فاعلية استخدام بيئة Second Life لتنمية مهارات الحياة الافتراضية للاستفادة من منصات التعليم الإلكتروني

Effectiveness of Using Second Life Environment to Develop the Virtual Life Sills to Make Use of E-Learning Platforms


أ. علي بن مستور الزهراني

الكلمات المفتاحية: مهارات الحياة الافتراضية – بيئة Second Life – التعليم الإلكتروني - الإبحار الافتراضي, Virtual Life Sills- Second Life Environment- E-Learning

بشكل عام هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية الإبحار الافتراضي الموجه باستخدام بيئة Second Life في تنمية مهارات الحياة الافتراضية؛ للاستفادة من منصات الجيل الثاني للتعليم الإلكتروني للمراهقين والشباب، ولتحقيق هذا الهدف تكونت عينة الدراسة من (177) من خبراء التربية وعلم النفس والمعلمين وأولياء الأمور، و (137) طالباً ممن يدرسون بالمرحلتين المتوسطة والثانوية، و(70) فرداً كعينة تجريبية وضابطة. أشارت نتائج الدراسة إلى: وجود اتفاق بنسبة كبيرة بين خبراء التربية وعلم النفس والمعلمين وأولياء الأمور على ضرورة تنمية (30) مهارة من مهارات الحياة الافتراضية؛ للاستفادة من منصات الجيل الثاني للتعليم الإلكتروني. تدني مستوى امتلاك المراهقين والشباب لـ(9) من مهارات الوعي المعلوماتي بالتعلم الافتراضي، وتدني (3) من مهارات الحياة الشخصية الافتراضية، وتدني (6) من مهارات الوقاية من الجرائم السيبرانية، وتدني (4) من مهارات الحياة الاجتماعية. وجود فرق دال إحصائيّاً في تقييم توافر مهارات الحياة الافتراضية للاستفادة من منصات الجيل الثاني للتعليم الإلكتروني لدى المراهقين والشباب يعزى لاختلاف نوع المقيم. وجود أثر دال إحصائيا لاستخدام إستراتيجية الإبحار الموجه في Second Life لتنمية مهارات الحياة الافتراضية للاستفادة منصات الجيل الثاني للتعليم الإلكتروني لدى المراهقين والشباب.


In general, the study aimed to investigate the effectiveness of controlled Virtual Navigation using the Second Life Environment in developing the virtual life skills among adolescents and young people to make use of the G2 E-learning platforms. To achieve this goal, the study experimental and control samples consisted of 177experts in education, psychology, along with teachers and parents,137middle and high school students and 70 other respondents. The results of the study indicated that:

There was a great deal of agreement between educators, psychologists, teachers and parents on the need to develop(30) virtual life skills to benefit from the G2 e-learning platforms.

Adolescents and young people scored low at9 information literacy skills in virtual learning, 3 virtual personal life skills,6 cyber-crime prevention skills, and 4 social life skills.

There was a statistically significant difference in the assessment of the availability of acquired virtual life skills for G2 e-learning platforms between adolescents and young people due to the different assessors.

There was a statistically significant impact on the use of the G2 navigation strategy in developing the virtual life skills to make use of the G2 e-learning platforms by adolescents and young people.

آل محيا، عبدالله (2018). أثر استخدام الجيل الثاني للتعلم الإلكتروني على مهارات التعليم التعاوني لدى طلاب كلية المعلمين في أبها، رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة أم القرى. 

الحايك، هيام (2013). مجتمع المعرفة في البيئة الافتراضية: تطبيقات قرائية وخبرات تعلمية في الحياة الثانية، المؤتمر التاسع عشر: مستقبل المهنة، كسر الحواجز التقليدية لمهنة المكتبات والمعلومات والتحول نحو مستقبل البيئة المهنية الرقمية،412-445.

الشهري، علي (2011). أثر استخدام بيئات التعلم الافتراضية إكساب مهارات التجارب المعملية. دراسات عربية في التربية،5(2)، 381 - 411.

الفار، إبراهيم (2013). تربويات الحاسب وتحديات مطلع القرن الحادي والعشرين، دار الفكر العربي، القاهرة.

مكتب التربية العربي لدول الخليج (2015). وثائق الورشة التدريبية لمخرجات برنامج التعليم الإلكتروني للمعلم وبوابة التعليم الإلكتروني، الرياض.

مبارز، منال عبد العال وإسماعيل، سامح (2010). تفريد التعليم والتعلم الذاتي، عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون


AlexanderJ&Deursen,A(2019).Twenty-first century digital skills for the creative industries workforce:Perspectives from industry expert,Haan.First Monday 24,1-7.

Alenezi,A&KirtiShahi,S(2015).Interactive e-learning through second life with blackboard technology, Social and Behavioral Sciences,(176),891 – 897.

Aldosemani,T&Shepherd,G(2014).Second Life to support Multicultural Literacy: Pre- and In-service Teachers’ Perceptions and Expectations,TechTrends,52(2),46-58

Abdullah,S& Douglas,J(2016). Students' first impression of Second Life: a case from the United Arab Emirates,TurkishOnlineJournalof Distance Education,11(3),183-192.

Aydin,S(2013).Second Life as a foreign language learning environment: Areview of research.Turkish Online Journal of Distance Education,14(1),53-63.

Bennett, S., Maton,K&Kervin,L(2018).The Digital Natives Debate: A Critical Review of the Evidence. British Journal of Educational Technology,39,775-786.

