تقويم الممارسات التدريسية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين لمعلمات الصفوف الأولية بمدينة الرياض

Evaluation of Teaching Practices of the Primary Grade Female Teachers in Riyadh City, in the Light of the 21 st Century Skills




د. عزيزة بنت سعد الرويس

Dr. Aziza bint Saad AL-Roaus

الكلمات المفتاحية: الممارسات التدريسية- مهارات القرن الحادي والعشرين-الصفوف الأولية., Teaching Practices- 21st Century Skills- Primary Grade

هدف البحث الحالي إلى تقويم مستوى الممارسات التدريسية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين لمعلمات الصفوف الأولية بمدينة الرياض، والتعرف على الفروق بين مستويات الممارسات التدريسية للمعلمات في ضوء متغيري المؤهل العلمي والخبرة التعليمية. ولتحقيق هدف البحث، تم توظيف المنهج الوصفي المسحي بالاعتماد على بطاقة الملاحظة التي تضمنت المهارات الأساسية التالية: مهارات التعلم والابتكار، ومهارات تكنولوجيات المعلومات والاتصال، ومهارات الحياة والعمل. وتندرج تحـت كـلٍّ منهـا مجموعـة مـن المهـارات الفرعية بلغ عددها مجتمعةً (15) مهـارة فرعيـة. وتكونت عينة البحث من (50) معلمة من معلمات الصفوف الأولية للمرحلة الابتدائية بمدينة الرياض للعام الدراسي 1439-1440ه، تمَّ اختيارهنّ بالطريقة العشوائيّة العنقوديّة المتعدّدة المراحل. وأظهرت نتائج البحث أن مستوى الممارسات التدريسية لمعلمات الصفوف الأولية بمدينة الرياض في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين كان متوسطاً بشكل عام.  وحصلت مهارات الحياة والعمل على أعلى ترتيب في مستوى الممارسات التدريسية للمعلمات، بينما حصلت مهارات تكنولوجيا المعلومات والاتصال على أقل ترتيب بين مهارات القرن الحادي والعشرين. وفي ضوء النتائج، أوصت الباحثة بضرورة تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين، وإستراتيجيات تنميتها في برامج إعداد وتطوير المعلم، لضمان تفعيلها في الممارسات التدريسية.

The current research aimed to evaluate the level of teaching practices of the primary grade female teachers in Riyadh city, in the light of the 21st century skills, and to identify the differences between the levels of teaching practices according to the variables of the scientific qualification and the number of years of experience. To achieve this objective, the researcher applied the descriptive survey method, using the observation card which included the following basic skills: learning and innovation skills, ICT skills, life and career skills. The sample of the research consisted of (50) female teachers of primary classes in Riyadh during the academic year 1439/1440 AH, and were selected with multi-stage random method. The results of the research showed that the level of teaching practices for the teachers of the primary grades in Riyadh in the light of 21st century skills was generally moderate. Life and career skills received the highest ranking in teaching practices, while ICT skills ranked the lowest among 21st century skills. In the light of the results, the research recommended that the 21st century skills and development strategies should be included in teacher's preparation and development programs to ensure that they are applied in teaching practices



أولاً-المراجع العربية

أبو عسكر، محمد فؤاد، أبو سلطان، عبد النبي فتحي. (2017). الممارسات التأملية لمعلمي العلوم في المرحلة الأساسية العليا بمحافظة شمال غزة. مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، 7 (2).

البقمي، أماني محمد. (2019). مدى ممارسة معلّمات الصفوف الأوّليّة بمدينة الرياض لمهارات التفكير التأملي. رسالة ماجستير غير منشورة، الرياض، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية التربية.

بيرز، سيو. (2014م). تدريس مهارات القرن الحادي والعشرين أدوات عمل، (ترجمة محمد بلال الجيوسي). مكتب التربية العربي لدول الخليج. 

التوبي، عبد الله بن سيف والفواعير، أحمد. (2016). دور مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان في إكساب خريجيها مهارات القرن الحادي والعشرين. مجلة المعهد الدولي للدراسة والبحث،2 (2)، 18-34.

الحربي، بدر عبد الله. (2019). مدى تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين في المقررات الأكاديمية لطلاب السنة التحضيرية بجامعة حائل. مجلة العلوم الإنسانية بجامعة حائل، 2 (2). 

