

King Khaled Charitable Foundation (2018). Prospects for the non-profit sector. https://www.kkf.org.sa/insights/

The Vision's web site: http://vision2030.gov.sa/

The Law of Associations and Institutions, https://2u.pw/u4v0Z,1437

Ministry of Higher Education (1435 AH). Future plan for university education in the Kingdom of Saudi Arabia (AFAC).

Deputy Ministry for Planning (1435 AH). Saudi universities on the international map. Riyadh: Ministry of Education.

المراجع الأجنبية:

Boyd;  C. Rush;  B. 2002 Community service survey university of California santacruz; http: planning. Ucsc. Edu/ budget/office projects/ commserv/ commuityser vcsurvey.htm;30/12/2019 

RothIndependent&Bettina H (2016). How to Interconnect Universities with Nonprofit.International Journal of Research on Service-Learning and Community.http://journals.sfu.ca/iarslce