Bridges,E; Strelzoff,A&Sulbaran,T(2011).Virtual Reta il Simulat ions in Second Life, Marketing Education Review, 21( 2),125–138

Burgess,M.,Slate, J.,Rojas, A&LaPraire, K(2015).Teaching and learning in second life: using the community of inquirymodel to support online instruction with graduate students and instructional technology. Internet and Higher Education, 13(2),84–88.

Cranmer,Sue(2014).Digital Skills and Competencies in Schools,Implications and Issues for Educational Professionals and Management ,165-177.

Charles,X;Wang,S&Hibbard,M(2013).Learning effects of an experimental EFL program in Second Life, Education Tech Research,60,943–961.

Chow,A; Andrews,S& Trueman,R(2017).ASecond Life:Can this online, virtual reality world be used to increase the overall quality of learning and instruction in graduate distance learning programs?. https://pdfs.semanticscholar.org/977c/b235f29f7a27519b508f1c41f25ee67cf5c7.pdf

Fernánde,-C&Díaz, M(2016)Generation Z's Teachers and their Digital Skills Los docentesde la Generación Z y sus competencias digitales.Comunicar,24(46),97-105.

Fleaca,Elena(2017).Entrepreneurial Curriculum through Digital-Age Learning in Higher Education: A Process-Based Model,TEM Journal,6( 3591- 598.

Katerina, M&Loizou,R(2017).DigitalSkillsDevelopment and ICT in Inclusive Education: Experiences from Cyprus Schools,Studies in HealthTechnology and Informatics ,242,828-835.

Leahy,Denise&Wilson, Diana(2014). Digital Skills for Employment, IFIP Conference on Information Technology in Educational Management,178-189.

Lan,Y.,Hsiao,I&Shih,M (2018).Effective Learning Design of Game-Based 3D Virtual Language Learning Environments for Special Education Students. Educational Technology&Society,21(3),213–227.

Lan,Y(2014).DoesSecond Life improve Mandarin learning by overseas Chinese students? Language Learning &Technology,18(2),36-56.

Lan,Y.,Kan,Y.,Hsiao,I,Yang,S&Chang,K(2013).Designinginteraction tasks in Second Life for Chinese as a foreign language learners:Apreliminary exploration. Australasian Journal of Educational Technology,29(2),184-202.

Maged,N;Kamel, B;Lee, H& Steve, W(2017).Second Life:an overview of the potential of 3‐D virtual worlds in medical and health education

Nikolaos ,P&Kazanidis,L(2015).On the value of Second Life for students’ engagement in blended and online courses: Acomparative study from the Higher Education in Greece, Education and Information Technologies, http://bibliografia.eovirtual.com/PellasN_2015_Value.pdf

Pérez,Escoda& Castro-Zubizarreta, Ana(2016).Digital Skills in the Z Generation:Key Questions for a Curricular Introduction in Primary Schools.Comunicar,(49),71–79

Siddiq, F&Scherer,R (2016).TeachersEmphasis on Developing Students’ Digital Information and Communication Skills A New Construct in 21st Century Education.” Computers & Education, 92–93.

Uzun,L(2017).Using the Second Life Digital Environment for FL Education:A Postmodern Perspective, Teaching English with Technology,17(2),42-54.

Van Laar,A&van Deursen,J(2017).The relation between 21st-century skills and digital skills:A systematic literature review,Computers in Human Behavior( 72), 577–588.

Wang, F&Shao, E(2012).Using second life to assist EFL teaching:We do not have to sign in to the program,TechTrends,56(4),15-18.

Wehner, A.,Gump,A& Downey,S(2011).The effects of Second Life on the motivation of undergraduate students learning a foreign language.Computer Assisted Language Learning,24(3),277- 289.

Wiecha,J;Heyden,R; Sternthal,M&Merialdi,D(2014).Learning in a Virtual World: Experience With Using Second Life for Medical Education, Journal of Medical Internet Research,(12),11-19.

References 

Aal mahyaa, Abdllah (2018), athar istikhdam aljeel atthaney li atta`llum al`elekturoney ala maharaat atta`leem atta`awuney lada dhullab killiyyati almu`allimeen fee abhaa, risalatu dakturah, kulliyyatu attarbiyah, jami`atu ummil quraa.

Alhayik, hiyam (2013). Mujtama`ah alma`rifah fee albi`ah alliftiradhiyyah: tadhbiqatun qira`iyyah wa khibrat ta`allumiyyah fee alhayati atthaniyah, almu`tamar attasi`i ashr: mustaqbalu almihnah, kasru alhawajiz attaqlidiyyah li mihnati almaktabaat wa alma`lumaat wa attahawwul nahwi mustaqbal albi`ah almihaniyyah arraqmiyyah, 412-445.

Asshhrey, aliy (2012). Atharu istikhdam bi`aat atta`allum alliftiradhiyyah iksab maharaat attajarub alma`maliyyah. Dirasaat arabiyyah fee attarbiyah,5(2), 381-416.

Alfaar, ibrahim (2013). Tarbawiyyat alhasib wa tahaddiyaat madhla`al qarn alhadey wa al`ishreen, darul fikr al`arabey, alqahirah.

Maktab attarbiyah al`arabey li duwal alkhaleej (2015). Watha`iqul warshah attadribiyyah li mukhrajaat barnamaj atta`leem al`elekturoney li almu`allim wa bawwabati atta`leem al`elkturoney, arriyadh.

Mubariz, manaal abdul`aal wa isma`eel, samih (2010). Tafreed attta`leem wa atta`allum addhatey, oman: daru alfikr nashiruun wa muwazzi`uun.