الحطيبي، دينا عبد الحميد. (2018). تقويم أداءات تدريس معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة على ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 4 (1). 

خميس، ساما فؤاد. (2018م). مهارات القرن الـ 21: إطار عمل للتعلم من أجل المستقبل. مجلة الطفولة والتنمية- مصر، 1 (31)، 149:163.

روفائيل، عصام وصفي ويوسف، محمد أحمد. (2001). تعليم وتعلم الرياضيات في القرن الحادي والعشرين. مكتبة الأنجلو المصرية. 

الزهراني، حناس سفر. (١٤٢٧). التميز التربوي في الصفوف الأولية. دار طيبة الخضراء.

السيد، عزيزة. (2009). التفكير الناقد: دراسة في علم النفس المعرفي. دار المعرفة.

شلبي، نوال محمد. (2014). إطار مقترح لدمج مهارات القرن الـ 21 في مناهج العلوم بالتعليم الأساسي في مصر. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 10 (3). 

الصالح، بدر عبد الله. (2013).  مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم في زمننا. جامعة الملك سعود، النشر العلمي والمطابع.

الصغير، علي وصالح، النصار. (2002). ممارسات المعلمين التدريسية في ضـوء نظريات التعلم، مجلة القراءة والمعرفة، (12).

العامري، محمد علي. (2016). الملاحظة الصفية مهاراتها وأدواتها، مقال منشور ضمن سلسلة مقالات مهارات النجاح للتنمية البشرية: https://sst5.com/readArticle.aspx?ArtID=1702&SecID=3

عبيدات، ذوقان وآخرون. (1998). البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه، دار الفكر للطباعة.

العساف، صالح حمد. (2006). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. مكتبة العبيكان.

العساف، صالح حمد. (2010). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. مكتبة العبيكان.

عطوي، جودت عزت. (2007). أساليب البحث العلمي: مفاهيمه، أدواته، طرقه الإحصائية. دار الثقافة للنشر والتوزيع.

عليمات، محمد مقبل. (2013). درجة تمثل معلمي المرحلة الأساسية في الأردن لمهارات الاقتصاد المعرفي وعلاقتها بممارساتهم التدريسية من وجهة نظر مشرفيهم. مجلة المنارة، 3 (19). 

الغريب، رمزية. (1991). التقويم والقياس النفسي والتربوي. مكتبة الأنجلو المصرية.

هاشم، كمال الدين محمد والخليفة، حسن جعفر. (1432). التقويم التربوي مفهومه، أساليبه، مجالاته، توجهاته الحديثة. مكتبة الرشد.

وزارة التربية والتعليم، المملكة العربيـة الـسعودية. تعمـيم رقـم (٢٤٤/٣١) بتـاريخ٢٦ /٦/١٤٢٦هـ، وثيقة حكومية.

وزارة التربية والتعليم، المملكة العربيـة الـسعودية. تعمـيم رقـم (٣٣٩/٣١) بتـاريخ٢٠/٥/١٤٢١هـ، وثيقة حكومية.

ثانياً-المراجع الأجنبية:

Akyeampong, K., Lussier, K., Pryor, J. and Westbrook, J. (2013). Improving teaching and learning of basic maths and reading in Africa: does teacher preparation count? International Journal of Educational Development, 33 (3), 272-28 

Boe, Christopher Scott. (2015). "Have 21st Century Skills Made their Way to the University Classroom? A Study to Examine the Extent to which 21st Century Skills are being Incorporated into the Academic Programs at a Small, Private, Church-Related University". Education Dissertations and Projects. https://digitalcommons.gardner-webb.edu/education_etd/29 

Ober, D. (2013). Education: pathways to superior content knowledge in preservice teachers. Online Submission, BA Thesis, Dominican University of California.

Szilagyi, J. and Szeci, T. (2011). Transforming teacher education in Hungary: Competencies for teachers. Childhood Education, 87 (5), 327-331.

The Partnership for 21st Century Skill (2006). Results that matter:21st century skills and high school reform. 

http://www.21stcenturyskills.org/documentsRTM2006.pdf

The Partnership for 21st Century Skill, Designed in cooperation with The National Science Teachers Association (2009). 21 Century Skills Map. http://www.p21.org/storage/documents/21st cskillsmap_science.pdf 

Trilling, Bernie & Fadel, Charles (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times, SanFrancisco: Jossey-Bass; 1 edition  

Wahsheh. R, & Alhawamdeh. H (2015), the role of female teachers in activating effective teaching skills and methods among high school students from the teachers' perspective--Najran, KSA, Journal of Education and Practice, 6 (36), pp 162-174.

References:

Abu Askar, Muhammad Fuad, Abu Sultan, Abdul Nabi Fathi. (2017). Reflective practices for science teachers in the upper elementary stage in North Gaza Governorate (in Arabic). Palestine University Journal for Research and Studies, 7 (2).

Al-Buqami, Amani Muhammad. (2019) The Extent of Practice of Primary Grades' Female Teachers of Reflective Thinking Skills in Riyadh City (in Arabic). Unpublished MA Thesis, Riyadh, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, College of Education.

Beers, Sue. (2014). Teaching 21st Century Skills: Action Tool. Association for Supervision & Curriculum Development (ASCD).

Al-Tobi, Abdullah bin Saif and Fawaeir, Ahmed. (2016). The role of higher education institutions in the Sultanate of Oman in providing their graduates with the skills of 21st century (in Arabic). Journal of International Study Institute, 2 (2), 18-34.

Al-Harbi, Badr Abdullah. (2019). The extent to which twenty-first century skills are included in the academic courses of preparatory year students at the University of Hail (in Arabic). Journal of Human Sciences at the University of Hail, 2 (2).

Al-Hotaibi, Dina Abdel-Hamid. (2018). Evaluating the teaching performance of middle school science teachers in light of the twenty-first century skills (in Arabic). International Journal of Research in Educational Sciences, 4 (1).

Khamis, Sama Fouad. (2018 AD). 21st Century Skills: A Framework of Learning for the Future. Childhood and Development Journal - Egypt, 1 (31), 149: 163.

Raphael, Essam Wasfi and Youssef, Mohamed Ahmed. (2001). Teaching and learning of mathematics in the 21st century (in Arabic). The Anglo-Egyptian Library.


Al-Zahrani, Hanas Safar. (1427). Educational excellence in the primary grades (in Arabic). Dar Taibah Alkhadra.

ALSaid, Azizah. (2009). Critical thinking: a study in cognitive psychology (in Arabic).  House of Knowledge.

Shalabi, Nawal Muhammad. (2014). A proposed framework for integrating 21st century skills in science curricula with basic education in Egypt (in Arabic).  The Specialized Educational International Journal, 10 (3).

Al-Saleh, Badr Abdullah. (2013). 21st Century Skills: Learning in Our Time (in Arabic).  King Saud University, Scientific Publishing and Press.

Al-Saghir, Ali and Saleh, Al-Nassar. (2002). Teaching practices of teachers in light of learning theories (in Arabic).  Reading and Knowledge Journal, (12).

Al-Amiri, Muhammad Ali. (2016). Classroom observation: Skills, Series. an article published (in Arabic) in the articles on Success Skills for Human Development: https://sst5.com/readArticle.aspx?ArtID=1702&SecID=3

Obaidat, Thouqan et al. (1998). Scientific Research: its concept, tools and methods (in Arabic). Dar Al Fikr for printing.

Assaf, Saleh Hamad. (2006). Introduction to research in the behavioral sciences (in Arabic). Obeikan Library.

Assaf, Saleh Hamad. (2010). Introduction to research in the behavioral sciences (in Arabic). Obeikan Library.

Atwi, Jawdat Ezzat. (2007). Scientific research methods: its concepts, tools, and statistical methods (in Arabic). House of Culture for Publishing and Distribution.

Alimat, Muhammad Muqbel. (2013). The degree of primary school teachers' representation of knowledge economy skills and its relationship to their teaching practices from the point of view of their supervisors of in Jordan (in Arabic).  Manara Magazine, 3 (19).

AlGhareeb, Ramziah. (1991). Psychological and educational evaluation, measurement (in Arabic).  The Anglo-Egyptian Library.

Hashem, Kamal al-Din Muhammad and the Caliph, Hassan Jaafar. (1432). Educational evaluation, its concept, methods, and modern trends (in Arabic).  Al-Rashed Library.

Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia. Generalization No. (31/244), dated 06/26/1426 AH, governmental document.

Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia. Generalization No. (31/339) on 5/20/1421 AH, a governmental document.